EO toert met doodskist door het land

Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

EO toert met doodskist door het land

Bericht door freek »

Reformatorisch Dagblad schreef:EO start serie over dood

HILVERSUM - De EO toert volgend jaar in een Fiat 500 met een blankhouten doodskist op het dak door Nederland om met mensen te praten over de dood. De omroep wijdt er een serie tv-uitzendingen aan.

Dat maakte de EO donderdagmorgen bekend tijdens de presentatie van haar tv-plannen voor 2009. Het programma heet De Kist en wordt gepresenteerd door Herman Wegter. Vanaf het voorjaar rijdt hij in zijn auto met doodskist door het land. Wegter: „De dood hoort bij het leven en mag dus een onderwerp zijn voor gesprek. De gesprekken kunnen zowel diepzinnig zijn als ontroerend, maar ook ludiek.” EO-directeur Arjan Lock: „We laten de kwetsbare kanten van het leven zien. Eerlijke televisie waarin we lastige onderwerpen durven te benoemen en maatschappelijke thema’s agenderen.”

De EO gaat elke aflevering op stap met een nieuwe doodskist. Het doel van het „luchtige” programma is het portretteren van bekende Nederlanders. „De BN’ers mogen hun eigen kist versieren. „We hebben een aantal stempels en stiften bij ons. Een van de deelnemers bekleedt zijn kist met klimop.”

Wegter verklaart het gesprek over de grote thema’s te willen aangaan op een luchtige manier. „We gaan met bekende Nederlanders hun begrafenis voorbereiden.” Het doel is antwoord te geven op de vraag wat het allerbelangrijkst is in het leven. „Stel dat een deelnemer nog twee weken te leven heeft, wat doet hij dan nog?” De Kist is niet opgezet als verkondigend programma. „Ik stel natuurlijk wel vragen als iemand van de EO.”

De omroep houdt rekening met kritische reacties uit de achterban. „We hebben de programmavorm niet gecheckt, maar er wel over nagedacht”, aldus Wegter. Hij adviseert critici eerst te kijken, voor een oordeel te vellen. De omroep heeft bewust gekozen voor een geel Fiatje. „Een lijkwagen is te confronterend.”

De EO vervolgt in 2009 haar omstreden tv-serie ”Veertig dagen zonder seks”. Doel van het programma is om jongeren op een minder goedkope manier naar liefde en seksualiteit te laten kijken. Presentator Arie Boomsma wil dit keer in de totale leefwereld van jongeren kruipen. De EO geeft in 2009 aandacht aan Darwin onder de titel: ”En God schiep Darwin”. „Darwin staat symbool voor de aanval op het christelijk geloof”, aldus EO-presentator Andries Knevel.
:oO :bobo
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: EO toert met doodskist door het land

Bericht door Marnix »

Volgens mij wil je wat meer kwijt dan twee smileys? Steek van wal.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11457
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: EO toert met doodskist door het land

Bericht door Mister »

Reformatorisch Dagblad schreef:De dood hoort bij het leven en mag dus een onderwerp zijn voor gesprek.
De dood hoort niet bij het leven.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: EO toert met doodskist door het land

Bericht door Marnix »

Het is maar hoe je dat interpreteert. Ik snap wat je bedoelt maar dat wordt niet hier bedoeld. De dood hoort wel bij dit gebroken aardse bestaan, helaas. (dat merkte de EO deze week ook wel weer). Weinig mensen staan stil bij de dood, leven van dag tot dag en zijn er totaal niet mee bezig. Een dialoog hierover kan mensen misschien aan het nadenken zetten?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: EO toert met doodskist door het land

Bericht door JolandaOudshoorn »

nadenken over de dood mag best. Alleen hoe, is de vraag. Ik weet niet of een doodskisttour, die je ook nog eens kan versieren niet echt een waardige manier is om dat te doen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: EO toert met doodskist door het land

Bericht door MarthaMartha »

Het is heel goed als mensen meer gaan nadenken over de dood en dingen regelen rond de begrafenis en dergelijke. Daar sta ik alleen maar achter. Er wordt veel te weinig hieraan gedaan. Bereid uw huis, want gij zult sterven, dat is geestelijk, maar ook heel praktisch.

Toch is dat niet iets om ludiek over te doen. Heel beslist niet! En luchtig ook niet. Het mag idd veel meer tot gespreksonderwerp worden, het mag 'gewoon worden' om erover te praten. Maar de manier waarop is nog altijd de manier van zorgvuldigheid. Je begrafenis voorbereiden en de dingen rondom je overlijden hebben weinig vandoen met het versieren van een kist.

Ook ik heb de dingen geregeld. Dat is ook plicht -denk ik- ten opzichte van achterblijvers.

Maar dit? en zo? nee! Doe maar de manier waarop onze kerkenraad daarmee omgaat, door praktische brochures uit te geven die als handleiding kunnen dienen, door er aandacht voor te vragen en het steeds weer te doen. Een manier van voorzichtigheid en weten dat het regelen van de praktische dingen op de tweede plaats komt, omdat er eerst iets anders 'geregeld' moet worden.

Bereid uw huis, in de eerste plaats m.b.t. onze eeuwige bestemming, in de tweede plaats m.b.t. praktische zaken.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: EO toert met doodskist door het land

Bericht door freek »

Marnix schreef:Het is maar hoe je dat interpreteert. Ik snap wat je bedoelt maar dat wordt niet hier bedoeld. De dood hoort wel bij dit gebroken aardse bestaan, helaas. (dat merkte de EO deze week ook wel weer). Weinig mensen staan stil bij de dood, leven van dag tot dag en zijn er totaal niet mee bezig. Een dialoog hierover kan mensen misschien aan het nadenken zetten?
Ja beste Marnix, ik weet dat jij je geroepen voelt om elke actie van de EO te rechtvaardigen, maar het lijkt me op z'n minst begrijpelijk dat ik bij eerste lezing van zo'n begrip niet meer te zeggen heb dan twee suffe smileys. Maar goed, als je meer uitleg wil: ik vind dit gewoonweg BEZOPEN!
::salut
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: EO toert met doodskist door het land

Bericht door Marnix »

MarthaMartha schreef: Maar dit? en zo? nee! Doe maar de manier waarop onze kerkenraad daarmee omgaat, door praktische brochures uit te geven die als handleiding kunnen dienen, door er aandacht voor te vragen en het steeds weer te doen. Een manier van voorzichtigheid en weten dat het regelen van de praktische dingen op de tweede plaats komt, omdat er eerst iets anders 'geregeld' moet worden.
Maar ze gaan er mee het land in, naar mensen die geen kerk en kerkraadsleden hebben die hier met mensen over spreekt. Dus wat voor jou de beste optie is, is voor veel anderen blijkbaar geen optie.
Freek schreef:a beste Marnix, ik weet dat jij je geroepen voelt om elke actie van de EO te rechtvaardigen, maar het lijkt me op z'n minst begrijpelijk dat ik bij eerste lezing van zo'n begrip niet meer te zeggen heb dan twee suffe smileys. Maar goed, als je meer uitleg wil: ik vind dit gewoonweg BEZOPEN!
Jammer dat je zo op de man reageert. Ik wil gewoon een goede discussie hierover. Ik weet nog niets over dit nieuwe programma. Het enige verschil is dat ik niet op voorhand het afkeur en wat meer zoek naar positieve kanten. En ik onderbouw voorzichtig waarom ik bepaalde dingen positief vind. Jij roept dat je het bezopen vindt en wilt dat niet motiveren. Waarom start je dan een topic op een forum? Het doel is hier om met elkaar in gesprek te gaan over dingen, werk dan ook een beetje daaraan mee. Je doet alsof jou logica op zo'n minst begrijpelijk is en maakt van jou logica een beetje de maatstaf.... maar ik begrijp het niet. Zou je dan je mening (die je goed ventileert) ook willen onderbouwen? Dat je het gewoonweg bezopen vindt is geen onderbouwing.

Dus mijn vraag: Wat is je moeite met de manier en met het feit dat men met mensen over de dood in gesprek gaat?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: EO toert met doodskist door het land

Bericht door JolandaOudshoorn »

Kom op Marnix, niemand heeft moeite ermee dat er over de dood gepraat zal worden, maar wel methet feit dat ze met een doodskist in een panda gaan rondrijden en dat bn-ers die mogen versieren.
Beseffen ze nog wel dat de dood een deur is? Naar het eeuwige leven of naar de hel? Dat de dood de straf is op de zonde?
Door "ludiek" en "luchtig" over de dood te doen, ga je een heel gevaarlijke en onbijbelse kant op!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: EO toert met doodskist door het land

Bericht door freek »

Marnix schreef:
MarthaMartha schreef: Maar dit? en zo? nee! Doe maar de manier waarop onze kerkenraad daarmee omgaat, door praktische brochures uit te geven die als handleiding kunnen dienen, door er aandacht voor te vragen en het steeds weer te doen. Een manier van voorzichtigheid en weten dat het regelen van de praktische dingen op de tweede plaats komt, omdat er eerst iets anders 'geregeld' moet worden.
Maar ze gaan er mee het land in, naar mensen die geen kerk en kerkraadsleden hebben die hier met mensen over spreekt. Dus wat voor jou de beste optie is, is voor veel anderen blijkbaar geen optie.
Freek schreef:a beste Marnix, ik weet dat jij je geroepen voelt om elke actie van de EO te rechtvaardigen, maar het lijkt me op z'n minst begrijpelijk dat ik bij eerste lezing van zo'n begrip niet meer te zeggen heb dan twee suffe smileys. Maar goed, als je meer uitleg wil: ik vind dit gewoonweg BEZOPEN!
Jammer dat je zo op de man reageert. Ik wil gewoon een goede discussie hierover. Ik weet nog niets over dit nieuwe programma. Het enige verschil is dat ik niet op voorhand het afkeur en wat meer zoek naar positieve kanten. En ik onderbouw voorzichtig waarom ik bepaalde dingen positief vind. Jij roept dat je het bezopen vindt en wilt dat niet motiveren. Waarom start je dan een topic op een forum? Het doel is hier om met elkaar in gesprek te gaan over dingen, werk dan ook een beetje daaraan mee. Je doet alsof jou logica op zo'n minst begrijpelijk is en maakt van jou logica een beetje de maatstaf.... maar ik begrijp het niet. Zou je dan je mening (die je goed ventileert) ook willen onderbouwen? Dat je het gewoonweg bezopen vindt is geen onderbouwing.

Dus mijn vraag: Wat is je moeite met de manier en met het feit dat men met mensen over de dood in gesprek gaat?

Sorry Marnix, als je niet aanvoelt dat een vliegende doodskist niet een juiste manier is om
met mensen in gesprek te gaan over de dood, dan kan ik ook niet verder hierover in gesprek gaan. Voor iedereen blijft de dood iets angstaanjagends, ondanks het feit dat de gelovigen er soms reikhalzend naar uit kunnen zien. De dood is iets ongrijpbaars en raakt ieders gevoelsleven. Wie je ook hoort, voor de meeste mensen is een condoleance bezoekje niet het meest plezierige bezoekje. Niet zozeer omdat het verbonden is met verdriet, maar dat het verbonden is met de dood. Om dan in een jolige sfeertje met een doodskist rond te toeren, is niet stijlvol. En persoonlijk vind ik het spotten.
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: EO toert met doodskist door het land

Bericht door artistiek »

freek schreef:
Marnix schreef:
MarthaMartha schreef: Maar dit? en zo? nee! Doe maar de manier waarop onze kerkenraad daarmee omgaat, door praktische brochures uit te geven die als handleiding kunnen dienen, door er aandacht voor te vragen en het steeds weer te doen. Een manier van voorzichtigheid en weten dat het regelen van de praktische dingen op de tweede plaats komt, omdat er eerst iets anders 'geregeld' moet worden.
Maar ze gaan er mee het land in, naar mensen die geen kerk en kerkraadsleden hebben die hier met mensen over spreekt. Dus wat voor jou de beste optie is, is voor veel anderen blijkbaar geen optie.
Freek schreef:a beste Marnix, ik weet dat jij je geroepen voelt om elke actie van de EO te rechtvaardigen, maar het lijkt me op z'n minst begrijpelijk dat ik bij eerste lezing van zo'n begrip niet meer te zeggen heb dan twee suffe smileys. Maar goed, als je meer uitleg wil: ik vind dit gewoonweg BEZOPEN!
Jammer dat je zo op de man reageert. Ik wil gewoon een goede discussie hierover. Ik weet nog niets over dit nieuwe programma. Het enige verschil is dat ik niet op voorhand het afkeur en wat meer zoek naar positieve kanten. En ik onderbouw voorzichtig waarom ik bepaalde dingen positief vind. Jij roept dat je het bezopen vindt en wilt dat niet motiveren. Waarom start je dan een topic op een forum? Het doel is hier om met elkaar in gesprek te gaan over dingen, werk dan ook een beetje daaraan mee. Je doet alsof jou logica op zo'n minst begrijpelijk is en maakt van jou logica een beetje de maatstaf.... maar ik begrijp het niet. Zou je dan je mening (die je goed ventileert) ook willen onderbouwen? Dat je het gewoonweg bezopen vindt is geen onderbouwing.

Dus mijn vraag: Wat is je moeite met de manier en met het feit dat men met mensen over de dood in gesprek gaat?

Sorry Marnix, als je niet aanvoelt dat een vliegende doodskist niet een juiste manier is om
met mensen in gesprek te gaan over de dood, dan kan ik ook niet verder hierover in gesprek gaan. Voor iedereen blijft de dood iets angstaanjagends, ondanks het feit dat de gelovigen er soms reikhalzend naar uit kunnen zien. De dood is iets ongrijpbaars en raakt ieders gevoelsleven. Wie je ook hoort, voor de meeste mensen is een condoleance bezoekje niet het meest plezierige bezoekje. Niet zozeer omdat het verbonden is met verdriet, maar dat het verbonden is met de dood. Om dan in een jolige sfeertje met een doodskist rond te toeren, is niet stijlvol. En persoonlijk vind ik het spotten.
Ik wil me hier volledig bij aansluiten. Het is ronduit waanzinnig! :banni
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: EO toert met doodskist door het land

Bericht door JolandaOudshoorn »

van harte mee eens, freek!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: EO toert met doodskist door het land

Bericht door Marnix »

JolandaOudshoorn schreef:Kom op Marnix, niemand heeft moeite ermee dat er over de dood gepraat zal worden, maar wel methet feit dat ze met een doodskist in een panda gaan rondrijden en dat bn-ers die mogen versieren.
Beseffen ze nog wel dat de dood een deur is? Naar het eeuwige leven of naar de hel? Dat de dood de straf is op de zonde?
Door "ludiek" en "luchtig" over de dood te doen, ga je een heel gevaarlijke en onbijbelse kant op!
Men wil voorzichtig spelenderwijs het onderwerp ter sprake brengen zodat mensen zich er bewust van worden en over gaan nadenken. Wat je zegt klopt helemaal en dat geloven ze bij de EO ook. Maar die mensen waar ze naar toe gaan, en een groot deel van de Nederlanders, beseft inderdaad niet dat de dood een deur is, gelooft niet dat er daarna nog wat komt. Als je dan met die mensen een dialoog wil en hen en de kijkers wil laten nadenken over de dood, moet je daarin wel subtiel te werk gaan. Als je naar ze toe gaat en zegt: De dood is een straf en een deur naar hemel of hel krijg je die dialoog niet, hooguit een antwoord: Dat geloof jij, daar ben ik het niet mee eens. Dan ga je ze juist de ruimte geven om op tv een pleidooi te houden waarom het niet zo is.

Overigens wordt niet luchtig of ludiek over de dood gedaan, het onderwerp wordt op een ludieke en luchtige manier bespreekbaar gemaakt. Dat is heel wat anders dan luchtig over de dood doen. Ik ben erg benieuwd naar hoe ze het uit gaan werken en wat er uit de gesprekken naar voren gaat komen. Als men een concrete, betere manier weet om mensen hierover aan het denken te zetten en aan het praten te krijgen, ben ik er daar erg benieuwd naar. Misschien zijn er mensen die hier zelf, of als kerkverband ofzo ervaring mee hebben, hoe je mensen die totaal niks geloven, hierover aan het denken kan zetten.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: EO toert met doodskist door het land

Bericht door Jongere »

Ik ben blij dat de apostelen in de Handelingen niet zoveel toeren hebben gedaan, maar gewoon zeiden waar het op stond. En ja, dan werden de mensen soms boos ja. Maar ze hebben het gehoord, ze hebben de volledige en eerlijke boodschap gehoord. Het is niet ons gestuntel en het zijn niet onze leuke acties waarmee we mensen moeten bereiken.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: EO toert met doodskist door het land

Bericht door Kaw »

Laten we dan de begrafeniskleding zondag ook thuis?
Plaats reactie