Cees schreef:Klinkt allemaal heel mooi. Maar moeten we dan maar een deel van de kerkhistorie afschrijven omdat het betrekking heeft op personen? Ik denk juist dat dit boek wel bijdraagt om een indruk te krijgen van de overwegingen die een belangrijke rol in het leven van ds Mallan gespeeld hebben. Of je het er mee eens bent doet dan niet ter zaken.
Voor mij is een (auto)biografie zeker niet zinloos of verkeerd. Bijv. wat ik heb gelezen over Calvijn en McCheyne vond ik erg leerzaam en indrukwekkend.
Het boek van ds. Mallan zal ik nooit gaan lezen, denk ik. Ergens ligt voor mij een grens richting de 'kleine kerkgeschiedenis' waar ik me een beetje ongemakkelijk begin te voelen bij het publiceren van levensbeschrijvingen. Het is dan alleen relevant voor een (relatief) heel klein groepje mensen en een heel klein stukje geschiedenis.
Als je het bekijkt in de breedte van de kerkgeschiedenis (zowel nu in plaats als altijd in de tijd) zijn de verschillen en gebeurtenissen rond de GG en GGiN zo verwaarloosbaar klein, dat ik me daar niet werkelijk voor kan interesseren.
Ik kan me voorstellen dat dat voor iemand anders weer anders ligt. Ik zou dus iedereen willen vrijlaten om het al dan niet te lezen en te kopen.
Al denk ik wel dat het waardevol is om met elkaar na te denken in hoeverre het goed is om de kleine kerkgeschiedenis uit te vergroten. Verliezen we niet juist daardoor de breedte uit het oog? Dat is hetzelfde ongemak wat ik had bij de tekst boven de rouwadvertentie van deze predikant over Elia. Ik kan me goed voorstellen dat mensen het zo beleven, maar vind het tegelijk een vergelijking die je eigenlijk niet kunt trekken. Omdat je alleen van 'wagen Israëls' kunt spreken, als je het eigen kerkverband zo centraal stelt. Hetzelfde gevoel heb ik bij een beschrijving over het leven van (dan zeg ik toch:
slechts) één dienaar in het koninkrijk van God. De kern van mijn onbehagen/kritiek is dan: We maken onze eigen kleine geschiedenis wel eens wat te groot, denk ik.
Maar nogmaals: ik wil er geen zwaar oordeel aan verbinden, ik zou niet weten waarom. Maar je kunt er denk ik ook wel van gedachten over wisselen, zondat dat het zwart-wit gelijk goed of fout moet zijn.