Oorlog in Oekraine

Thea

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door Thea »

De christelijke religie is meer dan anti-abortus, anti- euthanasie etc. De cultuur is gevormd door christelijke waarden en normen, waar we nu nog veel vruchten van terugvinden in onze samenleving. Dat wil niet zeggen, dat er niet veel waarden overboord worden gegooid, maar we mogen nog blij zijn wat de christelijke beschaving ons heeft gebracht.
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

GerefGemeente-lid schreef: 29 aug 2023, 09:25
Cyrillus schreef: 29 aug 2023, 09:15
GerefGemeente-lid schreef: 29 aug 2023, 09:09
Cyrillus schreef: 29 aug 2023, 09:07
Ik zeg niet dat het inslaan van een ruit mag. Waar zeg ik dat? Maar ik zeg wel dat pesten niet mag.
Ik zeg niet dat alles wat ik zeg perfect is, zeker niet. Ik zeg alleen dat mijn antwoord op die betreffende vraag prefect is.
Dat zeg je wel.

Ik heb je nog nergens iets zien schrijven over de wreedheid van Poetin en co, maar alleen over een goddeloos Westen.

Over Poetin zwijg je. En dat terwijl hij de meest wrede persoon is op dit moment in deze oorlog.
"Dat zeg ik wel", waar??????
Het westen stuurt alleen maar meer en betere wapens en wil geen vrede. Dus nog meer slachtoffers. Gaan we een wedstrijdje doen wie het wreedst is?
viewtopic.php?p=1108204#p1108204
Je mag geen ruit inslaan, volgens jou, maar je vraagt er wel om.
Vrij vertaald: Rusland had niet mogen binnenvallen, maar omdat Oekraïne 'pestte', vroegen ze er zelf om.

In jouw opinie heeft Oekraïne dus zelf gevraagd om al dat leed wat hen nu overkomt.

En dat vind ik laakbaar om als christen te beweren.
Ik heb al meerdere keren gezegd dat het westen heeft uitgelokt. Dat is geen rechtvaardigheidsgrond, maar wel een begrijpelijke verklaring. Jij wil continu mij woorden in de mond leggen die ik niet zeg. En dan heb jij het over laakbaarheid?
Thea

Bericht door Thea »

En vergeet ook de geschiedenis niet van na Stalin en Lenin . De verdragen die Amerika en de westerse landen met elkaar hebben gesloten om de wereldvrede te bewaren. Amerika heeft zich toen opgeworpen om hierin de 'beschermer' te zijn. Dat vind ik een zegen, ook al zal niet alles goed zijn gegaan.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Cyrillus schreef: 29 aug 2023, 08:09 Ik geef je de hele context in mijn antwoord omdat jouw vraag niet valide genoeg is. Als jij rechter zou zijn zou je tegen de buurman zeggen: jij krijgt een boete want je mag geen ruit ingooien. Alsof er niets aan vooraf gegaan is. Dat is het willens en wetens verzwijgen van feiten en eerlijk gezegd vind ik dat nogal laag bij de grond.
Je geeft helemaal geen context. Roepen dat je niet moet piepen als er een ruit wordt ingegooid is verre van een context.

Ik ben verder helemaal niet ingegaan om de voorgeschiedenis van deze oorlog, maar jij blijft nogal hardnekkig weigeren om argumenten te geven waarom het een goede reden is dat Rusland Oekraïne is binnengevallen. Je kunt deze simpele vraag niet eens beantwoorden.
DDD

Bericht door DDD »

@Cyrillus:
Waar komt jouw forumnaam eigenlijk vandaan?

Je hebt wel meerdere keren gezegd dat het Westen iets zou hebben uitgelokt, maar daar geen enkel voorbeeld van gegeven.

Met jouw dwaze manier van redeneren zou je ook kunnen zeggen dat als twee jongens één meisje leuk vinden, en zij kiest voor de ene, dat die het heeft uitgelokt als de ander met een shovel door zijn huis gaat en een aantal familieleden doodt.

Die gedachte is werkelijk absurd.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Hendrien schreef: 29 aug 2023, 08:32 Ik denk er ook iets genuanceerder over.
En wat is dan de nuance? Je vindt het genuanceerd wat Rusland allemaal in Oekraïne doet? En wat maakt het uit dat Oekraïne een corrupt land is?
Verder heeft Poetin een heel ander wereldbeeld dan wij en wij denken dat ons westerse denken superieur is. Maar is dat zo?
Ja. Kijk eens naar onze welvaart en naar de welvaart van Rusland. Rusland stelt weinig voor. Het is dat ze kernwapens hebben.
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

DDD schreef: 29 aug 2023, 09:27
Cyrillus schreef: 29 aug 2023, 09:11
DDD schreef: 29 aug 2023, 08:48
Cyrillus schreef: Zeg dat tegen het westen zou ik zeggen. Die bemoeit zich overal mee.
Dat is precies omdat het westen ook vanouds een christelijke samenleving is.
Bedoel je dat het westen christelijke normen en waarden exporteert?
Ja, in de meeste dingen wel. Dat geldt niet voor abortus bijvoorbeeld, maar over het algeheel denk ik dat de westerse samenlevingen het dichtst komen bij de normen van de heilige Schrift. Misschien kun je twee landen noemen die een christelijker samenleving vormen (buiten de Samoa-eilanden, want die ken ik al).

Het Westen verdedigt Oekraine en daarmee ook zichzelf tegen een van de wreedste en goddelooste regimes die er op aarde zijn.
"over het algeheel denk ik dat de westerse samenlevingen het dichtst komen bij de normen van de heilige Schrift."
In Engeland wordt je al opgepakt als je in gedachten voor het leven bidt en jij hebt het over een christelijke samenleving???
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

Ambtenaar schreef: 29 aug 2023, 09:43
En wat is dan de nuance? Je vindt het genuanceerd wat Rusland allemaal in Oekraïne doet? En wat maakt het uit dat Oekraïne een corrupt land is?
Verder heeft Poetin een heel ander wereldbeeld dan wij en wij denken dat ons westerse denken superieur is. Maar is dat zo?
Ja. Kijk eens naar onze welvaart en naar de welvaart van Rusland. Rusland stelt weinig voor. Het is dat ze kernwapens hebben.
Wat een christelijke benadering zeg: onze welvaart als graadmeter of een maatschappij ok is, zelfs superieur, ongelooflijk. Zit ik wel op een christelijk forum, of vergis ik me?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Cyrillus schreef: 29 aug 2023, 09:57
Ambtenaar schreef: 29 aug 2023, 09:43
Wat een christelijke benadering zeg: onze welvaart als graadmeter of een maatschappij ok is, zelfs superieur, ongelooflijk. Zit ik wel op een christelijk forum, of vergis ik me?
Je zit wel op een christelijk forum, maar je vergist je jammerlijk.

Het ware te wensen dat je nog eens zou terugkeren van je boze beweringen. Ze zijn erg on-Bijbels.
DDD

Bericht door DDD »

Cyrillus schreef: 29 aug 2023, 09:51
DDD schreef: 29 aug 2023, 08:48 Dat is precies omdat het westen ook vanouds een christelijke samenleving is.
Ja, in de meeste dingen wel. Dat geldt niet voor abortus bijvoorbeeld, maar over het algeheel denk ik dat de westerse samenlevingen het dichtst komen bij de normen van de heilige Schrift. Misschien kun je twee landen noemen die een christelijker samenleving vormen (buiten de Samoa-eilanden, want die ken ik al).

Het Westen verdedigt Oekraine en daarmee ook zichzelf tegen een van de wreedste en goddelooste regimes die er op aarde zijn.
"over het algeheel denk ik dat de westerse samenlevingen het dichtst komen bij de normen van de heilige Schrift."
In Engeland wordt je al opgepakt als je in gedachten voor het leven bidt en jij hebt het over een christelijke samenleving???
Dat is onzin. Ik ben drie weken in Engeland geweest, heb tientallen biddende mensen gezien, en dat ging heel soepel, voor zover het overheidsinvloed betreft. Je maakt jezelf belachelijk met dit soort argumenten.

Kom liever met een inhoudelijke reactie op argumenten die wel ter zake doen.
Laatst gewijzigd door DDD op 29 aug 2023, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Profesto

Bericht door Profesto »

DDD schreef: 29 aug 2023, 09:42 @Cyrillus:
Waar komt jouw forumnaam eigenlijk vandaan?

Je hebt wel meerdere keren gezegd dat het Westen iets zou hebben uitgelokt, maar daar geen enkel voorbeeld van gegeven.

Met jouw dwaze manier van redeneren zou je ook kunnen zeggen dat als twee jongens één meisje leuk vinden, en zij kiest voor de ene, dat die het heeft uitgelokt als de ander met een shovel door zijn huis gaat en een aantal familieleden doodt.

Die gedachte is werkelijk absurd.
Inderdaad, nog los van het feit dat je bijna meegaat in een frame: Oekraïne als speelbal van Rusland of het Westen.
Oekraïne is een land wat in het recente verleden heel duidelijk met een meerderheid heeft gekozen voor onafhankelijkheid van Rusland, tegen Russische inmenging in hun bestuur en voor verdere samenwerking met de Europese Unie.
Dat is ook te merken aan de grote inzet en de moraal van de Oekraïense bevolking in deze verschrikkelijke oorlog, die enkel en alleen is ontstaan doordat het Russische regime bestaat uit dieven en moordenaars.
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

DDD schreef: 29 aug 2023, 10:12
Cyrillus schreef: 29 aug 2023, 09:51

Dat is onzin. Ik ben drie weken in Engeland geweest, heb tientallen biddende mensen gezien, en dat ging heel soepel, voor zover het overheidsinvloed betreft. Je maakt jezelf belachelijk met dit soort argumenten.

Kom liever met een inhoudelijke reactie op argumenten die wel ter zake doen.
https://www.youtube.com/watch?v=3NyGoDm4Lbs
parsifal

Bericht door parsifal »

Delftenaar schreef: 29 aug 2023, 07:53 Bij de VS ging het om het bestrijden van linkse regimes. Dat was binnen de context van de Koude Oorlog. Het is niet zo dat de VS daarin altijd juist gehandeld heeft maar er zat wel een ideologie achter.

Poetin is Oekraïne alleen binnengevallen om zijn persoonlijke frustratie bot te vieren.
Dat is wel iets anders.
Ik denk dat de groot-Rusland gedachte gezien kan worden als Poetins persoonlijke frustratie. Ik denk dat het wel vergelijkbaar is met invloedsfeer uitbreiden.

En de slachtingen in de jaren 60 in Indonesie ( door sommigen gezien als de vuilste actie waar CIA bij betrokken was) was officieel anti communist, maar dit gebeurde nadat Soekarno zich al 20 jaar buiten koude oorlog hield. En honderdduizenden slachtoffers om invloedsfeer te vergroten zit dicht bij Putin's acties.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
tja

Bericht door tja »

Cyrillus schreef: 29 aug 2023, 09:22
tja schreef: 29 aug 2023, 09:18 Ongetwijfeld zijn er meerdere redenen aan te voeren voor deze oorlog.
Maar niks rechtvaardigt deze verschrikkelijke inval in een vrij buurland.

@cyrillus,
Wat zou het westen volgens jou moeten doen?
Dat wat ze na 3 maanden al hadden kunnen bereiken.
Onderhandelen over vrede met Rusland, dus Zelensky duidelijk maken dat het genoeg is zo. Deze oorlog is voor beide partijen niet winbaar.
Oké, en wat zou dan volgens jou het maximale zijn wat Oekraïne moet opgeven om vrede te krijgen?

Wat vind jij het verschil met de hulp van het westen nu aan Oekraïne en de bevrijding van Europa in 1945?
MGG

Bericht door MGG »

Een soort 1938. Heel naïef een akkoord sluiten en de tegenstander de tijd geven om zijn leger uit te breiden. Wie weet koop je dan een paar jaar vrede.
Plaats reactie