Ik wilde bijna beginnen met "lieve Helma", maar dat is niet gepast, maar ik beschrijf mijn denkproces toch even zo, om mijn waardering voor je houding te laten blijken. Ik ben je dankbaar voor deze post. Net als dat ik blij was met de inhoudelijke nuances van Huisman ben ik ook blij met jouw terechte nuances over de vorm en over de grote teerheid van het onderwerp.helma schreef: ↑13 jan 2024, 10:53 "Blijde sterke gelovigen.."
Ik vind het lastig als er gereageerd wordt op een manier die geen recht doet aan degenen die worstelen met dit 'dilemma'.
Ik voel me aangesproken omdat ik herken wat HHR schetst. Ik voel de nood van hen die worstelen (en sterven..)zonder hoop. En heb angst voor degenen die denken dat het beter is om bescheiden niets te durven pakken. En zich misschien daarmee ook wel beter voelen dan hen die wel in geloof mogen zien.
Ik heb verdriet als er bij een graf lovend wordt gesproken over de overledene die de waarheid zo liefhad maar zich niet zomaar iets toe-eigende.
Ik vind het een enorme worsteling en heb geen antwoorden.
Maar wil ook het ongeloof of kleingeloof niet goedpraten. Dat doet de Bijbel ook niet.
Anderzijds ben ik ook huiverig voor een geloof waarin je niet veel hoort van het wonder dat God naar zondaren wil omzien. Waar een bedelaarsgestalte onbekend lijkt te zijn. Maar daarin wil ik net zo voorzichtig zijn met mijn oordeel als over de eerste categorie. Ik ben geen hartekenner. Ik hoop dat de mensen uit de eerste categorie 'met schrik de hemel invallen' en dat de andere categorie ook door genade mogen ingaan. De Vader zoekt het behoud van de jongste én de oudste zoon.
Wat ik in theologische discussies lastig vindt, moeilijk vindt, dat er niet altijd eerlijk naar elkaar geluisterd wordt en dingen (in reactie) in een overtreffende trap getypeerd worden.
Ik begrijp dat wel omdat er snel emotie bijkomt, maar het doet afbreuk aan wat iemand werkelijk zegt of vindt.
Ik merk dat vooral ook in de hele hyperdiscussie. Maar hoor het ook wel in preken. Dan wordt er te scherp iets gezegd wat de ander niet zo verwoord heeft en dat is niet eerlijk. En het doet afbreuk in een discussie.
Men voelt zich niet serieus genomen en niet zelden meent de ander dan ook scherp terug te moeten reageren.
En/of je loopt het gevaar zelf ook niet serieus genomen te worden, en dat is schadelijk in het belang van het misschien wel heel belangrijke onderwerp. Want als je werkelijk wilt dat mensen gewaarschuwd worden tegen een gevaar probeer dan te zorgen dat er niet gediscussieerd kan worden over de manier waarop de waarschuwing verpakt is.
Laten we elkaar alstublieft vinden aan Christus' voeten. De één blind, de ander naakt, weer een ander hongerend, deze verstandelijk, die geestelijk, de ander uitziend, een ander gekleed, gewassen, gezalfd, weer iemand anders etend en verzadigd. Dit staat vast: niemand zal bij de Zaligmaker vandaan ledig huiswaarts keren en Hij weet een ieder wel Zijn (!) deel te geven.