Alex

Josephus

Bericht door Josephus »

Ander schreef:Mijn diepe overtuiging is dat je niet op deze wijze met oudvaders als Comrie aan de haal moet gaan. Je kunt niet evenwichtig citeren op deze manier. Ik kan per direct een citaat van Comrie pakken en dat populair vertalen en op www zetten en dan met een heel andere toonzetting.

De enige die brult van het lachen hier is de duivel en die spant Sophie en Grace voor zijn karretje. Er is nog weinig stichtelijks naar voren gekomen n.a.v. van dit stukje. En ik doe er zelf aan mee.

Droevig....
Diezelfde duivel vindt het ook fantastisch als mensen met allerlei rechtzinnige argumenten verhinderen dat mensen naar Christus toe komen. Ik zou me nog maar een paar keer bedenken voordat je anderen ervan beschuldigt voor het karretje van de duivel gespannen te worden. Je durft heel wat. Daarbij komt: sport en film zijn helemaal niet per definitie van de duivel, rechtzinnigheid is evengoed een populair middel voor hem. Alles met hetzelfde doel: mensen bij God vandaan houden.

En dat ik persoonlijk even de associatie met voetbal had, kwam alleen omdat daar eerder op een nieuwssite een bericht over stond en vervolgens zag ik dat er een nieuw topic met de naam "Alex" was geopend. Mijn primaire associatie had dus totaal niets met de inhoud van deze column te maken.

Bespeur ik uit jouw woorden trouwens dat jij een boek als het ABC leest in de Engelse versie van 1739?
Laatst gewijzigd door Josephus op 23 mei 2007, 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

refo schreef:De bron staat erbij. Sophie is columnist van http://www.refo-nieuws.nl
Er heeft al eens eerder een column van haar hier gestaan, waarbij ze zichzelf voorstelde: een alleenstaande vrouw van 40 met de ziekte van Duchenne. Ze zegt zelf "In blijdschap mag ik mijn kruis dragen en mag ik dagelijks Christus volgen. Christus is mijn leven".
Een mooi getuigenis.

De onderhavige column is van een heel ander caliber, helaas.
Dat is gewoon een verhaal, waarin ze de algemene verzoening uitdraagt. De totale doodstaat van de natuurlijke mens wordt ontkend. De werking van Gods Geest om zondaren te overtuigen van zonden is volgens haar column niet meer nodig.
Met in de eerste (en laatste) regel wat info over Comrie.
refo

Bericht door refo »

Tiberius schreef:
refo schreef:De bron staat erbij. Sophie is columnist van http://www.refo-nieuws.nl
Er heeft al eens eerder een column van haar hier gestaan, waarbij ze zichzelf voorstelde: een alleenstaande vrouw van 40 met de ziekte van Duchenne. Ze zegt zelf "In blijdschap mag ik mijn kruis dragen en mag ik dagelijks Christus volgen. Christus is mijn leven".
Een mooi getuigenis.

De onderhavige column is van een heel ander caliber, helaas.
Dat is gewoon een verhaal, waarin ze de algemene verzoening uitdraagt. De totale doodstaat van de natuurlijke mens wordt ontkend. De werking van Gods Geest om zondaren te overtuigen van zonden is volgens haar column niet meer nodig.
Met in de eerste (en laatste) regel wat info over Comrie.
Wat je over het hoofd ziet is dat de Geest gebruik maakt van de prediking. Zoals je het nu stelt zou je moeten vragen om de werking van de Geest. Dat is echter niet een Bijbelse opdracht. Comrie heeft de opdracht: preek! De hoorder die zijn preek hoort: geloof! Door daar de Geest tussen te plaatsen als voorwaarde (belemmering?) klinkt wel heel geestelijk, maar is het niet.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Ander

Bericht door Ander »

Josephus schreef:
Diezelfde duivel vindt het ook fantastisch als mensen met allerlei rechtzinnige argumenten verhinderen dat mensen naar Christus toe komen. Ik zou me nog maar een paar keer bedenken voordat je anderen ervan beschuldigt voor het karretje van de duivel gespannen te worden. Je durft heel wat. Daarbij komt: sport en film zijn helemaal niet per definitie van de duivel, rechtzinnigheid is evengoed een populair middel voor hem. Alles met hetzelfde doel: mensen bij God vandaan houden.

En dat ik persoonlijk even de associatie met voetbal had, kwam alleen omdat daar eerder op een nieuwssite een bericht over stond en vervolgens zag ik dat er een nieuw topic met de naam "Alex" was geopend. Mijn primaire associatie had dus totaal niets met de inhoud van deze column te maken.

Bespeur ik uit jouw woorden trouwens dat jij een boek als het ABC leest in de Engelse versie van 1739?
Ik gebruik de Nederlandse versie uit 1739. Woubrugge ligt toch ook in Nederland?

Alles wat niet uit God is, is uit de duivel. Je zult met me eens zijn dat deze reacties niet uit God zijn... En mee eens, dode rechtzinnigheid is ook duivels.

Ik zou graag willen weten wat Grace voor ogen heeft om zulke stukjes op het forum te zetten. Als hij uit is op deze reacties is dat laakbaar, als hij uit is op discussies zoals die veel gevoerd worden op dit forum vind ik dat ook laakbaar. Het zijn niet de meest godvruchtige discussies die ik hier vind.

Dus mijn woorden blijven recht overeind staan, Josephus!
Josephus

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:Dat is gewoon een verhaal, waarin ze de algemene verzoening uitdraagt. De totale doodstaat van de natuurlijke mens wordt ontkend. De werking van Gods Geest om zondaren te overtuigen van zonden is volgens haar column niet meer nodig.
Als je ergens iets in wilt lezen, lukt dat doorgaans ook wel. Toch vind ik het knap dat je uit onderstaande citaten de algemene verzoening en een ontkennen van zondebesef haalt. Ik snap best dat iedereen vanuit een bepaald referentiekader (met de daarbij behorende termen) redeneert, maar soms je moet je gewoon even door je eigen referentiekader en je onwennigheid met ander taalgebruik heen prikken.
Sophie schreef:Wat zal het er slecht uitzien als je moet sterven en niet met Christus verenigt bent. Ontwaakt, voordat het te laat is!
[...]
God is verdrietig vanwege jouw zonden. Het is onverantwoord als je niet verdrietig bent over zonden en ook niet bidt om vergeving. Wat is het raar om te leven buiten Christus. In Christus is de gerechtigheid te vinden. Daardoor kan jij voor Hem bestaan.
[...]
Roep Mij aan in de dag der benauwdheid en Ik zal je uithelpen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Josephus schreef:
Tiberius schreef:Dat is gewoon een verhaal, waarin ze de algemene verzoening uitdraagt. De totale doodstaat van de natuurlijke mens wordt ontkend. De werking van Gods Geest om zondaren te overtuigen van zonden is volgens haar column niet meer nodig.
Als je ergens iets in wilt lezen, lukt dat doorgaans ook wel. Toch vind ik het knap dat je uit onderstaande citaten de algemene verzoening en een ontkennen van zondebesef haalt. Ik snap best dat iedereen vanuit een bepaald referentiekader (met de daarbij behorende termen) redeneert, maar soms je moet je gewoon even door je eigen referentiekader en je onwennigheid met ander taalgebruik heen prikken.
Sophie schreef:Wat zal het er slecht uitzien als je moet sterven en niet met Christus verenigt bent. Ontwaakt, voordat het te laat is!
[...]
God is verdrietig vanwege jouw zonden. Het is onverantwoord als je niet verdrietig bent over zonden en ook niet bidt om vergeving. Wat is het raar om te leven buiten Christus. In Christus is de gerechtigheid te vinden. Daardoor kan jij voor Hem bestaan.
[...]
Roep Mij aan in de dag der benauwdheid en Ik zal je uithelpen.
Je pakt de verkeerde citaten.
Ik bedoel deze:
Sopie schreef: Wil jij terug naar God? Doe het dan nu direct.

God ondersteunt jou met Zijn eeuwige armen.

Denk eens wie Christus is. Christus begeert jou als bruid! Denk aan de volmaakte Verbondstrouw. Als je daar ernstig aan denkt, dan kan je toch niet langer wachten? Dan zal je zeggen: Ik wil Christus kiezen, omhelzen en Hem voor eeuwig prijzen.
Josephus

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:
Josephus schreef:Als je ergens iets in wilt lezen, lukt dat doorgaans ook wel.
Je pakt de verkeerde citaten.
Dat bedoel ik dus. Als je maar net die citaten pakt die je het beste uitkomen, dan kun je het geheel precies in die richting sturen die je wenst.
refo

Bericht door refo »

Ander schreef:
Josephus schreef:

Ik gebruik de Nederlandse versie uit 1739. Woubrugge ligt toch ook in Nederland?

Alles wat niet uit God is, is uit de duivel. Je zult met me eens zijn dat deze reacties niet uit God zijn... En mee eens, dode rechtzinnigheid is ook duivels.

Ik zou graag willen weten wat Grace voor ogen heeft om zulke stukjes op het forum te zetten. Als hij uit is op deze reacties is dat laakbaar, als hij uit is op discussies zoals die veel gevoerd worden op dit forum vind ik dat ook laakbaar. Het zijn niet de meest godvruchtige discussies die ik hier vind.

Ik vind dat je wel erg ver gaat.
Inmiddels zie je zelf ook dat je overdrijft en nu ga je de intenties van grace in twijfel trekken en zo je reacties op een andere manier rechtvaardigen.

En wat de afgoderij betreft. Je hebt de originele Nederlandse tekst van Comrie liever dan het heil dat God door een moderne versie ervan kan bewerkstelligen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef:
Ander schreef:
Josephus schreef:

Inmiddels zie je zelf ook dat je overdrijft en nu ga je de intenties van grace in twijfel trekken en zo je reacties op een andere manier rechtvaardigen.

En wat de afgoderij betreft. Je hebt de originele Nederlandse tekst van Comrie liever dan het heil dat God door een moderne versie ervan kan bewerkstelligen.
Ik wil het laatste woord. Nee ik! Nee ik zal het laatste woord hebben!
Ander

Bericht door Ander »

refo schreef:

Overdrijf ik? Zie ik dat zelf? Waar maak je dat uit op?

Intenties van Grace in twijfel trekken? Ik vraag me af waarom hij zoiets plaatst? Hij verwacht reactie, daar is dit forum voor. Zolang hij dat niet duidelijk maakt kan ik zijn intentie moeilijk in twijfel trekken.

Ik hou van nette taal in dit soort zaken heb ik gezegd. Ik kan niets met zulk soort columns. Niet afgoderij, maar wel eerbied voor deze verlichte oudvader. Hadden we er nu nog maar wat van. Bovenstaande column roept ook verdeelde reacties op, zie de discussie tussen Tiberius en Josephus, het is van elk wat wils. Niet echt Comries bedoeling.

Comrie besluit zijn inleiding op het ABC aldus:
Och dat God zelve licht en schijnsel geven wilde, en dat deze zaken doen gedijen tot opbouw, tot versterking en bemoediging van allen, die God kennen en lust hebben tot waarheid in het binnenste.

En refo, dát mis ik hier volkomen.

Nogmaals, wat niet uit God is, is uit de duivel!
Laatst gewijzigd door Ander op 23 mei 2007, 10:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Kislev

Bericht door Kislev »

Wat een drukte zeg.
Toen ik het las dacht ik dat het ging om een stukje van Comrie wat in hedendaags Nederlands was gezet om het stukje wat eigentijdser te maken. Als dat zo is wil ik het originele stukje wel eens lezen.
Als het geen, hervertaald, stuk van Comrie is, is het nogal onzinning om zijn naam daarvoor te gebruiken.
Marnix

Bericht door Marnix »

Ander schreef:Mijn diepe overtuiging is dat je niet op deze wijze met oudvaders als Comrie aan de haal moet gaan. Je kunt niet evenwichtig citeren op deze manier. Ik kan per direct een citaat van Comrie pakken en dat populair vertalen en op www zetten en dan met een heel andere toonzetting.

De enige die brult van het lachen hier is de duivel en die spant Sophie en Grace voor zijn karretje. Er is nog weinig stichtelijks naar voren gekomen n.a.v. van dit stukje. En ik doe er zelf aan mee.

Droevig....
Droevig ja. Het stukje staat vol met Bijbelse waarheden en oproepen, vol van het evangelie. En jij beweert dat de duivel de enige is die lacht, want jou hoogaangeschreven voorvader wordt wat de modern aangehaald? Of het nou terecht is dat hier naar Comrie wordt verwezen, daar kan je over twisten, maar niet dat puur daarom, terwijl de inhoud van de column niet verkeerd is en puur Bijbels, de duivel daarom zou lachen. Integendeel, de duivel lacht niet want wat in het stukje verteld wordt is hoe mensen uit zijn macht kunnen raken, hij gruwt daar van. Als jij dit dus beweert, puur omdat Comries naam er onder staat maar hij niet evenwichtig geciteerd zou zijn kan ik me alleen maar bij Refo aansluiten, dan eerhef je Comrie tot een veel hogere plaats dan de bedoeling is, en met het feit dat je mensen hier op het forum als werktuigen van de duivel bestempeld omdat jij vindt dat het stukje de hedendaags is en niet goed geciteerd ga je inderdaad veel te ver.

Wie zaait hier nou verdeeldheid? Wie veroordeelt hier nou mensen? En wie maakt nou zo'n groot probleem van de naam onder de column? Altijd leuk om te zien trouwens, hoe mensen zo kunnen happen op een column, terwijl dat juist de bedoeling is. beetje prikkelen, chargeren... en velen trappen er telkens weer in :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Josephus

Bericht door Josephus »

Ander schreef:Ik gebruik de Nederlandse versie uit 1739.
refo schreef:Je hebt de originele Nederlandse tekst van Comrie liever dan het heil dat God door een moderne versie ervan kan bewerkstelligen.
Terzijde: voorzover ik weet was Comrie een Schot. Zo origineel is een Nederlandse versie dus ook weer niet. En vertalen is interpreteren, dus ook bij deze versie kun je je dan afvragen of die Comrie wel echt weergeeft zoals die dat bedoeld heeft.

De opmerking van Ander verklaart wel wat. Het probleem is alleen dat als een vertaling uit 1739 je referentiepunt is, een vertaling of parafrase van een paar honderd jaar later eigenlijk al per definitie een "verkrachting" (om in de terminologie van Ander te blijven) oplevert. Zelfs voornaam taalgebruik uit laten we zeggen 1950 is vergeleken met 1739 "populair" te noemen. In die zin kan ik me de geshockeerdheid van Ander (vanuit zijn oogpunt) eigenlijk nog wel voorstellen ook.
Kislev

Bericht door Kislev »

Marnix schreef:... en velen trappen er telkens weer in :)
Behalve Marnix gelukkig.

Heeft iemand die originele tekst van Comrie?
Ander

Bericht door Ander »

Marnix schreef:
Droevig ja. Het stukje staat vol met Bijbelse waarheden en oproepen, vol van het evangelie. En jij beweert dat de duivel de enige is die lacht, want jou hoogaangeschreven voorvader wordt wat de modern aangehaald? Of het nou terecht is dat hier naar Comrie wordt verwezen, daar kan je over twisten, maar niet dat puur daarom, terwijl de inhoud van de column niet verkeerd is en puur Bijbels, de duivel daarom zou lachen. Integendeel, de duivel lacht niet want wat in het stukje verteld wordt is hoe mensen uit zijn macht kunnen raken, hij gruwt daar van. Als jij dit dus beweert, puur omdat Comries naam er onder staat maar hij niet evenwichtig geciteerd zou zijn kan ik me alleen maar bij Refo aansluiten, dan eerhef je Comrie tot een veel hogere plaats dan de bedoeling is, en met het feit dat je mensen hier op het forum als werktuigen van de duivel bestempeld omdat jij vindt dat het stukje de hedendaags is en niet goed geciteerd ga je inderdaad veel te ver.

Wie zaait hier nou verdeeldheid? Wie veroordeelt hier nou mensen? En wie maakt nou zo'n groot probleem van de naam onder de column? Altijd leuk om te zien trouwens, hoe mensen zo kunnen happen op een column, terwijl dat juist de bedoeling is. beetje prikkelen, chargeren... en velen trappen er telkens weer in :)
Marnix,

Gezien de reactie op dit stukje ziet de duivel geen mensen uit zijn macht raken hoor, eerder eronder. Dus het is finaal verkeerd om dit stukje op een forum te zetten waarop gereageerd kan worden. Dat bedoel ik. Wanneer Grace of Sophie of wie dan ook uit bewogenheid iemand kennis wil laten nemen met dit stukje, mail het dan naar iemand.

Ik ga dus niet veel te ver. Alleen dit onder ogen willen zien is lastig...
We (dus ook ik) mogen ons wel eens afvragen welk oogmerk we hebben met veel discussies hier. Het verzandt in ondermaans gekrakeel waar de duivel wel degelijk veel plezier in heeft.
Plaats reactie