Nieuw initiatief herziening Statenvertaling

Konijntje

Re: Nieuw initiatief herziening Statenvertaling

Bericht door Konijntje »

huisman schreef: Vandaag, 10:11
Rido91 schreef: Vandaag, 10:04
huisman schreef: Vandaag, 09:48 Ik zing met mijn kleinkinderen regelmatig: Lees je Bijbel, bid elke dag. Lijkt mij het beste advies ook voor grote mensen!
De vraag in deze kwestie is alleen: welke Bijbel moeten we gaan lezen?
En dat vraagt een kind nu nooit…..worden als een kind?
En daar zit exact mijn zorg. Een Bijbel moet voor een kind verstaanbaar blijven. Begrijpbaar. En dat is de Statenvertaling niet.

Een kind heeft geen verstand van vertalingen. Die verantwoordelijkheid ligt bij volwassen.

Daarom kan ik er soms mistroostig van worden als ik het gekissebis hoor binnen de gereformeerde gezindte. Mensen die roepen over verwarring, maar zelf zorg dragen voor verwarring.
huisman

Bericht door huisman »

Ad Anker schreef: Vandaag, 10:22
Wim Anker schreef: Vandaag, 09:37
Bertiel schreef: Vandaag, 08:48 De koepel van reformatorische scholen zijn positief, ds P Mulder is positief, ds Pieters is positief
De GBS vergadert er nog over. De uitkomst lijkt me vrij voorspelbaar
Toch is dit vreemd. HSV afwijzen en met een ict'er oud NL gaan herzien naar hedendaags NL in 3 fasen wordt wel omarmt. Het klinkt als een AI project (gelet op de doorlooptijd is dit het ook denk ik). Geen taalkundigen cq theologen in stuurgroep. Wel NBG in stuurgroep, toch de bijbelverkwanselaar volgens reformatorische NL.

Vreemd allemaal. Heb wel heel erg veel vragen.

Ik zou het business model en de financiering (want dit kost geld) wel eens willen zien. Hoeft natuurlijk niet, dan weten we ook meer).
Veel vragen, ook veel vooroordelen. Je blijft een interessante broer. ;) Het is de enorme traagheid van de GBS wat meterkast. Nu komt er een initiatief en over 2 jaar ligt er een complete herziening.

Maken we het gewoon ook niet verschrikkelijk ingewikkeld? Het moet toch de doen zijn om met een aantal deskundigen (ik vermoed dat dr. P. de Vries bijv. wel deelneemt) iets betrouwbaars neer te zetten? Een kerkelijk initiatief komt niet van de grond, we zijn verdeeld tot op het bod. En nu komt er een buitenkerkelijk initiatief. Ik juich het toe.

Het is hard nodig dat er iets gebeurt.
Meterkast? Dat heb je als de chip de woorden vormt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

Bertiel schreef: Vandaag, 08:48 De koepel van reformatorische scholen zijn positief, ds P Mulder is positief, ds Pieters is positief
Toch is dit vreemd. HSV afwijzen en met een ict'er oud NL gaan herzien naar hedendaags NL in 3 fasen wordt wel omarmt. Het klinkt als een AI project (gelet op de doorlooptijd is dit het ook denk ik). Geen taalkundigen cq theologen in stuurgroep. Wel NBG in stuurgroep, toch de bijbelverkwanselaar volgens reformatorische NL.

Ik zou het business model en de financiering (want dit kost geld) wel eens willen zien. Hoeft natuurlijk niet, dan weten we ook meer).
Veel vragen, ook veel vooroordelen. Je blijft een interessante broer. ;) Het is de enorme traagheid van de GBS wat meterkast. Nu komt er een initiatief en over 2 jaar ligt er een complete herziening.

Maken we het gewoon ook niet verschrikkelijk ingewikkeld? Het moet toch de doen zijn om met een aantal deskundigen (ik vermoed dat dr. P. de Vries bijv. wel deelneemt) iets betrouwbaars neer te zetten? Een kerkelijk initiatief komt niet van de grond, we zijn verdeeld tot op het bod. En nu komt er een buitenkerkelijk initiatief. Ik juich het toe.

Ja, tis net zoals met Roomse kerk die wilde geen bijbel hertalen en toen waren er gelukkig mensen die het wel gingen organiseren.. zo is het ook nu: de kerkleiders en dominees zijn niet in staat om tot een hertaling te komen en nu zend God gelukkig mannen die het werk wel willen oppakken
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Tekst is al herzien, huisman. Niet zo bijdehand.
Rido91

Bericht door Rido91 »

De Rijssenaar schreef: Vandaag, 10:18 Wat ik wel denk met dat nieuwe project: is het nodig? Er is al een HSV. Dus wat heeft deze vertaling dan voor extra’s te bieden dat is mij niet echt duidelijk

Inderdaad, dat ben ik met je eens! Wat mij betreft zouden we prima met zn allen de HSV kunnen lezen, helaas schept deze vertaling (onterecht) polarisatie in de gereformeerde gezindte. Men doet graag moeilijk waar het makkelijk kan! Voor mij zou de meerwaarde van dit nieuwe project in elk geval zijn als iedereen in, of in elk geval een grote meerderheid van de gereformeerde gezindte achter deze vertaling zou kunnen staan. Als dat niet zo is voegt dit project en andere initiatieven wat mij betreft niet zoveel toe en blijf ik gewoon de HSV lezen denk
huisman

Bericht door huisman »

Ad Anker schreef: Vandaag, 10:27 Tekst is al herzien, huisman. Niet zo bijdehand.
:langue
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

v.w.b.t de GBS zijn we het eens. Vooroordelen doe ik denk ik niet, ik heb veel vragen en over wat er nu is gecommuniceerd is mijn inschatting (wat is de waarschijnlijkheid dat mijn inschatting juist is) de beste.

Dit is mijn vak broeder.
(.....Over 2 jaar ligt er een herziening....) vraag jij je dan niet af: Hoe dan?
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 06 sep 2025, 10:37, 2 keer totaal gewijzigd.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

huisman schreef: Vandaag, 10:21
-DIA- schreef: Vandaag, 10:14 Het meest wat me bezorgd maakt is dat ene woordje:
Verwarring...
Wees dankbaar dat je in een kerkverband zit die zich druk maakt over de of den. Als dat de verwarring is valt het toch erg mee in vergelijking met mijn kerkverband.
En toch zijn er grote zorgen, ook in het kerkverband waar ik Belijdenis heb gedaan. Ik heb de GG hartelijk lief, we zijn er opgegroeid, maar als je ruim 60 jaar (min of meer bewust) terug kunt kijken moet je toch wel zaken zien die je met droefheid vervullen.
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Refojongere schreef: Gisteren, 23:08
Konijntje schreef: Gisteren, 21:59
Refojongere schreef: Gisteren, 18:36
De Rijssenaar schreef: Gisteren, 18:32

Ik kan het artikel niet lezen, wat gaan ze precies doen?
Hetzelfde als de HSV 2010, de Statenvertaling herzien.

Ik zou dit omarmen als HSV bestuur en samenwerken.
Hoe meer draagvlak hoe beter.
Ik betwijfel of het draagvlak groter wordt. Wellicht dat de Hersteld Hervormde Kerk zich aansluit? Verder verwacht ik er weinig van. Binnen de Ger. Gem. is er helaas weinig draagvlak. Of beter gezegd: er zijn weinig predikanten die hun vingers hieraan durven te branden.

Ik begrijp daar weinig van. Ik zie het bij mijn nichtjes en neefjes. Ze vinden het vaak lastig om de Bijbel goed te verstaan. Simpelweg vanwege verouderd taalgebruik. Het lijkt soms wel of de dagen van de Middeleeuwse Rooms Katholieke kerk in de reformatorische kerken in een ander jasje herleven. De Bijbel wordt "onbereikbaar". In dat kader hoop en bid ik dat dit project slaagt. Dat eindelijk de reformatorische gezindte overstapt op een beter leesbare Bijbel. Dat de nadruk weer komt te liggen op het lezen en onderzoeken van de Bijbel in plaats van gekissebis over een vertaling.
Ik denk dat 90% HHK en CGK meegaat en een fors deel van de GG.
Waarop baseer je dit?

Wellicht dat de HHK er voor open staat. De GG heb ik grote twijfels bij. Daar kan de discussie over dit soort zaken soms zo scherp gevoerd worden.

Overigens leert de praktijk dat de Statenvertaling onder jongeren vrijwel niet meer gelezen wordt. Op de Guido de Bres lezen docenten vrijwel enkel uit de HSV. Ik krijg soms de indruk dat de leiding van de reformatorische kerken zich vervreemd heeft van de dagelijkse praktijk.
Rido91

Bericht door Rido91 »

huisman schreef: Vandaag, 10:11
Rido91 schreef: Vandaag, 10:04
huisman schreef: Vandaag, 09:48 Ik zing met mijn kleinkinderen regelmatig: Lees je Bijbel, bid elke dag. Lijkt mij het beste advies ook voor grote mensen!
De vraag in deze kwestie is alleen: welke Bijbel moeten we gaan lezen?
En dat vraagt een kind nu nooit…..worden als een kind?
Ik snap je punt en ik ben het met je eens. De realiteit is echter dat dit niet zo is en ik ben bang dat dit ook niet zo gaat worden. Ik zou zeggen: laat ieder vrij zijn welke vertaling hij/zij wil gebruiken. Het punt is dat dit in gemeenschappelijke situaties als kerkdiensten en scholen moeilijker wordt. En het zou toch ook goed zijn als een kind een vertaling hoort die hij/zij kan begrijpen en niet alleen wat hoort wat in zijn/haar ogen voor de grote mensen bedoeld is
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef: Vandaag, 09:56
Statenvertalers deden het niet samen met Roomsen. (Ik ga er niet van uit dat die veel invloed zouden hebben, maar waarom moet het weer samen met de Katholieke Bijbelstichting?)
Waarom niet?
Bertiel

Bericht door Bertiel »

-DIA- schreef: Vandaag, 10:14 Het meest wat me bezorgd maakt is dat ene woordje:
Verwarring...
In stand gehouden en gevoed door de GBS
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
HHR

Bericht door HHR »

Ad Anker schreef: Vandaag, 10:25
HHR schreef: Vandaag, 10:23 Wat een onnodige actie.
Een brevet van onvermogen voor onze gezindte.
Je laatste zin is zeker waar. Wat zijn we slechterikken. Zuiverheid boven waarheid.
De eerste zin is onjuist. Ik denk dat het noodzaak is. En ben toch wel positief door de reacties in het RD vandaag.
Het is geen noodzaak.

Geestelijker zou zijn: 'we' bieden excuses aan aan HSV bestuur "Veel te grote woorden gebruikt" , gaan in constructief gesprek over wijzigingen die echt in 'onze' ogen te ver zijn gegaan. En komen in gezamenlijkheid met een nieuwe HSV versie die breed in de achterban wordt geaccepteerd.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Wim Anker schreef: Vandaag, 10:28 Dit is mijn vak broeder.
(.....Over 2 jaar ligt er een herziening....) vraag jij je dan niet af: Hoe dan?
Er is al wat voorwerk gedaan nu. In 1626 begonnen de statenvertalers aan hun werk, 11 jaar later, in 1637 lag er een Statenvertaling met kanttekeningen. Zou in 2025 dit niet in 2 jaar kunnen, zonder de kanttekeningen?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

HHR schreef: Vandaag, 10:44
Ad Anker schreef: Vandaag, 10:25
HHR schreef: Vandaag, 10:23 Wat een onnodige actie.
Een brevet van onvermogen voor onze gezindte.
Je laatste zin is zeker waar. Wat zijn we slechterikken. Zuiverheid boven waarheid.
De eerste zin is onjuist. Ik denk dat het noodzaak is. En ben toch wel positief door de reacties in het RD vandaag.
Het is geen noodzaak.

Geestelijker zou zijn: 'we' bieden excuses aan aan HSV bestuur "Veel te grote woorden gebruikt" , gaan in constructief gesprek over wijzigingen die echt in 'onze' ogen te ver zijn gegaan. En komen in gezamenlijkheid met een nieuwe HSV versie die breed in de achterban wordt geaccepteerd.
Met het laatste eens!
Plaats reactie