Gereformeerde Gemeenten

Bert Mulder
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bert Mulder »

GG links schreef: Gisteren, 20:16
Bourdon16 schreef: Gisteren, 20:12 Is dat landelijk verboden of mogen plaatselijke gemeenten daar zelf hun keuze in maken?
Kerkelijk verboden. Ik kan het gewoon niet rijmen dat ik met m'n zoon van 6 daar kan gaan zitten en m'n volwassenen vrouw niet.
Hun uitleg van 1 Kor 14: "34 dDat uw vrouwen in de gemeenten 12zwijgen; want het is haar niet toegelaten 13te spreken, maar bevolen 14onderworpen te zijn, gelijk ook 15ede Wet zegt.
d 1 Tim. 2:12. verwijsteksten
12 Dat is, openlijk niet spreken tot de gemeente, al zijn zij ook met goede kennis begiftigd. Zie 1 Kor. 11:5. verwijsteksten
13 Namelijk openlijk in de gemeente iets te leren of voor te stellen. Zie 1 Tim. 2:12. verwijsteksten
14 Namelijk aan de mannen, om van hen onderwijzing te ontvangen. Want die een ander in openbare vergaderingen onderwijst, heeft daardoor enige autoriteit over of boven dengene die onderwezen wordt.
15 Namelijk Gen. 3:16. verwijsteksten
e Gen. 3:16. Ef. 5:22. Kol. 3:18. Tit. 2:5. 1 Petr. 3:1. verwijsteksten"
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
MGG

Bericht door MGG »

FlyingEagle schreef: Gisteren, 23:23 Bij de HHK mag er helemaal niemand bij de synode aanwezig zijn…
Wel zo duidelijk en het levert op RF een stuk minder commentaar op. Het is vast onderdeel van de regelmatig genoemde volwassen gesprekscultuur die in de (O)GG(iN) minder ontwikkeld zou zijn :OO3. Of positief benaderd op RF is de betrokkenheid op de GG zowel bij leden als niet leden groot.
GG-er

Bericht door GG-er »

GG links schreef: Gisteren, 18:37 Op gergeminfo: mannelijke leden en doop leden zijn van harte welkom om deze vergadering (Gen Synode) te bezoeken. Het is toch te zot van woorden dat vrouwen daar niet welkom zijn. Ze mogen wel de koffie schenken denk ik. Volstrekt belachelijk vind ik.

Ik zelf ben in mijn jonge jaren (begin 1990) daar met een vriendin geweest
Op wat afkeurende blikken na was dat toen geen probleem. Ze is in iedergeval niet verwijderd.
Dit vind ik ook heel raar. Ik kan het ook echt niet begrijpen.
Als een willekeurige man of jongen, (doop)lid van de Ger.Gem. als belangstellende de synode wil bezoeken, is hij welkom.
Als een willekeurige vrouw of meisje, (doop)lid van de Ger. Gem. als belangstellende de synode wil bezoeken, dan is zij niet welkom.
Beiden mogen niets zeggen, want ze zijn niet afgevaardigd, beiden zitten in dezelfde positie. Maar de ene is welkom en de andere niet.
Een vrouw moet altijd zwijgen in de gemeente. Ze is dat gewend. Waarom mag ze dan niet zwijgend bij de synode zitten?
Wat is het werkelijke verschil tussen een belangstellende en zwijgende jongen/man en een belangstellende en zwijgende vrouw/meisje?
Ik vind het echt heel raar en totaal niet uit te leggen. Maar het zal echt niet zomaar veranderen, want de mannen moeten erover beslissen.
Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? ~ Romeinen 8:31b
Job

Bericht door Job »

Zolang alleen de mannen welkom zijn - hoe wordt eigenlijk hun lidmaatschap van de Geref. Gemeenten gecheckt wanneer ze zich vervoegen bij het strijkijzer in Gouda woensdag en donderdag?
Job

Bericht door Job »

MGG schreef: Gisteren, 21:15 (...)

De combinatie van capaciteit, persoonlijkheid en breed vertrouwen maakte ds P. Mulder een goede voorzitter. (...)
Dat is zeker zo. De Heere heeft hem met een groot talent bedeeld. Het is een man zonder controverse voor zover ik weet. Wat een zegen. Een heer, een echte predikheer, maar toch ook erg benaderbaar.

Daarnaast al jaren weduwnaar. Een niet te onderschatten kruis om in een stille pastorie thuis te komen, vermoed ik, en om temidden van de intensiteit van prediking en pastoraat geen aards klankbord meer te hebben.
windorgel

Bericht door windorgel »

Hij is begin dit jaar weer getrouwd.
GGotK

Bericht door GGotK »

MGG schreef: Gisteren, 21:15 De bidstond is zeker het terugluisteren waard. Je proeft zijn liefde tot Jezus en de drang om goed te spreken van God. Niet mens, kerkpolitiek de eigen mening maar God op 1, de broeder op 2 en onszelf op de laatste plek.

De combinatie van capaciteit, persoonlijkheid en breed vertrouwen maakte ds P. Mulder een goede voorzitter. Ik hoop dat morgen zijn zoon gekozen word.
Ik hoop dat niet, maar ik vrees het wel.
GG-er

Bericht door GG-er »

GGotK schreef: Vandaag, 00:26
MGG schreef: Gisteren, 21:15 De bidstond is zeker het terugluisteren waard. Je proeft zijn liefde tot Jezus en de drang om goed te spreken van God. Niet mens, kerkpolitiek de eigen mening maar God op 1, de broeder op 2 en onszelf op de laatste plek.

De combinatie van capaciteit, persoonlijkheid en breed vertrouwen maakte ds P. Mulder een goede voorzitter. Ik hoop dat morgen zijn zoon gekozen word.
Waarom hoop je het niet?
Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? ~ Romeinen 8:31b
DDD

Bericht door DDD »

Nou, bescheidenheid is niet erfelijk. Misschien is dat de reden.

Los daarvan: het is opvallend dat in de PS Zuid-West vooral afgevaardigden zijn gekozen die hebben gezorgd voor een flinke daling in de ledentallen van hun gemeenten. Terwijl de predikanten met een groeiende gemeente niet zijn afgevaardigd.

Dat is wel opmerkelijk, vind ik zelf. Ik ben benieuwd of daarvoor wel bijbelse criteria gelden of dat dit meer met kerkpolitiek te maken heeft. Of dat mensen daar zo nederig van zijn geworden, dat ze bij uitstek geschikt lijken om in de Synode te dienen.

De vraag stellen is haar beantwoorden, nu een zieke dominee wel secundus is, zonder bijzondere bestuurlijke kwaliteiten.
Job

Bericht door Job »

GGotK schreef: Vandaag, 00:26

Zie je geen andere geschikte personen dan?
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

Job schreef: Vandaag, 00:01 Zolang alleen de mannen welkom zijn - hoe wordt eigenlijk hun lidmaatschap van de Geref. Gemeenten gecheckt wanneer ze zich vervoegen bij het strijkijzer in Gouda woensdag en donderdag?
Bij de classis of synode van de GGIN wordt altijd na het openingswoord gevraagd of iedereen in de zaal (belijdend) lid is van de GGIN. En zo niet, dan mag je vertrekken.
Je hebt dan wel het openingswoord gehoord..
Job

Bericht door Job »

DDD schreef: Vandaag, 00:42 (...).

Los daarvan: het is opvallend dat in de PS Zuid-West vooral afgevaardigden zijn gekozen die hebben gezorgd voor een flinke daling in de ledentallen van hun gemeenten. Terwijl de predikanten met een groeiende gemeente niet zijn afgevaardigd.

(...)
Vooral? Volgens mij kun je dat zo (gecombineerd met: "gezorgd voor een flinke daling") niet zeggen met veel vergrijzende gemeenten in de regio Randstad. En groeigemeenten in deze regio, daarmee kun je denk ik enkel doelen op Zuidwijk en Dordrecht? De groei is er in de regio Randstad denk ik grotendeels wel uit.

Maar goed: als een flinke daling van je luisteraars een criterium was, dan had de Heere Jezus beslist nooit afgevaardigd. Velen wandelden niet meer met Hem en aan de overgeblevenen vroeg Hij: "Wilt gijlieden ook niet weggaan?"
Job

Bericht door Job »

Hoopvol schreef: Vandaag, 01:48
Job schreef: Vandaag, 00:01 Zolang alleen de mannen welkom zijn - hoe wordt eigenlijk hun lidmaatschap van de Geref. Gemeenten gecheckt wanneer ze zich vervoegen bij het strijkijzer in Gouda woensdag en donderdag?
Bij de classis of synode van de GGIN wordt altijd na het openingswoord gevraagd of iedereen in de zaal (belijdend) lid is van de GGIN. En zo niet, dan mag je vertrekken.
Een zaak van vertrouwen dus, met ruime mazen voor insluipers.
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

Job schreef: Vandaag, 02:04
Hoopvol schreef: Vandaag, 01:48
Een zaak van vertrouwen dus, met ruime mazen voor insluipers.
Ik weet niet wat er gebeurd als je herkent wordt als niet-lid.
Aan mij is, buitenom de algemene vraag, nog nooit gevraagd of ik lid ben.
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: Vandaag, 00:42 Nou, bescheidenheid is niet erfelijk. Misschien is dat de reden.

Dat is wel opmerkelijk, vind ik zelf. Ik ben benieuwd of daarvoor wel bijbelse criteria gelden of dat dit meer met kerkpolitiek te maken heeft. Of dat mensen daar zo nederig van zijn geworden, dat ze bij uitstek geschikt lijken om in de Synode te dienen.

De vraag stellen is haar beantwoorden, nu een zieke dominee wel secundus is, zonder bijzondere bestuurlijke kwaliteiten.
Het zou bizar zijn als mutatie in ledenaantal een belangrijke rol speelt bij het wel of niet afvaardigen. Heb jij goed naar de cijfers gekeken of het platgeslagen in krimp/groei? Als dezelfde lijn wordt voortgezet als voordat een dominee kwam, dan krijg je anders uitkomsten dan als je enkel kijkt naar absolute getallen. Het maakt verder ook weinig uit gezien een groeiende scharen aan volgers geen Bijbels criteria is.

Als jij ligging en vertrouwen kerkpolitiek vindt, dan is kerkpolitiek zeker een grote factor. Gelukkig maar gezien de synode de koers bepaalt.
Plaats reactie