Gereformeerde Gemeenten

Maanenschijn

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

Gerardus2 schreef:
Dan is jullie gemeente gezegend. Helaas hoor ik de oproep tot bekering in onze gemeente zelden (meer).
Wordt dan verwacht dat iedereen wedergeboren is en dat de voortdurende bekering niet nodig is?

Ik kan me een preek zonde oproep tot bekering haast niet voorstellen.

Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Ambtenaar schreef: Gisteren, 12:04
pierre27 schreef: Gisteren, 07:53
Zeker op dit punt is het geen donkere tijd. Ook bij mij in de gemeente hoor ik elke zondag de oproep tot bekering, welmeenend klinkt deze. En er komen mensen tot geloof! Zeker tot bemoediging. Dat mensen beweren dat er geen of nauwelijks geestelijk leven in de Gereformeerde Gemeenten zou zijn is verdrietig.
Vanuit mijn perspectief is het vreemd dat kerkgangers tot geloof komen. Om welke reden zit je in de kerk als je niet gelooft?
Wellicht goed om in dit geval zondag 1 tm zondag 6 te lezen van de Catechismus. Die kun je vinden na de berijmde psalmen en enige gezangen in de psalmboek.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Terri schreef: Gisteren, 12:48 pierre27 schreef: ↑za okt 04, 2025 6:53 am

Zeker op dit punt is het geen donkere tijd. Ook bij mij in de gemeente hoor ik elke zondag de oproep tot bekering, welmeenend klinkt deze. En er komen mensen tot geloof! Zeker tot bemoediging. Dat mensen beweren dat er geen of nauwelijks geestelijk leven in de Gereformeerde Gemeenten zou zijn is verdrietig.

Het lijkt i.i.g. niet te gelden voor de kerk van pierre27.
Er is oproep tot bekering en er komen mensen tot geloof lees ik.
Maar goed, dat kunnen natuurlijk ook mensen zijn die er 'onverschillig' zitten en geraakt worden door de oproep en gaan geloven.
Dat zou zo maar voor elke kerk in Nederland kunnen gelden. Achter een 'serieuze' houding kan ook een afwachtende houding zitten.
We leven niet meer in de eerste christengemeentes, waar je met gevaar voor eigen leven 'lid' van werd.
Het is daarom lastig via schrijfsels echt te snappen wat iemand bedoeld.
Kom net terug van een rouwdienst in onze gemeente. Uitgangspunt in de dienst was Ezechiël 18 vers 32. Oproep tot bekering en vervolgens te leven.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

pierre27 schreef: Gisteren, 14:05

Wellicht goed om in dit geval zondag 1 tm zondag 6 te lezen van de Catechismus. Die kun je vinden na de berijmde psalmen en enige gezangen in de psalmboek.
Die ken ik grotendeels nog uit het hoofd en ik zie het verband niet echt.
Gerardus2

Bericht door Gerardus2 »

Maanenschijn schreef: Gisteren, 14:01
Gerardus2 schreef:
Dan is jullie gemeente gezegend. Helaas hoor ik de oproep tot bekering in onze gemeente zelden (meer).
Wordt dan verwacht dat iedereen wedergeboren is en dat de voortdurende bekering niet nodig is?

Ik kan me een preek zonde oproep tot bekering haast niet voorstellen.
Nee er wordt zeker niet vanuit gegaan dat ieder wedergeboren is. Het is meer van: mocht het nog eens voor iemand gebeuren etc. Ik heb de afgelopen 5 jaar niemand voor het eerst aan het avondmaal zien aangaan. Vind ik erg beklemmend.
Terri

Bericht door Terri »

pierre27 schreef: Gisteren, 14:07
Terri schreef: Gisteren, 12:48 pierre27 schreef: ↑za okt 04, 2025 6:53 am

Het lijkt i.i.g. niet te gelden voor de kerk van pierre27.
Er is oproep tot bekering en er komen mensen tot geloof lees ik.
Maar goed, dat kunnen natuurlijk ook mensen zijn die er 'onverschillig' zitten en geraakt worden door de oproep en gaan geloven.
Dat zou zo maar voor elke kerk in Nederland kunnen gelden. Achter een 'serieuze' houding kan ook een afwachtende houding zitten.
We leven niet meer in de eerste christengemeentes, waar je met gevaar voor eigen leven 'lid' van werd.
Het is daarom lastig via schrijfsels echt te snappen wat iemand bedoeld.
Kom net terug van een rouwdienst in onze gemeente. Uitgangspunt in de dienst was Ezechiël 18 vers 32. Oproep tot bekering en vervolgens te leven.
Wat een rijke belofte. Hij laat geen bidder staan. Dus een royale toegang tot het Leven!

, Ik heb geen lust dat iemand onboetvaardig sterve en verga, maar dat hij bekeerd zijnde, leve.
Dit bevel begrijpt in zich een sterke belofte, dat zij zekerlijk leven zullen, die zich van harte tot God bekeren.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ambtenaar schreef: Gisteren, 14:36
pierre27 schreef: Gisteren, 14:05

Die ken ik grotendeels nog uit het hoofd en ik zie het verband niet echt.
Jij stelde dat het gek is als er in de kerk ongelovigen zijn, terwijl Jezus het al over koren en kaf heeft, wijze en dwaze maagden.

Het verband van de eerste 6 zondagen is dat de verbondskinderen niet als wedergeborenen ter wereld komen en dat de Catechismus laat zien wat de verbondskinderen moeten leren: wat ze moeten leren om getroost te leven en te sterven.

Die troost hebben ze niet zomaar op zak.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Refojongere schreef: Gisteren, 18:08 Jij stelde dat het gek is als er in de kerk ongelovigen zijn, terwijl Jezus het al over koren en kaf heeft, wijze en dwaze maagden.
Ik zeg nergens dat het gek is. Dat is jouw interpretatie van mijn woorden. Ik vind het wel opmerkelijk dat er kennelijk zovelen zijn, die blijkbaar als ongelovig aangemerkt moeten worden, maar die wel zondag aan zondag naar de kerk gaan.

Je gaat naar de kerk omdat je gelooft, of op zijn minst wat ziet in het christelijke geloof, wat doe je daar anders?
Het verband van de eerste 6 zondagen is dat de verbondskinderen niet als wedergeborenen ter wereld komen en dat de Catechismus laat zien wat de verbondskinderen moeten leren: wat ze moeten leren om getroost te leven en te sterven.
Mijn punt is wat mensen in de kerk doen, als ze niet geloven. Waarom zitten ze in de kerk?

Ik ben niet op zoek naar een theologische verhandeling, maar naar motivatie.
huisman

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef: Gisteren, 20:54
Refojongere schreef: Gisteren, 18:08 Jij stelde dat het gek is als er in de kerk ongelovigen zijn, terwijl Jezus het al over koren en kaf heeft, wijze en dwaze maagden.
Ik zeg nergens dat het gek is. Dat is jouw interpretatie van mijn woorden. Ik vind het wel opmerkelijk dat er kennelijk zovelen zijn, die blijkbaar als ongelovig aangemerkt moeten worden, maar die wel zondag aan zondag naar de kerk gaan.

Je gaat naar de kerk omdat je gelooft, of op zijn minst wat ziet in het christelijke geloof, wat doe je daar anders?
Mijn punt is wat mensen in de kerk doen, als ze niet geloven. Waarom zitten ze in de kerk?

Om bekeerd te worden door Woord en Geest?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Refojongere

Van Ruler zei al eens: om kans te lopen op bekering.

Andere redenen: sterke binding aan de gemeenschap, groepsdruk, geweten, familiedruk, om te bezinnen, om tot rust te komen.

Vraag het vrijzinnigen maar, of middenorthodoxen die niet met bekering bezig zijn of verzoening.
Rido91

Bericht door Rido91 »

Refojongere schreef: Gisteren, 22:22

Van Ruler zei al eens: om kans te lopen op bekering.

Andere redenen: sterke binding aan de gemeenschap, groepsdruk, geweten, familiedruk, om te bezinnen, om tot rust te komen.

Vraag het vrijzinnigen maar, of middenorthodoxen die niet met bekering bezig zijn of verzoening.
Als je zondag aan zondag als niet-gelovige tot rust komt in de kerk gaat er iets niet goed lijkt mij,
Refojongere

Rido91 schreef: Gisteren, 22:27 Als je zondag aan zondag als niet-gelovige tot rust komt in de kerk gaat er iets niet goed lijkt mij,
Een mens kan ook in godsdienstige plichten rusten of een algemeen gevoel dat God naar iemand omziet zonder dat hij een Middelaar nodig heeft gekregen.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Omdat God, in Zijn goedertierendheid ze in de kerk brengt zodat ze het Evangelie kunnen horen, tot hun eeuwigheid heil of onheil.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie