Gereformeerde Gemeenten

MGG

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Rido91 schreef: Vandaag, 09:11
MGG schreef: Vandaag, 08:58
Rido91 schreef: Vandaag, 08:31
MGG schreef: Vandaag, 07:31

Ik denk dat niemand het curatorium of iets anders op 1 lijn met Jezus durft te zetten.

Ik denk dat ik fout wel mag vervangen in fouten? Petrus had er een behoorlijke puinhoop van gemaakt en toch zat Jezus niet mis. In de Bijbel lezen we van meer kinderen van God dat zij er een puinhoop van gemaakt hebben. Dat neemt het stukje roeping niet weg. Ik zou zeker niet durven te stellen dat als een dominee er een puinhopen van maakt dat dan het curatorium mis zat.

Als alwetende Zoon van God heeft Jezus geweten dat Judas Hem zou verraden.
Het curatorium is toch juist bedoeld om te zorgen dat er geen Judassen worden toegelaten op de preekstoel van de Gereformeerde Gemeente? Als dat allemaal niet zoveel uitmaakt volgens jou: vanwaar dan nog dat curatorium?

Deze dominee is duidelijk niet geschikt om
als predikant te dienen, dat blijkt wel als je er zo'n puinhoop van maakt dus ik ben het eens met @Martijn. Zij die een roeping hebben worden toch bekwaam gemaakt tot dat ambt?
Je verwoord mijn standpunt niet, dus ik kan niks met je vraag.
Ik probeer jouw standpunt niet te verwoorden maar te begrijpen. Ik zie daar toch wel wat inconsequenties in
Ik denk dat je niet kan stellen dat als iemand een puinhoop maakt dat het curatorium behoorlijk mis heeft gezeten. De Bijbelse voorbeelden van mensen die ondanks een roeping een puinhoop maken, wekken bij mij de indruk dat het een het ander niet uitsluit.

Waarbij het wel een optie is dat het curatorium mis zat.
helma

Bericht door helma »

DDD schreef:
helma schreef:
Job schreef:
Amstelodamense schreef: Gisteren, 20:14 Stel je bent heel close, kent elkaar al jaren en er speelt iets (iets heel moois of juist verdriet/overlijden), dan hoeft dat niet perse ongepast te zijn toch? Maar goed, beetje off-topic
Wetend hoe gevoelig dit ligt: nooit maar dan ook nooit aan beginnen vanuit je rol als ambtsdrager. Geen compromissen op dit punt, veel te gevaarlijk. Behoedt u voor de schijn des kwaads. Ambtsdragers en andere gezagsdragers zijn al extreem kwetsbaar op dit punt; kwetsbare gemeenteleden eveneens.
Precies.

Randy Alcorn heeft hier een boekje over geschreven voor werkers in Gods koninkrijk.
De satan is er op uit om juist hen te laten vallen omdat de schade in Gods koninkrijk zo groot is.

https://store.epm.org/sexual-temptation-booklet/

Het is ook ooit verschenen als brochure in het Nederlands
Iemand omhelzen of een hug geven is niet per se hetzelfde als seksueel misbruik. Ik denk zelfs dat dat vooral voorkomt in een cultuur die heel weinig lichamelijk is. Maar ik weet niet of daar ook onderzoeken naar zijn. Maar goed het bijbels beraad MV vindt zelfs dat jongens en meisjes niet mogen bevriend zijn.
Dat heb ik ook niet gesuggereerd. Maar als er lichamelijk contact is kan er een vlammetje aangewakkerd worden. Dus kan je beter aan de veilige kant blijven.

En het is ook duidelijk. Als bijvoorbeeld een jeugdwerker nogal aanrakerig is hoe weet een jongere dan op een gegeven moment wat normaal is of wat 'gewoon' bij het gedrag van deze persoon hoort. Ik heb daar vrij recent nog schadelijke gevolgen van gezien. Er gaat ineens een grens over en het gaat sluipenderwijs.

Ik zal wel gevoelig zijn op dit punt maar heb teveel schade gezien bij zogenaamde betrokken aanhaligheid.
Hou een correcte houding aan. Dan is er inderdaad ook geen schijn van kwaad.

En ik heb zelf onlangs een pastoraal traject gehad in een moeilijke periode. Onze predikant heeft ons op een zeer betrokken manier bijgestaan waarbij een stevige handdruk absoluut voldoende was naast de pastorale gesprekken. Ik zou niet weten wat er meer nodig geweest zou zijn.

Waar vind ik dat het bijbels beraad MV vindt dat jongens en meisjes niet bevriend mogen zijn? Ik heb dat nooit gehoord of gelezen.
GG links

Bericht door GG links »

Hoe het ook zij hij heeft zich het ambt onwaardig gemaakt. Dat heeft niets te maken met onbarmhartgheid tegenover de zondaar. Maar sommige dingen kunnen gewoon niet als je in een bepaalde positie staat.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

De Rijssenaar schreef: Gisteren, 22:34 Hoe bedoel je dat?
Ik heb mijn bericht aangepast. Wat ik bedoel te zeggen dat als het zevende gebod in het geding is, er altijd twee mensen zijn die verantwoordelijk zijn.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Ambtenaar schreef: Vandaag, 09:20
De Rijssenaar schreef: Gisteren, 22:34 Hoe bedoel je dat?
Ik heb mijn bericht aangepast. Wat ik bedoel te zeggen dat als het zevende gebod in het geding is, er altijd twee mensen zijn die verantwoordelijk zijn.
Het door mij vetgedrukte gaat uiteraard lang niet altijd op en generaliseert veel te veel.
Charles

Bericht door Charles »

In een oude Saambinder las ik dat een student was aangenomen door het curatorium. Daar stond bij: Wij hopen van ganser harte, dat straks uit de vrucht moge blijken, dat deze beslissing in des Heeren gunst genomen werd.

Uit de vruchten is overigens gebleken dat dat niet zo was, want betreffende persoon heeft na enkele jaren zijn ambt neergelegd.
Laatst gewijzigd door Charles op 09 sep 2025, 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Wim Anker schreef: Vandaag, 09:39
Het door mij vetgedrukte gaat uiteraard lang niet altijd op en generaliseert veel te veel.
In dit kader ga ik er niet op in, dat leidt tot speculatie.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Charles schreef: Vandaag, 09:44 In een oude Saambinder las ik dat een student was aangenomen door het curatorium. Daar stond bij: Wij hopen van ganser harte, dat straks uit de vrucht moge blijken, dat deze beslissing in des Heeren gunst genomen werd.

Uit de vruchten is overigens gebleken dat dat niet zo was, want betreffende persoon heeft later zijn ambt neergelegd.
Hoop is uitgestelde teleurstelling.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Ambtenaar schreef: Vandaag, 09:51
Wim Anker schreef: Vandaag, 09:39
In dit kader ga ik er niet op in, dat leidt tot speculatie.
Helder en ok.
ejvl

Bericht door ejvl »

GG links schreef: Vandaag, 08:19 Ik snap niet dat hij zijn ambt zelf niet neerlegt maar wacht tot dit door de classis gebeurd.
Wellicht is hij zelf overtuigd onschuldig te zijn?
GG links schreef: Vandaag, 09:18 Hoe het ook zij hij heeft zich het ambt onwaardig gemaakt. Dat heeft niets te maken met onbarmhartgheid tegenover de zondaar. Maar sommige dingen kunnen gewoon niet als je in een bepaalde positie staat.
Dat weet je toch nog niet?

Naar mijn weten loopt het onderzoek nog.

Waarmee ik niets wil goedpraten, integendeel maar wel alleen als er onderzoek en bewijs is.
margrietha

Bericht door margrietha »

De kerkenraad van Genemuiden was gewaarschuwd om geen attest af te geven
De kerkenraad van Oud-Beijerland was gewaarschuwd dat er problemen in Opheusden waren.
Nog voor zijn komst , beroering in de gemeente vanwege de extreme luxe verbouwing van de pastorie. Tientallen leden weg, 2 ambtsdragers weg.
Kerkenraad van Ridderkerk was hiervan op de hoogte, aangezien deze problemen meerdere malen op de classis zijn geweest en er interventie was vanuit de classis.
Toen de bom barstte in Ridderkerk met nog veel meer schade
Een geregisseerd beroep vanuit Ouddorp, middels iemand die een huis beschikbaar stelde. Onder begeleiding bleef het daar relatief rustig en was Ouddorp een springplank naar Waardenburg.
Na alle beschadigingen die er aangericht zijn , ten laatste zijn eigen gezin nog beschadigd naar wat er gisteren naar buiten kwam.
Het houd nooit op en dit is dan uiteindelijk het nare eind.
DDD

Bericht door DDD »

Dat is allemaal heel erg om te lezen. Toch kan ik mij een heel mooie preek in Arnhem herinneren. Dus ik snap ook dat er mensen zijn die dingen van meerdere kanten willen bekijken.

Onderdeel van het probleem is ook dat (ik zie dat verder niet in mijn omgeving) sommige mensen dominees op een voetstuk plaatsen.
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

margrietha schreef: Vandaag, 10:01 De kerkenraad van Genemuiden was gewaarschuwd om geen attest af te geven
De kerkenraad van Oud-Beijerland was gewaarschuwd dat er problemen in Opheusden waren.
Nog voor zijn komst , beroering in de gemeente vanwege de extreme luxe verbouwing van de pastorie. Tientallen leden weg, 2 ambtsdragers weg.
Kerkenraad van Ridderkerk was hiervan op de hoogte, aangezien deze problemen meerdere malen op de classis zijn geweest en er interventie was vanuit de classis.
Toen de bom barstte in Ridderkerk met nog veel meer schade
Een geregisseerd beroep vanuit Ouddorp, middels iemand die een huis beschikbaar stelde. Onder begeleiding bleef het daar relatief rustig en was Ouddorp een springplank naar Waardenburg.
Na alle beschadigingen die er aangericht zijn , ten laatste zijn eigen gezin nog beschadigd naar wat er gisteren naar buiten kwam.
Het houd nooit op en dit is dan uiteindelijk het nare eind.
Ja, dan snap ik wel dat ie uit z’n ambt gezet wordt. Je moet ook nog rekening houden dat GerGemmers heel veel van hun dominee pikken en respect hebben.. Dus ik denk dat ze er wel goed aan gedaan hebben die kerkenraad om zo’n beslissing te nemen.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

De reformatorische kerken zouden eigenlijk moeten stoppen met curatoria, maar werken met geloofsbrieven en praktijkvoorbeelden van 'vruchten van geloof'.
Teveel dominees komen er met een toneelstukje doorheen, maar hebben in de praktijk geen vruchten van geloof. Hun leven laat niet zien dat deze persoon God dient. Veel dominees heersen en gebruiken daarbij technieken die niet passen bij een leven met God. Ik denk daarbij aan bevindelijke toneelstukjes, religieus gemotiveerde dreigementen in tijden van kritiek, leugentjes om bestwil, een hoge drang naar geld en goed, onredelijke boosheid en niet rationeel gedrag als het niet gaat zoals ze willen, leiding geven door verdeel- en heerstrategieen en medestanders een onchristelijke hand boven het hoofd houden uit eigenbelang. Tegelijk worden de echt verloren schapen van de gemeente uitbesteed aan de kerkenraad, maar de alleenstaande vrouw bezocht.
Jezus zei alreeds: "Aan de vrucht herken je de boom." De boom kan wel zeggen dat hij goede vruchten draagt, maar als hij (in persoon) de armen niet voedt en de naakten niet kleedt, dan is zijn geloof dood. (Jak. 2)

Ik heb zelf in de HHK meegemaakt dat een classis en synode zacht waren voor een dominee zonder berouw, die in openlijke zonden leefde en dat deze vanzelfsprekend een tweede kans kreeg in een andere gemeente, terwijl de betreffende kerkenraad onder druk werd gezet om te zwichten en te zwijgen en voor de kosten op moest draaien. (En nee, dat ging niet over mijn thuisgemeente voor de mensen die mij kennen.) Dat was niet goed voor mijn vertrouwen in ambtsdragers. Ik vond het niet alleen schokkend dat die dominee deed alsof zijn neus bloed en gewoon bleef preken, maar ook dat zijn universitair geschoolde medebroeders een andere kant op keken. Is het dan zoals wat een corrupte VVD'er in Limburg ooit zei: "Iedereen doet het, maar ik wordt er op aangesproken!?" En dat er ongemak onder deze mannen is om de confrontatie aan te gaan?
Rido91

Bericht door Rido91 »

MGG schreef: Vandaag, 09:15
Rido91 schreef: Vandaag, 09:11
MGG schreef: Vandaag, 08:58
Rido91 schreef: Vandaag, 08:31

Het curatorium is toch juist bedoeld om te zorgen dat er geen Judassen worden toegelaten op de preekstoel van de Gereformeerde Gemeente? Als dat allemaal niet zoveel uitmaakt volgens jou: vanwaar dan nog dat curatorium?

Deze dominee is duidelijk niet geschikt om
als predikant te dienen, dat blijkt wel als je er zo'n puinhoop van maakt dus ik ben het eens met @Martijn. Zij die een roeping hebben worden toch bekwaam gemaakt tot dat ambt?
Je verwoord mijn standpunt niet, dus ik kan niks met je vraag.
Ik probeer jouw standpunt niet te verwoorden maar te begrijpen. Ik zie daar toch wel wat inconsequenties in
Ik denk dat je niet kan stellen dat als iemand een puinhoop maakt dat het curatorium behoorlijk mis heeft gezeten. De Bijbelse voorbeelden van mensen die ondanks een roeping een puinhoop maken, wekken bij mij de indruk dat het een het ander niet uitsluit.

Waarbij het wel een optie is dat het curatorium mis zat.

Ook dominees zijn geen heiligen en doen zonden, maar deze dominee heeft ook duidelijk laten zien (de eerdere kwesties er bij opgeteld) dat hij duidelijk niet bekwaam is tot dit ambt. Ik zal niet zeggen dat elke zonde die een predikant doet meteen twijfel moet doen rijzen over zijn roeping maar wel als hij laat zien dat hij er ambtelijk meerdere keren een puinhoop van maakt en de bekwaamheid mist om zijn ambt uit te voeren
Plaats reactie