Gelezen (geloofsopbouwend)

Marijn_M

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Marijn_M »

J.C. Philpot schreef: 09 aug 2025, 08:04 Eigenschappen van het geloof

Het Voorwerp van het geloof is de enige God, en Jezus Christus, Die Hij gezonden heeft. De gelovige erkent Hem als de Zoon van God, als zijn Heere. De gelovige weet dat God hem bemint en dat Hij Zijn Zoon heeft gezonden om hem door Zijn bloed uit de zondestaat te verlossen. Hij weet dat Hij hem uit de dood zal opwekken, evenals Hij Christus uit de dood heeft opgewekt. Het geloof in Christus belijdt dat Jezus de Messias is, dat Hij is opgestaan en in Zijn glorie zal wederkomen om alle mensen te oordelen.

Het geloof is dus ook een instemming van het verstand. Deze instemming berust op Gods Woord, op Gods gezag en niet op onmiddellijke aanschouwing. Daardoor is het geloof verwant met de hoop, waarmee het dikwijls in verband wordt gebracht. Het geloof is gehoorzaam aan de blijde boodschap van het heil. Paulus spreekt daarom over de geloofsgehoorzaamheid. Het geloof is een volstrekte onderwerping aan Christus, Die voor de gelovige de zaligheid verwierf.

Het geloof sluit ook de liefde in, want voor de christen is niet de besnijdenis van waarde, maar het geloof dat door de liefde werkt. Het geloof is dus een overgave van de gehele mens aan God en Christus. Het geloof wordt ook tot de geestesgaven gerekend. Dan wordt van het geloof gezegd dat het ‘bergen verzet’, dat betekent het bovennatuurlijke vertrouwen waardoor men tot grote dingen en zelfs wonderen in staat is.

Ds. A. Kort

Bron: https://bethabara-gemeente.nl/wp-conten ... chrift.pdf
Hoe bouwt dit dan je geloof op?
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

„Ik kende de leer heel goed en wist op welke manier zondaars gewoonlijk door genade geroepen worden. Voor mezelf had ik de gehele weg al uitgestippeld hoe het bij mij zou gaan als de Heere mij zou bekeren.

Maar wat gebeurde er? Een oude arminiaan hield me staande op straat. Hij zei: „Broeder, heb je de grote keus al gemaakt?” Ik was beledigd en dacht: dit is niet de leer van de Strict Baptists. „Wij geloven in de verkiezing”, antwoordde ik. „Daar hebben we het niet over”, zei hij. „Ik ga voor je bidden. Heb je de grote keus al gemaakt?” Ik had een pijl in mijn hart die ik niet kon kwijtraken, totdat de Heere die uit liefde en ontferming verwijderde.”

(...)

„Ik had het gevoel alsof alles verkeerd was. Er drukte een bepaalde somberheid op mijn geest. Alles scheen nu zo onzeker te zijn ten aanzien van het heden en de toekomst. Juist toen onderwees de Heere me zo vriendelijk in de gezegende waarheden van het genadeverbond. „Hoewel mijn huis alzo niet is bij God” – dit was werkelijk het geval bij mij. Het leek alsof vanbinnen en vanbuiten alles verkeerd was. „Nochtans heeft Hij mij –zelfs míj– een eeuwig verbond gesteld, dat in alles welgeordineerd en bewaard is”.

Vervolgens leidde de Heere me van dag tot dag in de gelukzaligheid van het genadeverbond. Dit bevestigde mij voor de rest van mijn leven. Of ik nu wat voelde of niet voelde, of ik nu in donkerheid verkeerde of in het licht wandelde, of ik nu vreugde of verdriet kende, of het goed of slecht ging – het genadeverbond houdt voor eeuwig stand.”

https://www.rd.nl/artikel/1117223-pasto ... twee-staan
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

In de deelstaat Orissa hebben extremistische hindoes meer dan driehonderd dorpen aangevallen en vernietigd. Honderden mensen werden gedood en tienduizenden gewond. Vele huizen en kerken en scholen werden verwoest. Maar liefst vijftigduizend christenen raakten hun huis en bezit kwijt. Kwamen terecht in vluchtelingenkampen. Honger, ziekten en geen werk is hun deel. Om dan te lezen van een jonge christen: Vervolging is geen toeval, zei ze. Het is een belofte. Iets dat we volgens de Bijbel kunnen verwachten. Bidt voor ons, dat de mensen Jezus leren kennen en dat wij standvastig zullen blijven in het geloof.

Wat mij diep ontroerde was het verhaal van een jonge weduwe van 25 jaar. Ze vertelt over de dood van haar man. Toen de hindoes bij ons in het dorp kwamen, renden mijn kinderen en ik het bos in. Maar mijn bleef achter. Ze vielen ons huis binnen, goten benzine over mijn schoonmoeder heen en staken haar samen met het huis in brand. Ze sleepten mijn man het huis uit naar een plek vlak bij de rivier. Een hindoe jongen vertelde me later dat ze een ondiep graf voor mijn man groeven en hem vroegen om Jezus te verloochenen. Toen hij weigerde, begonnen ze zijn vingers te breken, en vervolgens zijn armen en benen. Telkens vroegen ze hem om Christus te verloochenen, maar hij zei: Ik zal mijn Heere Jezus Christus nooit verlaten. Toen legden ze een Bijbel op hem en begroeven ze hem levend.

Wat zegt die weduwe verder? Ik kan niet terug naar huis; ik heb geen huis meer. Maar God leeft, en alleen door Hem kom ik hier doorheen. Hij geeft mij kracht om alle situaties te boven te komen. Telkens als ik aan mijn man denk word ik radeloos. Maar door gebed word ik vertroost. Ze eindigt met de woorden: Ik wil dat mijn verhaal een getuigenis is van de liefde van Christus. Wij kunnen zulke mooie antwoorden geven op de vraag: Wat is geloven. Maar dit is volgens mij het echte geloof. Hetzelfde waarvan Paulus getuigde: Want het leven is mij Christus en het sterven is mij gewin.

Ds. J.D. Heikamp
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie