Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

JanRap

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door JanRap »

Refojongere schreef: Vandaag, 17:38
MidMid schreef: Vandaag, 14:48
HHR schreef: Vandaag, 14:17
ZWP schreef: Vandaag, 13:20
Ik zie de namen van de inderdaad behoudende o.a. Prof. Kater en ds. J.M.J. Kieviet. Ik kan het artikel niet lezen, maar kun je hun denklijn kort weergeven? Dank!

Ik lees geïnteresseerd mee, want ik snap er weinig van in ieder geval.
De grote vraag die bij mij overblijft, wat wil ds Kieviet hiermee zeggen? En waarom schrijft er een PKN'er mee.
Dat er een PKNér meeschrijft, leg ik uit als eens GBer die weet wat het betekent om op je plaast te blijven, weliswaar met bezwaard gemoed, maar wel blijven...

Denk dat Kieviet eenzelfde punt wil maken. Waarom scheuren als je ook - als een soort bond - in de CGK elkaar kan zoeken.

Dus concreet maak van BhP een bredere stroming waarin de bezwaren zich verenigen - binnen de CGK. Dat lijkt mij de strekking.

Dus tegen route Rijnsburg...
Als je consequent bent dan moet je een bond vormen in de PKN en RKK en dan nu het momentum pakken om daar naar over te stappen. Het bestaansrecht van de CGK vervalt dan.

Ds. Kieviet staat ook niet meer achter de Afscheiding getuige het citaat uit de Wekker:
"Die volkskerkgedachte sprak mij altijd aan. Dat is ook één van mijn aarzelingen bij de Afscheiding van 1834: de kerken van de Afscheiding hebben het volk, de toen nog gedoopte natie, laten vallen. Ze hebben zich vooral op – en veelal tegen – elkáár gericht. Al na twee, drie jaar kwamen ze in de crisis van de jeugd terecht. Met opnieuw afscheidingen tot gevolg.”
Dat van de aloude Gereformeerde Kerk alleen nog “tot op het bot verdeelde en in veel scherven uiteen gevallen brokstukken” resteren, benoemt Kieviet als “het faillissement van de Afscheiding”: “Op veel plaatsen heeft men ook de ‘gronden der vaderen’ verlaten. Dat vooral is aangrijpend.” De huidige ontwikkelingen in de Christelijke Gereformeerde Kerken zijn er wat hem betreft een voorbeeld van. “Een gezamenlijke terugkeer naar de hervormde wortels – dat is mijn heimwee en mijn gebed.”

Dus logisch dat hij blijft voor niet nog een afscheiding. Onlogisch dat hij CGK blijft.
@Refojongere, prachtig dat artikel van ds Kieviet. Taal naar mijn hart. Hij heeft deze woorden
ook ooit gesproken op een vergadering van de Gereformeere Bond in Putten. Dat hoor je zelden dat een afgescheiden predikant heimwee heeft naar aloude Gereformeerde Kerk, de planting Gods in de Nederlanden.
MidMid

Bericht door MidMid »

Groepscirkel schreef: Vandaag, 19:47
MidMid schreef: Vandaag, 18:40
Groepscirkel schreef: Vandaag, 17:19
MidMid schreef: Vandaag, 16:44Zonde altijd, dwaalleer ook inderdaad (die wordt er ook nog genoemd). Maar dan wel die dwaalleer die we samen zo hebben aangemerkt en niet op basis van persoonlijke standpunten. Kom je toch weer uit bij een GS die duidelijk(er) gaat spreken.
En hoe zijn jouw gedachten over het wegdoen van de zonde als het gaat om homoseksuele praxis en de gemeenten die daar (inmiddels) volhardend en openlijk tegen de GS-besluiten in (blijven) handelen en uitspreken niet terug te keren van hun standpunt?
Je hebt eerder gesproken over vermaning. Misschien nog een keer en nog een keer. En dan? Geef eens wat concrete paden om te bewandelen om deze zonde uit het midden van de gemeente(n) en het kerkverband te doen.
'k Zou zeggen zoek en lees het terug, is uitvoerig (denk 200 pagina's) geleden aan bod geweest.
En nee, dat is niet wat jij hier omschrijft.
Ik ken in grote lijnen wat in dit topic aan bod is geweest. Alleen beaam je zo expliciet dat de zonde weggedaan moet worden (in reactie op helma), dat de vraag dan toch niet heel vreemd is: Hoe dan? In dit topic heb je gesproken over vermaning en herhaalde vermaning. Na die vermaningen zijn er nog gemeenten die de zonde van homoseksuele praxis aan de hand houden en actief zeggen dat ze niet meer terug keren van de ingeslagen weg. Ik heb het dus niet over vrouw en ambt, maar specifiek over dit vraagstuk. Het vraagstuk waar de GS duidelijk over heeft gesproken. Het gaat dus niet om wat ik wel of niet zou vinden of omschrijven, maar mijn vraag richt zich eenvoudig op jouw perspectief op een uitweg waarbij ook de zonde, zoals je beaamt, moet worden weggedaan.
Ik begreep je vraag helemaal. Daar heb ik eerder mijn mening over gegeven. Dat ga ik niet verder herhalen. Het is te vinden. Mijn perspectief en een voorgestelde uitweg.
Groepscirkel

Bericht door Groepscirkel »

MidMid schreef: Vandaag, 20:03
Groepscirkel schreef: Vandaag, 19:47
MidMid schreef: Vandaag, 18:40
Groepscirkel schreef: Vandaag, 17:19 En hoe zijn jouw gedachten over het wegdoen van de zonde als het gaat om homoseksuele praxis en de gemeenten die daar (inmiddels) volhardend en openlijk tegen de GS-besluiten in (blijven) handelen en uitspreken niet terug te keren van hun standpunt?
Je hebt eerder gesproken over vermaning. Misschien nog een keer en nog een keer. En dan? Geef eens wat concrete paden om te bewandelen om deze zonde uit het midden van de gemeente(n) en het kerkverband te doen.
'k Zou zeggen zoek en lees het terug, is uitvoerig (denk 200 pagina's) geleden aan bod geweest.
En nee, dat is niet wat jij hier omschrijft.
Ik ken in grote lijnen wat in dit topic aan bod is geweest. Alleen beaam je zo expliciet dat de zonde weggedaan moet worden (in reactie op helma), dat de vraag dan toch niet heel vreemd is: Hoe dan? In dit topic heb je gesproken over vermaning en herhaalde vermaning. Na die vermaningen zijn er nog gemeenten die de zonde van homoseksuele praxis aan de hand houden en actief zeggen dat ze niet meer terug keren van de ingeslagen weg. Ik heb het dus niet over vrouw en ambt, maar specifiek over dit vraagstuk. Het vraagstuk waar de GS duidelijk over heeft gesproken. Het gaat dus niet om wat ik wel of niet zou vinden of omschrijven, maar mijn vraag richt zich eenvoudig op jouw perspectief op een uitweg waarbij ook de zonde, zoals je beaamt, moet worden weggedaan.
Ik begreep je vraag helemaal. Daar heb ik eerder mijn mening over gegeven. Dat ga ik niet verder herhalen. Het is te vinden. Mijn perspectief en een voorgestelde uitweg.
Dat is een eerlijk en legitiem antwoord. De vraag die voor mij dan bovenkomt is in hoeverre je dan echt perspectief kan / wil bieden aan de bezwaarden binnen en buiten de Rijnsburggroep, terwijl op dit dossier (omgang homoseksuele praxis) de GS helder heeft gesproken.
Michaels

Bericht door Michaels »

Dit dus: https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 6#p1195336
..
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Michaels schreef: Vandaag, 20:24
Ik ben ook wel benieuwd naar de mening van MidMid rond gemeenten die homoseksuale praxis toestaan, maar die staat niet in de posting die jij aanhaalt.
Refojongere

DDD schreef: Vandaag, 18:55 Natuurlijk. Het is mijns inziens ontzettend jammer dat hij geen predikant is binnen de GG. Maar goed, door een aantal geroepen predikanten te weigeren, kan de GG wel beter zichzelf blijven. Dat is ook de opzet van het hele systeem.

Andere kerken kunnen wel uit hun evenwicht raken door zulke veranderingen van kerk.
Nou, in de HHK en PKN-GB kunnen ze hem ook goed gebruiken. In Dordrecht gaat het al prima samen.
Middenrefo

Bericht door Middenrefo »

huisman schreef: Vandaag, 18:23
Tiberius schreef: Vandaag, 17:58
huisman schreef: Vandaag, 17:10
Middenrefo schreef: Vandaag, 13:58
Dat is niet triest, ik begrijp echt niet hoe je zoiets kunt zeggen. Voor mij is dat het post-modernisme, we hoppen van kerk naar kerk en als het ons niet bevalt dan gaan we weer ergens anders naar toe. Daartegenover staat dat je trouw bent aan de plek waar de Here je gesteld heeft, lokaal en landelijk.
Maar dit geldt niet voor ds. N.C. Smits? Die hopt van de GG naar de CGK. Echt jullie gebruiken zulke dubbele standaarden dat het gewoon lachwekkend is. De zij-instromers van Rijnsburg mogen niet meedoen en krijgen Huijgen over zich heen maar het artikel van een linkse zij-instromer is opeens geweldig. Gelukkig had ik vandaag geen tijd voor het RF. Heb net even bijgelezen maar zie maar één ding. De loopgraven zijn ingenomen en men schiet vandaar met scherp maar nog vaker met losse flodders.
Nou nee, dan begrijp je het argument van Huijgen niet.
Het is geen probleem als zijinstromers een mening hebben en die ventileren, bijvoorbeeld hier of in de krant. De vraag van MidMid is om niet naar de persoon maar naar de bal te kijken, in dit geval het artikel beoordelen op inhoud. Een op-de-persoon argument is niet sterk in een discussie.
Wat Huijgen volgens mij bedoelt is, dat die zijinstromers geen gevoel voor kerkverbanden hebben, en daarom minder verstandig is om actie te ondernemen.
Je mist duidelijk het punt. Het was een reactie op de vetgedrukte zin in het bericht van @Middenrefo. Blijkbaar mag je wel hoppen van kerk naar kerk als je daarna heel ver doorschiet naar links.
Van mij mag iemand om gegronde redenen van kerkverband veranderen (De CGK is daar voor een heel groot deel mee gevuld) maar jullie zien dat blijkbaar bevooroordeeld anders.
Huisman - je hebt duidelijk het draadje niet goed gelezen. Er werd mij gevraagd waar toch die rare binding met de CGK vandaan komt. Naast het feit dat de CGK mij lief is, geef ik aan wat voor mij het argument is om niet naar een ander kerkverband over te gaan. Ik leg mijn persoonlijke motivatie uit en wat een ander vindt moet die helemaal zelf weten. Ik wijs alleen op de gevolgen voor degenen die achterblijven en dat doe ik ook bij mensen die uit mijn eigen gemeente vertrekken omdat ze het of te behoudend of te modern vinden. Ik heb daarin absolut geen dubbele standaard en ik zou die vraag ook gesteld hebben aan ds. Smits of ds. Roosendaal. Die hadden volgens mij ook tot zegen kunnen zijn in de GerGem.

En die vraag stel ik ook aan de gemeenten van Rijnsburg; besef je wat de gevolgen zijn van jullie vertrek voor de balans in de CGK?
huisman

Bericht door huisman »

Refojongere schreef: Vandaag, 20:56
DDD schreef: Vandaag, 18:55 Natuurlijk. Het is mijns inziens ontzettend jammer dat hij geen predikant is binnen de GG. Maar goed, door een aantal geroepen predikanten te weigeren, kan de GG wel beter zichzelf blijven. Dat is ook de opzet van het hele systeem.

Andere kerken kunnen wel uit hun evenwicht raken door zulke veranderingen van kerk.
Nou, in de HHK en PKN-GB kunnen ze hem ook goed gebruiken. In Dordrecht gaat het al prima samen.
@DDD heeft het over ds. N.C. Smits. Jij ook?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
huisman

Bericht door huisman »

MidMid schreef: Vandaag, 19:17 @Huisman, benieuwd naar jouw reactie op deze: https://www.nd.nl/opinie/opinie/1295167 ... rt-u-zich-
Oneens, onnodig en onverstandig. Maar ik ben in gesprek met één van de auteurs dus wordt vervolgd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Middenrefo

merel schreef: Vandaag, 14:36
Middenrefo schreef: Vandaag, 14:23
merel schreef: Vandaag, 14:12
Middenrefo schreef: Vandaag, 13:58
Dat is niet triest, ik begrijp echt niet hoe je zoiets kunt zeggen. Voor mij is dat het post-modernisme, we hoppen van kerk naar kerk en als het ons niet bevalt dan gaan we weer ergens anders naar toe. Daartegenover staat dat je trouw bent aan de plek waar de Here je gesteld heeft, lokaal en landelijk.
Reformer heeft gelijk. Elke zondag belijden we dat we geloven in 'in een christelijke kerk', maar het lijkt in dit topic (en nog een ander topic) dat men liever belijdt '1 algemene CGK'. Ook ik begrijp werkelijk niet waar jullie je druk om maken, terwijl ik zelf gedoopt, getrouwd ben in de CGK en daar belijdenis heb gedaan. Ook mijn kinderen zijn gedoopt in de CGK. Dat betekent niet dat je niet naar een ander kerkverband kan overgaan. Ook op andere plekken wordt het Woord verkondigd.
Jij bent het met hem eens, dat betekent niet dat hij gelijk heeft. Anderen voelen dat anders en wie zijn jullie om daarover te oordelen?
Natuurlijk belijden wij een algemene katholieke kerk. En natuurlijk kun je naar een ander kerkverband overgaan. Maar de vraag is of dat altijd de juiste weg is? ik heb gemeentes zien verrechtsen omdat er veel mensen vertrokken naar een ander kerkverband. Ik heb gemeentes zien verlinksen omdat er veel mensen vertrokken naar een ander kerkverband. En ik heb gemeentes zien verdwijnen omdat er veel mensen vertrokken naar een ander kerkverband. Dat is wat het zoeken naar een plek waar je jezelf comfortabel doet met een gemeente doet.
Ik ben het niet alleen met hem eens, maar hij heeft ook gelijk. Het weeklagen over een naambordje op een gebouw is absoluut niet christelijk. Laat staan de overige dingen die gebeurd zijn; van de gemeentes die niet luisterden naar synodebesluiten tot aan de ophef die nu opstaat door het afscheiden van de rechterflank. Ik denk en weet eigenlijk wel zeker dat de God met dit geruzie diep bedroeven en dat terwijl het nu in veel gemeenten voorbereidingsweek is voor het H.A.
Je hoort mij niet weeklagen over een naambordje. Je trekt echt de verkeerde conclusie. Je zult mij ook nooit horen zeggen dat de CGK de ware kerk is, dan was ik veertig jaar geleden wel vrijgemaakt geworden. De CGK is maar een kerk met een kleine k. Een kerkje zelfs; er zijn voetbalstadions waar op zondag meer mensen zitten dan de CGK leden heeft. In veel opzichten een onbetekenend kerkje. Maar het is een gemeenschap, die voor sommige mensen bijna als een familie voelt en van je familie doe je ook niet zomaar afstand. Met een bus vol gemeenteleden naar de schooldag, ken je dat gevoel? trots dat we als CGK een gerenommeerde universiteit als de TUA hebben kunnen opzetten.

Die band met de CGK die heb je of die heb je niet. Maar het gaat niet aan om de mensen die die band wel hebben en daar moeilijk afstand van kunnen doen weg te zetten zoals jij dat doet. En dat betekent ook dat ik mag zeggen dat Reformer voor mij geen gelijk heeft.
Refojongere

huisman schreef: Vandaag, 21:07

Nee, over ds. Kieviet :)
huisman

Bericht door huisman »

Middenrefo schreef: Vandaag, 21:18
merel schreef: Vandaag, 14:12

Reformer heeft gelijk. Elke zondag belijden we dat we geloven in 'in een christelijke kerk', maar het lijkt in dit topic (en nog een ander topic) dat men liever belijdt '1 algemene CGK'. Ook ik begrijp werkelijk niet waar jullie je druk om maken, terwijl ik zelf gedoopt, getrouwd ben in de CGK en daar belijdenis heb gedaan. Ook mijn kinderen zijn gedoopt in de CGK. Dat betekent niet dat je niet naar een ander kerkverband kan overgaan. Ook op andere plekken wordt het Woord verkondigd.
Jij bent het met hem eens, dat betekent niet dat hij gelijk heeft. Anderen voelen dat anders en wie zijn jullie om daarover te oordelen?
Natuurlijk belijden wij een algemene katholieke kerk. En natuurlijk kun je naar een ander kerkverband overgaan. Maar de vraag is of dat altijd de juiste weg is? ik heb gemeentes zien verrechtsen omdat er veel mensen vertrokken naar een ander kerkverband. Ik heb gemeentes zien verlinksen omdat er veel mensen vertrokken naar een ander kerkverband. En ik heb gemeentes zien verdwijnen omdat er veel mensen vertrokken naar een ander kerkverband. Dat is wat het zoeken naar een plek waar je jezelf comfortabel doet met een gemeente doet.
Ik ben het niet alleen met hem eens, maar hij heeft ook gelijk. Het weeklagen over een naambordje op een gebouw is absoluut niet christelijk. Laat staan de overige dingen die gebeurd zijn; van de gemeentes die niet luisterden naar synodebesluiten tot aan de ophef die nu opstaat door het afscheiden van de rechterflank. Ik denk en weet eigenlijk wel zeker dat de God met dit geruzie diep bedroeven en dat terwijl het nu in veel gemeenten voorbereidingsweek is voor het H.A.
Je hoort mij niet weeklagen over een naambordje. Je trekt echt de verkeerde conclusie. Je zult mij ook nooit horen zeggen dat de CGK de ware kerk is, dan was ik veertig jaar geleden wel vrijgemaakt geworden. De CGK is maar een kerk met een kleine k. Een kerkje zelfs; er zijn voetbalstadions waar op zondag meer mensen zitten dan de CGK leden heeft. In veel opzichten een onbetekenend kerkje. Maar het is een gemeenschap, die voor sommige mensen bijna als een familie voelt en van je familie doe je ook niet zomaar afstand. Met een bus vol gemeenteleden naar de schooldag, ken je dat gevoel? trots dat we als CGK een gerenommeerde universiteit als de TUA hebben kunnen opzetten.

Die band met de CGK die heb je of die heb je niet. Maar het gaat niet aan om de mensen die die band wel hebben en daar moeilijk afstand van kunnen doen weg te zetten zoals jij dat doet. En dat betekent ook dat ik mag zeggen dat Reformer voor mij geen gelijk heeft.
Dat herken ik zeer. Als kind gingen wij als gezin naar de schooldag en daarna eten bij de chinees. Mijn vader leek iedereen te kennen. De CGK was en is een dorpje waar velen elkaar kennen. Kun je begrijpen dat daarom het verdriet over de breuk bij velen van Rijnsburg c.s. groot is? Het is tot niemands vreugde maar ik zie geen andere weg als de CGK herstellen naar haar oorspronkelijke bedoeling. Daarom Rijnsburg c.s. die idealiter zou moeten uitlopen op het afsnijden wat ten diepste niet CGK is. Nogmaals de scheur zou moeten lopen waar die getrokken is en dat is bij het ongehoorzaam zijn aan de synodale besluiten en daarna de kerkelijke vermaningen negeren. Helaas weet ik ook dat de scheur daar niet gaat lopen.
huisman

Bericht door huisman »

Refojongere schreef: Vandaag, 21:28
huisman schreef: Vandaag, 21:07

Nee, over ds. Kieviet :)
Dat dacht ik al. :)
Middenrefo

huisman schreef: Vandaag, 21:34
Middenrefo schreef: Vandaag, 21:18

Dat herken ik zeer. Als kind gingen wij als gezin naar de schooldag en daarna eten bij de chinees. Mijn vader leek iedereen te kennen. De CGK was en is een dorpje waar velen elkaar kennen. Kun je begrijpen dat daarom het verdriet over de breuk bij velen van Rijnsburg c.s. groot is? Het is tot niemands vreugde maar ik zie geen andere weg als de CGK herstellen naar haar oorspronkelijke bedoeling. Daarom Rijnsburg c.s. die idealiter zou moeten uitlopen op het afsnijden wat ten diepste niet CGK is. Nogmaals de scheur zou moeten lopen waar die getrokken is en dat is bij het ongehoorzaam zijn aan de synodale besluiten en daarna de kerkelijke vermaningen negeren. Helaas weet ik ook dat de scheur daar niet gaat lopen.
Juist daarom begrijp ik het verdriet van veel mensen binnen Rijnsburg echt heel goed. Bij anderen zie ik het minder terug en dat geldt overigens ook voor de linkerkant.
MidMid

Bericht door MidMid »

Refojongere schreef: Vandaag, 20:53
Michaels schreef: Vandaag, 20:24
Ik ben ook wel benieuwd naar de mening van MidMid rond gemeenten die homoseksuale praxis toestaan, maar die staat niet in de posting die jij aanhaalt.
Ik heb maar even voor jullie gezocht. Tip, kijk even bij de berichten van een persoon en gebruik het zoekvenster links bovenin...

viewtopic.php?p=1195437&hilit=homoseksualiteit#p1195437

viewtopic.php?p=1195522#p1195522
Plaats reactie