Hervormingsdiensten 2025

JanRap

Re: Hervormingsdiensten 2025

Bericht door JanRap »

Groepscirkel schreef: Gisteren, 19:14
Terri schreef: Gisteren, 16:32 Maar stel, we mogen bv niet meer samenkomen in kerken, we moeten ons geloof binnenshuis houden en er zijn toch christenen die in het geheim samenkomen, dan voel je je toch met hen verbonden? Dan ga je niet plussen en minnen over de eventuele verschillen.
Verlossing door de Heere Jezus, dat zal dan het kernpunt zijn.

Tegelijk begrijp ik ook voorzichtigheid met deze gedachte.
Een oprechte gelovige kan dwalen.
Ik maak onderscheid tussen de individuele christen, de christenheid en de christelijke leer. Merel heeft het over het koesteren van christenen in de huidige maatschappij, dit i.t.t. het benadrukken van verschillen.
Mijn zorg zit op het relativisme onder christenen, ook over kernpunten. De oecumenische beweging is springlevend en ik bejubel dat niet. Desgevraagd heb ik wat kernpunten geformuleerd. Verschil kan er zijn in formuleringen, kerkverbanden, accenten, culturen, gewoonten, en zo verder. Alleen het rationalisme enerzijds en relativisme anderzijds, vind ik bedreigend voor de geloofskern, soms rakend aan de zaligheid.
@ Groepscirkel, u heeft gelijk. Ik zie het om me heen gebeuren. Jongeren 'zien het licht' bij Opwekking, en kunnen het anderzijds ook best vinden onder een hervormd-gereformeerde prediking. Vond het artikel van ds. Lohuis in RD van woensdag een wake-up call.
Plaats reactie