DL schreef:2-5. Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk, die in den gekruisigden Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte aan alle volken en mensen, tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof.
Iets waar ik al langer over loop na te denken bij sommige preken die ik wel eens gehoord heb (en nee, ik wil geen kerkverbanden of predikanten noemen in dit topic), is dat in zulk soort preken het appel ontbreekt: er wordt wel gewenst dat de Heere nog eens over zal komen, dat Hij de hoorders nog eens wil bekeren enz.elbert schreef:Misschien is artikel 2-5 uit de DL wel een topic waard met betrekking tot de prediking. Want ik hoor wel eens dingen in een preek, waarin op z'n best gewensd wordt dat je het geloof nog eens krijgt en nog eens bekeerd wordt, maar bevelen is er dan niet meer bij. Volgens mij is een prediker dan op verkeerd spoor beland, als hij er niet meer van overtuigd is dat hij geloof en bekering moet bevelen.
Op zich heel vroom, want Hij moet het uiteindelijk doen.
Toch ben ik van mening dat als dit alles is wat in de preek wordt gezegd (nl. een wens dat de hoorders nog eens bekeerd zullen worden), het in wezen geen preek is, maar het gereduceerd wordt tot een stichtelijke overdenking. Het is dan namelijk veel te gemoedelijk: de scherpte en de ernst ontbreekt, zelfs bij een zgn. "zware" preek.
De Bijbel leert ons immers dat de profeten en apostelen hun hoorders voor de tweesprong plaatsten: je bent voor of tegen God, voor of tegen Zijn Zoon, bekering of geen bekering, geloof of geen geloof. Bij de verkondiging valt de beslissing: er wordt gehoor gegeven aan het Woord, of niet. Daar zit niets tussen. Hopen op iets daarna, is voorbijgaan aan het doel van de prediking, nl. mensen voor de tweesprong plaatsen.
Want door de dwaasheid van de prediking heeft het God behaagd, om zalig te maken, die geloven (1 Kor. 1:21).
Dat moeten we letterlijk nemen. Want God werkt middels de bazuinstoot van het Evangelie: de prediking, die ons verkondigt, dat we verloren liggen in onszelf, maar dat er ontkoming is in Christus. En die ons oproept om ons te bekeren en in Hem te geloven.
En ja, dan is Hij het die die reactie in ons hart werkt, zodat we gehoor gaan geven aan die oproep.
Misschien is het goed om in dit topic daar eens verder over na te denken.