Nieuw initiatief herziening Statenvertaling

-DIA-

Re: Nieuw initiatief herziening Statenvertaling

Bericht door -DIA- »

Rido91 schreef: Vandaag, 09:59 Het gaat nogal ingewikkeld worden als de GBS besluit om ook door te gaan met hun eigen vertaling en dat zal wel gebeuren neem ik aan.

Dan wordt het waarschijnlijk een wedstrijd wie het eerst klaar is.
We hebben toch al een vertaling. En aan verouderde woorden is men nog bezig. Moet dit dat nu dan doorkruisen? Verwarring is niet goed. En... verwarring is ook nooit uit de Geest. Let er eens op!
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Rido91

Bericht door Rido91 »

huisman schreef: Vandaag, 09:48 Ik zing met mijn kleinkinderen regelmatig: Lees je Bijbel, bid elke dag. Lijkt mij het beste advies ook voor grote mensen!
De vraag in deze kwestie is alleen: welke Bijbel moeten we gaan lezen?
Rido91

Bericht door Rido91 »

-DIA- schreef: Vandaag, 10:02
Rido91 schreef: Vandaag, 09:59 Het gaat nogal ingewikkeld worden als de GBS besluit om ook door te gaan met hun eigen vertaling en dat zal wel gebeuren neem ik aan.

We hebben toch al een vertaling. En aan verouderde woorden is men nog bezig. Moet dit dat nu dan doorkruisen? Verwarring is niet goed. En... verwarring is ook nooit uit de Geest. Let er eens op!
Ik kan niet zeggen dat wat ik tot nog toe van de GBS heb gezien echt veelbelovend is. De wijzigingen in die vertaling zijn zo minimaal dat dit het probleem van de verstaanbaarheid van de Bijbel echt niet oplost! Met uw laatste 3 zinnen ben ik het eens, daarom is het te hopen dat de GBS de samenwerking zoekt met dit nieuwe iniatief!
huisman

Bericht door huisman »

Denk dat het tijdstip van het bekent maken van dit initiatief strategisch gekozen is. Vlak voor de GS van de Gereformeerde Gemeente. Op de agenda staat de Bijbelvertaling. Er is binnen de GG zorg over de GBS aanpassingen en ds. P. Mulder laat zich positief uit over dit nieuwe initiatief. Zal best een spannende bespreking worden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
huisman

Bericht door huisman »

Rido91 schreef: Vandaag, 10:04
huisman schreef: Vandaag, 09:48 Ik zing met mijn kleinkinderen regelmatig: Lees je Bijbel, bid elke dag. Lijkt mij het beste advies ook voor grote mensen!
En dat vraagt een kind nu nooit…..worden als een kind?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Het meest wat me bezorgd maakt is dat ene woordje:
Verwarring...
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

huisman schreef: Vandaag, 10:10

Denk dat het tijdstip van het bekent maken van dit initiatief strategisch gekozen is. Vlak voor de GS van de Gereformeerde Gemeente. Op de agenda staat de Bijbelvertaling. Er is binnen de GG zorg over de GBS aanpassingen en ds. P. Mulder laat zich positief uit over dit nieuwe initiatief. Zal best een spannende bespreking worden.
Ds. P. Mulder heeft dan of veel meer info of hij roept maar wat. Vooralsnog lijkt het een generatief ai project uitgevoerd door Roemenen die Engels spreken.

Nu kan dit prima werken! Maar het lijkt wel erg toon.gedreven en dat altijd een bron van ellende.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

huisman schreef: Vandaag, 10:11
Een kind vraag ook niet om Rijnsburg. Wat een onzin dit.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Wim Anker schreef: Vandaag, 10:16
huisman schreef: Vandaag, 10:11
Een kind vraag ook niet om Rijnsburg. Wat een onzin dit.
Zo kun je alles doodslaan
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

Wat ik wel denk met dat nieuwe project: is het nodig? Er is al een HSV. Dus wat heeft deze vertaling dan voor extra’s te bieden dat is mij niet echt duidelijk
huisman

Bericht door huisman »

-DIA- schreef: Vandaag, 10:14 Het meest wat me bezorgd maakt is dat ene woordje:
Verwarring...
Wees dankbaar dat je in een kerkverband zit die zich druk maakt over de of den. Als dat de verwarring is valt het toch erg mee in vergelijking met mijn kerkverband.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Wim Anker schreef: Vandaag, 09:37
Bertiel schreef: Vandaag, 08:48 De koepel van reformatorische scholen zijn positief, ds P Mulder is positief, ds Pieters is positief
De GBS vergadert er nog over. De uitkomst lijkt me vrij voorspelbaar
Toch is dit vreemd. HSV afwijzen en met een ict'er oud NL gaan herzien naar hedendaags NL in 3 fasen wordt wel omarmt. Het klinkt als een AI project (gelet op de doorlooptijd is dit het ook denk ik). Geen taalkundigen cq theologen in stuurgroep. Wel NBG in stuurgroep, toch de bijbelverkwanselaar volgens reformatorische NL.

Vreemd allemaal. Heb wel heel erg veel vragen.

Ik zou het business model en de financiering (want dit kost geld) wel eens willen zien. Hoeft natuurlijk niet, dan weten we ook meer).
Veel vragen, ook veel vooroordelen. Je blijft een interessante broer. ;) Het is de enorme traagheid van de GBS wat me verrast. Nu komt er een initiatief en over 2 jaar ligt er een complete herziening.

Maken we het gewoon ook niet verschrikkelijk ingewikkeld? Het moet toch de doen zijn om met een aantal deskundigen (ik vermoed dat dr. P. de Vries bijv. wel deelneemt) iets betrouwbaars neer te zetten? Een kerkelijk initiatief komt niet van de grond, we zijn verdeeld tot op het bod. En nu komt er een buitenkerkelijk initiatief. Ik juich het toe.

Het is hard nodig dat er iets gebeurt.
HHR

Bericht door HHR »

Wat een onnodige actie.
Een brevet van onvermogen voor onze gezindte.

We hebben de SV en de HSV.
En nu moet er zo nodig nog iets tussen?
Is er echt geen verstandige gezaghebbende GG'er , HHK'r etc die de hele discussie eens vlot kan trekken, wat mij betreft met overleg met HSV en zo nodig een herdruk met enkele aanpassingen. En het hele verstaansprobleem is voor een deel opgelost.
Het hoeft helemaal niet zo moeilijk. Als de wil er maar is.

Overigens denk ik echt niet dat al die HSV lezende leden vanuit rechtse kerkverbanden, en die zijn er heel veel, opeens zouden overstappen naar weer een andere herziening.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

De Rijssenaar schreef: Vandaag, 10:18 Wat ik wel denk met dat nieuwe project: is het nodig? Er is al een HSV. Dus wat heeft deze vertaling dan voor extra’s te bieden dat is mij niet echt duidelijk
Jawel. De HSV is verschrikkelijk besmeurd helaas. Dat is niet meer goed te maken.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

HHR schreef: Vandaag, 10:23 Wat een onnodige actie.
Een brevet van onvermogen voor onze gezindte.
Je laatste zin is zeker waar. Wat zijn we slechterikken. Zuiverheid boven waarheid.
De eerste zin is onjuist. Ik denk dat het noodzaak is. En ben toch wel positief door de reacties in het RD vandaag.
Plaats reactie