Hoe was je zondag [2]?

Terri

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Terri »

Ad Anker schreef: 02 okt 2023, 12:10
-DIA- schreef: 02 okt 2023, 12:07
Job schreef: 02 okt 2023, 12:05
-DIA- schreef: 02 okt 2023, 10:56
Als ik het me goed herinner sprak hij in het algemeen over internetplatforms, waarbij beide werden benoemd.
Zou hij ook specifiek u op het oog gehad kunnen hebben? Ik kan me goed voorstellen dat mensen hem er op geattendeerd kunnen hebben dat er door u nogal eens over hem geschreven wordt?
Ik heb daar zelf ook over nagedacht. We hebben dan wel onze conclusie te trekken. Ik doe geen moeite om anoniem te zijn. Wat dat betreft kan het goed.
Ik vind je bijdragen soms best spannend. Bijvoorbeeld deze zin: De voorbereidingspreek was scherp separerend, en dat waren we al jaren niet meer zo gewend. Laten we mogen zeggen dat we er verwonderd over waren. Je beluisterde bij deze predikant iets wat je al jaren (dus bij je vorige predikant niet?) niet meer gewend was. Over zo'n opmerking moet ik dan even nadenken.
Mij viel precies hetzelfde op :)
HHR

Bericht door HHR »

refo schreef: 02 okt 2023, 13:12
-DIA- schreef: 02 okt 2023, 12:15
Ad Anker schreef: 02 okt 2023, 12:10 Ik vind je bijdragen soms best spannend. Bijvoorbeeld deze zin: De voorbereidingspreek was scherp separerend, en dat waren we al jaren niet meer zo gewend. Laten we mogen zeggen dat we er verwonderd over waren. Je beluisterde bij deze predikant iets wat je al jaren (dus bij je vorige predikant niet?) niet meer gewend was. Over zo'n opmerking moet ik dan even nadenken.
Ik zeg geen kwaad woord over onze vorige predikant, alleen merk ik wel dat deze preek meer separerend was. Ik kan er nog wel wat meer van zeggen: Wat separeren betreft herkende ik de preken van wijlen ds. A. Bregman.
"We horen liever leraren die onze gebreken met de el uitmeten dan leraren die spreken over de schoonheid en gepastheid van Christus".
Mooi citaat. Van wie is die?
Mannetje

Bericht door Mannetje »

-DIA- schreef: 02 okt 2023, 12:50
Mannetje schreef: 02 okt 2023, 12:46 Gistermorgen was het bij ons voorbereiding voor het te houden Heilig Avondmaal volgende week.
Job 19:25 "Ik weet, mijn Verlosser leeft."
"Mijn nieren verlangen zeer in mijn schoot"

's Middags werd er een preek gelezen van ds. J.R. van Oordt. Daar lijken niet veel preken van bewaard te zijn. Weet iemand iets meer van hem? (Meer dan wat er op gergeminfo staat, dat kan ik zelf ook wel vinden)
Hier een stukje uit Daniel:
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... e552adaff5
Dank je
- Niet meer zo actief -
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

HHR schreef: 02 okt 2023, 13:19
refo schreef: 02 okt 2023, 13:12 "We horen liever leraren die onze gebreken met de el uitmeten dan leraren die spreken over de schoonheid en gepastheid van Christus".
Vrij naar ds. G. van Reenen uit Bart en Kees:
Kees. Houd maar op Bart ! Het moest zoo zijn, maar het is zoo niet. Bij mij niet en in de gemeente niet. Maar is het bij jou nu zoo ? Het is in de gemeente, en bij het volk zoo gesteld: dat wij liever praten en hooren preeken over onze gebreken, dan over de schoonheid en dierbaarheid van Jezus. Die leeraar, die onze gebreken met de el uitmeet, trekt het meeste volk. Zoo-is-het ! Bij jou niet ?

Bart. Als men eigen gebreken nog met de el kan uitmeten, dan getuigt dat niet van diepe ontdekking, al wil men het er voor gehouden hebben. — Bart is enkel, is rondom, klinkklaar gebrek. Z'n gebrek is niet uit te meten — Daarom hoort hij en praat hij liever van Jezus, de Roos van Saron.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef: 02 okt 2023, 13:21
-DIA- schreef: 02 okt 2023, 12:50
Mannetje schreef: 02 okt 2023, 12:46 Gistermorgen was het bij ons voorbereiding voor het te houden Heilig Avondmaal volgende week.
Job 19:25 "Ik weet, mijn Verlosser leeft."
"Mijn nieren verlangen zeer in mijn schoot"

's Middags werd er een preek gelezen van ds. J.R. van Oordt. Daar lijken niet veel preken van bewaard te zijn. Weet iemand iets meer van hem? (Meer dan wat er op gergeminfo staat, dat kan ik zelf ook wel vinden)
Hier een stukje uit Daniel:
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... e552adaff5
Dank je
Hier nog iets meer in 5 afleveringen in DE SAAMBINDER tussen mei en september 1992
https://www.digibron.nl/zoeken/zoekwoor ... r%20Sions/
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Herman schreef: 02 okt 2023, 13:23
HHR schreef: 02 okt 2023, 13:19
refo schreef: 02 okt 2023, 13:12 "We horen liever leraren die onze gebreken met de el uitmeten dan leraren die spreken over de schoonheid en gepastheid van Christus".
Vrij naar ds. G. van Reenen uit Bart en Kees:
Kees. Houd maar op Bart ! Het moest zoo zijn, maar het is zoo niet. Bij mij niet en in de gemeente niet. Maar is het bij jou nu zoo ? Het is in de gemeente, en bij het volk zoo gesteld: dat wij liever praten en hooren preeken over onze gebreken, dan over de schoonheid en dierbaarheid van Jezus. Die leeraar, die onze gebreken met de el uitmeet, trekt het meeste volk. Zoo-is-het ! Bij jou niet ?

Bart. Als men eigen gebreken nog met de el kan uitmeten, dan getuigt dat niet van diepe ontdekking, al wil men het er voor gehouden hebben. — Bart is enkel, is rondom, klinkklaar gebrek. Z'n gebrek is niet uit te meten — Daarom hoort hij en praat hij liever van Jezus, de Roos van Saron.
Dat is het hè? Alleen kunnen we soms denken: geloven we dit echt? Laten we toch maar zeggen dat hier de ontdekking spreekt. Maar zo het lijkt weten we het wel, maar passen we dit niet op onszelf toe?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

-DIA- schreef: 02 okt 2023, 13:26 Dat is het hè? Alleen kunnen we soms denken: geloven we dit echt? Laten we toch maar zeggen dat hier de ontdekking spreekt. Maar zo het lijkt weten we het wel, maar passen we dit niet op onszelf toe?
De ontdekking spreekt hier dat het niet stopt bij separeren, maar bij de kennis van Christus. Dat is het wonderlijkste aan de hele bijbel. En dat mag gedeeld worden. Ook in voorbereidingspreken.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Herman schreef: 02 okt 2023, 13:30
-DIA- schreef: 02 okt 2023, 13:26 Dat is het hè? Alleen kunnen we soms denken: geloven we dit echt? Laten we toch maar zeggen dat hier de ontdekking spreekt. Maar zo het lijkt weten we het wel, maar passen we dit niet op onszelf toe?
De ontdekking spreekt hier dat het niet stopt bij separeren, maar bij de kennis van Christus. Dat is het wonderlijkste aan de hele bijbel. En dat mag gedeeld worden. Ook in voorbereidingspreken.
Dat is ook zo. Maar: Laten we elkaar dan tot een hand en een voet zijn. Laten we elkaar onderwijzen in hetgeen we niet weten en oprecht aanspreken als we merken dat iemand iets verkeerd ziet. Zou dat hier kunnen?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Het zou toch wat wezen als dat niet in voorbereidingspreken naar voren komt zeg. Wat zou het anders voor preek zijn.
newton

Bericht door newton »

Ook bij ons werd een voorbereidingspreek op het heilig avondmaal gehouden

Het geloof van de bloedvloeiende vrouw,
– Markus 5:25-34

haar ziekte, vs. 25-26
haar gaan, vs. 27-28
haar genezing, vs. 29-31
haar belijdenis, vs. 32-34

Op de 'voorsabbath' nog een concert waar we oa op het programma hebben: 'Ich freue mich im Herrn' van Johann Kuhnau. Een prachtige cantate op Jesaja 61:10
Ik ben zeer vrolijk in den HEERE, mijn ziel verheugt zich in mijn God, want Hij heeft mij bekleed met de klederen des heils, den mantel der gerechtigheid heeft Hij mij omgedaan; gelijk een bruidegom zich met priesterlijk sieraad versiert, en als een bruid zich versiert met haar gereedschap.
pierre27

Bericht door pierre27 »

-DIA- schreef: 02 okt 2023, 13:15
refo schreef: 02 okt 2023, 13:12
-DIA- schreef: 02 okt 2023, 12:15
Ad Anker schreef: 02 okt 2023, 12:10 Ik vind je bijdragen soms best spannend. Bijvoorbeeld deze zin: De voorbereidingspreek was scherp separerend, en dat waren we al jaren niet meer zo gewend. Laten we mogen zeggen dat we er verwonderd over waren. Je beluisterde bij deze predikant iets wat je al jaren (dus bij je vorige predikant niet?) niet meer gewend was. Over zo'n opmerking moet ik dan even nadenken.
Ik zeg geen kwaad woord over onze vorige predikant, alleen merk ik wel dat deze preek meer separerend was. Ik kan er nog wel wat meer van zeggen: Wat separeren betreft herkende ik de preken van wijlen ds. A. Bregman.
"We horen liever leraren die onze gebreken met de el uitmeten dan leraren die spreken over de schoonheid en gepastheid van Christus".
Dat laat ik voor uw rekening. Ik weet het, uitlokken is ook een iets, maar ook het wederstaan daarvan.
Niks van aantrekken, hij geniet ervan.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Evangelist

Bericht door Evangelist »

-DIA- schreef: 02 okt 2023, 13:34
Dat is ook zo. Maar: Laten we elkaar dan tot een hand en een voet zijn. Laten we elkaar onderwijzen in hetgeen we niet weten en oprecht aanspreken als we merken dat iemand iets verkeerd ziet. Zou dat hier kunnen?
Dan kan hier zeker.
Zou je willen vertellen wat je zo aansprak in het separerende element? Hoe werd dat vormgegeven?
Hartelijke groet,
Evangelist
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ds. A. Schot:
Is er een tegenstelling tussen een separerende prediking en Christusprediking?
Nee, Christusprediking separeert juist heel duidelijk naar staat en stand.

In welk opzicht kan Christusprediking scherp genoemd worden?
De Christusprediking snijdt alles buiten Christus weg.

Door wie wordt dat als pijnlijk ervaren?
Door degenen die grond zoeken in hun tranen, bevindingen, gestalten enz.

In welk opzicht kan de Christusprediking ruim genoemd worden?
De Christusprediking biedt ruimte van zaligheid voor de grootste der zondaren.

In welk opzicht is de Christusprediking jaloersmakend?
De Christusprediking schildert Christus als de algenoegzame Zaligmaker.

Aan wie mag Christus verkondigd worden?
Aan heel de gemeente.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Job

Bericht door Job »

Johann Gottfried Walther schreef: 02 okt 2023, 15:49 Ds. A. Schot:
Is er een tegenstelling tussen een separerende prediking en Christusprediking?
Nee, Christusprediking separeert juist heel duidelijk naar staat en stand.

In welk opzicht kan Christusprediking scherp genoemd worden?
De Christusprediking snijdt alles buiten Christus weg.

Door wie wordt dat als pijnlijk ervaren?
Door degenen die grond zoeken in hun tranen, bevindingen, gestalten enz.

In welk opzicht kan de Christusprediking ruim genoemd worden?
De Christusprediking biedt ruimte van zaligheid voor de grootste der zondaren.

In welk opzicht is de Christusprediking jaloersmakend?
De Christusprediking schildert Christus als de algenoegzame Zaligmaker.

Aan wie mag Christus verkondigd worden?
Aan heel de gemeente.
Klinkt als "Het vragenboekje van dominee Schot" of "Kleyne Catechisatiën van weleerw. Arij Schot". Waar is dit van?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Evangelist schreef: 02 okt 2023, 15:44 Dan kan hier zeker.
Zou je willen vertellen wat je zo aansprak in het separerende element? Hoe werd dat vormgegeven?
Voor deze keer, want ik denk soms dat dit niet de plek is.
Een separerende preek kan confronterend zijn, verschillende mensen zullen er ook verschillend tegenaan kijken.

Het gaat er maar om of je onderzocht wilt worden, of je wilt weten wat je mist en of je er iets van kent. Als het goed is maakt zo'n preek werkzaam met wat je mist. Als je er buiten wordt gepreekt moet je jezelf onderzoeken. Je kunt beter weten dat je iets mist dan dat je denkt iets te weten wat je tenslotte toch niet kent. Dat is het doel. We hebben, dat heb ik hier vaker gezegd, een zeer bedrieglijk en arglistig hart. Dan hebben we steeds weer nodig dat we op onze plek worden gezet.

Je hoort wat het wel is, en wat het niet is, en ik weet wat de mens van nu daar over denkt. We hebben nu een geslacht dat de nadruk legt op "je moet geloven"
Op zich een zuivere waarheid, maar wat als er niet meer wordt gezegd? Er moet eveneens gezegd worden wat het niet is, wat zeer nabijkomend kan zijn, en dan zonder meteen een oordeel te vellen, als het goed is zal de hoorder zich aantrekken als hij (of zij) voelt wat hij mist, en wat een vijandig en tegenstrevend mens hij is.
Kort gezegd, ik ben wars van een prediking die je er zonder goede reden bijzet.

Ofschoon ieder dan zegt: Man, je moet geloven. Ja, dat weet ik dan ook wel. Maar hoe kun je het opdringen? Een ernstig aanraden, aandringen is wat anders. Dat je je gemis voelt en er een begeerte ontstaat om datgene wat je mist te mogen leren kennen. Als dit niet wordt gepreekt zullen er ook weinig mensen zijn die iets missen, of God mag zo'n mens in het gemis hebben gezet. Maar zo-een zal ook, dat weet ik zeker, een scherpe separerende prediking zoeken, waarin alles wat niet bestaan kan wordt ontnomen.

We zeggen toch met een bekend lied wat we wellicht wel kennen:
HEERE waar dan heen?
Tot U alleen!
en dan komt het, wat we toch wel eens zingen:
Gij zult ons niet verstoten.
Uw eigen Zoon
heeft tot uw troon
de Weg ons weer ontsloten.
Hier gaat het om een weg van recht en genade,
niet buiten het recht om, want dan gaan we verkeerd.

Ja, dat is dan persoonlijk: Hoe is ons zelfbeeld?
God enkel licht,
voor Wiens gezicht
niets zuiver wordt bevonden,
ziet ons bevlekt,
met schuld bedekt,
misvormd door duizend zonden.
Plaats reactie