Cultuur --> Roken

Mara

Re: Cultuur --> Roken

Bericht door Mara »

Inmiddels kun je sommige rokers gerust als a sociaal bestempelen.
Op het bezoekerstoilet van de high care afdeling in het ziekenhuis, dus waar zeer zieke mensen liggen, met zuurstof o.a., zijn er mensen die gaan paffen op het toilet.
Het stond helemaal blauw van de rook, toen ik de deur opende en de rook waaide natuurlijk naar de gang. :mad
Nu zit er een sticker op de deur: NIET ROKEN.
Maar dat dit nodig is. Ongelooflijk.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

Een tevreden roker is (g)een onruststoker. Of wel soms??
Ik ben er een paar jaar geleden mee opgehouden, ik rookte constant pijp (het minst gevaarlijke, zeggen ze).
Maar op een gegeven moment stopte ik. Abrupt. Geen pijp meer aangeraakt. Ook geen sigaretten of sigaren.
En..... het bevalt prima.
De enige `verslaving`is `s avonds een glas wijn en een wodka met limonade (zgn. tic).
En...ik voel me er prima bij!!
vlinder

Bericht door vlinder »

Mara schreef:Inmiddels kun je sommige rokers gerust als a sociaal bestempelen.
Op het bezoekerstoilet van de high care afdeling in het ziekenhuis, dus waar zeer zieke mensen liggen, met zuurstof o.a., zijn er mensen die gaan paffen op het toilet.
Het stond helemaal blauw van de rook, toen ik de deur opende en de rook waaide natuurlijk naar de gang. :mad
Sja, ik heb genoeg patienten met een zuurstoffles en al van de wc gehaald. Stiekem paffend, daarna kakken en luchtverfrissing. Alsof een zuster gek is. Ook weer steeds meer van die heupflesjes met alcohol in het ziekenhuis...
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Mara

Bericht door Mara »

vlinder schreef:
Mara schreef:Inmiddels kun je sommige rokers gerust als a sociaal bestempelen.
Sja, ik heb genoeg patienten met een zuurstoffles en al van de wc gehaald. Stiekem paffend, daarna kakken en luchtverfrissing. Alsof een zuster gek is. Ook weer steeds meer van die heupflesjes met alcohol in het ziekenhuis...
Dit waren bezoekers/familieleden, want op dat toilet komen geen patiënten.
dennis

Bericht door dennis »

We kunnen er eindeloos over discusseren, maar de werkelijkheid is eenvoudig: roken brengt schade toe aan je gezondheid en is dus niet goed.
Ik heb dan ook grote moeite met het roken van christenen in het algemeen en ambsdragers in het bijzonder. Het doet voor mij afbreuk.
Mara

Bericht door Mara »

dennis schreef:We kunnen er eindeloos over discusseren, maar de werkelijkheid is eenvoudig: roken brengt schade toe aan je gezondheid en is dus niet goed.
Ik heb dan ook grote moeite met het roken van christenen in het algemeen en ambsdragers in het bijzonder. Het doet voor mij afbreuk.
Met de kennis en het inzicht van nu zeg ik ook dat het echt niet kan.
Vroeger kocht men een dikke sigaar voor de dominee, maar aangezien hij hem alleen nog maar buiten mag oproken, is dat niet langer een vriendelijk kado ;)
Het ziet er bovendien nu heel triest uit, die kleumende mensen bij elkaar, in een tochtig hokje, met allemaal hun stinkstokje.
En het zijn niet alleen de bezoekers van het ziekenhuis, ook personeel!
vlinder

Bericht door vlinder »

Mara schreef:
dennis schreef:We kunnen er eindeloos over discusseren, maar de werkelijkheid is eenvoudig: roken brengt schade toe aan je gezondheid en is dus niet goed.
Vroeger kocht men een dikke sigaar voor de dominee, maar aangezien hij hem alleen nog maar buiten mag oproken, is dat niet langer een vriendelijk kado ;)
Het ziet er bovendien nu heel triest uit, die kleumende mensen bij elkaar, in een tochtig hokje, met allemaal hun stinkstokje.
Tuurlijk, personeel bestaat ook uit mensen...
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Dus alles wat schade aan de gezondheid toebrengt, is 'niet goed'. Dan kunnen we heel wat meer dingen opnoemen. Ik vind het niet terecht om roken onder 'zonde' te gaan rangschikken. Het is heel wat anders wanneer je jezelf opzettelijk schade toebrengt of dat je een genotmiddel gebruikt dat mogelijk schade toebrengt.
Dan moet je ook principieel tegen wintersporten zijn (ben ik trouwens ook).
Moet je ook goed op je dieet letten en weet ik wat niet al. Maar mag een mens ook zelf nog keuzes maken? Niet voor iedereen is een perfecte gezondheid prioriteit!
Mara

Bericht door Mara »

vlinder schreef:
Mara schreef:
Tuurlijk, personeel bestaat ook uit mensen...
Toch wel? ;) Maar vervolgens moeten zij erop wijzen hoe schadelijk dit is. :jongle
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Afgewezen schreef:Ik vind het niet terecht om roken onder 'zonde' te gaan rangschikken. Het is heel wat anders wanneer je jezelf opzettelijk schade toebrengt of dat je een genotmiddel gebruikt dat mogelijk schade toebrengt.
Dan moet je ook principieel tegen wintersporten zijn (ben ik trouwens ook).
Moet je ook goed op je dieet letten en weet ik wat niet al. Maar mag een mens ook zelf nog keuzes maken? Niet voor iedereen is een perfecte gezondheid prioriteit!
Dit snap ik niet.
Je lichaam, dat is een tempel en daar woont de Heilige Geest.

Je zou niet de minste vervuiling mogen toelaten en inderdaad niet roken, normaal eten en regelmatig bewegen.
Dit heeft niets met een perfect uitziend lichaam te maken, maar hoe je als christen voor de schepping hoort te zorgen, incl. je eigen lichaam.
En God gaat ook over je geld, hoe kun je dan die dure pakjes blijven kopen en dus minder in de collecte te stoppen?!?

NB. Ik heb zelf bijna 20 jaar gerookt, en kon pas heel gemakkelijk stoppen toen ik het eenmaal als zonde ging zien, niet eerder.
Het is een bevrijding voor me en zelfs een opleving in mijn relatie met God geweest. Er stond immers een bewuste zonde tussen Hem en mij.

Ik heb begrip voor rokers, want het is gewoon akelig verslavend.
Probeer roken te zien zoals je denkt dat God dit ziet, en Hij helpt je al te graag om je ermee te laten stoppen.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

jakobmarin schreef:Dit heeft niets met een perfect uitziend lichaam te maken, maar hoe je als christen voor de schepping hoort te zorgen, incl. je eigen lichaam.
Ik heb het over een 'perfecte gezondheid'. Is het onze plicht wat dat betreft het onderste uit de kan te halen? Is enige nuchterheid dan ook niet geboden?
Let wel, ik promoot niet het roken. Anderzijds wil ik voorzichtig zijn om aan het bescheiden gebruik van genotmiddelen het predicaat 'zonde' te verbinden.
jakobmarin

Afgewezen schreef:
jakobmarin schreef:Dit heeft niets met een perfect uitziend lichaam te maken, maar hoe je als christen voor de schepping hoort te zorgen, incl. je eigen lichaam.
Ik heb het over een 'perfecte gezondheid'. Is het onze plicht wat dat betreft het onderste uit de kan te halen? Is enige nuchterheid dan ook niet geboden?
Let wel, ik promoot niet het roken. Anderzijds wil ik voorzichtig zijn om aan het bescheiden gebruik van genotmiddelen het predicaat 'zonde' te verbinden.
Uiteraard moeten we nuchter zijn en niet van je gezondheid een nieuwe afgod maken, mee eens!

Maar ik snap niet goed waarom je 'voorzichtig' wil zijn om 'het predicaat 'zonde'' te verbinden aan genotmiddelen die schadelijk zijn voor de woonplaats van de Heilige Geest en ook nog eens schadelijk zijn voor je omgeving en ook nog eens schadelijk zijn voor je portemonnee?
Ik bedoel hier dus niet het wijntje 's avonds, met een lekker blokje oude kaas, dat is allemaal prima en kan ik God regelmatig voor danken.

Het is toch een 'aloude gereformeerd waarheid" om zonde ook zonde te noemen? ;)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

jakobmarin schreef:Maar ik snap niet goed waarom je 'voorzichtig' wil zijn om 'het predicaat 'zonde'' te verbinden aan genotmiddelen die schadelijk zijn voor de woonplaats van de Heilige Geest en ook nog eens schadelijk zijn voor je omgeving en ook nog eens schadelijk zijn voor je portemonnee?
Ik bedoel hier dus niet het wijntje 's avonds, met een lekker blokje oude kaas, dat is allemaal prima en kan ik God regelmatig voor danken.

De vraag is of het zonde is! Wij moeten zeker zorgvuldig omgaan met ons lichaam, de tempel van de Heilige Geest. Maar als hier in de Bijbel waarschuwingen aan verbonden worden, gaat het over hoererij, niet over dat we gezond moeten leven!
We doen veel dingen die schadelijk zijn voor onze gezondheid, omdat die ons op een andere manier voordeel opleveren (prettig, gezellig, lekker). Een blokje oude kaas is ook schadelijk, véél te zout, kans op hoge bloeddruk, etc.
jakobmarin

Afgewezen schreef:
jakobmarin schreef:Maar ik snap niet goed waarom je 'voorzichtig' wil zijn om 'het predicaat 'zonde'' te verbinden aan genotmiddelen die schadelijk zijn voor de woonplaats van de Heilige Geest en ook nog eens schadelijk zijn voor je omgeving en ook nog eens schadelijk zijn voor je portemonnee?

De vraag is of het zonde is! Wij moeten zeker zorgvuldig omgaan met ons lichaam, de tempel van de Heilige Geest. Maar als hier in de Bijbel waarschuwingen aan verbonden worden, gaat het over hoererij, niet over dat we gezond moeten leven!
We doen veel dingen die schadelijk zijn voor onze gezondheid, omdat die ons op een andere manier voordeel opleveren (prettig, gezellig, lekker). Een blokje oude kaas is ook schadelijk, véél te zout, kans op hoge bloeddruk, etc.
Dat is waar, roken staat niet genoemd in de bijbel (ik zou niet eens weten of dat toen ook al gedaan werd).

Dan afgezien van het ongezonde (wat volgens mij ook zonde is), zijn er nog andere zaken waarom ik roken als zonde zie:

1 Korinthe 6: 12 Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar niet alle dingen zijn nuttig.
Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar ik zal mij niet onder de macht van ook maar iets laten brengen.(...)
19-20 Of weet u niet, dat uw lichaam een tempel is van de Heilige Geest,
Die in u is en Die u van God hebt ontvangen, en dat u niet van uzelf bent?
U bent immers duur gekocht. Verheerlijk daarom God in uw lichaam en in uw geest, die van God zijn.

1 Korinthe 10:30 Of u dus eet of drinkt of iets anders doet, doe alles tot eer van God.

>> Roken is niet nuttig; roken heeft je in zijn macht (verslavend); roken verheerlijkt God niet; roken is niet tot Gods eer.

Dan is roken toch zonde?

PS En dat zoute blokje kaas is met mate gewoon gezond voor je, no problem. Je hebt zouten gewoon nodig, maar niet teveel.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

jakobmarin schreef:1 Korinthe 6: 12 Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar niet alle dingen zijn nuttig.
Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar ik zal mij niet onder de macht van ook maar iets laten brengen.(...)
19-20 Of weet u niet, dat uw lichaam een tempel is van de Heilige Geest,
Die in u is en Die u van God hebt ontvangen, en dat u niet van uzelf bent?
U bent immers duur gekocht. Verheerlijk daarom God in uw lichaam en in uw geest, die van God zijn.

1 Korinthe 10:30 Of u dus eet of drinkt of iets anders doet, doe alles tot eer van God.

>> Roken is niet nuttig; roken heeft je in zijn macht (verslavend); roken verheerlijkt God niet; roken is niet tot Gods eer.

Dan is roken toch zonde?

PS En dat zoute blokje kaas is met mate gewoon gezond voor je, no problem. Je hebt zouten gewoon nodig, maar niet teveel.
Deze exegese rammelt nogal. Raadpleeg de kanttekeningen SV eens, zou ik zeggen.
En wat dat blokje kaas betreft, je hebt wel zout nodig, maar dat krijgen we per dag méér dan genoeg binnen en zo'n blokje is echt een teveel t.a.v. onze zoutbehoefte.
Van mij mag je je blokje kaas blijven eten, hoor, maar ik wil maar aangeven dat we allemaal dingen doen die 'ongezond' zijn. Rust op ons de plicht om het maximale uit onze gezondheid te halen? Dat is voor mij de vraag.
Plaats reactie