Hervormingsdiensten 2025

JanRap

Re: Hervormingsdiensten 2025

Bericht door JanRap »

Groepscirkel schreef: 29 okt 2025, 19:14
Terri schreef: 29 okt 2025, 16:32 Maar stel, we mogen bv niet meer samenkomen in kerken, we moeten ons geloof binnenshuis houden en er zijn toch christenen die in het geheim samenkomen, dan voel je je toch met hen verbonden? Dan ga je niet plussen en minnen over de eventuele verschillen.
Verlossing door de Heere Jezus, dat zal dan het kernpunt zijn.

Tegelijk begrijp ik ook voorzichtigheid met deze gedachte.
Een oprechte gelovige kan dwalen.
Ik maak onderscheid tussen de individuele christen, de christenheid en de christelijke leer. Merel heeft het over het koesteren van christenen in de huidige maatschappij, dit i.t.t. het benadrukken van verschillen.
Mijn zorg zit op het relativisme onder christenen, ook over kernpunten. De oecumenische beweging is springlevend en ik bejubel dat niet. Desgevraagd heb ik wat kernpunten geformuleerd. Verschil kan er zijn in formuleringen, kerkverbanden, accenten, culturen, gewoonten, en zo verder. Alleen het rationalisme enerzijds en relativisme anderzijds, vind ik bedreigend voor de geloofskern, soms rakend aan de zaligheid.
@ Groepscirkel, u heeft gelijk. Ik zie het om me heen gebeuren. Jongeren 'zien het licht' bij Opwekking, en kunnen het anderzijds ook best vinden onder een hervormd-gereformeerde prediking. Vond het artikel van ds. Lohuis in RD van woensdag een wake-up call.
Henk J

Bericht door Henk J »

Gisteren speciaal even het opiniestuk van ds. Lohuis opgezocht, inderdaad lezenswaardig. Belangrijk om bij de kern van de verzoening door voldoening te blijven. Dat kost ook strijd, bevreemdend is het als mensen die strijd nauwelijks lijken te ervaren.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Henk J schreef: Vandaag, 08:34 Gisteren speciaal even het opiniestuk van ds. Lohuis opgezocht, inderdaad lezenswaardig. Belangrijk om bij de kern van de verzoening door voldoening te blijven. Dat kost ook strijd, bevreemdend is het als mensen die strijd nauwelijks lijken te ervaren.
Mee eens. Dat is voor mij ook de reden dat we de Reformatie moeten blijven herdenken. Niet triomfantelijk, maar om telkens weer bij die onmisbare waarheid van de rechtvaardiging van de goddeloze door het geloof in Jezus Christus terug te komen. Om te onderzoeken of ons kerkelijk leven hier nog wel om draait, en of we daar door genade persoonlijk uit en bij mogen leven.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Vrijdagavond 31 oktober
met een lezing van prof. dr. M.A. van Willigen (TUA)

VIA GENÈVE NAAR NICEA
Calvijn en de erfenis van de vroege kerk

Koorzang en samenzang met medewerking van
Reformatorisch jongerenkoor CHENÁNJA
o.l.v. Jan Hendrik van Schothorst

Opening en sluiting door ds. J.C. Breugem

Wij zien uit naar een mooie avond,
waarbij we als verschillende kerkelijke gemeenten elkaar ook in het oog mogen houden.
Na de herdenking is er in gebouw Rehoboth gelegenheid om wat te drinken en na te praten.

Hartelijk welkom!

De betrokken Edese kerken: CGK GG HGE HHG NGK
COGG
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Floppy schreef: 29 okt 2025, 12:38
Refojongere schreef: 28 okt 2025, 23:59 Goed, u ziet de Gereformeerde Kerk in Nederland niet als gereformeerd maar afgescheiden.

Daar denken Luther en Calvijn anders over.
Misschien denk ik het wel alletwee tegelijk.
Calvijn en Luther waren het zelf al niet eens met elkaar, ik weet niet zo goed wat ik daar mee moet?
Luther en Calvijn hadden grote waardering voor elkaar. Ze zagen beiden de Roomse Kerk als een valse kerk. In die zin was de Reformatie geen afscheidingsbeweging maar een opwekkingsbeweging.

Het is jammer dat je in je waardering van de Reformatie zo anders naar de zaken kijkt dan Luther en Calvijn. Ik kan met dr. Van den Belt instemmen als hii zegt:

"Eigenlijk was de Reformatie geen breuk, maar een opwekkingsbeweging. De Heilige Geest bracht de kerk opnieuw tot leven, na een periode van geestelijke verstarring. We denken bij de Reformatie al gauw aan Luther met zijn stellingen of aan het conflict met Rome. Maar daaronder ligt iets veel diepers: een herontdekking van de bevrijdende genade van God. Die ontdekking heeft niet alleen kerken gevormd, maar levens veranderd.”

Laten we dat vooral vieren vandaag.
Floppy

Bericht door Floppy »

Refojongere schreef: Vandaag, 14:37 ...
Het is jammer dat je in je waardering van de Reformatie zo anders naar de zaken kijkt dan Luther en Calvijn.
...
Ik denk dat het lastig is om te gaan vergelijken tussen Luther/Calvijn enerzijds en ons anderzijds. Ik weet aanmerkelijk meer van de uitwerking van bepaalde gereformeerde stellingen dan Calvijn, simpelweg omdat ik 500 jaar gereformeerde kerkgeschiedenis achter me heb liggen. En nog maar eens, er was een reformatie nodig, precies vanwege die vrije genade van God.

Verder doet dit niets af aan mijn opmerking over het feit dat binnen reformatorische kring er nauwelijks oog (meer) is voor de Kerk van pre-1500.
Plaats reactie