Wat is actuele prediking?
Re: Wat is actuele prediking?
Als je maar één ding vasthoudt. God spreekt door Zijn Woord. De Geest spreekt door Gods Woord, De Zoon is het Woord en is vlees geworden en heeft onder ons gewoond. Maak Gods spreken nooit los van het Woord!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Absoluut eens Huisman. Daarom is onder dat Woord zijn en blijven van groot belang. Maar ik heb dat ook nergens ontkend.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Het komt erop neer dat mensen wachten op een buitenbijbelse openbaring. Dat komt door een buitenbijbelse prediking. Ik weet dat het zo werkt, maar ik denk dat merel een bijbelser lijn wijst.
Misschien een vreemde opmerking: Maar kan een ouderwetse preek ook niet heel actueel zijn? Het is wel mijn ervaring. Soms hebben we wel eens leesdiensten, en die zijn dan zo actueel, maat dan blijkt aan het einde van de dienst dat de betreffende predikant al heel lang geleden is overleden. Soms moet je dan voor toen heersende zonden de huidige tijd erbij denken, maar dat is niet zo moeilijk, denk ik.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Nee. Dan is de preek niet actueel, maar tijdloos, zei Zita al.
Of heel toepasselijk in jouw eigen leven. Maar ook dat zegt niets over de actualiteit ervan.
Of heel toepasselijk in jouw eigen leven. Maar ook dat zegt niets over de actualiteit ervan.
Nee, zeker niet! Ik bedoel door het Woord en door de prediking. Maar de Heilige Geest moet het toepassen in je hart. Eens met huisman. Jammer, dat dat niet werd herkend.
Laatst gewijzigd door Thea op 15 jan 2024, 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
@Thea:
De heilige Geest moet alles toepassen, dat geldt ook voor de wiskundelessen. Daar is géén afzonderlijke ervaring voor nodig. Welke bijbeltekst geeft aanleiding om daar anders over te denken?
@DIA:
Ik hoor geregeld preken die niet actueel zijn in mijn leven, inderdaad.
De heilige Geest moet alles toepassen, dat geldt ook voor de wiskundelessen. Daar is géén afzonderlijke ervaring voor nodig. Welke bijbeltekst geeft aanleiding om daar anders over te denken?
@DIA:
Ik hoor geregeld preken die niet actueel zijn in mijn leven, inderdaad.
Toch ben ik bang dat de prediking te kort wordt gedaan.
Prediking is bediening der verzoening.
We moeten echt uitkijken dat het argument van "De Heilige Geest moet het wel toepassen" niet ten diepste een rechtvaardiging van ongeloof wordt.
Ik bedoel dit niet hard. Het zijn tere zaken. En ik ken die worsteling.
Maar daarom is een juist zicht op het aanbod van genade echt van groot belang.
Het is zoals ik een prediker wel eens heb horen zeggen: "Onder elke preek maakt u een keuze: Of u neemt de aangeboden Christus uit genade aan, of u vertrapt Hem."
We moeten echt uitkijken dat het argument van "De Heilige Geest moet het wel toepassen" niet ten diepste een rechtvaardiging van ongeloof wordt.
Het is zoals ik een prediker wel eens heb horen zeggen: "Onder elke preek maakt u een keuze: Of u neemt de aangeboden Christus uit genade aan, of u vertrapt Hem."
Wat een onzinnige reactie.
Treffende posting!HHR schreef: ↑15 jan 2024, 19:07 Toch ben ik bang dat de prediking te kort wordt gedaan.
Ik ben het helemaal eens met HHR en het zou wellicht goed zijn als Pierre27 zich iets nader omschrijft.
@DDD, ik zou de Dordtse Leerregels goed lezen. Daar staat het allemaal in. Dat we van onszelf dood zijn gevallen en dat God het levendmakende werk in ons moet werken.