huisman schreef: ↑Gisteren, 18:09
Je bent we heel erg in de anti-Rijnsburg houding vervallen. Je doet net alsof er helemaal geen probleem is in de CGK. De indrukwekkende en emotionele woorden van de preses ds. P.D.J. Buijs hebben jou blijkbaar totaal niet geraakt. De taakgroep samen Kerkzijn en de commissie toekomst kerkverband waren er blijkbaar ondanks dat alles ‘gewoon’ zijn gang gaat in de CGK.
Struisvogel spelen in tijden van crisis is een veel voorkomend fenomeen maar het heeft nog nooit een crisis opgelost.
De kerkenraad van Rijnsburg heeft terecht als roepende kerk van de laatste vroegtijdig gesloten synode de verantwoordelijkheid gevoeld om alle CGK gemeenten die zich willen houden aan de vierslag uitgenodigd om na te denken over de toekomst.
Één ding is duidelijk uit jou schrijven de laatste tijd: Je gaat de gemeenten die naar Rijnsburg zijn gegaan niet missen. Wat jij de rechterflank verwijt zie ik bij jou heel duidelijk. Je vindt ‘jouw’ midden de ware CGK. Dat mag hoor maar verwijt dat dan anderen niet.
Grote woorden weer en best op de man i.p.v. de bal.
Iets hierboven schreef ik nog
'Rondom homoseksuele praxis en sacramenten ligt inderdaad een groot zorgpunt.' Maar blijkbaar is selectief lezen en quoten ed. de manier om verder te komen.
Eerlijk gezegd, ik had inderdaad niet zoveel met de emotionele - en bij tijden ook erg grote - woorden van Buijs en Fokkema. Emotie de gang laten bepalen, lijkt mij voor niemand goed. Dat beide brs. geraakt waren, is begrijpelijk. Maar daarmee hun woorden verheffen boven al het ander gesprokene; nee...
Nergens bepleit ik het struisvogel willen spelen. Wat ik doe is - en dat is niet nieuw - de legitimiteit van Rijnsburg c.s. betwisten. Eerder schreef ik al dat voor mij Rijnsburg een veel te grote broek aangetrokken heeft. Als enkelvoudige kerkenraad doen... waartoe een GS zich onbekwaam achtte. Ja, daar vind ik iets van. (En daarbij vind ik persoonlijk de dubbelrol van de adviseur hierin laakbaar.) Het lag bij de lokale kerk
en. Niet bij de lokale kerk van Rijnsburg. Dus het lag op de classistafels. Dat daar een eigen lezing en frame is ontstaan, prima. Maar daarmee is Rijnsburg c.s. niet opeens van legitimiteit voorzien. Daar heeft rechter Vergunst ook e.e.a. over gezegd en geschreven.
Je laatste alinea laat ik maar fijn voor de eigen rekening. Daarin herken ik mij in ieder geval niet.