Een eerdere discussie, bedoel je. Toen het nog een casus van de classis Ridderkerk was.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Tib, ik snap je zurigheid. maar probeer het om de case te laten gaan niet om de persoon.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Het is geen zurigheid, maar in dit geval zijn persoon en casus niet te scheiden. Evenmin als de royaal toegepaste doofpot destijds. Wat dat betreft is het mooi dat de classis Utrecht deze casus wel voortvarend opgepakt heeft.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Dat klopt. Maar nu schieten wij door naar de andere kant en zetten niet-verifieerbare ‘feiten’ op de sociale media. Dat veroorzaakt ook veel schade Dit geheel los van deze cases denk ik dat de frase ‘zonde tegen het zevende gebod’ vervangen moet worden door het feit. Sprake van overspel of misbruik of welk ander feit dan ook. Bij de frase ‘zonde tegen het zevende gebod’ denk ik altijd wie zonder zonde is werpe de eerste steen.Tiberius schreef: ↑Gisteren, 09:36Ook eens.DDD schreef: ↑Gisteren, 09:28 Helemaal eens met Forummer. En verder oneens met Ad, omdat resultaten uit het verleden mijns inziens wel betrouwbare indicaties zijn voor iemands insteek.
Ik vond niets schokkend of onheus aan het bericht van Pierre27 en daarnaast vind ik dat de kerk zeer gebaat zou zijn bij enige openheid over de feiten.
Ik ben sowieso een fervent tegenstander van de doofpot, wegkijken en toedekken met de zogenaamde stinkende mantel der liefde, daar is in het kerkelijk leven al enorm veel schade berokkent.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Dank voor de supoort. Jammer van de reacties van de moderators.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Wat heb ik inhoudelijk geplaatst Huisman?huisman schreef: ↑Gisteren, 10:02Dat klopt. Maar nu schieten wij door naar de andere kant en zetten niet-verifieerbare ‘feiten’ op de sociale media. Dat veroorzaakt ook veel schade Dit geheel los van deze cases denk ik dat de frase ‘zonde tegen het zevende gebod’ vervangen moet worden door het feit. Sprake van overspel of misbruik of welk ander feit dan ook. Bij de frase ‘zonde tegen het zevende gebod’ denk ik altijd wie zonder zonde is werpe de eerste steen.Tiberius schreef: ↑Gisteren, 09:36Ook eens.DDD schreef: ↑Gisteren, 09:28 Helemaal eens met Forummer. En verder oneens met Ad, omdat resultaten uit het verleden mijns inziens wel betrouwbare indicaties zijn voor iemands insteek.
Ik vond niets schokkend of onheus aan het bericht van Pierre27 en daarnaast vind ik dat de kerk zeer gebaat zou zijn bij enige openheid over de feiten.
Ik ben sowieso een fervent tegenstander van de doofpot, wegkijken en toedekken met de zogenaamde stinkende mantel der liefde, daar is in het kerkelijk leven al enorm veel schade berokkent.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik bedoelde jouw totaal niet. Ik vond met jouw bericht niets mis. Daarom schreef ik ook 'geheel los van deze cases'.pierre27 schreef: ↑Gisteren, 12:10Wat heb ik inhoudelijk geplaatst Huisman?huisman schreef: ↑Gisteren, 10:02Dat klopt. Maar nu schieten wij door naar de andere kant en zetten niet-verifieerbare ‘feiten’ op de sociale media. Dat veroorzaakt ook veel schade Dit geheel los van deze cases denk ik dat de frase ‘zonde tegen het zevende gebod’ vervangen moet worden door het feit. Sprake van overspel of misbruik of welk ander feit dan ook. Bij de frase ‘zonde tegen het zevende gebod’ denk ik altijd wie zonder zonde is werpe de eerste steen.Tiberius schreef: ↑Gisteren, 09:36Ook eens.DDD schreef: ↑Gisteren, 09:28 Helemaal eens met Forummer. En verder oneens met Ad, omdat resultaten uit het verleden mijns inziens wel betrouwbare indicaties zijn voor iemands insteek.
Ik vond niets schokkend of onheus aan het bericht van Pierre27 en daarnaast vind ik dat de kerk zeer gebaat zou zijn bij enige openheid over de feiten.
Ik ben sowieso een fervent tegenstander van de doofpot, wegkijken en toedekken met de zogenaamde stinkende mantel der liefde, daar is in het kerkelijk leven al enorm veel schade berokkent.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Het feit dat er deze keer wel snel gehandeld is, kan alleen maar betekenen dat de feiten overduidelijk zijn geweest en ook niet betwist zijn. Dat maakt het overigens allemaal niet beter; het is zeer ernstig zelfs. Als ik Tiberius goed begrijp, zegt hij eigenlijk dat er een soort patroon achter de daden van meneer Pater zit. Het is wel goed dat daarvoor meer oog komt. Lees het artikel van Ada de Jong over kerkpijn in het RD. Het gaat om de vraag, welke persoonlijkheidskenmerken van een ambtsdrager vaak voor kerkpijn zorgen. Laat dat vaker benoemd worden!
-
- Berichten: 160
- Lid geworden op: 11 apr 2018, 11:00
Re: Gereformeerde Gemeenten
Niemand verstaat dat meer deze tijd.JanRap schreef:@GGlinks, OK maar let er wel op dat de GGin Nedters in de eigenaardige brochure 'Wet en Evangelie' op het volgende worden gewezen: 'Van sommige oude Engelse en Schotse schrijvers, zoals Boston, de Erskines en Fisher kan gezegd worden dat zij uitdrukkingen gebruiken over de beloften van genade die wij zo niet gebruiken'. Men is natuurlijk erg bang dat argeloze lezers in de gaten krijgen dat bovengenoemde schrijvers een ruime beloftenprediking kenden voor alle hoorders.
En vroeger op de catechisatie in de GG in Ned hoorden we: 'Je moet die schrijvers niet met een verkeerde bril lezen, maar je moet ze helemaal lezen'. En met de verkeerde bril bedoelden ze de bril van een algemeen onvoorwaardelijk aanbod van genade. Of de bril die alleen maar de beloften van het Evangelie zag en niet de dreiging van de wet.
Het ruime aanbod was er voor het ruime aantal die er klaargemaakt voor waren door God.
Geheel ontbloot van eigengerechtigheid, waar ze werden bekleed door de gerechtigheid van hun Borg en Zaligmaker.
Tegenwoordig wil iedereen naar de hemel. Die denken bekant dat het feest is daar en dat ze complete gezinnen uit hun familie zullen terugzien, het ergste is nog dat steeds meer mensen ook geloven hun huisdieren terug te zien.
Het zal een eeuwig God loven zijn want Gij hebt ons Gode gekocht met Uw dierbaar bloed. Door U door U alleen om het eeuwig welbehagen.
Er is geen herkenning, er wordt niet getrouwd en niet ter huwelijk uitgegeven.
Ouders zullen hun kinderen helpen veroordelen (die naar de hel gaan) en kinderen hun ouders.
Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
-
- Berichten: 160
- Lid geworden op: 11 apr 2018, 11:00
Re: Gereformeerde Gemeenten
Het bevel tot geloof ontbreekt zeker weten niet.JanRap schreef:@ Simon 0612. Heb met genoegen mijn huiswerk gemaakt. Is wel mooi weer om binnen te zitten, maar mijn wandeling heb ik vanochtend al gehad. Dank voor uw vertrouwen.GG links schreef: ↑19 sep 2025, 12:51JanRap is doorgaans erg zorgvuldig in z'n postings. Ik vertrouw erop dat zn weergave volledig is. Kun jij niet alleen iets roepen maar ook vertellen waar hij onvolledig is. ?Simon0612 schreef: ↑18 sep 2025, 22:46Flauwe weergave van wat er werkelijk in betreffend hoofdstuk staat. Citeer dan het geheel.JanRap schreef: ↑18 sep 2025, 21:52 @GGlinks, OK maar let er wel op dat de GGin Nedters in de eigenaardige brochure 'Wet en Evangelie' op het volgende worden gewezen: 'Van sommige oude Engelse en Schotse schrijvers, zoals Boston, de Erskines en Fisher kan gezegd worden dat zij uitdrukkingen gebruiken over de beloften van genade die wij zo niet gebruiken'. Men is natuurlijk erg bang dat argeloze lezers in de gaten krijgen dat bovengenoemde schrijvers een ruime beloftenprediking kenden voor alle hoorders.
En vroeger op de catechisatie in de GG in Ned hoorden we: 'Je moet die schrijvers niet met een verkeerde bril lezen, maar je moet ze helemaal lezen'. En met de verkeerde bril bedoelden ze de bril van een algemeen onvoorwaardelijk aanbod van genade. Of de bril die alleen maar de beloften van het Evangelie zag en niet de dreiging van de wet.
(Allereerst moet opgemerkt worden dat de toonzetting van het boekje vriendelijk is. Hier niet meer dat felle polemische van de jaren 60-80) ( niet meer het felle verketteren van de synodalen)
Als lidmaat van de PKN past het me om bescheiden te zijn. ben lidmaat van een huis dat tegen zichzelf verdeeld is. Stel je voor dat u uw bezwaren tegen de PKN zou uiten. Dan was refoforum te klein toch?
Hieronder wat dingen die me opvielen. Commentaar tussen aanhalingstekens.
pag.30. In de prediking moet onderscheid gemaakt worden tussen verschillende categorieën hoorders. Het boekje somt er 8 op.( zie Matth. 13: de gelijkenis van het zaad. de Heere Jezus noemt 4 categorieën. Geen wonder dat preken soms zo lang duren)
pag. 31. Wijlen ds. R kok wordt postuum nog eens veroordeeld omdat de belofte van genade bij hem aan alle hoorders wordt geschonken. Hij benadrukte de belofte en de verantwoordelijkheid zo sterk dat de noodzakelijke ontdekking van de ellende door de wet op de achtergrond kwam. ( dat is het oude verwijt van de GG in Ned aan allen die een onvoorwaardelijke aanbod leren en het verwijt aan de drie-verbonden theologie)
pag.31. Dr. Steenblok keerde zich tegen de uitdrukking algemeen, onvoorwaardelijk, welmenend aanbod van genade. ( commentaar overbodig lijkt me)
pag. 32. De zaligheid wordt in het evangelie beloofd aan de door de wet verslagen zondaar.
( Dat is arminiaans, als je het zo preekt wordt een een voorwaarde, verslagenheid, verondersteld in de luisteraar. Hij heeft dus al iets waarop voortgebouwd kan worden)
pag.64. Citaat van ds. Kersten over het pleiten op de belofte. Eerst moet aldus ds. Kersen gewezen worden op de onkreukbare gerechtigheid Gods. Het is de ziels ervaring van Gods kinderen om om te komen en met alle geschonken weldaden verloren te gaan.( Dit herkennen we, dit is het vierde stuk in de GG prediking. 1. Ellende. 2. Onmogelijkheid en omkomen. 3. Verlossing.4. Dankbaarheid.
pag. 65: De wijze waarop in sommige GG publicaties wordt geschreven over de beloften n.l. dat ze ook bedoeld zijn om de onbekeerden hoop te geven en dat alle hoorders erop mogen pleiten, wijkt af van de wijze waarop ds. G.H. Kersten schreef over de beloften. Overigens geldt dit niet voor alle GG preken en publicaties haast men zich te zeggen. ( vraag me af hoe men in de GG in Ned. Joh. 5:25 uitlegt: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De ure komt , en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem des levenden Gods en die ze gehoord hebben zullen leven) ( daar zal men van maken: de doden die hun doodstaat hebben ingeleefd)
pag 67: Boston beperkt de nodiging om tot Christus te komen niet tot degenen die zich bewust zijn van hun zonde en ellende en die begerig zijn zijn om verlost te worden. Dr. Steenblok en Matthew Henry leerden dat wel. ( Alsof je deze twee met elkaar kunt vergelijken. Dr. Steenblok was dogmaticus, zijn kracht lag in de scholastieke theologie, hij was geen exegeet, Henry was pastoraal bewogen exegeet. dr. Steenblok liet zich in zijn exegese leiden door zijn scholastieke vooronderstellingen)
Over de karikaturen die in omloop zijn over de GG.i Ned. Een van de karikaturen is: het bevel tot geloof en bekering ontbreekt binnen de GG i Ned. We tekenen daarbij aan dat het bevel tot geloof niet alleen het geloof in Christus omvat, maar alles wat God on in Zijn woord geopenbaard heeft. Dat sluit dus ook in het bevel te geloven dat we gevallen zondaars zijn, dat we dood zijn door de misdaden en de zonden, dat de vloek der wet en het ooordeel Gods nodig is om van geestelijk dood geestelijk levend gemaakt te worden. ( Zie hier de G.G. in Ned. revisie en uitbreding van zondag 7 HC. voordurend blijkt dat men niet genoeg heeft aan wat onze vaderen leerden)
Dit is wel een behoorlijk dwaze uitspraak voor iemand die zelf niet onder het gehoord komt bij de GGINedbv
Het bevel ligt er, alleen zal het inwendig gehoord moeten worden. Het zal zijn een reuke des doos des doden en een reuke des levens den levenden.
Ik hoor het namelijk elke zondag.
Wij kunnen tot Hem niet komen om het eeuwige leven te verkrijgen. Hij zal het moeten geven.
Jacob heb ik liefgehad, Ezau heb Ik gehaat.
Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
-
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 26 mei 2016, 23:08
Re: Gereformeerde Gemeenten
Het zou misschien eens helend werken voor al die mensen die hierdoor beschadigd zijn, dat er toegegeven wordt dat heel dat doofpot gebeuren enorm fout is geweest.
-
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 26 mei 2016, 23:08
Re: Gereformeerde Gemeenten
Wat een vreselijke harde laatste zin.Geeske_1991 schreef: ↑Gisteren, 18:55Niemand verstaat dat meer deze tijd.JanRap schreef:@GGlinks, OK maar let er wel op dat de GGin Nedters in de eigenaardige brochure 'Wet en Evangelie' op het volgende worden gewezen: 'Van sommige oude Engelse en Schotse schrijvers, zoals Boston, de Erskines en Fisher kan gezegd worden dat zij uitdrukkingen gebruiken over de beloften van genade die wij zo niet gebruiken'. Men is natuurlijk erg bang dat argeloze lezers in de gaten krijgen dat bovengenoemde schrijvers een ruime beloftenprediking kenden voor alle hoorders.
En vroeger op de catechisatie in de GG in Ned hoorden we: 'Je moet die schrijvers niet met een verkeerde bril lezen, maar je moet ze helemaal lezen'. En met de verkeerde bril bedoelden ze de bril van een algemeen onvoorwaardelijk aanbod van genade. Of de bril die alleen maar de beloften van het Evangelie zag en niet de dreiging van de wet.
Het ruime aanbod was er voor het ruime aantal die er klaargemaakt voor waren door God.
Geheel ontbloot van eigengerechtigheid, waar ze werden bekleed door de gerechtigheid van hun Borg en Zaligmaker.
Tegenwoordig wil iedereen naar de hemel. Die denken bekant dat het feest is daar en dat ze complete gezinnen uit hun familie zullen terugzien, het ergste is nog dat steeds meer mensen ook geloven hun huisdieren terug te zien.
Het zal een eeuwig God loven zijn want Gij hebt ons Gode gekocht met Uw dierbaar bloed. Door U door U alleen om het eeuwig welbehagen.
Er is geen herkenning, er wordt niet getrouwd en niet ter huwelijk uitgegeven.
Ouders zullen hun kinderen helpen veroordelen (die naar de hel gaan) en kinderen hun ouders.
Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ja het zou goed zijn als Geeske wat meer zou nadenken en wat minder zou schrijven.
-
- Berichten: 160
- Lid geworden op: 11 apr 2018, 11:00
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ja want het klopt niet wat ik zeg?DDD schreef:Ja het zou goed zijn als Geeske wat meer zou nadenken en wat minder zou schrijven.
Jij zou wat minder moeten pappen en nathouden.
Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Re: Gereformeerde Gemeenten
Er zal wel herkenning zijn in de hemel.Geeske_1991 schreef: ↑Gisteren, 18:55Niemand verstaat dat meer deze tijd.JanRap schreef:@GGlinks, OK maar let er wel op dat de GGin Nedters in de eigenaardige brochure 'Wet en Evangelie' op het volgende worden gewezen: 'Van sommige oude Engelse en Schotse schrijvers, zoals Boston, de Erskines en Fisher kan gezegd worden dat zij uitdrukkingen gebruiken over de beloften van genade die wij zo niet gebruiken'. Men is natuurlijk erg bang dat argeloze lezers in de gaten krijgen dat bovengenoemde schrijvers een ruime beloftenprediking kenden voor alle hoorders.
En vroeger op de catechisatie in de GG in Ned hoorden we: 'Je moet die schrijvers niet met een verkeerde bril lezen, maar je moet ze helemaal lezen'. En met de verkeerde bril bedoelden ze de bril van een algemeen onvoorwaardelijk aanbod van genade. Of de bril die alleen maar de beloften van het Evangelie zag en niet de dreiging van de wet.
Het ruime aanbod was er voor het ruime aantal die er klaargemaakt voor waren door God.
Geheel ontbloot van eigengerechtigheid, waar ze werden bekleed door de gerechtigheid van hun Borg en Zaligmaker.
Tegenwoordig wil iedereen naar de hemel. Die denken bekant dat het feest is daar en dat ze complete gezinnen uit hun familie zullen terugzien, het ergste is nog dat steeds meer mensen ook geloven hun huisdieren terug te zien.
Het zal een eeuwig God loven zijn want Gij hebt ons Gode gekocht met Uw dierbaar bloed. Door U door U alleen om het eeuwig welbehagen.
Er is geen herkenning, er wordt niet getrouwd en niet ter huwelijk uitgegeven.
Ouders zullen hun kinderen helpen veroordelen (die naar de hel gaan) en kinderen hun ouders.
Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Op de berg der verheerlijking werd Mozes en Elia ook herkend door de discipelen.
Maar wat veel belangrijker is: we zullen Hem zien gelijk Hij is, 1 Joh. 3:2.