Pagina 185 van 186
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Geplaatst: 04 aug 2025, 10:47
door Johann Gottfried Walther
Ambtenaar schreef: ↑Vandaag, 10:29
huisman schreef: ↑Vandaag, 10:24
1. Unanimiteit is een mooi streven maar we hebben regels wanneer besluiten voor vast en bondig gehouden moeten worden. Die regels zijn gevolgd.
Zeker, maar die regels functioneren niet.
2. In de CGK noemen wij traagheid zorgvuldigheid. Revisie op een GS besluit kan pas door de volgende GS behandeld worden. Dat duurt 3 jaar en dat is inderdaad vrij traag.
In een tijd met zoveel veranderingen die elkaar zo snel opvolgen doet dit archaïsch aan. En dit geldt natuurlijk niet enkel voor de CGK. Het kerkbestuur leidt niet, maar hobbelt achter ontwikkelingen aan,
De Bijbel is niet veranderd, God is niet veranderd.
Hoezo zouden wij op elke verandering moeten reageren, sommige zaken zijn gewoon overduidelijk in Gods woord, maar sommigen willen dat niet serieus nemen.
De kerk kan beter voorzichtig zijn met veranderingen, wij hoeven ook niet modern te zijn, Gods woord is tijdloos.
Het is het eeuwige Woord van God.
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Geplaatst: 04 aug 2025, 10:54
door Ambtenaar
Johann Gottfried Walther schreef: ↑Vandaag, 10:47
De Bijbel is niet veranderd, God is niet veranderd.
Hoezo zouden wij op elke verandering moeten reageren, sommige zaken zijn gewoon overduidelijk in Gods woord, maar sommigen willen dat niet serieus nemen.
Wel met jouw manier van de Bijbel lezen. En dat is natuurlijk precies het punt, anderen gebruiken een andere manier. En natuurlijk vindt een ieder zijn manier het beste. Worden er autoriteitsargumenten ingezet.
De kerk kan beter voorzichtig zijn met veranderingen, wij hoeven ook niet modern te zijn, Gods woord is tijdloos.
Het is het eeuwige Woord van God.
Eens, maar de kerk moet wel tijdig een antwoord hebben op ontwikkelingen. En aan die tijdigheid ontbreekt het vaak. En dan raakt de geest uit de fles.
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Geplaatst: 04 aug 2025, 11:41
door Johann Gottfried Walther
Ik ben tenminste consequent, dat valt van jou niet te zeggen.
Jij wilt met allerlei ontwikkelingen/wanen en soms zelfs wind van leer mee.
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Geplaatst: 04 aug 2025, 12:15
door Middenrefo
Hoe vinden jullie het nu om voor de zoveelste keer in hetzelfde kringetje rond te draaien?
Misschien zou het goed zijn als iedereen eens eerlijk de vraag zou beantwoorden of de ander van dezelfde genade leeft als jij. Of de ander door hetzelfde bloed van Christus gered wordt als jij. Of de ander aan hetzelfde gezag is onderworpen, namelijk Christus, als jij. Als je Filippenzen 2 leest, dan vraag ik mij wel eens af of dat streven naar de zuivere kerk op de manier waarop het in de CGK gebeurt wel Bijbels is.
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Geplaatst: 04 aug 2025, 12:25
door Evangelist
“MidMid” schreef:De regel is eenparigheid. Dat geeft verplichting elkaar te zoeken, te spreken - opnieuw en opnieuw. Tot op het vervelende af...
Maar juist dat spreken wordt onmogelijk gemaakt door alvast feiten te creeëren (lees: vrouwen te bevestigen). En dat niet één keer, maar inmiddels jarenlang. Dan zijn kerkelijke besluiten kennelijk krachteloos geworden. Kerkelijke vergaderingen die nog wel hebben vermaand, hebben tot hun verdriet moeten constateren dat die vermaning (wat echt een heel ingrijpende en weinig gebruikte weg is, die kerkelijk heel veelzeggend is) op geen enkele wijze serieus is genomen. Net zo min als veel andere zaken waarover zorgen zijn geuit.
Je roept op tot gesprek. Maar er wordt al sinds 1998 intensief gesproken. En steeds is de hoofdlijn helder: er is op Bijbelse gronden geen ruimte voor V&A. In 2022 is dat nog explicieter gedaan dan daarvoor, met afwijzing van het minderheidsstandpunt: geen gereformeerde hermeneutiek. Daarom is een studiecommissie hermeneutiek aan het werk. Die hebben een onaf rapport opgeleverd, waaruit duidelijk werd: hier gaat men niet meer uitkomen. De oproep tot gesprek, terwijl het afwijken doorgaat, en waar men ook ‘nooit meer’op terug gaat komen, betekent een lege huls. Zo’n gesprek heeft geen zin. De bereidheid om dat aan te gaan, is er niet meer. Ik begrijp dat, als je ziet hoeveel ambtelijke tijd daar de achterliggende jaren vruchteloos aan besteed is.
Jij probeert steeds een verschil te maken tussen V&A en homoseksuele relaties. De praktijk leert - in tegenstelling tot je anekdotisch bewijs - dat in de meeste gevallen gemeenten met vrouwelijke ambtsdragers ook afwijkend beleid hebben ten aanzien van homoseksuele relaties. En als dat er niet is, dan duurt dat vaak maximaal één generatie en dan is dat er wel.
Wel is duidelijk dat de hermeneutiek die nodig is om tot vrouwelijke ambtsdragers te komen dezelfde is als de hermeneutiek waardoor men ruimte vindt voor homoseksuele relaties.
Kortom: jij zoekt ruimte voor zaken die binnen de CGKniet mogelijk zijn, en ook nooit mogelijk zijn geweest. En al heeft de synode volgens jou dan niet expliciet gezegd dat het tegen de Schrift en de belijdenis ingaat, in vele bijdragen heeft dat wel geklonken. Iedereen wist dat een substantiële minderheid ruimte voor V&A niet zou kunnen (ver)dragen en dat dit dus tot kerkscheiding zou komen.
Je doet steeds alsof BhP een meerderheid in de kerken is. Dat is in het geheel niet juist. BhP is zelfs geen meerderheid binnen de groep Rijnsburg… Er is echter ook een grote groep kerken en predikanten die zich niet tot BhP rekenen, maar evenzeer op geen enkele wijze mee kunnen gaan in een kerkverband waar zó met de Schrift wordt omgegaan dat er ruimte komt voor praktijken die ook zij vinden raken aan het Schriftgezag. Jij vindt dat niet; dat is ook een visie. Maar geen visie die steun vindt in synodale besluiten.
Die besluiten zijn niet eenparig genomen; daar geeft de kerkorde ook ruimte voor. Ze zijn wel met een substantiële meerderheid genomen. Het is verontrustend dat de minderheid die op een andere wijze de Bijbel leest, zoals dat vanuit de Reformatie altijd is gedaan, langzamerhand groeit. Die zorg is heel duidelijk geuit doir de vele vertegenwoordigers van buitenlandse kerken. Dat is zo zorgelijk, omdat het onmiskenbaar gevolgen heeft voor geloof en geloofsbeleving.
Dat gezegd hebbend kom ik bij de vraag van @Middenrefo. Ik vrees dat daar een kernprobleem ligt: leeft men inderdaad kerkbreed van (dezelfde) genade? Dient men wel dezelfde Christus van het Woord? Is zalig worden nog een wonder? Leeft het besef nog dat Christus Zich in een weg van wedergeboorte, geloof en bekering wegschenkt aan een verlorene? En dat dit onmiskenbaar gevolgen heeft voor het leven op zondag en doordeweeks?
Op al die vragen lijken verschillende delen van de kerken (overigens over kerkelijk Nederland breed) elkaar in naam en belijdenis nog wel te raken, maar inhoudelijk eigenlijk niet meer.
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Geplaatst: 04 aug 2025, 12:38
door huisman
Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 12:15
Hoe vinden jullie het nu om voor de zoveelste keer in hetzelfde kringetje rond te draaien?
Misschien zou het goed zijn als iedereen eens eerlijk de vraag zou beantwoorden of de ander van dezelfde genade leeft als jij. Of de ander door hetzelfde bloed van Christus gered wordt als jij. Of de ander aan hetzelfde gezag is onderworpen, namelijk Christus, als jij. Als je Filippenzen 2 leest, dan vraag ik mij wel eens af of dat streven naar de zuivere kerk op de manier waarop het in de CGK gebeurt wel Bijbels is.
Dwalingen laten bestaan is zeker niet Bijbels. Lees Openbaring 2&3. Het is niet een streven naar een zuivere kerk maar naar een kerk die het ‘meest gehoorzaam’ wil zijn aan de Schrift. Daar mag en moet een kerk steeds weer voor staan en onderzoeken in elke tijd en elke cultuur. Dat heeft de CGK op deze twee thema’s grondig gedaan en daar ben ik dankbaar voor.
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Geplaatst: 04 aug 2025, 12:46
door Johann Gottfried Walther
Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 12:15
Hoe vinden jullie het nu om voor de zoveelste keer in hetzelfde kringetje rond te draaien?
Misschien zou het goed zijn als iedereen eens eerlijk de vraag zou beantwoorden of de ander van dezelfde genade leeft als jij. Of de ander door hetzelfde bloed van Christus gered wordt als jij. Of de ander aan hetzelfde gezag is onderworpen, namelijk Christus, als jij. Als je Filippenzen 2 leest, dan vraag ik mij wel eens af of dat streven naar de zuivere kerk op de manier waarop het in de CGK gebeurt wel Bijbels is.
Aan de ene kant goed punt.
Maar aan de andere kant vraag ik mij wel meermaals serieus af, of iemand wel werkelijk van Christus offer en Gods genade kan leven, maar vervolgens zijn eigen zin kan volgen, en Gods woord niet serieus nemen....
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Geplaatst: 04 aug 2025, 12:48
door Ambtenaar
Johann Gottfried Walther schreef: ↑Vandaag, 11:41
Ik ben tenminste consequent, dat valt van jou niet te zeggen.
Jij wilt met allerlei ontwikkelingen/wanen en soms zelfs wind van leer mee.
Ik wijs niet bij voorbaat iets nieuws af. Het denken is niet gestopt in de 17e of 18e eeuw of af sindsdien.
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Geplaatst: 04 aug 2025, 12:54
door Ambtenaar
Evangelist schreef: ↑Vandaag, 12:25
Je roept op tot gesprek. Maar er wordt al sinds 1998 intensief gesproken. En steeds is de hoofdlijn helder: er is op Bijbelse gronden geen ruimte voor V&A. In 2022 is dat nog explicieter gedaan dan daarvoor, met afwijzing van het minderheidsstandpunt: geen gereformeerde hermeneutiek.
En wat is het resultaat. Denken de mensen die het minderheidsstandpunt hanteren opeens anders. Nee, natuurlijk niet. Wat een naïeve gedachte.
Daarom is een studiecommissie hermeneutiek aan het werk. Die hebben een onaf rapport opgeleverd, waaruit duidelijk werd: hier gaat men niet meer uitkomen. De oproep tot gesprek, terwijl het afwijken doorgaat, en waar men ook ‘nooit meer’op terug gaat komen, betekent een lege huls. Zo’n gesprek heeft geen zin. De bereidheid om dat aan te gaan, is er niet meer. Ik begrijp dat, als je ziet hoeveel ambtelijke tijd daar de achterliggende jaren vruchteloos aan besteed is.
Nee, dus is het kerkgenootschap in de huidige vorm ten dode opgeschreven.
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Geplaatst: 04 aug 2025, 13:35
door Middenrefo
Johann Gottfried Walther schreef: ↑Vandaag, 12:46
Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 12:15
Hoe vinden jullie het nu om voor de zoveelste keer in hetzelfde kringetje rond te draaien?
Misschien zou het goed zijn als iedereen eens eerlijk de vraag zou beantwoorden of de ander van dezelfde genade leeft als jij. Of de ander door hetzelfde bloed van Christus gered wordt als jij. Of de ander aan hetzelfde gezag is onderworpen, namelijk Christus, als jij. Als je Filippenzen 2 leest, dan vraag ik mij wel eens af of dat streven naar de zuivere kerk op de manier waarop het in de CGK gebeurt wel Bijbels is.
Aan de ene kant goed punt.
Maar aan de andere kant vraag ik mij wel meermaals serieus af, of iemand wel werkelijk van Christus offer en Gods genade kan leven, maar vervolgens zijn eigen zin kan volgen, en Gods woord niet serieus nemen....
Volgens mij geldt dat voor ons allemaal. Ook in het behoudende deel. Het is echt niet zo moeilijk om duidelijke Bijbelse bepalingen te noemen waar behoudende CGKers ook hun eigen weg volgen.
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Geplaatst: 04 aug 2025, 13:46
door huisman
Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 13:35
Johann Gottfried Walther schreef: ↑Vandaag, 12:46
Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 12:15
Hoe vinden jullie het nu om voor de zoveelste keer in hetzelfde kringetje rond te draaien?
Misschien zou het goed zijn als iedereen eens eerlijk de vraag zou beantwoorden of de ander van dezelfde genade leeft als jij. Of de ander door hetzelfde bloed van Christus gered wordt als jij. Of de ander aan hetzelfde gezag is onderworpen, namelijk Christus, als jij. Als je Filippenzen 2 leest, dan vraag ik mij wel eens af of dat streven naar de zuivere kerk op de manier waarop het in de CGK gebeurt wel Bijbels is.
Aan de ene kant goed punt.
Maar aan de andere kant vraag ik mij wel meermaals serieus af, of iemand wel werkelijk van Christus offer en Gods genade kan leven, maar vervolgens zijn eigen zin kan volgen, en Gods woord niet serieus nemen....
Volgens mij geldt dat voor ons allemaal. Ook in het behoudende deel. Het is echt niet zo moeilijk om duidelijke Bijbelse bepalingen te noemen waar behoudende CGKers ook hun eigen weg volgen.
Corrigeer ons/mij . Graag zelfs.
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Geplaatst: 04 aug 2025, 13:48
door Terri
Ik reageer overigens op niemand specifiek.
Dit houd je klein en nederig. En het geldt voor mij, niet voor de ander.....
Maar, HEER, wie is de man,
Die op 't nauwkeurigst kan
Zijn dwalingen doorgronden?
O bron van 't hoogste goed,
Was, reinig mijn gemoed
Van mijn verborgen zonden.
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Geplaatst: 04 aug 2025, 14:40
door MidMid
Evangelist schreef: ↑Vandaag, 12:25
“MidMid” schreef:De regel is eenparigheid. Dat geeft verplichting elkaar te zoeken, te spreken - opnieuw en opnieuw. Tot op het vervelende af...
Maar juist dat spreken wordt onmogelijk gemaakt door alvast feiten te creeëren (lees: vrouwen te bevestigen). En dat niet één keer, maar inmiddels jarenlang. Dan zijn kerkelijke besluiten kennelijk krachteloos geworden. Kerkelijke vergaderingen die nog wel hebben vermaand, hebben tot hun verdriet moeten constateren dat die vermaning (wat echt een heel ingrijpende en weinig gebruikte weg is, die kerkelijk heel veelzeggend is) op geen enkele wijze serieus is genomen. Net zo min als veel andere zaken waarover zorgen zijn geuit.
Je roept op tot gesprek. Maar er wordt al sinds 1998 intensief gesproken. En steeds is de hoofdlijn helder: er is op Bijbelse gronden geen ruimte voor V&A. In 2022 is dat nog explicieter gedaan dan daarvoor, met afwijzing van het minderheidsstandpunt: geen gereformeerde hermeneutiek. Daarom is een studiecommissie hermeneutiek aan het werk. Die hebben een onaf rapport opgeleverd, waaruit duidelijk werd: hier gaat men niet meer uitkomen. De oproep tot gesprek, terwijl het afwijken doorgaat, en waar men ook ‘nooit meer’op terug gaat komen, betekent een lege huls. Zo’n gesprek heeft geen zin. De bereidheid om dat aan te gaan, is er niet meer. Ik begrijp dat, als je ziet hoeveel ambtelijke tijd daar de achterliggende jaren vruchteloos aan besteed is.
Jij probeert steeds een verschil te maken tussen V&A en homoseksuele relaties. De praktijk leert - in tegenstelling tot je anekdotisch bewijs - dat in de meeste gevallen gemeenten met vrouwelijke ambtsdragers ook afwijkend beleid hebben ten aanzien van homoseksuele relaties. En als dat er niet is, dan duurt dat vaak maximaal één generatie en dan is dat er wel.
Wel is duidelijk dat de hermeneutiek die nodig is om tot vrouwelijke ambtsdragers te komen dezelfde is als de hermeneutiek waardoor men ruimte vindt voor homoseksuele relaties.
Kortom: jij zoekt ruimte voor zaken die binnen de CGKniet mogelijk zijn, en ook nooit mogelijk zijn geweest. En al heeft de synode volgens jou dan niet expliciet gezegd dat het tegen de Schrift en de belijdenis ingaat, in vele bijdragen heeft dat wel geklonken. Iedereen wist dat een substantiële minderheid ruimte voor V&A niet zou kunnen (ver)dragen en dat dit dus tot kerkscheiding zou komen.
Je doet steeds alsof BhP een meerderheid in de kerken is. Dat is in het geheel niet juist. BhP is zelfs geen meerderheid binnen de groep Rijnsburg… Er is echter ook een grote groep kerken en predikanten die zich niet tot BhP rekenen, maar evenzeer op geen enkele wijze mee kunnen gaan in een kerkverband waar zó met de Schrift wordt omgegaan dat er ruimte komt voor praktijken die ook zij vinden raken aan het Schriftgezag. Jij vindt dat niet; dat is ook een visie. Maar geen visie die steun vindt in synodale besluiten.
Die besluiten zijn niet eenparig genomen; daar geeft de kerkorde ook ruimte voor. Ze zijn wel met een substantiële meerderheid genomen. Het is verontrustend dat de minderheid die op een andere wijze de Bijbel leest, zoals dat vanuit de Reformatie altijd is gedaan, langzamerhand groeit. Die zorg is heel duidelijk geuit doir de vele vertegenwoordigers van buitenlandse kerken. Dat is zo zorgelijk, omdat het onmiskenbaar gevolgen heeft voor geloof en geloofsbeleving.
Dat gezegd hebbend kom ik bij de vraag van @Middenrefo. Ik vrees dat daar een kernprobleem ligt: leeft men inderdaad kerkbreed van (dezelfde) genade? Dient men wel dezelfde Christus van het Woord? Is zalig worden nog een wonder? Leeft het besef nog dat Christus Zich in een weg van wedergeboorte, geloof en bekering wegschenkt aan een verlorene? En dat dit onmiskenbaar gevolgen heeft voor het leven op zondag en doordeweeks?
Op al die vragen lijken verschillende delen van de kerken (overigens over kerkelijk Nederland breed) elkaar in naam en belijdenis nog wel te raken, maar inhoudelijk eigenlijk niet meer.
Dank voor je uitgebreide reactie. Het zal je niet verbazen dat ik een wat andere lezing heb van hetgeen jij als feiten lijkt te presenteren.
Waarom de praktijk van vrouw en ambt het gesprek onmogelijk maakt, volg ik niet. Het nodigt juist uit om te vragen naar het waarom. Om de Bijbelse en praktische oorzaken te achterhalen. Wanneer gesprek voor jou betekent dat de ander op jouw standpunt moet uitkomen, ja dan is het onmogelijk. Maar dat lijkt mij ook niet de definitie van een gesprek.
Sommigen worstelen jarenlang met het komen tot bekering, ondanks wekelijks vermaan en appel. Toch wordt iedere zondag weer de kansel beklommen. Misschien moeten we daarom als kerken ons maakbaarheidsdenken laten varen en doen wat onze hand vindt om te doen...
In 2022 is dat nog explicieter gedaan dan daarvoor, met afwijzing van het minderheidsstandpunt: geen gereformeerde hermeneutiek.
Graag de feiten, dus de besluiten van het afwijzen en het markeren als geen gereformeerde hermeneutiek... Ik kan het niet vinden terwijl ik best wel diep in het dossier zit.
De conclusie van de commissie hermeneutiek was volgens mij een andere. Ook graag hier dan de feiten. Iets zeggen zonder bron of citaat daar ga ik niet in mee.
Overigens hecht ik niet heel veel waarde aan wat ter synode naar voren is gebracht aan inbreng. Dat kan ik immers ook betogen van het tegenovergestelde standpunt? Waar je mee moet werken zijn besluiten. Meningen van individuele mensen daar heb ik niet zoveel mee.
In plaats van opnieuw te stellen dat ik probeer verschil aan te brengen tussen v&a en homoseksualiteit kan je ook ingaan op wat ik schrijf over de CRC... Daar is de scheiding met bijhorende synodale uitspraken al 30 jaar een feit...
BhP laat ik liggen, daar heb ik namelijk niets over geschreven.
Dat er een groeiende minderheid is op het standpunt v&a kan je ook anders duiden. Landelijk is er denk ik zelfs een meerderheid aan kerkenraden. Eeuwenoude standpunten kunnen door de Geest in de tijd worden herschreven op grond van Gods woord. Zie hiervoor de slavernij discussie. Zo'n grote groep consequent negeren of via besluiten in toom willen houden, hoeft niet altijd positief te zijn.
Voor mij valt of staat je binding aan Christus niet met de vraag naar vrouw en ambt. Die binding bestaat er voor mij uit dat God door Christus mij er Zelf heeft bijgetrokken. Dat ik mag weten van vergeving en reiniging. En dat ik uit dankbaarheid tot eer van Hem en mijn naaste wil leven (of die nu voor of tegen een vrouw in het ambt is een of die nu wel of niet (al) van Christus is).
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Geplaatst: 04 aug 2025, 15:33
door huisman
MidMid schreef: ↑Vandaag, 14:40
Waarom de praktijk van vrouw en ambt het gesprek onmogelijk maakt, volg ik niet. Het nodigt juist uit om te vragen naar het waarom. Om de Bijbelse en praktische oorzaken te achterhalen. Wanneer gesprek voor jou betekent dat de ander op jouw standpunt moet uitkomen, ja dan is het onmogelijk. Maar dat lijkt mij ook niet de definitie van een gesprek.
Even deze alinea eruit gehaald. Er is in 2020 speciaal voor dit doel een taakgroep Samen kerk zijn ingesteld . Zij hebben een rapport van 80 pagina’s geschreven onder de titel: Zoekt eerst het Koninkrijk van God- een weg terug uit de impasse.
Verder heeft de taakgroep classisvergaderingen bezocht, hebben gesprekken begeleid, hebben ‘ongehoorzame kerkenraden’ bezocht enz.
Om na dit alles deze alinea te durven schrijven vind ik op zijn minst merkwaardig maar ook weer een ombuigen van de feiten.
Als je het rapport vergeten mocht zijn hier de link:
https://cgk.nl/wp-content/uploads/2023/ ... e_LR-2.pdf
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Geplaatst: 04 aug 2025, 15:54
door MidMid
Stellen dat met de activiteiten van die commissie het werk is gedaan, is simpelweg niet de werkelijkheid. De verschillende (!) classes die ik heb meegemaakt, daar was het gesprek net van de grond gekomen. Als je daar nog bezig bent om te verdedigen dat je bij de opening wat anders laat zingen dan een 1773 of andere vertaling leest dan de SV, kan je wel indenken dat een gesprek over wezenlijke zaken nog helemaal niet aan de orde is geweest.
Overigens heb ik niet meegemaakt dat het rapport kerk zijn/zoekt eerst het Koninkrijk van God - daadwerkelijk op de classis is besproken.
Dat sterkt mij enkel maar in de overtuiging dat we wel zeggen met elkaar te hebben gesproken, maar geeft mij grote vraagtekens of dit ook daadwerkelijk is gebeurd.
Waarom trouwens altijd uitgaan van het negatieve 'ombuigen van de feiten'?
Kan het zo zijn dat wij allebei in andere classes acteren en dus verschillende ervaringen hebben? Of is/staat Huisman voor de hele cgk-beleving?