Met alle respect: als de toekomst van het kerkverband op de tafel van de synode is gelegd, kan de uitkomst van die bespreking ook zijn dat er geen toekomst is. En als er geen toekomst is, is er een scheuring, ontvlechting, splitsing o.i.d. Dat is vervolgens ook daarna op tafel gekomen. Hoe de inbreng van de taakgroep en van het convent is verwerkt, is aan de synode, lijkt me. De alarmsignalen waren een onderstreping van het goed recht van het neerleggen van de toekomstvraag. Als je alle krantenartikelen van het convent in 2024 nog eens naleest, dan zie je dat zo'n 60% onverkort met elkaar door wil, ondanks allerlei afwijkingen. Zo'n 30% gaf toen al aan: dat is onmogelijk. Zelfs kwam dit percentage naar voren bij ontkenning op de vraag gesteld werd, of je Avondmaal kon vieren met iemand die voor vrouwelijke ambtsdragers is. Als je dat ook maar benadering serieus hebt genomen, dan wist je toen al: dit gaat niet lukken, want het is aan beide zijden een gewetensprobleem.MidMid schreef: ↑Gisteren, 12:49Je wijst in de reactie onder [1] naar een omslag ter synode. De vraag naar de toekomst van het kerkverband is inderdaad op de tafel van de GS gelegd. Waar het mij om gaat is dat dit niet geldt van de vraag naar het ontvlechten van het kerkverband. Kerkelijk is díe vraag niet neergelegd op de GS-tafel. Was dit wel het geval, dan is hierbij serieus de vraag te stellen of dan in het licht van KO art. 37 sub 2 (Een door de kerkenraad genomen besluit tot verbreking van het kerkverband zal niet van kracht zijn voordat de kerkenraad de gemeente heeft geraadpleegd in een speciaal voor deze zaak belegde vergadering met de gemeente, welke vergadering in de kerkdienst op twee achtereenvolgende zondagen is aangekondigd met vermelding van het desbetreffende besluit. (1965/6)) En daarnaast is het maar zeer de vraag of de opgezette taakgroep en convent groep blij is met de manier waarop hun inbreng is verwerkt. De geluiden die ik daarvan ken, wijzen niet in die richting!
Het waren mijnerzijds illustraties van feiten en ontwikkelingen die je gemist lijkt te hebben.Tijdens de synode zijn door velen zeer indringende woorden gesproken. Woorden waar ik mij overigens lang niet altijd in heb herkend. De zeggingskracht en reikwijdte is een puur persoonlijk gevoelen. Want geen van die woorden zijn omgezet in daadwerkelijke besluiten. Ook een moderamen(lid) spreekt ter synode niet voor het geheel. Juist die gesproken woorden van ds. Fokkema destijds, riepen ook tegenreactie op.
Er is vaak niet eens meer vermaand. En als dat al gebeurde, gebeurde er daarna niets meer. Nee, het artikel van ds. Quant verdraai ik niet; ik zeg alleen dat de synode de zin kennelijk nooit heeft willen beperken, zoals ds. Quant dat historisch heeft geduid. En ik zie nu vooral dat dit artikel wordt aangegrepen om wat we kerkordelijk hebben besloten feitelijk terzijde te schuiven.Bij veel van de overige punten geef jij een waardering vanuit je eigen denken. Daar ben je natuurlijk vrij in. Maar daarmee een bedoeling herinterpreteren of wijzigen (zoals rondom Quant) is toch een verdraaien van de werkelijk?! Overigens doen je opmerkingen rondom vermaan, gesprek en opvolging voor mij geen recht aan de werkelijkheid zoals ik die ken. Verdergaan dan gesprek en vermaan op het punt van v&a kennen onze kerken niet. Dus vervolgens verwijten dat midden gemeenten niet meer doen, is ze ook overvragen.
Er zal vast tijdens en in de loop van de synode veel gesproken zijn. Maar heb je ook maar enige aanwijzing dat er voor het besluit op 28 maart op de synode conditioneel te sluiten al enig plan uitgewerkt in de kast stond, of in ontwikkeling was?En tenslotte nog even het Kuyperiaans denken. Ik betwist dat er geen plan lag of gaandeweg de synode is opgekomen. Er is wel degelijk tijdens de GS zij-overleg geweest over 'wat als'. Het jammere is overigens daarbij dat de kerkenraad van Rijnsburg de mist ook laat bestaan, door geen achterliggende stukken te willen delen rondom de weg hoe zij tot hun besluit gekomen zijn om een bijeenkomst uit te schrijven. Blijkbaar geldt een revisie aanvraag voor hen niet meer. Maar het gaat hier niet enkel om een 'plan hebben liggen'. Het punt dat in het betreffende artikel wordt gemaakt aangaande het Kuyperiaans denken geldt de kerk als vereniging en het doorslaan naar een kerkverband als een puur menselijk instituut. Het aspect dat de Heere heeft samengevoegd, is daarin totaal geminimaliseerd. En dat herken ik zeker wel in de (her)inrichtingsplannen van Rijnsburg c.s.
Dan nog iets over de tekst 'Wat God samengevoegd heeft, scheidde de mens niet.' Dat is een woord van de Heere Jezus uit Mattheüs 19. In dat gedeelte gaat het over huwelijk en echtscheiding. Of je dat zomaar mag plakken om een kerkverband, is maar de vraag. Maar als we dat beeld toch even vasthouden, dan laat de Heere Jezus juist in dat gedeelte zien dat bij overspel er wel grond is voor scheiding. Overspel is namelijk een grove verbreking van de trouwbeloften voor God en voor elkaar. Moet ik de toepassing verder nog maken?