Ik weet het niet zo goed. Evangeliseren is volgens mij het gesprek met mensen aangaan, belangstelling tonen, ze vertellen over de genade van God. Niet vrij anoniem behoorlijk stevige taal ins blaue hinein te gebruiken. Het is dapper, maar ergens ook weer niet ofzo.vriend-en-metgezel schreef: ↑28 aug 2024, 17:08Deze man heeft ook geprrreekt voorrr de gerrreforrrmeerrrde gemeente van Borrrselle:Zeeuw schreef: ↑27 aug 2024, 11:19Ik zou er gerust naast gaan staan, maar geloof veel meer in persoonlijk contact dan deze manier van evangeliseren. Zeker in Vlissingen.Henk J schreef: ↑26 aug 2024, 21:35 Deze man is wat minder introvert: https://youtu.be/c1fWD-Dby2c?si=YQqfXdLHa0PeC8IP
Over straatevangelisatie gesproken.... Vind wel dat je een zekere vorm van vrijmoedigheid hebt als je zo op straat preekt. Kunnen we veel kritiek op hebben maar zouden we ernaast gaan staan?
https://m.youtube.com/watch?v=ErrGS-iNTAk
Ik heb op zich respect voor zijn bevlogenheid en gedrevenheid. Tegelijkertijd zou ik het niet fijn vinden als hij voor mijn kerk stond te evangeliseren.
(Straat)evangelisatie
Re: (Straat)evangelisatie
Die man heeft ook voor de Oud Ger Gem op Urk gepreekt/geëvangeliseerd. Bijzonder was dat mensen daar wel tegen hem gingen praten, en hem zelfs een visje gaven. Ze vroegen ook of hij mee ging naar de kerk met hen. Zo is Urk dan ook wel weer, maar ik moet zeggen dat hij erg opdringerig was en de mensen ook niet echt goed liet uitpraten. Hij kwam ook gelijk met opmerkingen dat mensen het niet in een kerkgebouw moeten zoeken, daar is het niet te vinden, alleen bij Jezus. Persoonlijk vind ik het dan jammer van hem, dat hij toch een vooroordeel heeft over die kerken, en er zelf niet naar binnen stapt...
Verstuurd vanaf mijn SM-A145R met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-A145R met Tapatalk
Ik vind het vooral irritant als iemand een ander niet uit laat praten. Hij blijft maar praten en luistert niet. Wellicht bereikt hij toch mensen (soms zijn Gods wegen wonderlijk). Tegelijkertijd mag je denk ik best bedenkingen hebben op de wijze waarop deze man mensen benaderd.
Helemaal eens met de bedenkingen. Maar wat je er ook van vindt, ik las wel een dringende vraag in zijn beschrijving onder zijn Borsselse filmpje:
waarom spreek ik dan ZOVEEL kerkelijke mensen met zo WEINIG zekerheid?
waarom spreek ik dan ZOVEEL kerkelijke mensen met zo WEINIG zekerheid?
- FlyingEagle
Onze gemeente is op zoek naar een evangelist. De vacature is eerder opengesteld geweest maar heeft niet tot een benoeming geleid. Misschien is dit wat voor jou of weet je iemand in je omgeving deel dan de advertentie
https://petrakerkede.nl/evangelist-voor-ede/
https://petrakerkede.nl/evangelist-voor-ede/
Is Ede niet een wat vreemde plaats voor een evangelist? Met zoveel kerken en hartje bijbelbelt.
Afgezien van de locatie denk ik dat het niet zoveel uitmaakt.
Zelf denk ik wel eens aan het aanstellen van de omgeving Geldermalsen en dat is gewoon omdat hele delen van onze gemeente (Varik, Beusichem) nog nauwelijks een christelijke identiteit hebben.
-
Ede heeft circa 80.000 inwoners waarvan het grootste deel niet of nauwelijks in een kerk komt. Waarom zou je op lastige locaties gaan zitten als dichtbij zoveel werk is? Het is zelfs nog duurzaam gezien vrijwilligers weinig hoeven te reizen.
Maar daar kunnen die kerkmensen toch zelf evangeliseren vanuit de bestaande kerken? Daar hoeft toch niet speciaal een evangelist heen?
Ik vind de eis ook hoog. Waarom een HBO-er terwijl in datzelfde kerkverband er geen niveau-eis is voor predikanten.
Ik voldoe aan de eisen maar zou dan toch niet snel voor zo'n vacature kiezen. Maar goed, als de Heere roept...
Ik zou overigens in Hellevoetsluis wel wat willen beginnen. Maar dan meer interkerkelijk, zoals nu in Vlissingen waar Christiaan Dekker is bevestigd. Wanneer iemand ideeën heeft, ik houd me aanbevolen. Ik denk daar al langer over na.
Ik voldoe aan de eisen maar zou dan toch niet snel voor zo'n vacature kiezen. Maar goed, als de Heere roept...
Ik zou overigens in Hellevoetsluis wel wat willen beginnen. Maar dan meer interkerkelijk, zoals nu in Vlissingen waar Christiaan Dekker is bevestigd. Wanneer iemand ideeën heeft, ik houd me aanbevolen. Ik denk daar al langer over na.
Gewoon doen, zou ik zeggen, als je je daartoe gerold voelt.Ad Anker schreef: ↑04 sep 2025, 20:47 Ik vind de eis ook hoog. Waarom een HBO-er terwijl in datzelfde kerkverband er geen niveau-eis is voor predikanten.
HBO vind ik echt wel een minimaal vereiste. Je moet toch ook op niveau kunnen spreken met mensen die je wilt bereiken. En trouwens: bij dominees is het ook heel vervelend als ze niet op zijn minst een hbo-niveau hebben, mijns inziens.Ad Anker schreef: ↑04 sep 2025, 20:47 Ik vind de eis ook hoog. Waarom een HBO-er terwijl in datzelfde kerkverband er geen niveau-eis is voor predikanten.
Het punt is dat je een gesprek zodanig moet kunnen voeren dat je altijd vasthoudt aan het punt waarom iemand het geloof niet wil omarmen. En die vraag kun je eindeloos herhalen. Dus als iemand zegt: 'ik geloof niet omdat Poetin die arme kinderen in Oekraïne vermoord' kan je altijd vragen waarom dat iets met God te maken heeft. Ook als je een vmbo niveau hebt, zoals ik bij vrijwilligers om mij heen zie, kan je prima dergelijke gesprekken voeren.
Gisteren of eergisteren hoorde ik dat de cursus evangelisatie in de classis door meer dan 100 of 200 mensen is bijgewoond, maar als het op feitelijk werk aan komt zijn die mensen op een enkeling na niet beschikbaar. Hoewel ik deze bewering niet helemaal heb gecheckt, denk ik wel dat het een duidelijk sentiment weergeeft. In ieder geval gaf een ander aan dat hij in een commissie met vier mensen zat, waarvan er twee ook ambtsdrager zijn, en dat de andere 796 gemeenteleden o;p één of andere manier niet beschikbaar zijn om cadeautjes uit te delen bij de nieuwbouwwijk aan de nieuwe bewoners van het dorp...Tiberius schreef: ↑04 sep 2025, 20:31Maar daar kunnen die kerkmensen toch zelf evangeliseren vanuit de bestaande kerken? Daar hoeft toch niet speciaal een evangelist heen?
In beide gevallen kun je toch denken eerst iemand een coördinerende en enthousiasmerende rol te geven om dat bestaande potentieel te benutten.
-
Mooie gedachte Ad! Het is overigens Cristian Dekker. In Vlissingen was altijd al een straatevangelist. Later is vanuit de stichting Hoop voor Vlissingen het project ‘Walstraat 68’ gestart. Inmiddels is nu ook Walstraat 70 beschikbaar als ruimte voor bijbelstudies en bijeenkomsten. Zijn er in Hellevoetsluis helemaal nog geen initiatieven? Anders de verschillende kerken daar (of in de omgeving) eens benaderen om te zien of er al zaken opgezet zijn/worden. Die kun je vervolgens samenbrengen, desnoods via een stichting.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Email: jvw850forum@gmail.com