Het is voor particulieren in het algemeen niet verstandig om 10.000 euro op een betaalrekening te zetten. Je kunt ook beroofd worden of je pas gestolen. Een spaarrekening is voor mensen die geld hebben, een begrijpelijke keuze. Ik sluit me aan bij Maanenschijn (en kwam er achter dat ik een draadje kennelijk geheel gemist had).MGG schreef: ↑25 nov 2024, 20:55Dat zeg ik daarom ook niet.merel schreef: ↑25 nov 2024, 20:51 @MGG De vergelijking gaat mank. Deze gelijkenis is niet bedoeld om het vermeerderen van het geld goed te keuren.
Uiteraard hebben wij een spaar- en betaalrekening. Zonder dat kan je niet functioneren in Nederland. Ik heb geen flauw idee hoeveel rente wij krijgen. Het interesseert mij niets. Ik heb namelijk in mijn directe omgeving te veel leed gezien dat is ontstaan door grote financiële verwachtingen op beleggingen.
Je kan prima zonder een spaarrekening. Als je grote verwachtingen hebt, gaat het makkelijk mis. De basis van beleggen is geld wat je over heb voor lange tijd wegzetten zodat je geen last heb van een slecht beursjaar.
Het is niet eenvoudig om als rijke het Koninkrijk der hemelen binnen te gaan. Dat mag ons wel heel voorzichtig maken, al kun je ook doorslaan naar de andere kant. Het is ook niet goed om zoveel geld weg te geven dat je zelf wakker ligt van geldzorgen. Geldzorgen zijn een recept voor een slecht functionerend hoofd en lossen niets op.
Maar goed, er zijn helaas weinig mensen voor wie dat een dilemma is.