MidMid schreef: ↑Gisteren, 10:11Helemaal waar dat je in het PS stelsel samen verantwoordelijkheid voor de grondslag draagt. Dan komt wel de vraag op wat die grondslag is. Voor mij zijn dat altijd geweest de Schrift en belijdenis op basis van die Schrift. Dus een tweeslag.
Om in orde de kerk in te richten en te regeren, is er een kerkorde opgesteld.
Grondslag (theologisch): Eens. Ecclesiologisch: Vierslag.
Die doorgevoerde verantwoordelijkheid, maak ik minder mee.
Dat is niet per definitie in strijd met een PS stelsel.
Dat jij het minder meemaakt lijkt mij inderdaad niet per definitie in strijd met kerkstelsel. In de gevolgtrekking kan dit wel op gaan spelen.
Door de tijdsgeest is de balans misschien in de afgelopen tijd teveel doorgeslagen naar het lokale. We hadden samen niet zoveel met instituten. Het moest onderop, lokaal gebeuren. Afgelopen GS sen hebben dwars daar tegenin vooral sterk synodaal gedacht. Van boven werden zaken, dwingend, opgelegd.
Ik herken het spanningsveld tussen het prebyteriale en het synodale. Dit vraagt om zinvol gesprek vanuit een houding van vertrouwen, zie mijn reactie aan Middenrefo. Je kwalificatie over de top-down-houding kan ik niet overnemen, zonder afbreuk te willen doen aan jouw ervaring en gevoel daarbij.
Tijdens afgelopen GS is er een interne notitie geschreven over die (mede)verantwoordelijkheid. Ik ben wel benieuwd wat daarin nu de doorslaggevende reden is om je in gemeente X verantwoordelijk te voelen voor beleid in gemeente Y en - misschien belangrijker - hoe dit gerijmd wordt met presbyteriale.
Als de theologische grondslag (tweeslag) en/of ecclesiologische uitgangspunten (vierslag) in de kern worden aangetast.