Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Groepscirkel

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door Groepscirkel »

DDD schreef: Gisteren, 23:43
Groepscirkel schreef: Gisteren, 13:57
DDD schreef: Gisteren, 13:35Dat was me duidelijk, maar het voornaamste punt is dat enige Bijbelse onderbouwing ontbreekt.
Enkele verwijzingen:
- Artikel 27 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis (1561), inclusief verwijsteksten;
- Zondag 21 (v/a 54) van de Heidelbergse Catechismus (1563), inclusief verwijsteksten;
- Vraag 93, 96, 99 en 100 van de Catechismus van Genève (1545).

Voor zover je het een gezin noemt, kan ik meegaan als het je gaat om de (onzichtbare) katholieke of algemene Kerk, bestaande uit het totaal van individuele personen die door Christus zijn gekocht. Dat is het lichaam van Christus. Daarom kan ik een kerkverband geen gezin noemen, ook niet typologisch of analogisch.
Dit klinkt wel indrukwekkend, maar slaat nergens op.

Er is niets in artikel 27 van de NGB, noch in de verwijsteksten, dat dit onderbouwt. Integendeel. Het artikel gaat heel duidelijk uit van één ware kerk, waar iedereen bij zou moeten horen, en legitimeert geen kerkscheuringen, integendeel.
Van ware gelovigen inderdaad. Deze Kerk is op alle plaatsen en in alle tijden te vinden, niet gebonden aan bepaalde personen. Toegepast: het lichaam van Christus overstijgt en doorkruist kerkverbanden of georganiseerde entiteiten.
Idem bij zondag 21.
De HC onderstreept net als de Catechismus van Genève niet de kerkorganisatie. Hoe kan de gelovige er anders een eeuwig lidmaat van zijn?
Wel haast ik mij om te zeggen dat in de kerk(en) hier op aarde een zichtbaar en onzichtbaar deel is. Kerkorganisaties zijn zichtbaar en herbergen wereldwijd de onzichtbare Kerk, in de tijd nog vermengd met huichelaars.
Ik weet niet of het bedrog, domheid of nog wat anders is, maar als je het op zijn allervriendelijkst interpreteert, doen deze teksten hierover geen uitspraak, en als je het zo bekijkt als ik doe, dan zijn ze een onderbouwing van mijn standpunt.
Vriendelijk hoor ;)
Gezien de tijd houd ik het hierbij. Maar het is wel extra duidelijk dat de dwaling van Rijnsburg hem zit in de kerkleer.
Deze artikelen spreken het uitdrukkelijke getuigenis van de heilige Schrift niet tegen, integendeel. Ze zijn grotendeels in lijn met wat ik schreef en wat jij een hoge kerkvisie noemt. Het is in ieder geval een kerkvisie die een beetje in de buurt komt van wat wij daarover lezen in de Bijbel.
Goed lezen. Ik spreek niet namens Rijnsburg. Vreemde conclusie.

Mijn kerkvisie staat open voor correctie, maar je hebt nog niet een argument gegeven wat daartoe zou kunnen leiden. Hoewel praktisch onuitvoerbaar, past in mijn kerkvisie een voorstel zoals dat van prof. H.J. Selderhuis: https://www.youtube.com/watch?v=1Zdkd3Cgp7I.

Daarom kan ik goed aansluiten bij wat BSH zegt over het lichaam van Christus en ook bij de woorden van Evangelist over de eenheid van de Kerk als gegeven en geloofszaak.
DDD

Bericht door DDD »

We zijn het snel eens dat de beide geloofsbelijdenissen niet focussen op organisatorische eenheid en kerkelijke structuren.

Maar ik heb drie afzonderlijke bijbelse argumenten genoemd om een kerkverband als Gods huisgezin te beschouwen, en jij beweerde dat deze belijdenisgeschriften dat zouden tegenspreken.

Dat is eenvoudig feitelijk niet juist. Je voert verder ook geen inhoudelijke argumenten aan. Je kunt hooguit uit het ontbreken van uitspraken over de organisatie afleiden dat die voor de belijdenissen geen kernpunt zou zijn. Maar dat is historisch eenvoudig te verklaren. Dat was voor Guido de Bres natuurlijk geen belangrijk punt van aandacht, in een tijd van vervolging, huisgemeenten en hagepreken. En het heeft ook weinig met het geloofsleven van de kinderen van de gemeente te maken, dus komt ook niet aan de orde in de catechismus.

Zonder navolgbare argumentatie met conclusies is een willekeurig beroep op een tekst geen inhoudelijke onderbouwing.
MidMid

Bericht door MidMid »

Groepscirkel schreef: Vandaag, 04:55 De HC onderstreept net als de Catechismus van Genève niet de kerkorganisatie. Hoe kan de gelovige er anders een eeuwig lidmaat van zijn?
Wel haast ik mij om te zeggen dat in de kerk(en) hier op aarde een zichtbaar en onzichtbaar deel is. Kerkorganisaties zijn zichtbaar en herbergen wereldwijd de onzichtbare Kerk, in de tijd nog vermengd met huichelaars.

(...)

Mijn kerkvisie staat open voor correctie, maar je hebt nog niet een argument gegeven wat daartoe zou kunnen leiden. Hoewel praktisch onuitvoerbaar, past in mijn kerkvisie een voorstel zoals dat van prof. H.J. Selderhuis: https://www.youtube.com/watch?v=1Zdkd3Cgp7I.

Daarom kan ik goed aansluiten bij wat BSH zegt over het lichaam van Christus en ook bij de woorden van Evangelist over de eenheid van de Kerk als gegeven en geloofszaak.
Waar het in mijn optiek mis gaat is het volgende.
Niemand hier zal je tegenspreken over het bestaan van een zichtbare en onzichtbare kerk.
Niemand hier zal beweren dat die twee samenvallen.

Maar je moet ze ook niet van elkaar isoleren. En in mijn optiek gebeurt dat in jouw denken over de kerk wel. Je beschouwt ze haast als twee werkelijkheden. Maar gaat het hier niet veel meer over twee manieren waarop je naar de ene werkelijkheid kan zien. Ze vallen dus niet samen, maar overlappen wel. Daarom is ook de zichtbare kerk geroepen zich te vormen en in te richten alsof ze de onzichtbare zou zijn. Maar dan wel met bescheidenheid. (Laatst had ds. Schenau hier in de Wekker een mooie column over n.a.v. het onkruid in zijn christelijk-gereformeerde tuin - https://dewekker.com/tweetal/groene-gelijkenis/)

Vraag is in hoeverre je moet streven naar een samen laten vallen van de onzichtbare kerk met de kerk hier. Doe je dat heel strikt dan ga je allerlei piketpaaltjes plaatsen en schuur je langs de randen van het Donatisme. Doe je dat totaal niet, dan reduceer je het geheel tot een soort van verengingswezen.

Een herverkaveling van de zichtbare kerk, ontkoppelt zichtbaar en onzichtbaar voor mij dan ook veel te veel. Nergens lees ik in de Bijbel de oproep om je ieder maar op het eigen stukje land terug te trekken en het daar met gelijkgezinden goed te hebben. Waar de Bijbel wel toe oproept is om bij verschil in verdraagzaamheid met elkaar om te gaan. Maar in de Bijbel worden toch ook mensen de deur gewezen in de gemeente? Klopt, maar nergens lees ik over een kerkgemeenschap die buiten het lichaam wordt geplaatst (stond in juni 2022 een mooie column over in de Wekker van ds. J.L. de Jong, helaas nergens online te vinden).
Plaats reactie