Afgewezen schreef:jakobmarin schreef:Maar ik snap niet goed waarom je 'voorzichtig' wil zijn om 'het predicaat 'zonde'' te verbinden aan genotmiddelen
die schadelijk zijn voor de woonplaats van de Heilige Geest en ook nog eens schadelijk zijn voor je omgeving en ook nog eens schadelijk zijn voor je portemonnee?
Ik bedoel hier dus niet het wijntje 's avonds, met een lekker blokje oude kaas, dat is allemaal prima en kan ik God regelmatig voor danken.
Het is toch een 'aloude gereformeerd waarheid" om zonde ook zonde te noemen?

De vraag is of het zonde is! Wij moeten zeker zorgvuldig omgaan met ons lichaam, de tempel van de Heilige Geest. Maar als hier in de Bijbel waarschuwingen aan verbonden worden, gaat het over hoererij, niet over dat we gezond moeten leven!
We doen veel dingen die schadelijk zijn voor onze gezondheid, omdat die ons op een andere manier voordeel opleveren (prettig, gezellig, lekker). Een blokje oude kaas is ook schadelijk, véél te zout, kans op hoge bloeddruk, etc.
Dat is waar, roken staat niet genoemd in de bijbel (ik zou niet eens weten of dat toen ook al gedaan werd).
Dan afgezien van het ongezonde (wat volgens mij ook zonde is), zijn er nog andere zaken waarom ik roken als zonde zie:
1 Korinthe 6: 12 Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar niet
alle dingen zijn nuttig.
Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar
ik zal mij niet onder de macht van ook maar iets laten brengen.(...)
19-20 Of weet u niet, dat uw lichaam een tempel is van de Heilige Geest,
Die in u is en Die u van God hebt ontvangen, en dat u niet van uzelf bent?
U bent immers duur gekocht.
Verheerlijk daarom God in uw lichaam en in uw geest, die van God zijn.
1 Korinthe 10:30 Of u dus eet of drinkt of
iets anders doet, doe alles tot eer van God.
>> Roken is niet nuttig; roken heeft je in zijn macht (verslavend); roken verheerlijkt God niet; roken is niet tot Gods eer.
Dan is roken toch zonde?
PS En dat zoute blokje kaas is
met mate gewoon gezond voor je, no problem. Je hebt zouten gewoon nodig, maar niet teveel.