@ Groepscirkel, u heeft gelijk. Ik zie het om me heen gebeuren. Jongeren 'zien het licht' bij Opwekking, en kunnen het anderzijds ook best vinden onder een hervormd-gereformeerde prediking. Vond het artikel van ds. Lohuis in RD van woensdag een wake-up call.Groepscirkel schreef: ↑29 okt 2025, 19:14Ik maak onderscheid tussen de individuele christen, de christenheid en de christelijke leer. Merel heeft het over het koesteren van christenen in de huidige maatschappij, dit i.t.t. het benadrukken van verschillen.Terri schreef: ↑29 okt 2025, 16:32 Maar stel, we mogen bv niet meer samenkomen in kerken, we moeten ons geloof binnenshuis houden en er zijn toch christenen die in het geheim samenkomen, dan voel je je toch met hen verbonden? Dan ga je niet plussen en minnen over de eventuele verschillen.
Verlossing door de Heere Jezus, dat zal dan het kernpunt zijn.
Tegelijk begrijp ik ook voorzichtigheid met deze gedachte.
Een oprechte gelovige kan dwalen.
Mijn zorg zit op het relativisme onder christenen, ook over kernpunten. De oecumenische beweging is springlevend en ik bejubel dat niet. Desgevraagd heb ik wat kernpunten geformuleerd. Verschil kan er zijn in formuleringen, kerkverbanden, accenten, culturen, gewoonten, en zo verder. Alleen het rationalisme enerzijds en relativisme anderzijds, vind ik bedreigend voor de geloofskern, soms rakend aan de zaligheid.
Hervormingsdiensten 2025
Re: Hervormingsdiensten 2025
- 

Henk J
Gisteren speciaal even het opiniestuk van ds. Lohuis opgezocht, inderdaad lezenswaardig. Belangrijk om bij de kern van de verzoening door voldoening te blijven. Dat kost ook strijd, bevreemdend is het als mensen die strijd nauwelijks lijken te ervaren.

- J.C. Philpot
Mee eens. Dat is voor mij ook de reden dat we de Reformatie moeten blijven herdenken. Niet triomfantelijk, maar om telkens weer bij die onmisbare waarheid van de rechtvaardiging van de goddeloze door het geloof in Jezus Christus terug te komen. Om te onderzoeken of ons kerkelijk leven hier nog wel om draait, en of we daar door genade persoonlijk uit en bij mogen leven.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
						George Whitefield
- FlyingEagle
Vrijdagavond 31 oktober
met een lezing van prof. dr. M.A. van Willigen (TUA)
VIA GENÈVE NAAR NICEA
Calvijn en de erfenis van de vroege kerk
Koorzang en samenzang met medewerking van
Reformatorisch jongerenkoor CHENÁNJA
o.l.v. Jan Hendrik van Schothorst
Opening en sluiting door ds. J.C. Breugem
Wij zien uit naar een mooie avond,
waarbij we als verschillende kerkelijke gemeenten elkaar ook in het oog mogen houden.
Na de herdenking is er in gebouw Rehoboth gelegenheid om wat te drinken en na te praten.
Hartelijk welkom!
De betrokken Edese kerken: CGK GG HGE HHG NGK
COGG

met een lezing van prof. dr. M.A. van Willigen (TUA)
VIA GENÈVE NAAR NICEA
Calvijn en de erfenis van de vroege kerk
Koorzang en samenzang met medewerking van
Reformatorisch jongerenkoor CHENÁNJA
o.l.v. Jan Hendrik van Schothorst
Opening en sluiting door ds. J.C. Breugem
Wij zien uit naar een mooie avond,
waarbij we als verschillende kerkelijke gemeenten elkaar ook in het oog mogen houden.
Na de herdenking is er in gebouw Rehoboth gelegenheid om wat te drinken en na te praten.
Hartelijk welkom!
De betrokken Edese kerken: CGK GG HGE HHG NGK
COGG