Gereformeerde Gemeenten

Herman
Moderator

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Konijntje schreef: Gisteren, 15:08
Kaw schreef: Gisteren, 10:30 Teveel dominees komen er met een toneelstukje doorheen, maar hebben in de praktijk geen vruchten van geloof.
Je doet in dit bericht allerlei heftige beschuldigingen, zonder daadwerkelijke onderbouwing.
Als ik even inzoom op deze twee zinnen, dan verwijs ik naar het blog van ds P. de Vries: https://drpdevries.com/2025/09/08/hoe-k ... le-belt-2/

Mogelijk dat ook Kaw het woord toneelspel gebruikt met deze blog in zijn achterhoofd, ik denk er in ieder geval wel aan. Geen concrete feiten, wel een interessante analyse.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Herman schreef: Gisteren, 15:14
Konijntje schreef: Gisteren, 15:08
Kaw schreef: Gisteren, 10:30 Teveel dominees komen er met een toneelstukje doorheen, maar hebben in de praktijk geen vruchten van geloof.
Je doet in dit bericht allerlei heftige beschuldigingen, zonder daadwerkelijke onderbouwing.
Als ik even inzoom op deze twee zinnen, dan verwijs ik naar het blog van ds P. de Vries: https://drpdevries.com/2025/09/08/hoe-k ... le-belt-2/

Mogelijk dat ook Kaw het woord toneelspel gebruikt met deze blog in zijn achterhoofd, ik denk er in ieder geval wel aan. Geen concrete feiten, wel een interessante analyse.
Mooie blog van dr. De Vries.

Ik denk dat er wel verschillen zijn: beschrijf je iets als jouw waarneming of als een feit. Als je je waarnemingen deelt, is het denk ik goed om die te onderbouwen. Zeker als je daar conclusies aan verbindt.
Lincoln

Bericht door Lincoln »

Tiberius schreef: Gisteren, 15:00
Lincoln schreef: Gisteren, 12:58 In de berichtgeving over de losmaking van Ridderkerk lees ik dat hij niet meer voor mocht gaan in gemeenten van de PS Zuid-West. Toch zie ik dat er preekbeurten zijn geweest in de gemeenten Brakel, Meeuwen, Poederoijen en Sprang-Capelle (allemaal in classis Dordrecht, dus in de PS Zuid-West). Is dit een voorbeeld van GG's die ongehoorzaam zijn aan besluiten van hogere kerkelijke organen? Ik denk aan de huidige problematiek in de CGK. Is er in de GG wel een manier om zulke gemeenten te dwingen zich alsnog aan deze besluiten te houden?
Waar lees je dat? Want dat klopt niet: hij mocht niet meer preken in de classis Ridderkerk. Die heeft hem losgemaakt en Ridderkerk kan dat niet voor andere classes beslissen.
Ik las het op dit forum (viewtopic.php?start=435&t=12724&sid=450 ... df04e9b202, bericht van Luther), waarin berichtgeving op gergeminfo wordt aangehaald (die daar inmiddels niet meer opstaat). Het stond ook in het ND (https://www.nd.nl/geloof/geloof/587646/ ... losgemaakt) en werd weer herhaald in de berichtgeving op CVandaag (https://cvandaag.nl/107169-ds-g-pater-g ... ende-gebod).
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Lincoln schreef: Gisteren, 15:27
Tiberius schreef: Gisteren, 15:00
Lincoln schreef: Gisteren, 12:58 In de berichtgeving over de losmaking van Ridderkerk lees ik dat hij niet meer voor mocht gaan in gemeenten van de PS Zuid-West. Toch zie ik dat er preekbeurten zijn geweest in de gemeenten Brakel, Meeuwen, Poederoijen en Sprang-Capelle (allemaal in classis Dordrecht, dus in de PS Zuid-West). Is dit een voorbeeld van GG's die ongehoorzaam zijn aan besluiten van hogere kerkelijke organen? Ik denk aan de huidige problematiek in de CGK. Is er in de GG wel een manier om zulke gemeenten te dwingen zich alsnog aan deze besluiten te houden?
Waar lees je dat? Want dat klopt niet: hij mocht niet meer preken in de classis Ridderkerk. Die heeft hem losgemaakt en Ridderkerk kan dat niet voor andere classes beslissen.
Ik las het op dit forum (viewtopic.php?start=435&t=12724&sid=450 ... df04e9b202, bericht van Luther), waarin berichtgeving op gergeminfo wordt aangehaald (die daar inmiddels niet meer opstaat). Het stond ook in het ND (https://www.nd.nl/geloof/geloof/587646/ ... losgemaakt) en werd weer herhaald in de berichtgeving op CVandaag (https://cvandaag.nl/107169-ds-g-pater-g ... ende-gebod).
Ik denk dat er toch ergens een foutje is geslopen, want het was volgens mij de classis Ridderkerk. Ik heb nog even in mijn archief gezocht, maar ik kan de betreffende brief van de kerkenraad zo gauw niet vinden, dus ik houd even een slag om de arm.
GG links

Bericht door GG links »

Op gergeminfo: mannelijke leden en doop leden zijn van harte welkom om deze vergadering (Gen Synode) te bezoeken. Het is toch te zot van woorden dat vrouwen daar niet welkom zijn. Ze mogen wel de koffie schenken denk ik. Volstrekt belachelijk vind ik.

Ik zelf ben in mijn jonge jaren (begin 1990) daar met een vriendin geweest
Op wat afkeurende blikken na was dat toen geen probleem. Ze is in iedergeval niet verwijderd.
Laatst gewijzigd door GG links op 09 sep 2025, 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

GG links schreef: Gisteren, 18:37 Op gergeminfo: mannelijke leden en doop leden zijn van harte welkom om deze vergadering (Gen Synode) te bezoeken. Het is toch te zot van woorden dat vrouwen daar niet welkom zijn. Ze mogen wel de koffie schenken denk ik. Volstrekt belachelijk vind ik.
Kan je het ook met minder scherpe woorden af? Alsof het daar net zo druk is als in St Pauls Cathedral op een mooie zomerdag.
GG links

Bericht door GG links »

Herman schreef: Gisteren, 18:40
GG links schreef: Gisteren, 18:37 Op gergeminfo: mannelijke leden en doop leden zijn van harte welkom om deze vergadering (Gen Synode) te bezoeken. Het is toch te zot van woorden dat vrouwen daar niet welkom zijn. Ze mogen wel de koffie schenken denk ik. Volstrekt belachelijk vind ik.
Kan je het ook met minder scherpe woorden af? Alsof het daar net zo druk is als in St Pauls Cathedral op een mooie zomerdag.
M'n verontwaardiging is groot. Dus nee. Of het daar druk is of niet maakt niet uit.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

HHR schreef: Gisteren, 13:16 Eerlijk gezegd heb ik , hoe waar sommige dingen ook zijn, er moeite mee dat dit zo op de persoon op een openbaar forum besproken wordt.
Volgens mij past dit niet.
Het is goed om terughoudend te zijn als het over een persoon gaat, in dit geval ds. Pater. Er zijn nu wat berichten gesnoeid die mogelijk op gespannen voet staan met de waarheid of tamelijk op de persoon zijn. De topic is weer open, houd het netjes a.u.b. We zullen daar op toezien, gebruik gerust de meldknop wanneer dit nodig is.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

wel heel fijn dat je het open gezet hebt voordat de synode los gaat :D
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Job

Bericht door Job »

Nu mee te luisteren, bidstond GS: https://kerkdienstgemist.nl/stations/13 ... vents/live Ds. P. Mulder gaat voor. Om half acht begint de dienst onder verantwoordelijkheid van de Geref. Gemeente Werkendam.
pierre27

Bericht door pierre27 »

GG links schreef: Gisteren, 18:41
M'n verontwaardiging is groot. Dus nee. Of het daar druk is of niet maakt niet uit.
Je kunt met je vriendin of vrouw nu de bidstond beluisteren. Dat is stichtend op deze mooie avond.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Evangelist

Bericht door Evangelist »

Vreemde verontwaardiging! Dit is volstrekt niet anders dan sinds 1907 het geval is. In (vrijwel?) alle plaatselijke gemeenten is dat ook het geval dat alleen mannelijke leden de ledenvergaderingen mogen bezoeken. Daar kun je natuurlijk iets van vinden; ik zou m'n verontwaardiging opsparen voor iets dat recenter is gewijzigd.
Hartelijke groet,
Evangelist
DDD

Bericht door DDD »

De cultuur is natuurlijk wel anders. Dus ik snap die ergernis wel. Maar goed, dat is nu precies waar de synode bang voor is: het hellend vlak.
GG links

Bericht door GG links »

Evangelist schreef: Gisteren, 19:40
Vreemde verontwaardiging! Dit is volstrekt niet anders dan sinds 1907 het geval is. In (vrijwel?) alle plaatselijke gemeenten is dat ook het geval dat alleen mannelijke leden de ledenvergaderingen mogen bezoeken. Daar kun je natuurlijk iets van vinden; ik zou m'n verontwaardiging opsparen voor iets dat recenter is gewijzigd.
In de jaren '90 ben ik met een vriendin op de Generale synode geweest. Dat het sinds 1907 zo geweest is, is dus niet waar. Bovendien is dat 118 jaar geleden. Tijd voor revisie
In Houten kunnen de dames de ledenvergaderingen gewoon volgen.
merel

Bericht door merel »

En mogen nog steeds niet stemmrn
Plaats reactie