Gereformeerde Gemeenten

Geeske_1991

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geeske_1991 »

Hoopvol schreef:
Geeske_1991 schreef: Gisteren, 18:55
JanRap schreef:
GG links schreef: 18 sep 2025, 12:03 Ik verbaas mij erover dat zowel links als rechts waardering heeft voor bijvoorbeeld de Erskines. Iedereen haalt eruit wat in zijn/haar straatje past lijkt het wel.
@GGlinks, OK maar let er wel op dat de GGin Nedters in de eigenaardige brochure 'Wet en Evangelie' op het volgende worden gewezen: 'Van sommige oude Engelse en Schotse schrijvers, zoals Boston, de Erskines en Fisher kan gezegd worden dat zij uitdrukkingen gebruiken over de beloften van genade die wij zo niet gebruiken'. Men is natuurlijk erg bang dat argeloze lezers in de gaten krijgen dat bovengenoemde schrijvers een ruime beloftenprediking kenden voor alle hoorders.
En vroeger op de catechisatie in de GG in Ned hoorden we: 'Je moet die schrijvers niet met een verkeerde bril lezen, maar je moet ze helemaal lezen'. En met de verkeerde bril bedoelden ze de bril van een algemeen onvoorwaardelijk aanbod van genade. Of de bril die alleen maar de beloften van het Evangelie zag en niet de dreiging van de wet.
Niemand verstaat dat meer deze tijd.
Het ruime aanbod was er voor het ruime aantal die er klaargemaakt voor waren door God.
Geheel ontbloot van eigengerechtigheid, waar ze werden bekleed door de gerechtigheid van hun Borg en Zaligmaker.
Tegenwoordig wil iedereen naar de hemel. Die denken bekant dat het feest is daar en dat ze complete gezinnen uit hun familie zullen terugzien, het ergste is nog dat steeds meer mensen ook geloven hun huisdieren terug te zien.

Het zal een eeuwig God loven zijn want Gij hebt ons Gode gekocht met Uw dierbaar bloed. Door U door U alleen om het eeuwig welbehagen.

Er is geen herkenning, er wordt niet getrouwd en niet ter huwelijk uitgegeven.
Ouders zullen hun kinderen helpen veroordelen (die naar de hel gaan) en kinderen hun ouders.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Er zal wel herkenning zijn in de hemel.
Op de berg der verheerlijking werd Mozes en Elia ook herkend door de discipelen.

Maar wat veel belangrijker is: we zullen Hem zien gelijk Hij is, 1 Joh. 3:2.
Het zal een geestelijk herkennen zijn van gelovigen onderling.
Geen lichamelijk herkennen.

Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

Geeske_1991 schreef: Gisteren, 19:24
Hoopvol schreef: Er zal wel herkenning zijn in de hemel.
Op de berg der verheerlijking werd Mozes en Elia ook herkend door de discipelen.

Heb je hier een Bijbelse onderbouwing voor?
Geeske_1991

Hoopvol schreef:

Matt 22:30
We zullen zijn als engelen, niet mannelijk, niet vrouwelijk.

Iemand

Bericht door Iemand »

Geeske_1991 schreef: Gisteren, 19:30
Hoopvol schreef:

Dus je gelooft niet in de wederopstanding des vleses?
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

Hoopvol schreef:

Heb je de kanttekeningen en de verwijsteksten hierbij gelezen?
Bij kanttekening 31 staat: niet ten aanzien van het wezen, maar aangaande het huwelijk en de natuurlijke eigenschappen van dit vergankelijke leven.
Job zegt er over: en als zij na mijn huid dit doorknaagd zullen hebben, zal ik uit mijn vlees God aanschouwen. Dewelke ik voor mij aanschouwen zal, en mijn ogen zien zullen, en niet een vreemde. Mijn nieren verlangen zeer in mijn schoot.
In Filipensen 3:21 staat: Die ons vernederd lichaam veranderen zal, opdat hetzelve gelijkvormig worden aan Zijn heerlijk lichaam, enz. En als je daar de kanttekeningen bij leest lees je dat ons lichaam, waarmee wij gezondigd hebben, verheerlijkt zal worden.

Ik zag net dat je refereerde aan ds Kersten en hem hoog heb staan. In zondag 22 schrijft ds. Kersten o.a.:
Maar eenmaal zal een menselijk lichaam worden opgewekt. Hetzelfde lichaam. "Alle vlees is niet hetzelfde vlees. Maar een ander is het vlees der mensen en een ander is het vlees der beesten en een ander der vissen en een ander der vogelen." Een menselijk lichaam wordt gezaaid, een menselijk lichaam zal opgewekt worden. Het eigen lichaam, maar "het wordt gezaaid in verderfelijkheid, het wordt opgewekt in onverderfelijkheid; het wordt gezaaid in oneer, het wordt opgewekt in heerlijkheid; het wordt gezaaid in zwakheid, het wordt opgewekt in kracht." Het zullen dus dezelfde lichamen zijn, waarmee in de opstandingsdag de zielen aller mensen weder verenigd zullen worden. Dit vordert Gods rechtvaardigheid; de zonde zal in dezelfde ziel en in hetzelfde lichaam aan de goddelozen gestraft worden, waardoor zij bedreven is. En wat de uitverkorenen betreft, Christus heeft hun ziel en lichaam gekocht; zij zullen mitsdien dezelfde lichamen weder in de hemel verkrijgen, waarin zij op aarde geleefd hebben. Indien niet dezelfde lichamen met de dag der dagen werden opgewekt, zou er van een opstanding geen sprake kunnen zijn en de aarde en de zee hare doden niet geven, wat toch Gods Woord zo nadrukkelijk leert. Maar diezelfde lichamen zullen andere hoedanigheden bezitten. Zij zullen onsterfelijk en onverderfelijk zijn. Anders zouden de verdoemden in de hel de eeuwige straf niet kunnen dragen, noch de gezaligden in de hemel het verkeren in de volle gemeenschap Gods. Reeds hierop aarde zijn er tijden, dat hun lichaamskrachten schier bezwijken, als de Heere Zijn liefde in de harten uitgiet. Hoe zou dan hun lichaam in de volkomen zaligheid eeuwig kunnen verkeren, daar zij hier slechts in een spiegel zien. Maar zij verkrijgen hemelse lichamen, gelijk- de apostel zegt in 1 Cor. 15: 40: "Daar zijn hemelse lichamen en daar zijn aardse lichamen. Maar een andere is de heerlijkheid der hemelse en een andere is de heerlijkheid der aardse" en in vers 44: "Daar is een natuurlijk lichaam en daar is een geestelijk lichaam." Spijs en drank zullen zij dan tot onderhouding van het lichaam niet meer van node hebben, noch zullen zij meer ten huwelijk gegeven en genomen worden en de dood zal niet meer zijn. O, hoe groot is het goed, dat God bereid heeft voor degenen, die Hem vrezen!
Rido91

Bericht door Rido91 »

Geeske_1991 schreef: Gisteren, 18:55
JanRap schreef:
GG links schreef: 18 sep 2025, 12:03 Ik verbaas mij erover dat zowel links als rechts waardering heeft voor bijvoorbeeld de Erskines. Iedereen haalt eruit wat in zijn/haar straatje past lijkt het wel.
@GGlinks, OK maar let er wel op dat de GGin Nedters in de eigenaardige brochure 'Wet en Evangelie' op het volgende worden gewezen: 'Van sommige oude Engelse en Schotse schrijvers, zoals Boston, de Erskines en Fisher kan gezegd worden dat zij uitdrukkingen gebruiken over de beloften van genade die wij zo niet gebruiken'. Men is natuurlijk erg bang dat argeloze lezers in de gaten krijgen dat bovengenoemde schrijvers een ruime beloftenprediking kenden voor alle hoorders.
En vroeger op de catechisatie in de GG in Ned hoorden we: 'Je moet die schrijvers niet met een verkeerde bril lezen, maar je moet ze helemaal lezen'. En met de verkeerde bril bedoelden ze de bril van een algemeen onvoorwaardelijk aanbod van genade. Of de bril die alleen maar de beloften van het Evangelie zag en niet de dreiging van de wet.
Niemand verstaat dat meer deze tijd.
Het ruime aanbod was er voor het ruime aantal die er klaargemaakt voor waren door God.
Geheel ontbloot van eigengerechtigheid, waar ze werden bekleed door de gerechtigheid van hun Borg en Zaligmaker.
Tegenwoordig wil iedereen naar de hemel. Die denken bekant dat het feest is daar en dat ze complete gezinnen uit hun familie zullen terugzien, het ergste is nog dat steeds meer mensen ook geloven hun huisdieren terug te zien.

Het zal een eeuwig God loven zijn want Gij hebt ons Gode gekocht met Uw dierbaar bloed. Door U door U alleen om het eeuwig welbehagen.

Er is geen herkenning, er wordt niet getrouwd en niet ter huwelijk uitgegeven.
Ouders zullen hun kinderen helpen veroordelen (die naar de hel gaan) en kinderen hun ouders.

Heb je een inkijkje gehad? Ik zou hier maar over zwijgen, je bent zelf nu net zo veel jouw persoonlijke hemel aan het creëren en invullen als de mensen die je veroordeeld omdat ze denken dat ze hun huisdier terug zullen zien.
Ik vind overigens het feit of er wel of geen herkenning is totaal niet relevant en behoorlijk aards gedacht.
Geeske_1991

Iemand schreef:
Hoopvol schreef:
Geeske_1991 schreef: Gisteren, 19:24 Het zal een geestelijk herkennen zijn van gelovigen onderling.

Waar ik dat precies?
Mensen zullen als engelen zijn staat er in Gods woord.

De opstanding des vleses heeft te maken met de oordeelsdag dat men in 1 ogenblik zijn eeuwige vlees zal aandoen.
De uitverkoren zullen in de Hemel zijn als Engelen, de verworpenen eeuwig met hun lichaam in de hel.
Voor Gods volk betekend het ook dat ze in de staat zullen zijn van Adam en Eva voor de val. Perfect, zonder vlek of rimpel.
Er zal een herkennen zijn van gods volk onderling.

Zoek anders zelf in matthew Henry of Dachsel dit soort vragen op

Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef: 04 okt 2025, 21:11
Om bekeerd te worden door Woord en Geest?
Je bent dus niet gelovig, naar gaat wel naar de kerk om bekeerd te worden. Dan kun je mijns inziens niet spreken over een ongelovige.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Bert Mulder schreef: 05 okt 2025, 04:00
Omdat God, in Zijn goedertierendheid ze in de kerk brengt zodat ze het Evangelie kunnen horen, tot hun eeuwigheid heil of onheil.
Dat is een mystiek antwoord.
Geeske_1991

Ambtenaar schreef:
huisman schreef: 04 okt 2025, 21:11
Om bekeerd te worden door Woord en Geest?
Je bent dus niet gelovig, naar gaat wel naar de kerk om bekeerd te worden. Dan kun je mijns inziens niet spreken over een ongelovige.
Er zijn 4 soorten geloof.
Het historieel geloof
Het wondergeloof
Het tijdgeloof
Het zaligmakende geloof (enkel voor de uitverkorenen)

Kerkgang en bijbellezen zijn een uiting van godsdienst, voor t gemak wordt gezegt dat heeft te maken met ons geloof. Maar te diepste kennen we God niet zoals Hij gekent moet worden en bezitten we allen het historiele geloof.

Geeske_1991

Ambtenaar schreef:
Bert Mulder schreef: 05 okt 2025, 04:00
Omdat God, in Zijn goedertierendheid ze in de kerk brengt zodat ze het Evangelie kunnen horen, tot hun eeuwigheid heil of onheil.
Dat is een mystiek antwoord.
Niet heel mistiek.
Lees 2 kortinthe 2 vers 16: Dezen wel een reuk des doods ten dode, maar genen een reuk des levens ten leven. En wie is tot deze dingen bekwaam? En vooral de kanttekening daarbij zodat je het beter snapt.

refo

Bericht door refo »

De Roomsen leren een Voorgeborchte tussen sterven en ten hemel gaan. Ik denk wel eens dat ze gelijk hebben. Alle theologen en dominees komen daar om het eerst eens te worden. Want hoe zouden ze het met elkaar uit kunnen houden?
Er wordt wel eens gesuggereerd dat alle verschil in één klap wegvalt, maar dat vraag ik me af.
De Heere Jezus spreekt er ook over in de gelijkenis van de werkers in de wijngaard: huh, waarom krijgen we niet meer? Wij waren veel drukker met U dan zij?
Iemand

Bericht door Iemand »

Geeske_1991 schreef: Gisteren, 19:53
Iemand schreef: Dus je gelooft niet in de wederopstanding des vleses?
Waar zeg ik dat precies? Mensen zullen als engelen zijn staat er in Gods woord.

De opstanding des vleses heeft te maken met de oordeelsdag dat men in 1 ogenblik zijn eeuwige vlees zal aandoen.
'Zijn als Engelen' is een gelijkenis, en in elke gelijkenis zijn er overeenkomsten en verschillen, anders zou het geen gelijkenis zijn. Engelen zijn geesten, en hebben geen vlees. Mensen hebben wel een vlees, en zijn bijgevolg mannelijk of vrouwelijk.

Als je stelt dat we niet meer mannelijk of vrouwelijk zullen zijn, dan zal niet het vlees opstaan. Het vlees is namelijk mannelijk of vrouwelijk. Het gaat er bij de opstanding des vleses om dat hetzelfde vlees zal opstaan, zoals Hoopvol ook schrijft. Job wijst als het ware met de vinger naar zichzelf, net als Paulus: dit verderfelijke moet onverderfelijkheid aandoen.
DDD

Bericht door DDD »

Geeske_1991 schreef: Gisteren, 19:21
DDD schreef:Ja het zou goed zijn als Geeske wat meer zou nadenken en wat minder zou schrijven.
Ja want het klopt niet wat ik zeg?
Jij zou wat minder moeten pappen en nathouden.

Zo zoetsappig ben ik anders niet hoor.

Het meeste wat jij zegt, klopt net zoals de duivel de Bijbel citeert tijdens de verzoeking in de woestijn. De tekst klopt wel, maar slaat in het verband nergens op.
Martijn

Bericht door Martijn »

Geeske_1991 schreef: Gisteren, 19:53
Iemand schreef:
Hoopvol schreef: Heb je hier een Bijbelse onderbouwing voor?

Waar ik dat precies?
Mensen zullen als engelen zijn staat er in Gods woord.

De uitverkoren zullen in de Hemel zijn als Engelen, de verworpenen eeuwig met hun lichaam in de hel.
Voor Gods volk betekend het ook dat ze in de staat zullen zijn van Adam en Eva voor de val. Perfect, zonder vlek of rimpel.
Er zal een herkennen zijn van gods volk onderling.

Zoek anders zelf in matthew Henry of Dachsel dit soort vragen op

Kun je dat eens verduidelijken?
De hemel en de hel dat is het dan?
Plaats reactie