Oorlog in Oekraine
Re: Oorlog in Oekraine
De christelijke religie is meer dan anti-abortus, anti- euthanasie etc. De cultuur is gevormd door christelijke waarden en normen, waar we nu nog veel vruchten van terugvinden in onze samenleving. Dat wil niet zeggen, dat er niet veel waarden overboord worden gegooid, maar we mogen nog blij zijn wat de christelijke beschaving ons heeft gebracht.
Ik heb al meerdere keren gezegd dat het westen heeft uitgelokt. Dat is geen rechtvaardigheidsgrond, maar wel een begrijpelijke verklaring. Jij wil continu mij woorden in de mond leggen die ik niet zeg. En dan heb jij het over laakbaarheid?GerefGemeente-lid schreef: ↑29 aug 2023, 09:25viewtopic.php?p=1108204#p1108204Cyrillus schreef: ↑29 aug 2023, 09:15"Dat zeg ik wel", waar??????GerefGemeente-lid schreef: ↑29 aug 2023, 09:09Dat zeg je wel.
Ik heb je nog nergens iets zien schrijven over de wreedheid van Poetin en co, maar alleen over een goddeloos Westen.
Over Poetin zwijg je. En dat terwijl hij de meest wrede persoon is op dit moment in deze oorlog.
Het westen stuurt alleen maar meer en betere wapens en wil geen vrede. Dus nog meer slachtoffers. Gaan we een wedstrijdje doen wie het wreedst is?
Je mag geen ruit inslaan, volgens jou, maar je vraagt er wel om.
Vrij vertaald: Rusland had niet mogen binnenvallen, maar omdat Oekraïne 'pestte', vroegen ze er zelf om.
In jouw opinie heeft Oekraïne dus zelf gevraagd om al dat leed wat hen nu overkomt.
En dat vind ik laakbaar om als christen te beweren.
En vergeet ook de geschiedenis niet van na Stalin en Lenin . De verdragen die Amerika en de westerse landen met elkaar hebben gesloten om de wereldvrede te bewaren. Amerika heeft zich toen opgeworpen om hierin de 'beschermer' te zijn. Dat vind ik een zegen, ook al zal niet alles goed zijn gegaan.
Je geeft helemaal geen context. Roepen dat je niet moet piepen als er een ruit wordt ingegooid is verre van een context.Cyrillus schreef: ↑29 aug 2023, 08:09 Ik geef je de hele context in mijn antwoord omdat jouw vraag niet valide genoeg is. Als jij rechter zou zijn zou je tegen de buurman zeggen: jij krijgt een boete want je mag geen ruit ingooien. Alsof er niets aan vooraf gegaan is. Dat is het willens en wetens verzwijgen van feiten en eerlijk gezegd vind ik dat nogal laag bij de grond.
Ik ben verder helemaal niet ingegaan om de voorgeschiedenis van deze oorlog, maar jij blijft nogal hardnekkig weigeren om argumenten te geven waarom het een goede reden is dat Rusland Oekraïne is binnengevallen. Je kunt deze simpele vraag niet eens beantwoorden.
@Cyrillus:
Waar komt jouw forumnaam eigenlijk vandaan?
Je hebt wel meerdere keren gezegd dat het Westen iets zou hebben uitgelokt, maar daar geen enkel voorbeeld van gegeven.
Met jouw dwaze manier van redeneren zou je ook kunnen zeggen dat als twee jongens één meisje leuk vinden, en zij kiest voor de ene, dat die het heeft uitgelokt als de ander met een shovel door zijn huis gaat en een aantal familieleden doodt.
Die gedachte is werkelijk absurd.
Je hebt wel meerdere keren gezegd dat het Westen iets zou hebben uitgelokt, maar daar geen enkel voorbeeld van gegeven.
Met jouw dwaze manier van redeneren zou je ook kunnen zeggen dat als twee jongens één meisje leuk vinden, en zij kiest voor de ene, dat die het heeft uitgelokt als de ander met een shovel door zijn huis gaat en een aantal familieleden doodt.
En wat is dan de nuance? Je vindt het genuanceerd wat Rusland allemaal in Oekraïne doet? En wat maakt het uit dat Oekraïne een corrupt land is?
Ja. Kijk eens naar onze welvaart en naar de welvaart van Rusland. Rusland stelt weinig voor. Het is dat ze kernwapens hebben.Verder heeft Poetin een heel ander wereldbeeld dan wij en wij denken dat ons westerse denken superieur is. Maar is dat zo?
"over het algeheel denk ik dat de westerse samenlevingen het dichtst komen bij de normen van de heilige Schrift."DDD schreef: ↑29 aug 2023, 09:27Ja, in de meeste dingen wel. Dat geldt niet voor abortus bijvoorbeeld, maar over het algeheel denk ik dat de westerse samenlevingen het dichtst komen bij de normen van de heilige Schrift. Misschien kun je twee landen noemen die een christelijker samenleving vormen (buiten de Samoa-eilanden, want die ken ik al).
Het Westen verdedigt Oekraine en daarmee ook zichzelf tegen een van de wreedste en goddelooste regimes die er op aarde zijn.
In Engeland wordt je al opgepakt als je in gedachten voor het leven bidt en jij hebt het over een christelijke samenleving???
Wat een christelijke benadering zeg: onze welvaart als graadmeter of een maatschappij ok is, zelfs superieur, ongelooflijk. Zit ik wel op een christelijk forum, of vergis ik me?Ambtenaar schreef: ↑29 aug 2023, 09:43En wat is dan de nuance? Je vindt het genuanceerd wat Rusland allemaal in Oekraïne doet? En wat maakt het uit dat Oekraïne een corrupt land is?Ja. Kijk eens naar onze welvaart en naar de welvaart van Rusland. Rusland stelt weinig voor. Het is dat ze kernwapens hebben.Verder heeft Poetin een heel ander wereldbeeld dan wij en wij denken dat ons westerse denken superieur is. Maar is dat zo?
-
- Verbannen
Je zit wel op een christelijk forum, maar je vergist je jammerlijk.Cyrillus schreef: ↑29 aug 2023, 09:57Wat een christelijke benadering zeg: onze welvaart als graadmeter of een maatschappij ok is, zelfs superieur, ongelooflijk. Zit ik wel op een christelijk forum, of vergis ik me?Ambtenaar schreef: ↑29 aug 2023, 09:43En wat is dan de nuance? Je vindt het genuanceerd wat Rusland allemaal in Oekraïne doet? En wat maakt het uit dat Oekraïne een corrupt land is?Ja. Kijk eens naar onze welvaart en naar de welvaart van Rusland. Rusland stelt weinig voor. Het is dat ze kernwapens hebben.Verder heeft Poetin een heel ander wereldbeeld dan wij en wij denken dat ons westerse denken superieur is. Maar is dat zo?
Het ware te wensen dat je nog eens zou terugkeren van je boze beweringen. Ze zijn erg on-Bijbels.
Dat is onzin. Ik ben drie weken in Engeland geweest, heb tientallen biddende mensen gezien, en dat ging heel soepel, voor zover het overheidsinvloed betreft. Je maakt jezelf belachelijk met dit soort argumenten.Cyrillus schreef: ↑29 aug 2023, 09:51"over het algeheel denk ik dat de westerse samenlevingen het dichtst komen bij de normen van de heilige Schrift."DDD schreef: ↑29 aug 2023, 09:27Ja, in de meeste dingen wel. Dat geldt niet voor abortus bijvoorbeeld, maar over het algeheel denk ik dat de westerse samenlevingen het dichtst komen bij de normen van de heilige Schrift. Misschien kun je twee landen noemen die een christelijker samenleving vormen (buiten de Samoa-eilanden, want die ken ik al).
Het Westen verdedigt Oekraine en daarmee ook zichzelf tegen een van de wreedste en goddelooste regimes die er op aarde zijn.
In Engeland wordt je al opgepakt als je in gedachten voor het leven bidt en jij hebt het over een christelijke samenleving???
Kom liever met een inhoudelijke reactie op argumenten die wel ter zake doen.
Laatst gewijzigd door DDD op 29 aug 2023, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Inderdaad, nog los van het feit dat je bijna meegaat in een frame: Oekraïne als speelbal van Rusland of het Westen.DDD schreef: ↑29 aug 2023, 09:42 @Cyrillus:
Oekraïne is een land wat in het recente verleden heel duidelijk met een meerderheid heeft gekozen voor onafhankelijkheid van Rusland, tegen Russische inmenging in hun bestuur en voor verdere samenwerking met de Europese Unie.
Dat is ook te merken aan de grote inzet en de moraal van de Oekraïense bevolking in deze verschrikkelijke oorlog, die enkel en alleen is ontstaan doordat het Russische regime bestaat uit dieven en moordenaars.
https://www.youtube.com/watch?v=3NyGoDm4LbsDDD schreef: ↑29 aug 2023, 10:12Dat is onzin. Ik ben drie weken in Engeland geweest, heb tientallen biddende mensen gezien, en dat ging heel soepel, voor zover het overheidsinvloed betreft. Je maakt jezelf belachelijk met dit soort argumenten.Cyrillus schreef: ↑29 aug 2023, 09:51"over het algeheel denk ik dat de westerse samenlevingen het dichtst komen bij de normen van de heilige Schrift."DDD schreef: ↑29 aug 2023, 09:27Ja, in de meeste dingen wel. Dat geldt niet voor abortus bijvoorbeeld, maar over het algeheel denk ik dat de westerse samenlevingen het dichtst komen bij de normen van de heilige Schrift. Misschien kun je twee landen noemen die een christelijker samenleving vormen (buiten de Samoa-eilanden, want die ken ik al).
Kom liever met een inhoudelijke reactie op argumenten die wel ter zake doen.
Ik denk dat de groot-Rusland gedachte gezien kan worden als Poetins persoonlijke frustratie. Ik denk dat het wel vergelijkbaar is met invloedsfeer uitbreiden.Delftenaar schreef: ↑29 aug 2023, 07:53 Bij de VS ging het om het bestrijden van linkse regimes. Dat was binnen de context van de Koude Oorlog. Het is niet zo dat de VS daarin altijd juist gehandeld heeft maar er zat wel een ideologie achter.
Poetin is Oekraïne alleen binnengevallen om zijn persoonlijke frustratie bot te vieren.
Dat is wel iets anders.
En de slachtingen in de jaren 60 in Indonesie ( door sommigen gezien als de vuilste actie waar CIA bij betrokken was) was officieel anti communist, maar dit gebeurde nadat Soekarno zich al 20 jaar buiten koude oorlog hield. En honderdduizenden slachtoffers om invloedsfeer te vergroten zit dicht bij Putin's acties.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Oké, en wat zou dan volgens jou het maximale zijn wat Oekraïne moet opgeven om vrede te krijgen?
Wat vind jij het verschil met de hulp van het westen nu aan Oekraïne en de bevrijding van Europa in 1945?
-
Een soort 1938. Heel naïef een akkoord sluiten en de tegenstander de tijd geven om zijn leger uit te breiden. Wie weet koop je dan een paar jaar vrede.