Getuigenis op forum

Lourens

Getuigenis op forum

Bericht door Lourens »

Ik kwam deze vraag van Wilhelm tegen en denk.............. laten het het er apart even over hebben.

Wilhelm schreef:
Hoewel er principieel niet iets is te vinden waarom een topic als deze of andere getuigenistopics niet zouden kunnen , heb ik wel mijn vragen.
Vragen , ondanks ook verschillende mooie postings.

Is een openbaar forum als dit nu werkelijk het geeigende middel om een getuigenis af te leggen, in speciaal geopende topics, en dan vaak nog anoniem ook ?
Zit er geen gevaar in om ons zo boven een ander te verheffen , hoe onbedoelt misschien ook ?
Zijn dit geen zaken die in een persoonlijk gesprek aan de orde moeten komen, waar werkelijk van hart tot hart met elkaar gesproken kan worden ?

Hier mee zeg ik absoluut niet dat er niets persoonlijks gezegd zou mogen worden, als het zo in een bepaald topic aan de orde komt, maar met speciale "getuigenis" topics als deze, heb ik eerlijk gezegd toch wat moeite.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
denkertje21

Re: Getuigenis op forum

Bericht door denkertje21 »

Is dit niet juist een plaast om voorl in het openbaar getuigenis af te leggen? Dan gaat het niet om jou maar om Zijn grote daden aan jou!

Komt, luistert toe, gij Godgezinden,
Gij, die den Heer' van harte vreest,
Hoort, wat mij God deed ondervinden,
Wat Hij gedaan heeft aan mijn geest.
Leer mij volgen mét mijn vragen...
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Ja, ik heb die vraag ook een aantal keer overwogen. Ik denk dat het ervan af hangt in welke setting het gebeurt. Kijk, er zijn nogal wat tehologische discussies op RF die heel snel kunnen verworden tot technische discussies, omdat het in het algemeen besproken wordt. Maar juist dan kan het verrijkend zijn, ook voor de toon van de discussie, om soms eens iets persoonlijks toe te voegen.

Daarnaast denk ik aan onze jongeren. Laat hen maar horen hoe de Heere werkt. Ze horen dat veelal zo weinig. En de Heere kan alles gebruiken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Luther schreef:Maar juist dan kan het verrijkend zijn, ook voor de toon van de discussie, om soms eens iets persoonlijks toe te voegen.

.

Dan gebeurd het in een topic over een bepaald onderwerp, en dat vind ik toch anders.
Maar speciale "getuigenis-topics" heb ik echt moeite mee.

Zeker in de context van een forum waarin het merendeel verder anoniem wenst te blijven.
Wees dan ook zo open , om je echte naam en je contact adres te vermelden, dan is het werkelijk een getuigenis waarover verder gesproken kan worden.
Ander

Bericht door Ander »

Ik vind m.n. het anonieme wel een punt. Iemand kan anoniem blijven en een getuigenis geven. Is het dan nog een getuigenis? Een getuigenis is een verklaring die iemand aflegt. Maar als je dat anoniem doet is het gevaar aanwezig dat je je anders verwoordt dan in real life.
Ik ben juist daarom geen voorstander van deze topics.

Een ander punt is dat er ongecontroleerd op gereageerd kan worden. Niet echt handig in zulke topics.

Conclusie: gewoon niet doen.
Ander

Bericht door Ander »

Wilhelm schreef:
Luther schreef:Maar juist dan kan het verrijkend zijn, ook voor de toon van de discussie, om soms eens iets persoonlijks toe te voegen.

.

Dan gebeurd het in een topic over een bepaald onderwerp, en dat vind ik toch anders.
Maar speciale "getuigenis-topics" heb ik echt moeite mee.

Zeker in de context van een forum waarin het merendeel verder anoniem wenst te blijven.
Wees dan ook zo open , om je echte naam en je contact adres te vermelden, dan is het werkelijk een getuigenis waarover verder gesproken kan worden.
Juist.
Lourens

Bericht door Lourens »

Wilhelm schreef: Zeker in de context van een forum waarin het merendeel verder anoniem wenst te blijven.
Via PB is iedereen hier op het forum ook bereikbaar en is dus een contactadres. Emailadressen zijn volgens mij zeker bekend bij de administrators.
En een PB onderteken ik altijd met mijn eigen naam.

Verder sluit ik me aan bij wat Luther schreef.
Laat het werk wat de Heere doet in je leven zien tot bemoediging of vertroosting van een ander.

Diegenen die de Heere Jezus ontmoet hebben konden toch ook niet zwijgen over het wonder wat in hun leven gebeurde?
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
jvdg

Bericht door jvdg »

Het geven van persoonlijke getuigenisen op fora zoals het onze behoort mijns inziens niet tot de gebruikelijke activiteiten.

En ook al zijn die getuigenissen als nog zo "rechtszinnig" aan te merken, te allen tijde zullen er medeforummers zijn die hierop (vol) in de aanval gaan.

De hierdoor aangerichte schade zou wel eens van ersnstige aard zijn, zowel richting getuiger, meelezer als criicaster.

De meesten van ons hebben zo hun bezwaren bij (het lezen) van bekeringsgeschiedenissen.
Het zou me verbazen als deze deelnemers ineens liefhebbers van getuigenissen worden.

Mocht iemand getuigenis willen geven van de grote verheerlijkte werken Gods aan zondaren, JA, dan graag (dan gaat het eigenlijk vanzelf), mits inderdaad Zijn Eer wordt bedoeld, en de zondaar wegvalt.
denkertje21

fluitje schreef: Laat het werk wat de Heere doet in je leven zien tot bemoediging of vertroosting van een ander.

Diegenen die de Heere Jezus ontmoet hebben konden toch ook niet zwijgen over het wonder wat in hun leven gebeurde?
Hier kan alleen maar ´amen´ op zeggen. Anderen tot jaloersheid verwekken, dát is wat we veel te weinig doen. Laten we hoog opgeven van het werk van onze God. Ik heb altijd aan de lippen gehangen van mijn ouders die zoveel konden vertellen van wat God deed in hun leven. Het is wel eens te stil nu!
denkertje21

jvdg schreef:Mocht iemand getuigenis willen geven van de grote verheerlijkte werken Gods aan zondaren, JA, dan graag (dan gaat het eigenlijk vanzelf), mits inderdaad Zijn Eer wordt bedoeld, en de zondaar wegvalt.
Dan zijn we het daar erg over eens. En inderdaad, dat gaat eigenlijk van zelf... Waar het hart vol van is, loopt de mond van over!

Wat zou ik het vaak nog meer horen! Alsjeblieft, vertél van Gods werken! Maak anderen jaloers!
Alexander CD

Bericht door Alexander CD »

In kerken waar het persoonlijk getuigenis een belangrijke plaats kreeg, is mij vaak opgevallen dat ook het woord daar een andere plaats kreeg.
God zegt Mijn woord keert niet ledig tot Mij terug, daar gaat kracht vanuit.
Persoonlijk getuigenis is niet gezaghebbend zoals Gods woord.
Als ons zeggen God niet nazeggen is is het zonder waarde! Voorzichtigheid betrachten!!!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Zoals de meesten wel weten, ben ik ook niet zo'n voorstander van getuigenissen op een discussieforum.
Voornamelijk vanwege het punt, dat Wilhelm en Ander al noemen: het is een forum met overwegend anonieme leden. Je weet dus niet wie er achter zo'n getuigenis zit. Bovendien, degene die dat getuigenis typt, weet ook niet wie er allemaal meelezen, zodat zo'n getuigenis al gauw het karakter krijgt van geestelijk exhibitionisme.

Ik mag toch hopen, dat je in real life voldoende mensen/jongeren ontmoet om tegen te getuigen? Dan ontvang je ook gelijk feedback, hoe het over komt en of nader gesprek gewenst is.

Verder moeten we oppassen, dat zo'n getuigenis niet als hefboom gaat fungeren om argumenten kracht bij te zetten; in die zin, dat de argumenten van iemand die een geweldig getuigenis aflegt, zwaarder wegen dan van iemand die dat niet kan of wil.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Alexander CD schreef:In kerken waar het persoonlijk getuigenis een belangrijke plaats kreeg, is mij vaak opgevallen dat ook het woord daar een andere plaats kreeg.
God zegt Mijn woord keert niet ledig tot Mij terug, daar gaat kracht vanuit.
Persoonlijk getuigenis is niet gezaghebbend zoals Gods woord.
Als ons zeggen God niet nazeggen is is het zonder waarde! Voorzichtigheid betrachten!!!

Ik ben het hier wel eens. Daarom moeten we denk ik voorop stellen dat ook getuigenissen, hoe persoonlijk soms ook, open staan voor werkelijk vanuit Gods Woord opkomende kritiek.
Toch vind ik het ook een belangrijk middel om van de grote werken van de Heere te getuigen. Wat is een groter wonder dan de levend making van de dode zondaar?
Wilhelm schreef: Hoewel er principieel niet iets is te vinden waarom een topic als deze of andere getuigenistopics niet zouden kunnen , heb ik wel mijn vragen.
Vragen , ondanks ook verschillende mooie postings.

Is een openbaar forum als dit nu werkelijk het geeigende middel om een getuigenis af te leggen, in speciaal geopende topics, en dan vaak nog anoniem ook ?
Zit er geen gevaar in om ons zo boven een ander te verheffen , hoe onbedoelt misschien ook ?
Zijn dit geen zaken die in een persoonlijk gesprek aan de orde moeten komen, waar werkelijk van hart tot hart met elkaar gesproken kan worden ?

Hier mee zeg ik absoluut niet dat er niets persoonlijks gezegd zou mogen worden, als het zo in een bepaald topic aan de orde komt, maar met speciale "getuigenis" topics als deze, heb ik eerlijk gezegd toch wat moeite.
Zorgt de anonimiteit er niet juist voor de het gevaar om ons zo boven een ander te verheffen verkleind wordt? Want wie verheft zich dan? Meneer/mevrouw anoniem? Dat zegt toch niet zoveel?

Maar ik snap de moeite met een speciaal getuigenis topic, gaat dat niet een beetje ver? Dan wordt het misschien toch snel een soort wedstrijd en worden de postings met de mooiste verhalen het meeste lof toegezongen en het meest beaamd, waardoor aan anderen die zulk soort ervaringen niet hebben indirect toch voorbij gelopen wordt.. En dat moeten we denk ik juist niet hebben..
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Lourens

Bericht door Lourens »

jvdg schreef:Het geven van persoonlijke getuigenisen op fora zoals het onze behoort mijns inziens niet tot de gebruikelijke activiteiten.

En ook al zijn die getuigenissen als nog zo "rechtszinnig" aan te merken, te allen tijde zullen er medeforummers zijn die hierop (vol) in de aanval gaan.

De hierdoor aangerichte schade zou wel eens van ersnstige aard zijn, zowel richting getuiger, meelezer als criicaster.

De meesten van ons hebben zo hun bezwaren bij (het lezen) van bekeringsgeschiedenissen.
Het zou me verbazen als deze deelnemers ineens liefhebbers van getuigenissen worden.

Mocht iemand getuigenis willen geven van de grote verheerlijkte werken Gods aan zondaren, JA, dan graag (dan gaat het eigenlijk vanzelf), mits inderdaad Zijn Eer wordt bedoeld, en de zondaar wegvalt.
Ik ben ook geen voorstander van getuigenissen als een verhalenboek.
Maar als een mening wordt gevraagd in een discussie, dan geef ik mijn persoonlijke mening zoals het in mij leeft.
Juist discussies over het geloof raken toch altijd je persoonlijk geloofsleven?
Moeten discussies niet overbodig zijn en het juist een delen zijn?
Er zijn hier op RF inderdaad al genoeg mensen aangevallen en beschadigd tijdens discussies.
Juist omdat iemand vanuit zijn of haar eigen geloofsleven in de discussie meegaat.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

fluitje schreef:
jvdg schreef:Het geven van persoonlijke getuigenisen op fora zoals het onze behoort mijns inziens niet tot de gebruikelijke activiteiten.

Ik ben ook geen voorstander van getuigenissen als een verhalenboek.
Maar als een mening wordt gevraagd in een discussie, dan geef ik mijn persoonlijke mening zoals het in mij leeft.
Juist discussies over het geloof raken toch altijd je persoonlijk geloofsleven?
Moeten discussies niet overbodig zijn en het juist een delen zijn?
Er zijn hier op RF inderdaad al genoeg mensen aangevallen en beschadigd tijdens discussies.
Juist omdat iemand vanuit zijn of haar eigen geloofsleven in de discussie meegaat.
Ja maar helaas leven we in een gebroken wereld waardoor discussies niet meer overbodig zijn..
En als iemand zijn/haar geloofsleven op tafel legt dan moet hij/zij er ook tegen kunnen dat anderen dat als een onbijbelse/onwaarachtige/eigengewrochte ervaring zien en er kritiek op geven..
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Plaats reactie