Een ‘zuivere’ kerk is een kerk die uitsluitend bestaat uit waar gelovigen. Dat nastreven is ongezond. Die is buiten het paradijs niet te vinden noch te verkrijgen.. Die zoeken wij ook niet. Wel een kerk die Gods onfeilbaar Woord in alles wil gehoorzamen. Hoe lief heb ik Uw wet, in Psalm 119 op talloze manieren bezongen door de dichter is niet wettisch maar geboren uit liefde tot Gods Woord, tot het vleesgeworden Woord en tot God zelf want God is liefde.rhadders schreef: ↑Gisteren, 23:47Om te kunnen weten hoe het zit, zal je toch eens moeten proberen de vragen niet te ontwijken.huisman schreef: ↑Gisteren, 23:37Met alle respect broeder maar je blijft in de groef hangen en dan horen wij steeds hetzelfde deuntje.rhadders schreef: ↑Gisteren, 23:31Als het niet om zuiverheid gaat, waarom dan juist hier een grens trekken? We hoeven niet moreel zuiver te zijn, als we het maar wel kerkordelijk zijn?huisman schreef: ↑Gisteren, 23:05
Je kunt moeilijk volhouden dat na 31 jaar spreken over één thema (v&a) de CGK in haar geheel niet geduldig is geweest. De eenheid bewaren is ook een doel van Rijnsburg c.s. maar dan wel op de basis waarop wij binnen de CGK één zijn. Dat is op basis van Schrift, belijdenis, kerkorde en de daarop gegronde synodale besluiten. Op basis van de Schrift kan ik ook eenheid hebben met christenen die onze belijdenis niet delen. Op basis van Schrift en belijdenis kan ik eenheid hebben met gereformeerde christenen in andere kerkverbanden binnen en buiten ons land. Komen kerkorde en synodale besluiten daarbij dan gaat het over de organisatorische eenheid van ons kerkverband. Die eenheid is niet door Rijnsburg c.s. op het spel gezet maar door de ongehoorzaamheid. Een zuivere kerk zoeken wij niet. We zijn geen labadisten. We zijn Christelijk gereformeerd.
Tip: Bundel alle berichten van @huisman in dit topic. Sla er een nietje door en doe er een mooi kaftje omheen. Prachtig naslagwerkje om steeds weer te pakken als je een keer niet weet hoe het ook al weer zit.
Jij beweert: we zoeken geen zuiverheid, we zijn geen labadisten. Ik vraag jou: als dat zo is, waarom dan juist hier een grens wordt getrokken?
Moet ik concluderen dat je daar eigenlijk zelf ook geen antwoord op weet?
Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.