huisman schreef: ↑Vandaag, 08:52
MidMid schreef: ↑Gisteren, 23:29
Refojongere schreef: ↑Gisteren, 21:44
Ik ben wel benieuwd of mensen als Wim Anker, DDD, Middenrefo, MidMid en Ambtenaar jurist zijn. Dat verklaart een deel van de insteek die ze kiezen voor de discussie.
Nee, mijn insteek komt voort uit een andere benadering van wat een kerkverband is (even in GS verband, de lijn Nutma).
Meewerken aan een scheuring op punten die voor mij geen scheuring legitimeren, is voor mij ondenkbaar.
Zaken regelen met diegenen die zich willen onttrekken o.i.d. daar moet ik mijn gedachten nog eens over laten gaan.
Je hebt er weleens wat over geschreven maar wat is jouw alternatief voor Rijnsburg? Dat jij het nog wil proberen via de kerkelijke structuren is mij duidelijk. Maar stel dat dat nog zou werken. Wat moet daarvan dan de uitkomst zijn dat je recht doet aan de gevoelens van Rijnsburg c.s. ?
Zie je nog een realistische toekomst voor één ongedeelde CGK ook al zou dat in twee afdelingen zijn? Ik ben oprecht benieuwd naar een volledig plan/model wat jij nu nog als haalbaar ziet. Hoe ziet de CGK er na het uitwerken van jouw plan eruit?
Ik heb geen uitgewerkt plan in de binnenzak zitten.
Daar zul je echt in synodaal overleg samen uit moeten komen.
Een CGK optuigen die enkel in federatie met elkaar verbonden is, vind ik lastig.
De herverkaveling van Selderhuis heb ik altijd verfoeid omdat deze zo ingaat tegen mijn denken over de kerk. Maar een 'oplossen' van ons verband over bestaande kerken, lijkt meer en meer een reële uitkomst te worden.
De toekomst die ik nu voor ogen heb - dus met de huidige koers - is helaas somber. Ik zie een verbrokkelde CGK. Die dus in stukken uiteen gevallen is. In stukken die los van elkaar niet langer levensvatbaar zijn. Minstens zijn ze - in welke samenstelling dan ook - niet in staat om de nu nog gezamenlijke verantwoordelijkheden overeind te houden. Dus een toekomst vol brokken, zonder deputaatschap zending, diaconaat, Israël, dovenpastor, ed. Dat al de kerken samen onder één dak weer een huis vinden, lijkt mij onmogelijk. Je krijgt een 'oude' CGK van zo'n 35-40 duizend leden en een groep 'buiten verband' van 25-30 duizend leden.