Valentijnsdag

Josephus

Bericht door Josephus »

Erasmiaan schreef: Mattheus 21: 12 En Jezus ging in den tempel Gods, en dreef uit allen, die verkochten en kochten in den tempel, en keerde om de tafelen der wisselaars, en de zitstoelen dergenen, die de duiven verkochten.

13 En Hij zeide tot hen: Er is geschreven: Mijn huis zal een huis des gebeds genaamd worden; maar gij hebt dat tot een moordenaarskuil gemaakt.
Bijzonder merkwaardig dat je dit gedeelte juist in dit topic aanhaalt. Wat achtergrondinformatie bij de tempelreiniging:
De tempel was voor de joden, en ook voor Jezus, het hart van Jeruzalem en de heiligste plaats van hun leven. Maar die ‘heiligheid’ werd besmeurd en verontreinigd door allerlei misbruiken en gesjacher. Daar gaat Jezus heftig tegen tekeer. Eigenlijk gaat het om de tempelplein-reiniging. Want de scène speelt zich af op het tempelplein, het zgn. voorhof van de heidenen, een grote binnenplaats. Jezus’ optreden is een kritiek op de corrupte tempelpraktijk. De eigenlijke plaats van de cultus komt niet ter sprake. Wel de heiligheid van het hele tempelcomplex en wat daar allemaal rond gebeurde en dat alles behalve ‘heilig’ was. Er hing waarachtig geen ‘geur van heiligheid’ op het tempelplein! We zien een woedende Jezus. Hij maakt een zweep van touwen en ranselt iedereen van het tempelplein weg. Ook runderen en schapen. De tafels van de geldwisselaars schopt hij met geld en al omver. Hij schreeuwt: ”maak van het huis van mijn Vader geen markt”; geen rovershol, zegt Marcus.

Wat Jezus doet is een profetische shockerende daad. Het hele geld-gedoe rond de godsdienst is hem een doorn in het oog. De tempelpriesters en functionarissen waren de machtige rijke heren. De priesterklasse van de Saduceën waren de architecten en aannemers die zich rijk maakten aan de herbouw en uitbreiding van de herodiaanse tempel die in 20 voor Christus begon en 46 jaar duurde. De farizeeën hadden de veestapels en de fruitplantages in bezit. De mensen moesten dieren en vruchten offeren en tempelbelasting betalen . Het heidense geld mocht de tempel niet binnen en kon niet dienen voor de eredienst, het moest daarom gewisseld worden. De wisselaars deden daar goede zaakjes mee. Niet alleen door de Romeinen maar ook door de tempelbedienaars werd het volk flink uitgezogen. De tempel was verworden tot een centrum van politiek, wetgeving en belastingen. De hoge raad, het sanhedrin, zetelde in de tempel. De tempel was een politieburcht. De tempelheren hadden het hele maatschappelijk leven in handen. Bovendien waren ze mèt de commercanten pro-Romeins. Dit alles maakt dat in de ogen van het moe getergde volk Jezus’ daad een gewaagd en gedurfd provocerend optreden was. Een niet te miskennen protest tegen het misbruik van de tempel als ‘huis van gebed’ en tegen de schandelijke uitbuiting van arme machteloze gelovigen. Het officiële establishment voelt zich tot en met bedreigd. Voor het gewone volk wordt Jezus een populaire volksheld die messiaanse verwachtingen van bevrijding losslaat. Vooral bevrijding van het drukkende Romeinse juk.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Josephus schreef:
Erasmiaan schreef: Mattheus 21: 12 En Jezus ging in den tempel Gods, en dreef uit allen, die verkochten en kochten in den tempel, en keerde om de tafelen der wisselaars, en de zitstoelen dergenen, die de duiven verkochten.

13 En Hij zeide tot hen: Er is geschreven: Mijn huis zal een huis des gebeds genaamd worden; maar gij hebt dat tot een moordenaarskuil gemaakt.
Bijzonder merkwaardig dat je dit gedeelte juist in dit topic aanhaalt. Wat achtergrondinformatie bij de tempelreiniging:
De tempel was voor de joden, en ook voor Jezus, het hart van Jeruzalem en de heiligste plaats van hun leven. Maar die ‘heiligheid’ werd besmeurd en verontreinigd door allerlei misbruiken en gesjacher. Daar gaat Jezus heftig tegen tekeer. Eigenlijk gaat het om de tempelplein-reiniging. Want de scène speelt zich af op het tempelplein, het zgn. voorhof van de heidenen, een grote binnenplaats. Jezus’ optreden is een kritiek op de corrupte tempelpraktijk. De eigenlijke plaats van de cultus komt niet ter sprake. Wel de heiligheid van het hele tempelcomplex en wat daar allemaal rond gebeurde en dat alles behalve ‘heilig’ was. Er hing waarachtig geen ‘geur van heiligheid’ op het tempelplein! We zien een woedende Jezus. Hij maakt een zweep van touwen en ranselt iedereen van het tempelplein weg. Ook runderen en schapen. De tafels van de geldwisselaars schopt hij met geld en al omver. Hij schreeuwt: ”maak van het huis van mijn Vader geen markt”; geen rovershol, zegt Marcus.

Wat Jezus doet is een profetische shockerende daad. Het hele geld-gedoe rond de godsdienst is hem een doorn in het oog. De tempelpriesters en functionarissen waren de machtige rijke heren. De priesterklasse van de Saduceën waren de architecten en aannemers die zich rijk maakten aan de herbouw en uitbreiding van de herodiaanse tempel die in 20 voor Christus begon en 46 jaar duurde. De farizeeën hadden de veestapels en de fruitplantages in bezit. De mensen moesten dieren en vruchten offeren en tempelbelasting betalen . Het heidense geld mocht de tempel niet binnen en kon niet dienen voor de eredienst, het moest daarom gewisseld worden. De wisselaars deden daar goede zaakjes mee. Niet alleen door de Romeinen maar ook door de tempelbedienaars werd het volk flink uitgezogen. De tempel was verworden tot een centrum van politiek, wetgeving en belastingen. De hoge raad, het sanhedrin, zetelde in de tempel. De tempel was een politieburcht. De tempelheren hadden het hele maatschappelijk leven in handen. Bovendien waren ze mèt de commercanten pro-Romeins. Dit alles maakt dat in de ogen van het moe getergde volk Jezus’ daad een gewaagd en gedurfd provocerend optreden was. Een niet te miskennen protest tegen het misbruik van de tempel als ‘huis van gebed’ en tegen de schandelijke uitbuiting van arme machteloze gelovigen. Het officiële establishment voelt zich tot en met bedreigd. Voor het gewone volk wordt Jezus een populaire volksheld die messiaanse verwachtingen van bevrijding losslaat. Vooral bevrijding van het drukkende Romeinse juk.
Er gebeuren dingen in een kerk die daar niet horen, die een ontheiliging zijn. Verschrikkelijk.

@ Kaw: En dan niet gelijk andere dingen gaan noemen. Daar open je maar een ander topic voor.
geledu

Bericht door geledu »

Wat is dat nu toch ?

Is er een topic over de HSV dan zijn de tegestanders diegene die het niet begrijpen.

Gaat het over RKK leden in de CU dan zijn diegene die dat niet begrijpen liefdeloos.

Gaat het over het begrip voor de SGP in hun stelling over de vrouw dan zijn die medestanders niet meer van deze tijd.

Wordt er gewezen op het filtergebruik met internetten dan wordt er gezegd dat de mens heel goed zelf keuze's kan stellen.

Gaat het over de EO dan mogen we niets zeggen want het is toch een voluit Christelijke omroep

Hebben we het hier over de Saambinder en je laat je positief uit dan begrijp je het bij voorbaat niet.

Komt het curatorium ter sprake dan weten we het hier allemaal beter als hen die tot dat werk geroepen zijn.

Neemt een Ds een beroep aan dan kunnen wij wel beoordelen of het een rechte weg is of dat het alleen een keuze is van het vlees.

Zijn er vraagtekens over muziek dan ben je niet meer van deze tijd.

Stel dat je de RKK leer een dwaalleer durft te noemen dan moet je maar aannemen dat alle oudvaders dit verkeerd gezien hebben.

Een afstand nemen van de leer van de veronderstelde wedergeboorte is tot weinig nut want wie zegt dat dit een verkeerde visie is ?

En dan een Valentijnsdienst, wat zeer bijzonder is, waar ik nog nooit van heb gehoord in de kerkgeschiedenis.
Een predikant die een leer brengt die niet is zoals wij in onze reformatorische kerken leren.
Een gemeente die qua levensstijl een geheel andere uitstraalt als waar wij voor staan.
Een leer waar de mens zovaak centraal staat.

Maar pas op , op een reformatorisch forum mogen we daar niet op reageren want ...... wij weten het toch wel beter
Wat wij leren , doen of denken in onze reformatorische gezindte is achterhaald > leve alles wat nieuw en anders is !!

Toch zijn er op dit forum die hier niet in mee willen gaan.
Ach, neem het ze niet kwalijk , ze zijn niet wijzer...
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

geledu schreef:
Maar pas op , op een reformatorisch forum mogen we daar niet op reageren want ...... wij weten het toch wel beter
Wat wij leren , doen of denken in onze reformatorische gezindte is achterhaald > leve alles wat nieuw en anders is !!

Welkom tot de strijd, broeder!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

geledu schreef:Wat is dat nu toch ?

(...) Afbeelding (...)
Geledu,
Ik verzoek je vriendelijk de discussie zuiver te houden, en er niet allerlij dingen die er niets mee te maken hebben bij te halen. Conform het reformatorische gedachtengoed ben ik tegen valentijnsdiensten (dit heeft niets met een bijbelse invulling van de eredienst te maken), maar omdat ik het reformatorische gedachtengoed omarm ben ik juist voor de HSV (sola scriptura). Deze en nog meer zaken hebben helemaal niets met elkaar te maken. Door deze goedkope leuzen vertroebel je de discussie.
refo

Bericht door refo »

Bert Mulder schreef:
geledu schreef:

Welkom tot de strijd, broeder!
Voorwaarts christenstrijders: dat is ook niet goed, want lied van het Leger des Heils.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

J.C. Philpot schreef: Geledu,
Ik verzoek je vriendelijk de discussie zuiver te houden, en er niet allerlij dingen die er niets mee te maken hebben bij te halen. Conform het reformatorische gedachtengoed ben ik tegen valentijnsdiensten (dit heeft niets met een bijbelse invulling van de eredienst te maken), maar omdat ik het reformatorische gedachtengoed omarm ben ik juist voor de HSV (sola scriptura). Deze en nog meer zaken hebben helemaal niets met elkaar te maken. Door deze goedkope leuzen vertroebel je de discussie.
Dat kan best wezen, zo weet ik niet veel van de HSV, maar toch ben ik het met hem eens dat, zolang je te veel 'rechtzinnig' bent hier, je vaak de wind van voren krijgt.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Hahahaha! Wat is dit nu voor wending?
Josephus

Bericht door Josephus »

Erasmiaan schreef:Er gebeuren dingen in een kerk die daar niet horen, die een ontheiliging zijn. Verschrikkelijk.
Vind je dit niet wat theatraal? Je gaat trouwens niet inhoudelijk in op de weerlegging van jouw gebruik van het gedeelte over de tempelreiniging in deze.

Ik ben het op zich met je eens dat "valentijnsdag" niet echt in de liturgie thuishoort, maar termen als "ontheiliging" en "verschrikkelijk" gaan me veel te ver. Ik hoef dat niet voor God te bepalen. Ik geef Kaw trouwens gelijk dat we beter eerst de misstanden in de eigen reformatorische wereld op dit gebied kunnen gaan aanpakken. Diezelfde Jezus heeft namelijk ooit ook iets gezegd over een splinter en een balk.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Erasmiaan schreef:@ Kaw: En dan niet gelijk andere dingen gaan noemen. Daar open je maar een ander topic voor.
Jij gaf toch de aanzet?
Miepie

Bericht door Miepie »

Rom. 12:2

En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij.

Lijkt me voldoende om je verre te houden van deze gemeenschap!

Valentijnsdag is een groot commercieel feest, waar het gros van de winkeliers op inspringt.

Ik vraag me af uit wat voor oogpunt deze gemeente dit wereldse thema toevoegt aan een dienst.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Miepie schreef:Ik vraag me af uit wat voor oogpunt deze gemeente dit wereldse thema toevoegt aan een dienst.
Om aandacht te geven aan het belang van onderlinge liefde?
Miepie

Bericht door Miepie »

Kaw schreef:
Miepie schreef:Ik vraag me af uit wat voor oogpunt deze gemeente dit wereldse thema toevoegt aan een dienst.
Heb je toch geen wereldgelijkvormigheid voor nodig?
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Miepie schreef:
Kaw schreef:
Heb je toch geen wereldgelijkvormigheid voor nodig?
Daar heb je idd geen wereldgelijkvormigheid voor nodig. Ik vind het daarom ook dom dat dit onder het kopje valentijn moest gebeuren. Ik vind de dienst inhoudelijk zo op het oog niet verwerpelijk.
Miepie

Bericht door Miepie »

Kaw schreef:Daar heb je idd geen wereldgelijkvormigheid voor nodig. Ik vind het daarom ook dom dat dit onder het kopje valentijn moest gebeuren. Ik vind de dienst inhoudelijk zo op het oog niet verwerpelijk.
Als een dominee iets in de richting van dit thema zegt is daar opzich niets mis mee maar om nu valentijn bij een dienst te betrekken vindt ik echt niet kunnen.

Het zegt eigenlijk al genoeg als er wordt gezegd: "Wij zijn niet aan vaste regeltjes gebonden. Creativiteit komt in onze ogen bij God vandaan, maar de wereld is ermee aan de haal gegaan. Wat de wereld heeft en voor zichzelf claimt, moet je naar de kerk terughalen. Dat geldt ook voor Valentijnsdag.”

Zo kun je alles wel in je eigen straatje te pas en te onpas nemen.
Plaats reactie