Als ik jou was, zou ik echt overwegen van kerkverband te veranderen. Je zit er soort van in gevangen en raakt volgens mij aardig gefrustreerd
Gereformeerde Gemeenten
-
Re: Gereformeerde Gemeenten
-
In Vlissingen ook. Stemmen voor een ambt mogen ze inderdaad (jammer genoeg) niet. Voor andere zaken (zoals verbouwing kerk) wel.GG links schreef: ↑Gisteren, 19:48In de jaren '90 ben ik met een vriendin op de Generale synode geweest. Dat het sinds 1907 zo geweest is, is dus niet waar. Bovendien is dat 118 jaar geleden. Tijd voor revisieEvangelist schreef: ↑Gisteren, 19:40Vreemde verontwaardiging! Dit is volstrekt niet anders dan sinds 1907 het geval is. In (vrijwel?) alle plaatselijke gemeenten is dat ook het geval dat alleen mannelijke leden de ledenvergaderingen mogen bezoeken. Daar kun je natuurlijk iets van vinden; ik zou m'n verontwaardiging opsparen voor iets dat recenter is gewijzigd.
In Houten kunnen de dames de ledenvergaderingen gewoon volgen.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Email: jvw850forum@gmail.com
Ik raak idd gefrustreerd van dit soort zakenAmstelodamense schreef: ↑Gisteren, 20:05Als ik jou was, zou ik echt overwegen van kerkverband te veranderen. Je zit er soort van in gevangen en raakt volgens mij aardig gefrustreerd
Zo nu en dan geef ik mijn mening. Voor de rest zit ik goed.
Laatst gewijzigd door GG links op 09 sep 2025, 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Is dat landelijk verboden of mogen plaatselijke gemeenten daar zelf hun keuze in maken?
Ik luisterde even mee naar de bidstond. Ik moet eigenlijk werken, maar aanbevolen. Ik hoop dat het na te luisteren zal zijn.GG links schreef: ↑Gisteren, 20:12Ik raak idd gefrustreerd van dit soort zakenAmstelodamense schreef: ↑Gisteren, 20:05Als ik jou was, zou ik echt overwegen van kerkverband te veranderen. Je zit er soort van in gevangen en raakt volgens mij aardig gefrustreerd
Zo nu en dan geef ik mijn mening. Voor de rest zit ik goed.
Ja, de broeders zullen verkwikt en bemoedigd aan de synode beginnen als ze een beetje hebben kunnen luisteren. God, en Hij alleen, houdt Zijn kerk in stand, ondanks mensen. En nee, dan ging het niet over een gevallen broeder (geen woord) maar over ieder van ons persoonlijk die tegenover God schuldig staan. En over de Biddende Hogepriester, van Wie alles te verwachten is.
Halleluja!
-
De bidstond is zeker het terugluisteren waard. Je proeft zijn liefde tot Jezus en de drang om goed te spreken van God. Niet mens, kerkpolitiek de eigen mening maar God op 1, de broeder op 2 en onszelf op de laatste plek.
De combinatie van capaciteit, persoonlijkheid en breed vertrouwen maakte ds P. Mulder een goede voorzitter. Ik hoop dat morgen zijn zoon gekozen word.
De combinatie van capaciteit, persoonlijkheid en breed vertrouwen maakte ds P. Mulder een goede voorzitter. Ik hoop dat morgen zijn zoon gekozen word.
-
Dat verbaasde mij ook. Als ik via GG info terugkijk dan lijkt het erop dat eerst alleen de mannelijke leden welkom waren. Geen idee waarom doopleden nu welkom zijn. Ik kan mij hier niet druk om maken, maar het oogt wel wat bijzonder.
Wat een rare regel! Waarom mogen vrouwen daar niet bij zijn dan? Ze komen dan toch alleen als belangstellende en niet als deelnemer aan de synode?GG links schreef: ↑Gisteren, 18:37 Op gergeminfo: mannelijke leden en doop leden zijn van harte welkom om deze vergadering (Gen Synode) te bezoeken. Het is toch te zot van woorden dat vrouwen daar niet welkom zijn. Ze mogen wel de koffie schenken denk ik. Volstrekt belachelijk vind ik.
Ik zelf ben in mijn jonge jaren (begin 1990) daar met een vriendin geweest
Op wat afkeurende blikken na was dat toen geen probleem. Ze is in iedergeval niet verwijderd.
-
In 1907 was zoiets heel normaal. Je kan ook de vraag stellen waarom kerken mee moeten met de maatschappelijke trend van emancipatie.Rido91 schreef: ↑Gisteren, 22:49Wat een rare regel! Waarom mogen vrouwen daar niet bij zijn dan? Ze komen dan toch alleen als belangstellende en niet als deelnemer aan de synode?GG links schreef: ↑Gisteren, 18:37 Op gergeminfo: mannelijke leden en doop leden zijn van harte welkom om deze vergadering (Gen Synode) te bezoeken. Het is toch te zot van woorden dat vrouwen daar niet welkom zijn. Ze mogen wel de koffie schenken denk ik. Volstrekt belachelijk vind ik.
Op wat afkeurende blikken na was dat toen geen probleem. Ze is in iedergeval niet verwijderd.
In die tijd was het ook nog heel normaal dat mannen en vrouwen gescheiden zaten in de kerk, dat is inmiddels ook nergens meer toch? Ik ken de argumenten waarom een vrouw bijv niet zou mogen stemmen op een ledenvergadering , maar wat is er mis mee als een vrouw als belangstellende op een synode wil zijn?MGG schreef: ↑Gisteren, 23:02In 1907 was zoiets heel normaal. Je kan ook de vraag stellen waarom kerken mee moeten met de maatschappelijke trend van emancipatie.Rido91 schreef: ↑Gisteren, 22:49Wat een rare regel! Waarom mogen vrouwen daar niet bij zijn dan? Ze komen dan toch alleen als belangstellende en niet als deelnemer aan de synode?GG links schreef: ↑Gisteren, 18:37 Op gergeminfo: mannelijke leden en doop leden zijn van harte welkom om deze vergadering (Gen Synode) te bezoeken. Het is toch te zot van woorden dat vrouwen daar niet welkom zijn. Ze mogen wel de koffie schenken denk ik. Volstrekt belachelijk vind ik.
-
Eens ik ben daarom ook niet tegen verandering, maar ik vind het ook niet raar als iets niet veranderd. Wat mij betreft mogen vrouwen bij de synode zijn, maar dat betekent niet dat ik moeite heb met dat nu alleen mannen uitgenodigd worden.Rido91 schreef: ↑Gisteren, 23:11In die tijd was het ook nog heel normaal dat mannen en vrouwen gescheiden zaten in de kerk, dat is inmiddels ook nergens meer toch? Ik ken de argumenten waarom een vrouw bijv niet zou mogen stemmen op een ledenvergadering , maar wat is er mis mee als een vrouw als belangstellende op een synode wil zijn?MGG schreef: ↑Gisteren, 23:02In 1907 was zoiets heel normaal. Je kan ook de vraag stellen waarom kerken mee moeten met de maatschappelijke trend van emancipatie.Rido91 schreef: ↑Gisteren, 22:49Wat een rare regel! Waarom mogen vrouwen daar niet bij zijn dan? Ze komen dan toch alleen als belangstellende en niet als deelnemer aan de synode?GG links schreef: ↑Gisteren, 18:37 Op gergeminfo: mannelijke leden en doop leden zijn van harte welkom om deze vergadering (Gen Synode) te bezoeken. Het is toch te zot van woorden dat vrouwen daar niet welkom zijn. Ze mogen wel de koffie schenken denk ik. Volstrekt belachelijk vind ik.
- FlyingEagle
Bij de HHK mag er helemaal niemand bij de synode aanwezig zijn…