balans eigen inzet en Gods wil.

Sola Scriptura

balans eigen inzet en Gods wil.

Bericht door Sola Scriptura »

Zoals jullie (misschien) weten is mijn eerste (prive) studie-onderwerp: de uitverkiezing en pre destinatie. De verschillen tussen de evangelische leer en calvanistische.(ben daarom ook niet echt actief meer)
Zit er nog midden in, en die studie kan nog wel weken/maanden duren.
De Bijbel heeft het eindwoord, maar je ontkomt niet aan interpretatie`s en commentaren. weet nog geen goede van gereformeerde kant, maar vind ik wel...

In 1 van de sleutelteksten over dit onderwerp, Joh 6 Verteld hoe niemand tot God kan komen, als Hij hem niet trekt/roept. dit soort teksten zijn mijn evangelische visie doen veranderen, en de praktijk in evangelisatie, waar mensen op hun knieen tot God roepen en niet wedergeboren worden, en mensen door de Geest in de kraag worden gegrepen die amper zoeken.
Toch vraagt God om eigen inzet, op alle gebieden door de hele Bijbel. dit las ik gister, en deze balans in deze tekst is tot nu mijn uitgangspunt voor de studie:

jer 29:

11 Want Ik weet, welke gedachten Ik over u koester, luidt het woord des HEREN, gedachten van vrede en niet van onheil, om u een hoopvolle toekomst te geven. 12 Dan zult gij Mij aanroepen en heengaan en tot Mij bidden, en Ik zal naar u horen; 13 dan zult gij Mij zoeken en vinden, wanneer gij naar Mij vraagt met uw ganse hart. 14 Dan zal Ik Mij door u laten vinden, luidt het woord des HEREN, en in uw lot een keer brengen; dan zal Ik u verzamelen uit alle volkeren en van alle plaatsen waarheen Ik u verstoten heb, luidt het woord des HEREN, en u terugbrengen naar de plaats vanwaar Ik u in ballingschap heb doen wegvoeren.
*

(en dit is ook een context waar God al vaststelde hoe en wanneer, weet ik :) )

(tips voor zo objectief mogenlijke boeken , voor zover mogenlijk, welkom!)
Kaw
Contacteer:

Re: balans eigen inzet en Gods wil.

Bericht door Kaw »

"waar mensen op hun knieen tot God roepen en niet wedergeboren worden"
Ik denk dat het ook een kwestie is van verwachting ofzo, want de bijbel kent deze situatie niet.
Ander

Bericht door Ander »

Kaw schreef:"waar mensen op hun knieen tot God roepen en niet wedergeboren worden"
Ik denk dat het ook een kwestie is van verwachting ofzo, want de bijbel kent deze situatie niet.
de rijke jongeling? Simon de tovenaar? Orpa? Saul?
pietjebel

Bericht door pietjebel »

-------------------------------
Laatst gewijzigd door pietjebel op 22 dec 2008, 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ander schreef:
Kaw schreef:"waar mensen op hun knieen tot God roepen en niet wedergeboren worden"
Mag het met bijbelteksten? Of wacht, ik zal je ff helpen.
Rijke jongeling:
"En Jezus, hem aanziende, beminde hem, en zeide tot hem: Een ding ontbreekt u; ga heen, verkoop alles, wat gij hebt, en geef het den armen, en gij zult een schat hebben in den hemel; en kom herwaarts, neem het kruis op, en volg Mij."
De rijke jongeling wilde niet en heeft ook zeker niet op zijn knieën God gesmeekt. Desondanks beminde Jezus hem en mocht hij Jezus volgen.

Simon:
"18 En als Simon zag, dat, door de oplegging van de handen der apostelen de Heilige Geest gegeven werd, zo bood hij hun geld aan,
19 Zeggende: Geeft ook mij deze macht, opdat, zo wien ik de handen opleg, hij den Heiligen Geest ontvange.
20 Maar Petrus zeide tot hem: Uw geld zij met u ten verderve, omdat gij gemeend hebt, dat de gave Gods door geld verkregen wordt!
21 Gij hebt geen deel noch lot in dit woord: want uw hart is niet recht voor God.
22 Bekeer u dan van deze uw boosheid, en bid God, of misschien u deze overlegging uws harten vergeven wierd.
23 Want ik zie, dat gij zijt in een gans bittere gal en samenknoping der ongerechtigheid.
24 Doch Simon, antwoordende, zeide: Bidt gijlieden voor mij tot den Heere, opdat niets over mij kome van hetgeen gij gezegd hebt."
Het lijkt er op dat het goed is afgelopen met Simon

Saul heeft niet gesmeekt. Hij heeft het oordeel gelaten over zich laten komen. Orpa heeft niet gesmeekt of ook maar gepoogd om God te dienen.
Laatst gewijzigd door Kaw op 30 jul 2008, 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.
wim

Bericht door wim »

Er is geen balans. Het ene doet niets af aan het andere en omgekeerd.
Ander

Bericht door Ander »

Kaw schreef:
Ander schreef:
Mag het met bijbelteksten?
Markus 10:17:
En als Hij uitging op den weg, liep een tot Hem, en voor Hem op de knieën vallende, vraagde Hem: Goede Meester! Wat zal ik doen opdat ik het eeuwige leven beërve?
Handelingen 8:13-15 En Simon geloofde ook zelf, en gedoopt zijnde, bleef gedurig bij Filippus. (...) Dewelken, afgekomen zijnde, baden voor hen, dat zij den Heiligen Geest ontvangen mochten.
Ruth 1:9-10:
En als zij haar kuste, hieven zij haar stem op en weenden; En zij zeiden tot haar: Wij zullen zekerlijk met u wederkeren tot uw volk.
1 Sam. 13:12
Zo heb ik het aangezicht des HEEREN ernstiglijk aangebeden.
Ander

Bericht door Ander »

Kaw schreef: Rijke jongeling:
"En Jezus, hem aanziende, beminde hem, en zeide tot hem: Een ding ontbreekt u; ga heen, verkoop alles, wat gij hebt, en geef het den armen, en gij zult een schat hebben in den hemel; en kom herwaarts, neem het kruis op, en volg Mij."
De rijke jongeling wilde niet en heeft ook zeker niet op zijn knieën God gesmeekt. Desondanks beminde Jezus hem en mocht hij Jezus volgen.
Ander schreef:Markus 10:17:
En als Hij uitging op den weg, liep een tot Hem, en voor Hem op de knieën vallende, vraagde Hem: Goede Meester! Wat zal ik doen opdat ik het eeuwige leven beërve?
Kaw, lees je Bijbel goed!
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ander schreef:1 Sam. 13:12
Zo heb ik het aangezicht des HEEREN ernstiglijk aangebeden.
1 Sam. 13:12
en ik heb het aangezicht des HEEREN niet ernstelijk aangebeden
Ander schreef:Kaw, lees je Bijbel goed!
Simon ging niet verloren. Orpa heeft God niet gesmeekt.

De rijke jongeling heb ik al uitgelegd. Bij God (Jezus) was hij welkom. Hij wilde niet. Je kunt gewoonweg niet met droge ogen beweren dat God hem tegen hield.
Ander

Bericht door Ander »

Ander schreef:Kaw, lees je Bijbel goed!
mag ik ook tegen mezelf zeggen. Saul is misschien geen goed voorbeeld.
Kaw schreef:Simon ging niet verloren. Orpa heeft God niet gesmeekt.
Hierover verschillen we dan echt van mening.
Kaw schreef:De rijke jongeling heb ik al uitgelegd. Bij God (Jezus) was hij welkom. Hij wilde niet. Je kunt gewoonweg niet met droge ogen beweren dat God hem tegen hield.
We hadden het over op de knieën smeken. Dat is natuurlijk lastig uit de Schrift op te maken maar 1 voorbeeld is wel duidelijk, dat is het voorbeeld van de rijke jongeling. Daar staat letterlijk dat hij voor de Heere Jezus op de knieën ging... En anderzijds, hij wilde niet.

En dan zijn we waar we wezen willen: het voorbeeld van mensen die op de knieën God smeken, maar niet met een oprecht hart.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ander schreef:
Welke bijbeltekst vertelt jou dan dat Simon verloren ging of dat Orpa God gesmeekt heeft?
Ander schreef: We hadden het over op de knieën smeken. Dat is natuurlijk lastig uit de Schrift op te maken maar 1 voorbeeld is wel duidelijk, dat is het voorbeeld van de rijke jongeling. Daar staat letterlijk dat hij voor de Heere Jezus op de knieën ging... En anderzijds, hij wilde niet.

En dan zijn we waar we wezen willen: het voorbeeld van mensen die op de knieën God smeken, maar niet met een oprecht hart.
Ik vind niet dat de vergelijking op gaat. In bevindelijk Nederland hoor je nog wel eens: "Hij/zij heeft God zijn/haar hele leven gesmeekt om een nieuw hart, maar het mocht niet zo zijn dat hij in zekerheid mocht sterven."
Ik citeerde het volgende: "waar mensen op hun knieen tot God roepen en niet wedergeboren worden" Dit wijst op een meervoud van pogingen. Een langere tijd. Niet een rijke jongeling die in een opwelling op zoek gaat naar de Waarheid en tot zijn teleurstelling er achter komt dat het hem teveel kost. Dat er mensen zijn die in een opwelling 1 keer bidden en dan vervolgens niet het gewenste resultaat krijgen zal ik niet betwisten. Dat weten wij immers uit ons eigen gebedsleven ook.
Ander

Bericht door Ander »

Kaw schreef:
Ander schreef:
Welke bijbeltekst vertelt jou dan dat Simon verloren ging of dat Orpa God gesmeekt heeft?
Ik lees dat Simon geloofd heeft, gedoopt is, onder de prediking van het Evangelie verkeerde. Ik lees dat uitkomt dat Simon verkeerde bedoelingen heeft, ik lees dat Petrus hem en gans bittere gal en een samenknoping van ongerechtigheid noemt, ik lees dat Simon vraagt om afwending van het oordeel dat Petrus over hem uitspreekt. Ik lees geen oprecht berouw en lees geen tekenen van waarachtige bekering. Het verdere van Simons leven wordt niet beschreven. Het enige wat ik, in het kader van dit onderwerp, lees is dat Simon niet oprecht bekeerd is.
Orpa kiest ervoor om bij het volk van Naomi te horen. Ze is welwillend om Naomi te volgen. Naomi heeft haar vast bidden geleerd. Bij de grens kwam helaas de ommekeer.
Kaw schreef:Ik vind niet dat de vergelijking op gaat. In bevindelijk Nederland hoor je nog wel eens: "Hij/zij heeft God zijn/haar hele leven gesmeekt om een nieuw hart, maar het mocht niet zo zijn dat hij in zekerheid mocht sterven."
Ik kende deze nog niet, al hoor ik volgens mij ook bij bevindelijk Nederland.
Kaw schreef:Ik citeerde het volgende: "waar mensen op hun knieen tot God roepen en niet wedergeboren worden" Dit wijst op een meervoud van pogingen. Een langere tijd. Niet een rijke jongeling die in een opwelling op zoek gaat naar de Waarheid en tot zijn teleurstelling er achter komt dat het hem teveel kost. Dat er mensen zijn die in een opwelling 1 keer bidden en dan vervolgens niet het gewenste resultaat krijgen zal ik niet betwisten. Dat weten wij immers uit ons eigen gebedsleven ook.
Kaw, ik denk dat je het met me eens bent dat de rijke jongeling op de knieën gesmeekt heeft. Daarom noemde ik het voorbeeld. Jij noemt het een opwelling, ik denk dat je daarmee deze geschiedenis ernstig te kort doet.
memento

Bericht door memento »

Ander schreef:
Kaw schreef:Ik vind niet dat de vergelijking op gaat. In bevindelijk Nederland hoor je nog wel eens: "Hij/zij heeft God zijn/haar hele leven gesmeekt om een nieuw hart, maar het mocht niet zo zijn dat hij in zekerheid mocht sterven."
Ik kende m ook niet. Ik ken wel de sterfbed-uitspraken als "ik heb er mn hele leven om gebeden" en "het moet je gegeven worden"...

Daarom: Laten we gewoon vasthouden aan het bijbelse: "Wie zoekt zal vinden, en wie klopt zal opengedaan worden". Mensen die waarlijk God gesmeekt hebben om genade, en het niet gekregen hebben, bestaan niet!
Ander

Bericht door Ander »

Overigens, Kaw, voordat het een welles-nietes spelletje wordt: ik geef een bepaalde uitleg aan de Bijbel en jij ook. Ik las even wat na bij M. Henry over Simon de tovenaar. Die gaf bij de klaarblijkelijke bekering van Simon (geloof en doop) het voorbeeld van Saul die ook profeteerde. Van Orpa is inderdaad niet letterlijk op te maken dat ze op haar knieën smeekte. De rijke jongeling echter wel. Letterlijk! De rijke jongeling bad de Heere Jezus wat hij moest doen om het eeuwige leven te beërven. Hij was echter te groot om het Koninkrijk in te gaan. Daar moet je klein voor worden en dat zag de rijke jongeling niet zitten. Nogmaals, een opwelling ervan maken doet echt geen recht aan deze geschiedenis.
Laatst gewijzigd door Ander op 30 jul 2008, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

memento schreef:
Ander schreef:
Ik kende m ook niet. Ik ken wel de sterfbed-uitspraken als "ik heb er mn hele leven om gebeden" en "het moet je gegeven worden"...

Daarom: Laten we gewoon vasthouden aan het bijbelse: "Wie zoekt zal vinden, en wie klopt zal opengedaan worden". Mensen die waarlijk God gesmeekt hebben om genade, en het niet gekregen hebben, bestaan niet!
Nou, he he, dat bedoel ik.
Plaats reactie