Wat is actuele prediking?

Thea

Re: Wat is actuele prediking?

Bericht door Thea »

Dank!
huisman

Bericht door huisman »

pierre27 schreef: 15 jan 2024, 18:17
Thea schreef: 15 jan 2024, 18:04 Ik bedoel met vastlopen, dat niemand je kan helpen behalve God. 'Ik heb het zelf uit Zijn mond gehoord'.
Ik kan je goed volgen Thea, ten diepste kan alleen God hiervan bevrijding schenken.
Als je maar één ding vasthoudt. God spreekt door Zijn Woord. De Geest spreekt door Gods Woord, De Zoon is het Woord en is vlees geworden en heeft onder ons gewoond. Maak Gods spreken nooit los van het Woord!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
pierre27

Bericht door pierre27 »

huisman schreef: 15 jan 2024, 18:25
pierre27 schreef: 15 jan 2024, 18:17
Thea schreef: 15 jan 2024, 18:04 Ik bedoel met vastlopen, dat niemand je kan helpen behalve God. 'Ik heb het zelf uit Zijn mond gehoord'.
Ik kan je goed volgen Thea, ten diepste kan alleen God hiervan bevrijding schenken.
Als je maar één ding vasthoudt. God spreekt door Zijn Woord. De Geest spreekt door Gods Woord, De Zoon is het Woord en is vlees geworden en heeft onder ons gewoond. Maak Gods spreken nooit los van het Woord!
Absoluut eens Huisman. Daarom is onder dat Woord zijn en blijven van groot belang. Maar ik heb dat ook nergens ontkend.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD

Bericht door DDD »

Het komt erop neer dat mensen wachten op een buitenbijbelse openbaring. Dat komt door een buitenbijbelse prediking. Ik weet dat het zo werkt, maar ik denk dat merel een bijbelser lijn wijst.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Misschien een vreemde opmerking: Maar kan een ouderwetse preek ook niet heel actueel zijn? Het is wel mijn ervaring. Soms hebben we wel eens leesdiensten, en die zijn dan zo actueel, maat dan blijkt aan het einde van de dienst dat de betreffende predikant al heel lang geleden is overleden. Soms moet je dan voor toen heersende zonden de huidige tijd erbij denken, maar dat is niet zo moeilijk, denk ik.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

Nee. Dan is de preek niet actueel, maar tijdloos, zei Zita al.

Of heel toepasselijk in jouw eigen leven. Maar ook dat zegt niets over de actualiteit ervan.
Thea

Bericht door Thea »

Nee, zeker niet! Ik bedoel door het Woord en door de prediking. Maar de Heilige Geest moet het toepassen in je hart. Eens met huisman. Jammer, dat dat niet werd herkend.
Laatst gewijzigd door Thea op 15 jan 2024, 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: 15 jan 2024, 18:59 Nee. Dan is de preek niet actueel, maar tijdloos, zei Zita al.

Of heel toepasselijk in jouw eigen leven. Maar ook dat zegt niets over de actualiteit ervan.
Niet in uw leven dan?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

@Thea:

De heilige Geest moet alles toepassen, dat geldt ook voor de wiskundelessen. Daar is géén afzonderlijke ervaring voor nodig. Welke bijbeltekst geeft aanleiding om daar anders over te denken?

@DIA:
Ik hoor geregeld preken die niet actueel zijn in mijn leven, inderdaad.
HHR

Bericht door HHR »

Toch ben ik bang dat de prediking te kort wordt gedaan.
Prediking is bediening der verzoening.
We moeten echt uitkijken dat het argument van "De Heilige Geest moet het wel toepassen" niet ten diepste een rechtvaardiging van ongeloof wordt.
Ik bedoel dit niet hard. Het zijn tere zaken. En ik ken die worsteling.
Maar daarom is een juist zicht op het aanbod van genade echt van groot belang.
Het is zoals ik een prediker wel eens heb horen zeggen: "Onder elke preek maakt u een keuze: Of u neemt de aangeboden Christus uit genade aan, of u vertrapt Hem."
pierre27

Bericht door pierre27 »

DDD schreef: 15 jan 2024, 18:55 Het komt erop neer dat mensen wachten op een buitenbijbelse openbaring. Dat komt door een buitenbijbelse prediking. Ik weet dat het zo werkt, maar ik denk dat merel een bijbelser lijn wijst.
Wat een onzinnige reactie.
pierre27

Bericht door pierre27 »

HHR schreef: 15 jan 2024, 19:07 Toch ben ik bang dat de prediking te kort wordt gedaan.
Prediking is bediening der verzoening.
We moeten echt uitkijken dat het argument van "De Heilige Geest moet het wel toepassen" niet ten diepste een rechtvaardiging van ongeloof wordt.
Ik bedoel dit niet hard. Het zijn tere zaken. En ik ken die worsteling.
Maar daarom is een juist zicht op het aanbod van genade echt van groot belang.
Het is zoals ik een prediker wel eens heb horen zeggen: "Onder elke preek maakt u een keuze: Of u neemt de aangeboden Christus uit genade aan, of u vertrapt Hem."
Treffende posting!
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef: 15 jan 2024, 18:55 Het komt erop neer dat mensen wachten op een buitenbijbelse openbaring. Dat komt door een buitenbijbelse prediking. Ik weet dat het zo werkt, maar ik denk dat merel een bijbelser lijn wijst.
Zelf de knoop maar doorhakken dus? Zou dat de oplossing zijn?
DDD

Bericht door DDD »

Ik ben het helemaal eens met HHR en het zou wellicht goed zijn als Pierre27 zich iets nader omschrijft.
Thea

Bericht door Thea »

@DDD, ik zou de Dordtse Leerregels goed lezen. Daar staat het allemaal in. Dat we van onszelf dood zijn gevallen en dat God het levendmakende werk in ons moet werken.
Plaats reactie