Zit er nog midden in, en die studie kan nog wel weken/maanden duren.
De Bijbel heeft het eindwoord, maar je ontkomt niet aan interpretatie`s en commentaren. weet nog geen goede van gereformeerde kant, maar vind ik wel...
In 1 van de sleutelteksten over dit onderwerp, Joh 6 Verteld hoe niemand tot God kan komen, als Hij hem niet trekt/roept. dit soort teksten zijn mijn evangelische visie doen veranderen, en de praktijk in evangelisatie, waar mensen op hun knieen tot God roepen en niet wedergeboren worden, en mensen door de Geest in de kraag worden gegrepen die amper zoeken.
Toch vraagt God om eigen inzet, op alle gebieden door de hele Bijbel. dit las ik gister, en deze balans in deze tekst is tot nu mijn uitgangspunt voor de studie:
jer 29:
11 Want Ik weet, welke gedachten Ik over u koester, luidt het woord des HEREN, gedachten van vrede en niet van onheil, om u een hoopvolle toekomst te geven. 12 Dan zult gij Mij aanroepen en heengaan en tot Mij bidden, en Ik zal naar u horen; 13 dan zult gij Mij zoeken en vinden, wanneer gij naar Mij vraagt met uw ganse hart. 14 Dan zal Ik Mij door u laten vinden, luidt het woord des HEREN, en in uw lot een keer brengen; dan zal Ik u verzamelen uit alle volkeren en van alle plaatsen waarheen Ik u verstoten heb, luidt het woord des HEREN, en u terugbrengen naar de plaats vanwaar Ik u in ballingschap heb doen wegvoeren.
*
(en dit is ook een context waar God al vaststelde hoe en wanneer, weet ik

(tips voor zo objectief mogenlijke boeken , voor zover mogenlijk, welkom!)