Levensbeschrijving ds Mallan

2012
Berichten: 69
Lid geworden op: 27 dec 2011, 18:45

Levensbeschrijving ds Mallan

Bericht door 2012 »

De biografie over ds. F. Mallan, die eind deze maand verschijnt, is absoluut geen hagiografie geworden, zegt auteur John Mastenbroek. „Ds. Mallan was een mens als alle anderen, er valt dus niets te verheerlijken. Maar ik heb tijdens het schrijven van dit boek wel bijzondere waardering voor hem gekregen.”


Mastenbroek (66) heeft zware weken achter de rug. De afronding van het boek ”Israëls Wachter sluimert niet. Herinneringen van ds. F. Mallan” (in leven predikant van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland) trok een zware wissel op zijn tijd. Zes dagen per week lichtte rond halfzes zijn computerscherm op, ’s avonds tegen de klok van twaalf gingen de lichten in huize Mastenbroek uit. „De lunch gebruikte ik vaak staande aan het aanrecht.”




Oorlogsverhalen

Van de hand van Mastenbroek verscheen reeds eerder een boek met daarin een hoofdstuk over ds. Mallan: ”’t Gevaar ontkomen”, een bundel met zestien oorlogsverhalen. „Het was al in die tijd dat ds. Mallan mij vroeg of ik zijn levensverhaal zou willen schrijven. Het boek mocht alleen niet eerder verschijnen dan een jaar na zijn overlijden. Zelf stelde hij toen al vast dat zoiets veel vragen zou oproepen. Moest ik als ambtsdrager in de Gereformeerde Gemeenten de biografie schrijven van de man die 1953 had meegemaakt, die tientallen jaren het gezicht had bepaald van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland? Anderen zouden zeggen: Hebben ze in zijn kerk zelf geen mensen die een boek over ds. Mallan kunnen schrijven?”

Mastenbroek hoefde er niet over na te denken of hij het zou doen of niet. Als ds. Mallan hem zijn vertrouwen wilde geven, dan was het goed. „En zo zat ik één middag in de zes weken in de pastorie in Albasserdam. Ds. Mallan vertelde, en ik schreef. Dit boek is volledig in zijn geest geschreven, en op het laatste hoofdstuk na (over zijn ziekbed, het sterven en de begrafenis) door hemzelf geautoriseerd.”

Maar toch, de reeds veel gestelde vraag: Was u de aangewezen persoon om dit boek te schrijven?

„Dat gebeurt wel meer. Henk Hille schreef het boek over de hervormde ds. P. Zandt. Pieter Rouwendal schreef een boek over dr. C. Steenblok.”

Toch snapt Mastenbroek dat het in dit geval minder eenvoudig ligt. „Op de biografie van ds. Mallan legt ieder zijn eigen vergrootglas. Wellicht heb ik me erg kwetsbaar opgesteld. Het is ds. Mallans eigen verhaal geworden, in zijn eigen woorden, en wat mij betreft: ik heb meer last van mezelf dan van kerkmuren.”

Drukproef

Terwijl zijn echtgenote bezig is om in de drukproef de laatste correcties aan te brengen, zegt Mastenbroek: „Ik voorzie natuurlijk wel dat iedereen straks een mening over dit boek heeft. Allerlei mensen gaan natuurlijk zeggen: „Dit of dat staat er nu wel, maar míjn vader vertelde...” Of: „Wat er in dit boek staat, werd door dominee die en die anders verteld.” Ik denk dat ik het maar over me heen laat komen.”

Zijn waardering van ds. Mallan heeft Mastenbroek bij het schrijven van deze biografie niet hoeven bijstellen. „Toen ik veertien jaar was, hoorde ik hem voor het eerst preken. Ik was ervan onder de indruk. Sindsdien heb ik altijd van zijn prediking gehouden. Mijn attestatie ligt bij de gereformeerde gemeente te Gouda, laat dat helder zijn, maar doordeweeks kun je mij overal vinden waar de waarheid wordt gebracht.”

Door de jaren heen werd ds. Mallan wel milder, ontdekte Mastenbroek. „Dat betekent niet dat hij in de prediking water bij de wijn ging doen, want dat was hem een gruwel. Toch werd hij bij het ouder worden milder naar anderen toe, kon hij beter dan vroeger over de kerkmuren heen kijken.”

Anderen beschouwden ds. Mallan wel als de grote leider van zijn kerkverband. „Dat heeft hijzelf nooit gezocht. Dat weet ik uit eigen ervaring. Misschien heeft hij wel gefungeerd als een soort boegbeeld. Hoe zou het anders kunnen. Hij was de laatste leerling van ds. G. H. Kersten en de enige in leven zijnde predikant die 1953 nog had meegemaakt. Vanaf de scheuring was hij voorganger in zijn kerkverband, tot aan zijn overlijden in 2010 toe. Niet minder dan 63 maal werd hij afgevaardigd naar de jaarlijkse synode. Toch heb ik hem leren kennen als iemand die zulke dingen niet zelf zocht.”

In de vele gesprekken die in de pastorie in Alblasserdam zijn gevoerd, was ds. Mallan „ontzaglijk eerlijk”, zegt Mastenbroek. „Soms kon hij last hebben van zijn hoogmoed. Zo werd hij eens ergens gevraagd om in gebed voor te gaan en om daarin de Heere te smeken om regen. Het was al maanden kurkdroog geweest. Diezelfde avond nog ging het regenen. Ds. Mallan vertelde: „Ik stond voor het raam naar de regen te kijken. Toen kwam in mij de pauw overeind.””

Hoe bent u omgegaan met de scheuring van 1953?

„Ik heb ds. Mallan zelf aan het woord gelaten. Er staat zelfs een hoofdstuk in dit boek met als titel ”Naakt aan de dijk gezet”.”

Gekregen teksten

Ds. Mallan was iemand, zo ondervond Mastenbroek, die leefde uit het Woord en bediend werd door het Woord, soms dagelijks. „Hij kreeg altijd veel teksten. Dat mag voor sommigen verdacht lijken, maar ds. Mallan heeft dat echt zo ervaren. Vele malen werd hij uit- en doorgeholpen door een Bijbeltekst. Ook als het ging om mensen die hij moest begraven, kreeg hij meerdere keren licht van Boven. Opmerkelijk hoe vaak hij bij God vandaan te zien kreeg dat iemand een goede ruil had mogen doen, dat het eeuwig wel was geworden. Volstrekt authentiek was dat.”




”Israëls Wachter sluimert niet. Herinneringen van ds. F. Mallan”; J. Mastenbroek; uitg. Sola Gratia, Albasserdam, 2012; 
€ 34,50.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23902
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Levensbeschrijving ds Mallan

Bericht door refo »

Sjongejonge.
Zal Mastenbroek nu eindelijk eens een boek maken dat niet in de ramsj komt?

Hoe weet je trouwens of iemand 'ontzaglijk eerlijk' is?
2012
Berichten: 69
Lid geworden op: 27 dec 2011, 18:45

Re: Levensbeschrijving ds Mallan

Bericht door 2012 »

refo schreef:Sjongejonge.
Zal Mastenbroek nu eindelijk eens een boek maken dat niet in de ramsj komt?

Hoe weet je trouwens of iemand 'ontzaglijk eerlijk' is?
ramsj ??
PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Re: Levensbeschrijving ds Mallan

Bericht door PvS »

2012 schreef:
refo schreef:Sjongejonge.
Zal Mastenbroek nu eindelijk eens een boek maken dat niet in de ramsj komt?

Hoe weet je trouwens of iemand 'ontzaglijk eerlijk' is?
ramsj ??
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ramsj
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
-DIA-
Berichten: 32817
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Levensbeschrijving ds Mallan

Bericht door -DIA- »

Hij heeft ook een korte levensbeschrijving van Pleun Kleijn geschreven.
De bovengemoemde citaten zijn trouwens uit het Reformatorisch Dagblad
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16763
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Levensbeschrijving ds Mallan

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:Sjongejonge.
Zal Mastenbroek nu eindelijk eens een boek maken dat niet in de ramsj komt?

Hoe weet je trouwens of iemand 'ontzaglijk eerlijk' is?
Bij De Slegte ben ik nog nooit een mastenbroekie tegengekomen. Maar misschien hebben ze er wel gelegen hoor, ik kom er vaak, maar ik kan niet zeggen dat ik daar nou heel actief zoek naar mastenbroekies ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Levensbeschrijving ds Mallan

Bericht door Eppo Gremdaat »

Ik vind (als kerkgeschiedenisliefhebber èn belangstellend naar het leven van de beschrevenen) het toch wel erg intressant.
Maar over Ds Mallan is al zò veel gepubliceerd. Wat zal John Mastenbroek er nog aan toe kunnen voegen, vraag ik me - eerlijk gezegd - af.
En inderdaad, veel van dit soort boeken liggen toch op een gegeven moment in de ramsj of - netjes gezegd - je komt ze tegen bij 2e hands boekwinkels en op bazars e.d.
accoord
Berichten: 180
Lid geworden op: 07 jun 2007, 23:12
Locatie: Verweggistan

Re: Levensbeschrijving ds Mallan

Bericht door accoord »

Eppo Gremdaat schreef:Ik vind (als kerkgeschiedenisliefhebber èn belangstellend naar het leven van de beschrevenen) het toch wel erg intressant.
Maar over Ds Mallan is al zò veel gepubliceerd. Wat zal John Mastenbroek er nog aan toe kunnen voegen, vraag ik me - eerlijk gezegd - af.
En inderdaad, veel van dit soort boeken liggen toch op een gegeven moment in de ramsj of - netjes gezegd - je komt ze tegen bij 2e hands boekwinkels en op bazars e.d.
:zegt Eppo....
Ik zal het boek trouw bewaren en mijn (kinds-)kinderen overdragen en hen op het hart drukken het te bewaren.
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Levensbeschrijving ds Mallan

Bericht door Eppo Gremdaat »

accoord schreef::zegt Eppo....
Ik zal het boek trouw bewaren en mijn (kinds-)kinderen overdragen en hen op het hart drukken het te bewaren.
Tja, en wie weet betalen ze er dan wel kapitàlen voor.
[hier iets weggehaald, spreek met respect, aub]
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Levensbeschrijving ds Mallan

Bericht door Simon »

Wellicht geen hagiografie, maar wat steek je er nu van op?
Zijn predikanten voor ons, wat voor de wereld soapsterren zijn ?
Een predikant die zegt de enige te zijn met de ware leer, en die voor na zijn leven nog even dirigeert dat het boek pas na een jaar uit mag komen.
Nee, dan was Paulus houding omtrent 'roem' toch wel wat bescheidener.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Levensbeschrijving ds Mallan

Bericht door helma »

Eppo Gremdaat schreef: Maar over Ds Mallan is al zò veel gepubliceerd. Wat zal John Mastenbroek er nog aan toe kunnen voegen, vraag ik me - eerlijk gezegd - af.
.
Ds Mallan heeft het min of meer gedicteerd begrijp ik. Daar zullen dan toch wel nieuwe dingen gezegd zijn.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10636
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Levensbeschrijving ds Mallan

Bericht door Ad Anker »

Terwijl zijn echtgenote bezig is om in de drukproef de laatste correcties aan te brengen, zegt Mastenbroek: „Ik voorzie natuurlijk wel dat iedereen straks een mening over dit boek heeft. Allerlei mensen gaan natuurlijk zeggen: „Dit of dat staat er nu wel, maar míjn vader vertelde...” Of: „Wat er in dit boek staat, werd door dominee die en die anders verteld.” Ik denk dat ik het maar over me heen laat komen.”
Deze uitspraak is wel interessant. Het is inderdaad het verhaal van wijlen ds. Mallan. Rond de scheuring van '53 is er al veel verschenen, en ook later in de Wachter Sions over die scheuring en de gebeurtenissen daaromtrent. Daarin spelen persoonlijke belevingen een rol.
Ik ben vooral ook benieuwd naar zijn visie op de scheuring van '80. Wat ik daarvan gelezen heb van de hand van wijlen ds. Mallan, vooral in het jaarboek van '81 stemt mij niet zo hoopvol. Ik ben ervan overtuigd dat wijlen ds. A. v.d. Berg in die beschrijving geen recht is gedaan. En ook de opmerkingen over de toenmalige kerkenraad vond ik te ver gaan.
Ik vind trouwens het boek wel erg duur.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Levensbeschrijving ds Mallan

Bericht door Wilhelm »

Is het niet een beetje snel, dat er nu al een boek verschijnt?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10636
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Levensbeschrijving ds Mallan

Bericht door Ad Anker »

Wilhelm schreef:Is het niet een beetje snel, dat er nu al een boek verschijnt?
Nee hoor, hij is in juli 2010 overleden en het boek mocht niet eerder dan een jaar na zijn overlijden uitgegeven worden.
Online
DDD
Berichten: 28947
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Levensbeschrijving ds Mallan

Bericht door DDD »

Voor een objectieve geschiedschrijving is een wat langere termijn wel goed. Maar objectief schrijven was ook niet het doel van de heer Mastenbroek. Wat dat betreft is die termijn niet zo gek.
Gesloten