Het is goed om die vraag te stellen. Ik moet "de radicale uitbanning van haast" wat meer gaan praktiseren. Mijn hoofd wil vaak meer, dieper, sneller dan de preek gaat en daar heb ik voor mezelf een modus in gevonden door een studiebijbel in een andere taal mee te nemen. Het helpt met om mijn gedachten in elk geval rond de preek te houden en niet af te dwalen naar de werkweek. Misschien is het niet de juiste oplossing, maar voor mij wel helpend.
Nieuw initiatief herziening Statenvertaling
Re: Nieuw initiatief herziening Statenvertaling
Klopt, dat is ook mijn ervaring. Regelmatig wordt ook de uitleg van de rabbijnen erbij gepakt.
Ik vind dat juist heel goed. Waarom zou je je vervelen? Ik snap ook het bezwaar van Tiberius totaal niet.newton schreef: ↑Gisteren, 11:30Het is goed om die vraag te stellen. Ik moet "de radicale uitbanning van haast" wat meer gaan praktiseren. Mijn hoofd wil vaak meer, dieper, sneller dan de preek gaat en daar heb ik voor mezelf een modus in gevonden door een studiebijbel in een andere taal mee te nemen. Het helpt met om mijn gedachten in elk geval rond de preek te houden en niet af te dwalen naar de werkweek. Misschien is het niet de juiste oplossing, maar voor mij wel helpend.
Tijdens een goede preek ga je je echt niet vervelen.DDD schreef: ↑Gisteren, 11:52Ik vind dat juist heel goed. Waarom zou je je vervelen? Ik snap ook het bezwaar van Tiberius totaal niet.newton schreef: ↑Gisteren, 11:30Het is goed om die vraag te stellen. Ik moet "de radicale uitbanning van haast" wat meer gaan praktiseren. Mijn hoofd wil vaak meer, dieper, sneller dan de preek gaat en daar heb ik voor mezelf een modus in gevonden door een studiebijbel in een andere taal mee te nemen. Het helpt met om mijn gedachten in elk geval rond de preek te houden en niet af te dwalen naar de werkweek. Misschien is het niet de juiste oplossing, maar voor mij wel helpend.
Je gaat tijdens een diner toch ook niet de ingrediënten van je gerechten bestuderen? Dat is werk voor de kok.
-
Een predikant moet in zijn preek rekening houden met verschillende niveaus, soms wordt iets in een laag tempo uitgelegd terwijl je het zelf al begrijpt of het al weet. Dan dwalen gedachten natuurlijk makkelijk af.
Dat zou ik dan eerder thuis doen in de voorbereiding. Op het moment in de kerk zelf vind ik het wat storend voor mezelf. Bij ons in kerk zou overigens niemand zich om die vertaling druk maken, dus dat zou het probleem niet zijn.newton schreef: ↑Gisteren, 11:06In de kerk pak ik juist heel bewust een andere vertaling, en zelfs een andere taal. Links en rechts kan ik wel in een BMU of in een SV met kanttekening meekijken. Juist de soms iets andere keuzes in vertalen zijn wat mij betreft waardevol, en komen regelmatig ook duidelijk terug in de preek.Zeeuw schreef: ↑Gisteren, 10:58Het zal er wel op staan toch? Als het kerkverband er zo moeilijk over doet, lijkt me die thuissetting wel prima. Het stukje in de kerk meelezen uit de SV zal toch voor weinig mensen heel ingewikkeld zijn? Ik heb, toen onze kerk naar de HSV overging, nog 1 maand lekker dwars mijn SV meegenomen, maar daarna een HSV gekocht. Het meelezen terwijl iets anders wordt gelezen vond ik wat lastig.
Qua provocatie begrijp ik je wel. Om die reden zal ik niet zomaar een HSV meenemen in onze gemeente.
'Het kwaad'? Wat is dan de onderdanigheid aan hen die over je gesteld zijn?DDD schreef: ↑Gisteren, 11:00Helemaal niet. Dat brengt de broodnodige nuchterheid in. Je hoeft de meerderheid in het kwaad niet te volgen.Zeeuw schreef: ↑Gisteren, 10:57De thuissetting begrijp ik helemaal. Maar in kerk lijkt het me wat olie op het vuur gooien toch.Vrouwke schreef: ↑Gisteren, 10:55Tja..
Het gebeurt wel..
Maar ik weet dat hij veel breder in de thuissetting gelezen word. Voor persoonlijk gebruik maar ook tijdens gezinsmomenten. Vaak ook naast de SV met kanttekeningen/uitleg.
Hier in huis gebruiken we die ook al die varianten. Met de verklaringen van Calvijn en Henry er soms nog bij.
Tja, als je diverse topics leest over Waardenburg of Driedorp lijkt het mij vooral zaak om een eigen pad te kiezen en niet te veel op prinsen te vertrouwen. Machtsmisbruik en ook andere misstanden liggen op de loer.
Die onderdanigheid geldt dus niet bij verkeerde voorbeelden. Alleen bij middelmatige kwesties. Los van het feit dat er voor zover ik weet nooit uitspraken zijn gedaan over bijbel-meelezen.Zeeuw schreef: ↑Gisteren, 12:03'Het kwaad'? Wat is dan de onderdanigheid aan hen die over je gesteld zijn?DDD schreef: ↑Gisteren, 11:00Helemaal niet. Dat brengt de broodnodige nuchterheid in. Je hoeft de meerderheid in het kwaad niet te volgen.Zeeuw schreef: ↑Gisteren, 10:57De thuissetting begrijp ik helemaal. Maar in kerk lijkt het me wat olie op het vuur gooien toch.Vrouwke schreef: ↑Gisteren, 10:55
Tja..
Het gebeurt wel..
Maar ik weet dat hij veel breder in de thuissetting gelezen word. Voor persoonlijk gebruik maar ook tijdens gezinsmomenten. Vaak ook naast de SV met kanttekeningen/uitleg.
Hier in huis gebruiken we die ook al die varianten. Met de verklaringen van Calvijn en Henry er soms nog bij.
Daar ben ik het niet mee eens. Een preek moet ook geschikt zijn voor mensen met een heel trage verwerkingssnelheid. Als je zelf vijf of tien keer zo snel denkt, dan verveel je je al snel, dus dan is het niet gek om iets anders erbij te doen.Tiberius schreef: ↑Gisteren, 11:53Tijdens een goede preek ga je je echt niet vervelen.DDD schreef: ↑Gisteren, 11:52Ik vind dat juist heel goed. Waarom zou je je vervelen? Ik snap ook het bezwaar van Tiberius totaal niet.newton schreef: ↑Gisteren, 11:30Het is goed om die vraag te stellen. Ik moet "de radicale uitbanning van haast" wat meer gaan praktiseren. Mijn hoofd wil vaak meer, dieper, sneller dan de preek gaat en daar heb ik voor mezelf een modus in gevonden door een studiebijbel in een andere taal mee te nemen. Het helpt met om mijn gedachten in elk geval rond de preek te houden en niet af te dwalen naar de werkweek. Misschien is het niet de juiste oplossing, maar voor mij wel helpend.
Je gaat tijdens een diner toch ook niet de ingrediënten van je gerechten bestuderen? Dat is werk voor de kok.
Precies! Om die reden is er 1 in ons huis die altijd meeschrijft..
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
Het "hoogbegaafdheidsargument" op veel scholen. "Hij is zo snel klaar en gaat zich vervelen".
Ik zou me dan, in het denken, focussen op diepgang, doordenken i.p.v. van iets anders OOK oppervlakkig te gaan doen.
Dan is dat geen goede preek. (Of geen goede luisterhouding).DDD schreef: ↑Gisteren, 13:24Daar ben ik het niet mee eens. Een preek moet ook geschikt zijn voor mensen met een heel trage verwerkingssnelheid. Als je zelf vijf of tien keer zo snel denkt, dan verveel je je al snel, dus dan is het niet gek om iets anders erbij te doen.Tiberius schreef: ↑Gisteren, 11:53Tijdens een goede preek ga je je echt niet vervelen.DDD schreef: ↑Gisteren, 11:52Ik vind dat juist heel goed. Waarom zou je je vervelen? Ik snap ook het bezwaar van Tiberius totaal niet.newton schreef: ↑Gisteren, 11:30 Het is goed om die vraag te stellen. Ik moet "de radicale uitbanning van haast" wat meer gaan praktiseren. Mijn hoofd wil vaak meer, dieper, sneller dan de preek gaat en daar heb ik voor mezelf een modus in gevonden door een studiebijbel in een andere taal mee te nemen. Het helpt met om mijn gedachten in elk geval rond de preek te houden en niet af te dwalen naar de werkweek. Misschien is het niet de juiste oplossing, maar voor mij wel helpend.
Een goede preek is geen lezing, waarvoor je een bepaalde verwerkingssnelheid hebt. Maar de gedachten in een preek moet je op je in laten werken, be-mediteren of mee-preken (zoals wijlen ds. Veenendaal het uitdrukte).
Een preek moet ook 'indalen'; niet alleen in je hoofd, maar vooral ook in je hart. 'Leg je hart er maar eens naast', staat vaak in de preken van Smytegelt.
'Proeven', dat is ook een woord dat in de Bijbel gebruikt wordt. Niet zomaar pijlsnel naar binnen proppen en op naar het volgende.