Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

JanRap

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door JanRap »

Refojongere schreef: Vandaag, 17:38
MidMid schreef: Vandaag, 14:48
HHR schreef: Vandaag, 14:17
ZWP schreef: Vandaag, 13:20
Ik zie de namen van de inderdaad behoudende o.a. Prof. Kater en ds. J.M.J. Kieviet. Ik kan het artikel niet lezen, maar kun je hun denklijn kort weergeven? Dank!

Ik lees geïnteresseerd mee, want ik snap er weinig van in ieder geval.
De grote vraag die bij mij overblijft, wat wil ds Kieviet hiermee zeggen? En waarom schrijft er een PKN'er mee.
Dat er een PKNér meeschrijft, leg ik uit als eens GBer die weet wat het betekent om op je plaast te blijven, weliswaar met bezwaard gemoed, maar wel blijven...

Denk dat Kieviet eenzelfde punt wil maken. Waarom scheuren als je ook - als een soort bond - in de CGK elkaar kan zoeken.

Dus concreet maak van BhP een bredere stroming waarin de bezwaren zich verenigen - binnen de CGK. Dat lijkt mij de strekking.

Dus tegen route Rijnsburg...
Als je consequent bent dan moet je een bond vormen in de PKN en RKK en dan nu het momentum pakken om daar naar over te stappen. Het bestaansrecht van de CGK vervalt dan.

Ds. Kieviet staat ook niet meer achter de Afscheiding getuige het citaat uit de Wekker:
"Die volkskerkgedachte sprak mij altijd aan. Dat is ook één van mijn aarzelingen bij de Afscheiding van 1834: de kerken van de Afscheiding hebben het volk, de toen nog gedoopte natie, laten vallen. Ze hebben zich vooral op – en veelal tegen – elkáár gericht. Al na twee, drie jaar kwamen ze in de crisis van de jeugd terecht. Met opnieuw afscheidingen tot gevolg.”
Dat van de aloude Gereformeerde Kerk alleen nog “tot op het bot verdeelde en in veel scherven uiteen gevallen brokstukken” resteren, benoemt Kieviet als “het faillissement van de Afscheiding”: “Op veel plaatsen heeft men ook de ‘gronden der vaderen’ verlaten. Dat vooral is aangrijpend.” De huidige ontwikkelingen in de Christelijke Gereformeerde Kerken zijn er wat hem betreft een voorbeeld van. “Een gezamenlijke terugkeer naar de hervormde wortels – dat is mijn heimwee en mijn gebed.”

Dus logisch dat hij blijft voor niet nog een afscheiding. Onlogisch dat hij CGK blijft.
@Refojongere, prachtig dat artikel van ds Kieviet. Taal naar mijn hart. Hij heeft deze woorden
ook ooit gesproken op een vergadering van de Gereformeere Bond in Putten. Dat hoor je zelden dat een afgescheiden predikant heimwee heeft naar aloude Gereformeerde Kerk, de planting Gods in de Nederlanden.
MidMid

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door MidMid »

Groepscirkel schreef: 31 minuten geleden
MidMid schreef: Vandaag, 18:40
Groepscirkel schreef: Vandaag, 17:19
MidMid schreef: Vandaag, 16:44Zonde altijd, dwaalleer ook inderdaad (die wordt er ook nog genoemd). Maar dan wel die dwaalleer die we samen zo hebben aangemerkt en niet op basis van persoonlijke standpunten. Kom je toch weer uit bij een GS die duidelijk(er) gaat spreken.
En hoe zijn jouw gedachten over het wegdoen van de zonde als het gaat om homoseksuele praxis en de gemeenten die daar (inmiddels) volhardend en openlijk tegen de GS-besluiten in (blijven) handelen en uitspreken niet terug te keren van hun standpunt?
Je hebt eerder gesproken over vermaning. Misschien nog een keer en nog een keer. En dan? Geef eens wat concrete paden om te bewandelen om deze zonde uit het midden van de gemeente(n) en het kerkverband te doen.
'k Zou zeggen zoek en lees het terug, is uitvoerig (denk 200 pagina's) geleden aan bod geweest.
En nee, dat is niet wat jij hier omschrijft.
Ik ken in grote lijnen wat in dit topic aan bod is geweest. Alleen beaam je zo expliciet dat de zonde weggedaan moet worden (in reactie op helma), dat de vraag dan toch niet heel vreemd is: Hoe dan? In dit topic heb je gesproken over vermaning en herhaalde vermaning. Na die vermaningen zijn er nog gemeenten die de zonde van homoseksuele praxis aan de hand houden en actief zeggen dat ze niet meer terug keren van de ingeslagen weg. Ik heb het dus niet over vrouw en ambt, maar specifiek over dit vraagstuk. Het vraagstuk waar de GS duidelijk over heeft gesproken. Het gaat dus niet om wat ik wel of niet zou vinden of omschrijven, maar mijn vraag richt zich eenvoudig op jouw perspectief op een uitweg waarbij ook de zonde, zoals je beaamt, moet worden weggedaan.
Ik begreep je vraag helemaal. Daar heb ik eerder mijn mening over gegeven. Dat ga ik niet verder herhalen. Het is te vinden. Mijn perspectief en een voorgestelde uitweg.
Plaats reactie