JolandaOudshoorn schreef:Kom op Marnix, niemand heeft moeite ermee dat er over de dood gepraat zal worden, maar wel methet feit dat ze met een doodskist in een panda gaan rondrijden en dat bn-ers die mogen versieren.
Beseffen ze nog wel dat de dood een deur is? Naar het eeuwige leven of naar de hel? Dat de dood de straf is op de zonde?
Door "ludiek" en "luchtig" over de dood te doen, ga je een heel gevaarlijke en onbijbelse kant op!
Men wil voorzichtig spelenderwijs het onderwerp ter sprake brengen zodat mensen zich er bewust van worden en over gaan nadenken. Wat je zegt klopt helemaal en dat geloven ze bij de EO ook. Maar die mensen waar ze naar toe gaan, en een groot deel van de Nederlanders, beseft inderdaad niet dat de dood een deur is, gelooft niet dat er daarna nog wat komt. Als je dan met die mensen een dialoog wil en hen en de kijkers wil laten nadenken over de dood, moet je daarin wel subtiel te werk gaan. Als je naar ze toe gaat en zegt: De dood is een straf en een deur naar hemel of hel krijg je die dialoog niet, hooguit een antwoord: Dat geloof jij, daar ben ik het niet mee eens. Dan ga je ze juist de ruimte geven om op tv een pleidooi te houden waarom het niet zo is.
Overigens wordt niet luchtig of ludiek over de dood gedaan, het onderwerp wordt op een ludieke en luchtige
manier bespreekbaar gemaakt. Dat is heel wat anders dan luchtig over de dood doen. Ik ben erg benieuwd naar hoe ze het uit gaan werken en wat er uit de gesprekken naar voren gaat komen. Als men een concrete, betere manier weet om mensen hierover aan het denken te zetten en aan het praten te krijgen, ben ik er daar erg benieuwd naar. Misschien zijn er mensen die hier zelf, of als kerkverband ofzo ervaring mee hebben, hoe je mensen die totaal niks geloven, hierover aan het denken kan zetten.