parsifal schreef: ↑13 jul 2023, 09:51
Wim Anker schreef: ↑12 jul 2023, 18:44
Maar dat is toch precies het standpunt van D66? Die willen immers ook zo min mogelijk abortussen?
Ergens moet ook jij een principiele grens trekken toch? Wanneer mag abortus in jouw ogen wel? In Nederland? Daar is het armoede argument toch niet zo actueel?
.....Ik deel niet de mening van de meeste mensen hier dat er vanaf de bevruchting sprake is van een mens met mensenrechten. .....
Dit is uiteraard de kern van het verschil. Want als er geen sprake is van beschermwaardig leven (een mens) dan snap ik vervolgens prima de verdere belangenafweging.
(sterker nog, dan begrijp ik de terughoudendheid niet zo bij abortus, waarom is het dan nog een issue?)
In tegenstelling tot anderen hier ben je er duidelijk over dat de hele kijk op abortus staat of valt met hoe ongeboren leven te duiden.
(het zou fijn zijn als b.v. @DDD hier ook duidelijk over wordt. Hij is "tegen" abortus. Maar is het embryo in zijn ogen een mens met mensenrechten (en dient de staat het te beschermen als de vrouw dat niet wil) of niet?
Blijft natuurlijk wel de vraag wanneer het dan wel een "mens" is of wordt die bescherming verdient. En dat "arbitrair" noemen lijkt me wel heel mager. Wat is dan het principiële onderscheidt tussen een embryo van een paar dagen of een foetus van 8 maanden?