Bezet gebied?

huisman

Re: Bezet gebied?

Bericht door huisman »

Profesto schreef: Gisteren, 19:00
Terri schreef: Gisteren, 17:20 Nou ik ben echt dankbaar dat jullie Israël nog steeds zien als het volk van God.
Alleen als er enkel kritische aantekeningen geplaatst worden en ( in onze ogen) de leugen-propaganda van Hamas niet bestreden wordt, is het soms lastig om elkaar nog te vinden.

Er wordt hier volgens mij praktisch door niemand gezegd dat Israël alles goed doet, maar vanwege een Bijbelse verbinding, is er liefde voor Gods volk.
Tegelijk denk ik, als je de onredelijke haatcampagnes ziet tegen Israël, moet er ergens toch ook een lampje gaan branden? Zo van, wat is er nu echt werkelijk aan de hand?

Sprak pas nog mensen die altijd een soort van middenpositie hadden vwb mening Israël-Palestijnen, maar die nu door wat er allemaal aan haatzaaierij is, een andere mening zijn toegedaan. Ze noemden het dan hun ogen open zijn gegaan.

En mijn punt blijft; waarom wereldwijd zoveel blokkade/uitsluiting van Israël?
We gillen moord en brand als er wat negatiefs over moslims wordt gezegd, want dan is het gelijk discriminatie. Of nog pittiger, je bent een racist enz enz.
Terwijl de problemen soms duidelijk aanwezig zijn in de samenleving.
Waaraan hebben de Joden het in Nederland bv verdiend om zo behandeld te worden?
Nergens aan, en Joden in Nederland moeten beschermd worden tegen mensen die hun haat in woorden en daden omzetten. Volgens mij bestaat daar helemaal geen onenigheid over, alleen wordt er heel veel geprojecteerd op degenen die kritiek hebben op de Israëlische regering en het IDF.

En ik vind samenwerkingen stoppen met en sancties tegen Israël intussen gerechtvaardigd, gezien het doorgaande geweld tegen de Palestijnse burgerbevolking in Gaza en op de Westelijke Jordaanoever.
Toch moet je toegeven dat de ongebreidelde kritiek op Israël en het vele fakenews voor onze Joodse volksgenoten is omgeslagen in pure antisemitisme. Als een Joodse jongen met keppel in één van onze grote steden van A naar B moet is hij onveilig. De kans dat hij gemolesteerd wordt in bijna 100% . Dus doet hij zijn keppel af en verbergt zijn Joodse identiteit. De geschiedenis herhaalt zich helaas. Ik blijf het onvoorstelbaar vinden dat dit in 2025 geaccepteerd wordt.

En ik vind de uitsluiting van Joodse Israëliërs voor allerlei gelegenheden inderdaad pure antisemitisme. Ik noemde al die Joodse dirigent die in Gent werd geweigerd. De man is kritisch op zijn eigen regering maar wordt toch geweigerd vanwege zijn Jood zijn.
Verder hoor ik jou niet over het doorgaande geweld van Hamas tegen Israël. Dankbaar dat de IDF daar stevig tegen optreed. De IDF is een krijgsmacht met hoge morele standaarden. Mijn steun hebben ze.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

ZWP schreef: Gisteren, 14:19
Amstelodamense schreef: Gisteren, 12:40 Tegelijkertijd zijn er ook mensen (gelukkig in mijn omgeving best veel) die christelijk zijn, zich verbonden voelen met het Joodse volk, zeker niet antisemitisch zijn (maar eerder pro-semitisch), maar wel veel moeite hebben met de opstelling van Netanyahu en het doden van onschuldige burgers.
Precies! Waar is in deze tijden van polarisatie de gulden middenweg gebleven, ook in deze discussies.
Eens, die lijkt steeds meer te verdwijnen. Alles is binair, zwart-wit. Je bent voor of je bent tegen. Je bent pro-semiet of anti-semiet. Het is me allemaal wat te simpel.
Amstelodamense

En uiteraard verfoei ik het ook en is het ronduit onacceptabel dat een Joodse jongen niet met een keppeltje op kan lopen in Amsterdam, of waar dan ook. Dat heb ik nergens ontkend.

Ik denk dat ik binnenkort eens een keppeltje koop en het ga uitproberen, ik ben ook wel benieuwd wat er gebeurt. Ik zie er alleen niet zo Joods uit :OO3
Profesto

Bericht door Profesto »

huisman schreef: Gisteren, 19:19
Terri schreef: Gisteren, 17:20 Nou ik ben echt dankbaar dat jullie Israël nog steeds zien als het volk van God.
Alleen als er enkel kritische aantekeningen geplaatst worden en ( in onze ogen) de leugen-propaganda van Hamas niet bestreden wordt, is het soms lastig om elkaar nog te vinden.

Er wordt hier volgens mij praktisch door niemand gezegd dat Israël alles goed doet, maar vanwege een Bijbelse verbinding, is er liefde voor Gods volk.
Tegelijk denk ik, als je de onredelijke haatcampagnes ziet tegen Israël, moet er ergens toch ook een lampje gaan branden? Zo van, wat is er nu echt werkelijk aan de hand?

Sprak pas nog mensen die altijd een soort van middenpositie hadden vwb mening Israël-Palestijnen, maar die nu door wat er allemaal aan haatzaaierij is, een andere mening zijn toegedaan. Ze noemden het dan hun ogen open zijn gegaan.

En mijn punt blijft; waarom wereldwijd zoveel blokkade/uitsluiting van Israël?
We gillen moord en brand als er wat negatiefs over moslims wordt gezegd, want dan is het gelijk discriminatie. Of nog pittiger, je bent een racist enz enz.
Terwijl de problemen soms duidelijk aanwezig zijn in de samenleving.
Waaraan hebben de Joden het in Nederland bv verdiend om zo behandeld te worden?
Nergens aan, en Joden in Nederland moeten beschermd worden tegen mensen die hun haat in woorden en daden omzetten. Volgens mij bestaat daar helemaal geen onenigheid over, alleen wordt er heel veel geprojecteerd op degenen die kritiek hebben op de Israëlische regering en het IDF.

En ik vind samenwerkingen stoppen met en sancties tegen Israël intussen gerechtvaardigd, gezien het doorgaande geweld tegen de Palestijnse burgerbevolking in Gaza en op de Westelijke Jordaanoever.
Toch moet je toegeven dat de ongebreidelde kritiek op Israël en het vele fakenews voor onze Joodse volksgenoten is omgeslagen in pure antisemitisme. Als een Joodse jongen met keppel in één van onze grote steden van A naar B moet is hij onveilig. De kans dat hij gemolesteerd wordt in bijna 100% . Dus doet hij zijn keppel af en verbergt zijn Joodse identiteit. De geschiedenis herhaalt zich helaas. Ik blijf het onvoorstelbaar vinden dat dit in 2025 geaccepteerd wordt.

En ik vind de uitsluiting van Joodse Israëliërs voor allerlei gelegenheden inderdaad pure antisemitisme. Ik noemde al die Joodse dirigent die in Gent werd geweigerd. De man is kritisch op zijn eigen regering maar wordt toch geweigerd vanwege zijn Jood zijn.
Verder hoor ik jou niet over het doorgaande geweld van Hamas tegen Israël. Dankbaar dat de IDF daar stevig tegen optreed. De IDF is een krijgsmacht met hoge morele standaarden. Mijn steun hebben ze.
Er is een verband met reeds aanwezig antisemitisme en het oplaaien van haat en geweld tegen Joden in de huidige situatie.
Het is echter geen oplossing om het genocidale geweld van de Israëlische regering en het IDF niet te benoemen. Joodse mensen moeten beschermd worden tegen haat en geweld, ook tegen geweld van Hamas. Tegelijkertijd moet de Palestijnse burgerbevolking beschermd worden tegen het geweld van Israël én inderdaad tegen de wandaden tegen de eigen bevolking van Hamas.
helma

Bericht door helma »

Als je het woord genocide blijft gebruiken in het spreken over Israël vind ik niet dat je neutraal bent. Dan spreek je na wat Hamas wil dat we geloven.

De IDF neemt voortdurend verschillende maatregelen om burgerslachtoffers in Gaza te voorkomen.
De IDF waarschuwt burgers voorafgaand aan aanvallen via sms, telefoontjes, pamfletten en radio-uitzendingen om hen aan te sporen een aan te vallen gebied te verlaten.
Ze creëeren veilige corridors zodat burgers het bestemde gebied kunnen verlaten.

Er zijn humanitaire corridors voor de levering van hulpgoederen.
De IDF faciliteert hulp, waaronder de levering van voedsel, medicijnen en brandstof, alsook vaccindoses.

De IDF plant aanvallen zorgvuldig om burgerslachtoffers te minimaliseren, waarbij rekening wordt gehouden met de aanwezigheid van burgers in de buurt van hun doel. Ze doen nauwkeurige verkenning en gebruiken inlichtingen om doelen te identificeren om burgerslachtoffers te voorkomen.
(Dat heeft er oa toegeleid dat de aanval in Qatar mislukte, omdat de leiders op dat moment in de gebedsruimte waren en hun telefoons wél in de getroffen ruimte achterbleven)
De IDF heeft de ziekenhuizen in Gaza ondersteund en patiënten in staat gesteld Gaza te verlaten voor medische behandeling in het buitenland.
Als ziekenhuizen het doelwit waren kwam het doordat Hamas misbruik maakte van de ziekenhuizen.

Israël strijdt tegen terroristen.
De dood van burgers is vreselijk maar in Gaza maakt dit deel uit van een duivelse strategie. Helaas.
Hamas gijzelt burgers en gebruikt ze keer op keer als menselijk schild.
Hamas wil alle Joden uitroeien en Israël van de kaart vegen. Dát noem je genocide.

Oorlog is en blijft vreselijk. Zeker voor onschuldige burgers.
Bij ieder slachtoffer krimpt mijn hart ineen. Zelfs als het een terrorist is. Want dood is niet dood...

Maakt de IDF geen fouten? Dat hoor je mij niet zeggen. Maar ik geloof nog steeds dat deze oorlog gerechtvaardigd is en ik zou niet weten hoe Israël dit op een andere manier zou kunnen oplossen.
Een tweestatenoplossing in ieder geval niet.. want Hamas heeft beloofd 7 oktober te zullen blijven herhalen.

https://israeltoday.nl/read/ik-ben-oorl ... e-in-gaza/
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Zeeuw schreef: Gisteren, 17:25
Profesto schreef: Gisteren, 14:25
ZWP schreef: Gisteren, 14:19
Precies! Waar is in deze tijden van polarisatie de gulden middenweg gebleven, ook in deze discussies.
Die gulden middenweg is behoorlijk lastig als je voortdurend onterecht in het antisemitische en Israël-hatende kamp wordt geduwd en je je moet verdedigen tegen allerlei stupide aantijgingen.

Dus: eens met Amstelodamense.
Je reageert niet eens als ik gewoon een fatsoenlijke vraag stel.
Ik wist niet dat je boos werd en ik heb geen vraag gezien, maar dat kan natuurlijk aan mij liggen.
Het eerste deel van je zin in vrij nutteloos, het tweede ligt inderdaad aan jou.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Zeeuw schreef: 13 sep 2025, 16:14
Profesto schreef: 13 sep 2025, 14:00
huisman schreef: 13 sep 2025, 13:07
Profesto schreef: 13 sep 2025, 12:54 Dat = teken tussen kritiek op Israël en antisemitisme is er wat mij betreft dus niet.

Uiteraard zijn er, net als jullie, mensen die dat onderscheid niet kunnen maken. Jullie doen alle signalen van de misdaden van het IDF als onzin en fakenews. Anderen die dit onderscheid niet maken plegen haat- en geweldsmisdrijven tegen Joden die er niets mee te maken hebben.
Ik vind het allebei te dom voor woorden.
Dom is de connectie niet zien. Ik zou zelfs zeggen gevaarlijk dom. Voorbeeld: Joodse dirigent die kritisch is op Israël wordt toch geweigerd in Gent. Waarom? Leg uit waarom dit geen antisemitisme zou zijn?

Jij wast nu alvast je handen in onschuld voor wat Joodse mensen in ons land al meemaken of mocht het in de toekomst tot een pogrom komen. Gewoon de andere kant op kijken want de agressieve kritiek op Israël heeft er niets mee te maken. :bobo
Je denkt te simpel, net als degenen die het geweld in Israël als aanleiding zien voor het plegen haat en geweld tegen Joodse mensen.

Jij wil geen kritiek op Israël/ IDF horen, want het zorgt volgens jou voor antisemitisme. Daarom vind je het fakenews. Het gevaar daarvan is, en dat zie ik je hier in dit topic doen, dat je de waarheid geweld aan gaat doen. En degenen die die boodschap brengt, breng je zoveel mogelijk in diskrediet en schuif je antisemitisme en de schuld van antisemitisch geweld in de schoenen. Dat is onterecht.

Volgens mij kunnen we heel goed kritiek op Israël/IDF hebben, of bepaalde samenwerkingen met de Israëlische regering stoppen, en tegelijkertijd beducht zijn voor antisemitisme en voorzorgsmaatregelen nemen, zodat mensen die overgaan tot antisemitische haat en geweld hun doel niet bereiken.

Ook het stoppen van samenwerking met personen die achter het Israëlische geweld in Gaza en op de Westelijke Jordaanoever staan, lijkt mij geen verkeerde stap. Dat is geen antisemitisme. De samenwerking wordt namelijk niet gestopt om het feit dat ze Joods zijn, maar omdat ze oneigenlijk geweld steunen.

Ik zei vanmorgen al dat ik ging stoppen. Ik vond dit nog een belangrijke aanvulling. Ik neem me voor om nu niet meer te reageren.

Ook niet op de provocerende en stupide bijdragen van MGG en Wim Anker. ::bye
Het blijkt dat dit in de praktijk absoluut niet het geval is. Kijk naar het wielrennen, naar (wat me totaal niet boeit) het songfestival. Het enkele feit dat men uit Israël afkomstig is, is reden voor idioten met vlaggen om ofwel te verstoren, ofwel uit te bannen obv afkomst. Dus: antisemitisme.
Of niet, het was geen vraag, het was meer een opdracht: kijk naar....diverse gebeurtenissen en zie dat men zich richt op Joden in het algemeen.
Profesto

Bericht door Profesto »

@helma: het is helemaal niet de bedoeling om neutraal te zijn. Jij bent toch ook niet neutraal ten opzichte van het kwaad dat Hamas aanricht? Ik ook niet.
Zo ben ik ook niet neutraal ten opzichte van het genocidale geweld van Israël in Gaza en op de Westelijke Jordaanoever.

Misschien is het goed om te beseffen dat wereldwijd weinig steun overblijft voor de Israëlische regering en de acties van het IDF. Israël heeft het intussen aan de stok met het ICJ, de VN, de EU lijkt nu ook sancties te willen. Het standpunt dat Israël lekker bezig is, is een minderheidsstandpunt wat volgens mij niets te maken heeft met de werkelijkheid.

Ik denk dat Israël zeker wel iets anders zou kunnen doen dan systematisch de Gazastrook met de grond gelijk maken, burgers ombrengen, kinderen in hun hoofden, hartstreek en genitaliën beschieten, ziekenhuizen, woongebouwen en kerken vernietigen, journalisten en hulpverleners doden.
Het is statistisch onmogelijk dat de verklaringen van Israël (het zijn allemaal Hamasdoelen) over deze gebeurtenissen hout snijden. Toch wordt die verklaring voortdurend aangevoerd door Israël-adepten.

@Zeeuw, volgens mij ben ik (ook eerder al) voldoende ingegaan op jouw 'opdracht'.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Zoals van Baarle in de 2e kamer af en toe fulmineert doet @Profesto het hier.
Terri

Bericht door Terri »

Idd, afschuwelijk welke woorden er gebruikt worden. Dat je het uit je toetsenbord krijgt..... :ouin
DDD

Bericht door DDD »

Ik lees niet veel anders dan feitelijke constateringen in zijn betoog.
huisman

Bericht door huisman »

Wim Anker schreef: Vandaag, 19:07 Zoals van Baarle in de 2e kamer af en toe fulmineert doet @Profesto het hier.
Hij typt gewoon de Volkskrant over. :bobo
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
helma

Bericht door helma »

https://www.reuters.com/business/aerosp ... 025-09-17/

Eind van het jaar kan Israël de Iron Beam gaan gebruiken. Een baanbrekend systeem.
Amstelodamense

Volgens mij heb je twee vertrekpunten:

a) Het hele gebied Israel, inclusief Gaza, Oost-Jeruzalem en de Westbank behoort het Joodse Volk toe
b) Dit gebied behoort niet sec het Joodse volk toe, we hebben ook de realiteit van Arabische mensen (die we nu ook wel Palestijnen noemen) in die regio

Als je uitgaat van a), vind je het terecht dat kolonisten de Palestijnen op de Westbank terroriseren en geef je Israel volledig gelijk in deze oorlog. Het is een rechtvaardige oorlog volgens aanhangers van de eerste stelling. Ga je uit van b), dan zie je dat er duidelijk twee kanten aan de hele zaak zitten.

De meerderheid van de geref gezindte gaat uit van a) en steunt Israel dus onverkort.
Amstelodamense

huisman schreef: Vandaag, 19:40
Wim Anker schreef: Vandaag, 19:07 Zoals van Baarle in de 2e kamer af en toe fulmineert doet @Profesto het hier.
Hij typt gewoon de Volkskrant over. :bobo
Tsja, en jij volgt onverkort Christenen voor Israel
Plaats reactie