Valentijnsdag

Erasmiaan

Valentijnsdag

Bericht door Erasmiaan »

Refdag schreef:Valentijnsdag
Een aangepaste kerkdienst met het oog op Valentijnsdag; daartoe besloot de vrije baptistengemeente Bethel in Drachten.

Gehuwden en bijna gehuwden mochten zondag in een ruimte voor in de kerk publiekelijk hun liefde uiten. Veel gezinnen, voor de Bethelgemeente dé doelgroep, konden het initiatief waarderen, zegt oudste Gerlof Rienstra. „De zaal zat vol.”

Hoort het gebeuren rond Valentijnsdag in een kerkdienst thuis?
„Niet in een vorm waarbij allerlei mensen naar voren komen en een aanzoek doen, althans, dat was niet onze invulling. Wij wilden mensen de gelegenheid geven elkaar hun liefde te verklaren. Twee echtparen, waarvan er een al meer dan veertig jaar getrouwd was, hebben dat gedaan, en een jong, nog ongetrouwd stel.”

Maar dan nog.
„Wij zijn niet aan vaste regeltjes gebonden. Creativiteit komt in onze ogen bij God vandaan, maar de wereld is ermee aan de haal gegaan. Wat de wereld heeft en voor zichzelf claimt, moet je naar de kerk terughalen. Dat geldt ook voor Valentijnsdag.”

Wat krijgen kerkgangers van zo’n dienst mee?
„Onze voorganger haakte prachtig in op het thema. Hij stelde centraal dat God naar mensen toekomt en van ieder mens houdt. Kerkgangers kregen een kaart mee met de tekst: „Jij bent buitengewoon bijzonder.” Die kunnen ze versturen, want dit moet vaker gezegd worden tegen elkaar.”
Is dit de gemeente van ds. Bottenbleij?
Ballerina

Bericht door Ballerina »

*vraagt zich af hoe de dienst precies ingevuld was*
Adorote

Bericht door Adorote »

Neen het gebeuren rond St Valentijnsdag hoort niet thuis in wat voor kerkdienst dan ook en zo ook niet in het kerkelijke jaar.St Valentijn is een Heilige die ons ten voorbeeld zou kunnen zijn maar meer ook niet.Plus dat dit feest een wereldelijke accent heeft wat in de VS wordt gevierd, waarom dit ook in NL moet grote flauwe kul, het is een getuigenis van geestelijk leegheid.

St .Valentijn is wel iets anders dan een man met wat roze hartjes.
Tiberius
Administrator

Re: Valentijnsdag

Bericht door Tiberius »

Erasmiaan schreef:Is dit de gemeente van ds. Bottenbleij?
Ja.
Een horizontale godsdienst, waarin de mens centraal staat.
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
Ja.
Een horizontale godsdienst, waarin de mens centraal staat.
Gunst, beginnen we nou weer?

Ben je er ooit geweest?

ik heb Bottenbleij wel eens gehoord en God stond 100% centraal.

Kortom, hou gewoon je mond als je hem alleen maar gebruikt om alles wat niet zwaar reformatorisch is liefdeloos te veroordelen en er tegenaan te trappen. Oordeel niet, opdat je niet geoordeeld wordt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Tiberius schreef:
Ja.
Nu snap ik 'het "wonder" van Drachten'.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Gunst, beginnen we nou weer?
Kom, kom, Marnix.
We zitten op een reformatorisch forum. Daar mogen we toch wel een reformatorisch geluid laten horen?
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Tiberius schreef:
Marnix schreef:Gunst, beginnen we nou weer?
Kom, kom, Marnix.
We zitten op een reformatorisch forum. Daar mogen we toch wel een reformatorisch geluid laten horen?
Als dat jouw definitie van reformatorisch is...
Jij bent tot je uitspraak gekomen door het overnemen van meningen van anderen die waarschijnlijk zelf ook geen ervaring hebben met die gemeente, maar ook zijn afgegaan op de mening van anderen.

Je gaat uit van het negatiefste zonder de werkelijke situatie te kennen. Het valt misschien niet onder roddelen of lasteren, maar het is door de HC verboden en wordt genoemd in het rijtje van zonden die onder doodslag vallen.
Adorote

Bericht door Adorote »

De heer bottenbleij is wel het groter middelpunt waar het allemaal om aan het draaien is, wat als deze man vertrekt , wat dan, over het algemeen is de ervaring dat heel zo n gemeenschap als een plumpudding in elkaar zakt, dat geeft te denken.

Het middelpunt in een Kerk of kerkgemeenschap is nog altijd God door Zijn Zoon Jezus Christus.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Kaw schreef:Jij bent tot je uitspraak gekomen door het overnemen van meningen van anderen die waarschijnlijk zelf ook geen ervaring hebben met die gemeente, maar ook zijn afgegaan op de mening van anderen.
Welnee.
Ik reageer op het trieste citaat van oudste Gerlof Rienstra:
Erasmiaan schreef:
Refdag schreef:Hij stelde centraal dat God naar mensen toekomt en van ieder mens houdt.
Adorote schreef:Het middelpunt in een Kerk of kerkgemeenschap is nog altijd God door Zijn Zoon Jezus Christus.
Precies.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Tiberius schreef:
Kaw schreef:Jij bent tot je uitspraak gekomen door het overnemen van meningen van anderen die waarschijnlijk zelf ook geen ervaring hebben met die gemeente, maar ook zijn afgegaan op de mening van anderen.
Welnee.
Ik reageer op het trieste citaat van oudste Gerlof Rienstra:
Erasmiaan schreef:
Refdag schreef:Hij stelde centraal dat God naar mensen toekomt en van ieder mens houdt.
Daar staat niet dat de mens centraal staat in de kerkdienst. Dat is wat jij er van bakt.
De reformatorische traditie is sceptisch over de uitspraak dat God van ieder mens houdt. Maar als je van jouw logica uitgaat, dan is bevinding ten diepste ook het centraal stellen van de mens, want dan gaat het over wat een mens beleefd en voelt.
Tiberius schreef:
Adorote schreef:Het middelpunt in een Kerk of kerkgemeenschap is nog altijd God door Zijn Zoon Jezus Christus.
Precies.
Precies.
Josephus

Bericht door Josephus »

Adorote schreef:De heer bottenbleij is wel het grote middelpunt waar het allemaal om aan het draaien is
Ik vind dit een vrij unfaire opmerking. Je kunt misschien best over bepaalde zaken anders denken, maar als je Bottenbley regelmatig in het pastorale programma van de EO hoort en ook het recente interview in Terdege (!) met hem leest, kom je bepaald niet tot bovenstaande conclusie. Kun je het hem kwalijk nemen dat er onder zijn prediking velen tot geloof zijn gekomen en dat de gemeente zo groot is geworden?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Kaw schreef:De reformatorische traditie is sceptisch over de uitspraak dat God van ieder mens houdt.
Dat zeg ik: we zitten hier op een reformatorisch forum.
Buiten Christus is God een verterend vuur en een eeuwige gloed. Of mogen we dat ook al niet meer zeggen?
Kaw schreef:Maar als je van jouw logica uitgaat, dan is bevinding ten diepste ook het centraal stellen van de mens, want dan gaat het over wat een mens beleefd en voelt.
Klopt. Maar dat heb ik bij dhr. Bottenbleij c.s. niet waargenomen.
Laatst gewijzigd door Tiberius op 13 feb 2007, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Josephus schreef:
Adorote schreef:De heer bottenbleij is wel het grote middelpunt waar het allemaal om aan het draaien is
Ik vind dit een vrij unfaire opmerking. Je kunt misschien best over bepaalde zaken anders denken, maar als je Bottenbley regelmatig in het pastorale programma van de EO hoort en ook het recente interview in Terdege (!) met hem leest, kom je bepaald niet tot bovenstaande conclusie. Kun je het hem kwalijk nemen dat er onder zijn prediking velen tot geloof zijn gekomen en dat de gemeente zo groot is geworden?
Het is ook over Paulus gezegt.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Tiberius schreef:
Kaw schreef:De reformatorische traditie is sceptisch over de uitspraak dat God van ieder mens houdt.
Dat zeg ik: we zitten hier op een reformatorisch forum.
Buiten Christus is God een verterend vuur en een eeuwige gloed. Of mogen we dat ook al niet meer zeggen?
Nee, je verplaatst nu je kritiek. Eerst stel je dat hij de mens centraal stelt en nu geef ik je een zetje en zeg je dat hij dogmatisch verkeerd zit.
Tiberius schreef:
Kaw schreef:Maar als je van jouw logica uitgaat, dan is bevinding ten diepste ook het centraal stellen van de mens, want dan gaat het over wat een mens beleefd en voelt.
Klopt. Maar dat heb ik bij dhr. Bottenbleij c.s. niet vernomen.
Ik snap hier je punt niet.
Plaats reactie