Ik geloof niet dat dat mogelijk is. Als je werk- en denkniveau duidelijk lager is, dan kun je alleen in gesprek als de ander zich bewust is van het niveauverschil en zich daaraan aanpast. Dat kun je in een evangelisatiecontext niet van iemand verwachten.Herman schreef: ↑Gisteren, 21:31Het punt is dat je een gesprek zodanig moet kunnen voeren dat je altijd vasthoudt aan het punt waarom iemand het geloof niet wil omarmen. En die vraag kun je eindeloos herhalen. Dus als iemand zegt: 'ik geloof niet omdat Poetin die arme kinderen in Oekraïne vermoord' kan je altijd vragen waarom dat iets met God te maken heeft. Ook als je een vmbo niveau hebt, zoals ik bij vrijwilligers om mij heen zie, kan je prima dergelijke gesprekken voeren.
(Straat)evangelisatie
Re: (Straat)evangelisatie
M.i. is hbo-niveau ook minimaal. Het feit dat predikanten dat niet hoeven is geen goed argument, want dat is juist erg vreemd.
Aan de andere kant, in de PKN en in de HHK zijn ook dominees die op een wonderbaarlijke manier hun zesjes gehaald hebben, maar die ook qua werk- en denkniveau niet voldoende geschikt zijn, mijns inziens.
Je past een visie toe op niet bestaande situaties, denk ik. Als ik met een hoog intelligentieniveau bij een bakker kom, en ik bestel twee broden, is de 16 jarige bediende uitstekend in staat om mij van een goede service te voorzien en dan is er dus sprake van een heldere, duidelijk en normale communicatie.DDD schreef: ↑Gisteren, 21:49Ik geloof niet dat dat mogelijk is. Als je werk- en denkniveau duidelijk lager is, dan kun je alleen in gesprek als de ander zich bewust is van het niveauverschil en zich daaraan aanpast. Dat kun je in een evangelisatiecontext niet van iemand verwachten.Herman schreef: ↑Gisteren, 21:31Het punt is dat je een gesprek zodanig moet kunnen voeren dat je altijd vasthoudt aan het punt waarom iemand het geloof niet wil omarmen. En die vraag kun je eindeloos herhalen. Dus als iemand zegt: 'ik geloof niet omdat Poetin die arme kinderen in Oekraïne vermoord' kan je altijd vragen waarom dat iets met God te maken heeft. Ook als je een vmbo niveau hebt, zoals ik bij vrijwilligers om mij heen zie, kan je prima dergelijke gesprekken voeren.
Dat geldt dus ook voor een gesprek over het geloof. Een criterium voor preken is dat een jongere het zou moeten kunnen begrijpen. Wanneer je dus het evangelie deelt, dan doe je dat als vanzelf op een regulier niveau. Vooral ook omdat de meeste mensen maar een aantal basale vooronderstellingen over religie en geloof hebben en echt niet met citaten van Herman Philipse komen aanzetten op straat.
Bovendien heeft Jezus iets gezegd over eenvoudigen en wijzen en hoe die zich tot het evangelie verhouden.
Nee jij draait de zaken om. Andersom redeneren is natuurlijk niet de bedoeling. Het evangelie is er voor iedereen ook al ben je nog zo slim of dom. Maar domme mensen kunnen zich moeilijk aanpassen aan slimme mensen, om het maar even heel simpel te zeggen. Net zoals een slechte voetballer zich niet kan aanpassen aan een goede. Dat is gewoon niet hoe het werkt.
Verstuurd vanaf mijn SM-X900 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-X900 met Tapatalk
Inderdaad kunnen domme mensen zich niet aanpassen aan slimme mensen, maar dat is hier gewoon niet van toepassing. Iedereen die pastoraal werk doet weet dat intelligentie geen enkele rol speelt bij het signaleren van ontwijkende, nietszeggende of juist te complexe antwoorden.DDD schreef: ↑Gisteren, 22:16 Nee jij draait de zaken om. Andersom redeneren is natuurlijk niet de bedoeling. Het evangelie is er voor iedereen ook al ben je nog zo slim of dom. Maar domme mensen kunnen zich moeilijk aanpassen aan slimme mensen, om het maar even heel simpel te zeggen. Net zoals een slechte voetballer zich niet kan aanpassen aan een goede. Dat is gewoon niet hoe het werkt.
Het punt waarom het draait, is dat het aangaan van een gesprek heel weinig van doen heeft met niveauverschil. Bovendien is het aangaan van een gesprek altijd een wilsdaad. Dus iemand die met jouw een gesprek wil en dat ook voert, zal gewoon effectief communiceren.
-
In theorie kan alles in de praktijk bereik je veel mensen niet. Kent in jouw straat en wijk iedereen de blijde boodschap?Tiberius schreef: ↑Gisteren, 20:31Maar daar kunnen die kerkmensen toch zelf evangeliseren vanuit de bestaande kerken? Daar hoeft toch niet speciaal een evangelist heen?
Ik woon niet in de bijbelbelt; ik werk juist in een seculiere omgeving in een vergelijkbare functie (wel meer prediking/toerusting dan outreach-werk overigens).MGG schreef: ↑Gisteren, 22:24In theorie kan alles in de praktijk bereik je veel mensen niet. Kent in jouw straat en wijk iedereen de blijde boodschap?Tiberius schreef: ↑Gisteren, 20:31Maar daar kunnen die kerkmensen toch zelf evangeliseren vanuit de bestaande kerken? Daar hoeft toch niet speciaal een evangelist heen?