Beleggen
-
Re: Beleggen
Lukas, 24 Jezus nu, ziende, dat hij geheel droevig geworden was, zeide: Hoe bezwaarlijk zullen degenen, die goed hebben, in het Koninkrijk Gods ingaan!
25 Want het is lichter, dat een kemel ga door het oog van een naald, dan dat een rijke in het Koninkrijk Gods inga.
25 Want het is lichter, dat een kemel ga door het oog van een naald, dan dat een rijke in het Koninkrijk Gods inga.
- FlyingEagle
Ik heb wel wat beleggingen maar ben niet rijk. En nu?Scheepsbel schreef:Lukas, 24 Jezus nu, ziende, dat hij geheel droevig geworden was, zeide: Hoe bezwaarlijk zullen degenen, die goed hebben, in het Koninkrijk Gods ingaan!
-
Wat maakt dat je belegt dan? Of beleg jij met 10€? Wie word er beter van jouw belegging?FlyingEagle schreef: ↑25 nov 2024, 17:29Ik heb wel wat beleggingen maar ben niet rijk. En nu?Scheepsbel schreef:Lukas, 24 Jezus nu, ziende, dat hij geheel droevig geworden was, zeide: Hoe bezwaarlijk zullen degenen, die goed hebben, in het Koninkrijk Gods ingaan!
-
Absoluut worden beleggers gelokt door hoge rendementen. Dat is m.i. inspelen op de hebzucht, dat is van beide kanten niet goed en verwerpelijk.huisman schreef: ↑25 nov 2024, 16:44Nee hoor. Ik ben opgevoed met de notie dat beleggen gelijkstond aan gokken of een loterij. Als ik nu even google dan zie ik lokkertjes met rendementen van 17.3% enz. Dat lijkt mij de begeerte naar meer rijkdom op te wekken.
Volg het totaal niet maar ken meerdere kerkenraden die het spaargeld principieel niet beleggen. Dat zal ook een reden hebben.
Dat maakt het (gezond) beleggen op zich niet perse verwelijk.
Die 17,3% lijkt mij eerder oplichting dan belegging. Je moet ook niet alles van Google geloven

Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
-
Het bedrijf of de instelling waar je in investeert? En jij zelf uiteraard.Scheepsbel schreef: ↑25 nov 2024, 17:33Wat maakt dat je belegt dan? Of beleg jij met 10€? Wie word er beter van jouw belegging?FlyingEagle schreef: ↑25 nov 2024, 17:29Ik heb wel wat beleggingen maar ben niet rijk. En nu?Scheepsbel schreef:Lukas, 24 Jezus nu, ziende, dat hij geheel droevig geworden was, zeide: Hoe bezwaarlijk zullen degenen, die goed hebben, in het Koninkrijk Gods ingaan!
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
-
Je leest neem ik aan ook de context? In de Bijbel lezen we meerdere voorbeelden van kinderen van God die door God ontzettend rijk gemaakt worden. Zolang je je hart niet op aardse bezetting stelt, is er niks mis met rijkdom. In de geschiedenis van Lukas 24 lag het hart bij de rijkdom.Scheepsbel schreef: ↑25 nov 2024, 17:27 Lukas, 24 Jezus nu, ziende, dat hij geheel droevig geworden was, zeide: Hoe bezwaarlijk zullen degenen, die goed hebben, in het Koninkrijk Gods ingaan!
Mooi tekst maar hoe zit het dan met Abraham,Job,David,Salomo gewoon wat voorbeelden. Het gaat erom dat je het hart er niet op moet zetten. Maar dat is met alles zo,dat kan ook met je interieur, je tuin je huis of auto. Of je kinderen waar je trots op bent omdat ze maatschappelijke hoog op de ladder staan. Het gaat in deze tekst niet over het aardse rijkdom maar over de rijke jongeling die alles moest verkopen. Een deze had al de geboden gehouden een gehoopt dat hij daardoor de zaligheid zou verdienen.Scheepsbel schreef: ↑25 nov 2024, 17:27 Lukas, 24 Jezus nu, ziende, dat hij geheel droevig geworden was, zeide: Hoe bezwaarlijk zullen degenen, die goed hebben, in het Koninkrijk Gods ingaan!
-
Knap als jij in de geschiedenis van de emausgangers leest over rijkdom.MGG schreef: ↑25 nov 2024, 17:35Je leest neem ik aan ook de context? In de Bijbel lezen we meerdere voorbeelden van kinderen van God die door God ontzettend rijk gemaakt worden. Zolang je je hart niet op aardse bezetting stelt, is er niks mis met rijkdom. In de geschiedenis van Lukas 24 lag het hart bij de rijkdom.Scheepsbel schreef: ↑25 nov 2024, 17:27 Lukas, 24 Jezus nu, ziende, dat hij geheel droevig geworden was, zeide: Hoe bezwaarlijk zullen degenen, die goed hebben, in het Koninkrijk Gods ingaan!
-
Excuses beetje dom van mij om bij Lukas 24 nog aan de rijke jongeling te denken.Scheepsbel schreef: ↑25 nov 2024, 17:40Knap als jij in de geschiedenis van de emausgangers leest over rijkdom.MGG schreef: ↑25 nov 2024, 17:35Je leest neem ik aan ook de context? In de Bijbel lezen we meerdere voorbeelden van kinderen van God die door God ontzettend rijk gemaakt worden. Zolang je je hart niet op aardse bezetting stelt, is er niks mis met rijkdom. In de geschiedenis van Lukas 24 lag het hart bij de rijkdom.Scheepsbel schreef: ↑25 nov 2024, 17:27 Lukas, 24 Jezus nu, ziende, dat hij geheel droevig geworden was, zeide: Hoe bezwaarlijk zullen degenen, die goed hebben, in het Koninkrijk Gods ingaan!
Neemt overigens mijn punt niet weg. Namelijk dat God mensen zoals Jakob en Job rijk maakte en dat belangrijk genoeg vond om het in de Bijbel op te nemen.
Net zo knap dat je dan zelf niet even aangeeft dat het Lukas 18 is in plaats van 24.Scheepsbel schreef: ↑25 nov 2024, 17:40Knap als jij in de geschiedenis van de emausgangers leest over rijkdom.MGG schreef: ↑25 nov 2024, 17:35Je leest neem ik aan ook de context? In de Bijbel lezen we meerdere voorbeelden van kinderen van God die door God ontzettend rijk gemaakt worden. Zolang je je hart niet op aardse bezetting stelt, is er niks mis met rijkdom. In de geschiedenis van Lukas 24 lag het hart bij de rijkdom.Scheepsbel schreef: ↑25 nov 2024, 17:27 Lukas, 24 Jezus nu, ziende, dat hij geheel droevig geworden was, zeide: Hoe bezwaarlijk zullen degenen, die goed hebben, in het Koninkrijk Gods ingaan!
-
Als je de geestelijke strekking er van ziet wel, rijkdom zelf is niet onbijbels het is hoe je er mee omgaat, wil je het steeds vermeerderen of dien je er God mee?MGG schreef: ↑25 nov 2024, 17:43Excuses beetje dom van mij om bij Lukas 24 nog aan de rijke jongeling te denken.Scheepsbel schreef: ↑25 nov 2024, 17:40Knap als jij in de geschiedenis van de emausgangers leest over rijkdom.MGG schreef: ↑25 nov 2024, 17:35Je leest neem ik aan ook de context? In de Bijbel lezen we meerdere voorbeelden van kinderen van God die door God ontzettend rijk gemaakt worden. Zolang je je hart niet op aardse bezetting stelt, is er niks mis met rijkdom. In de geschiedenis van Lukas 24 lag het hart bij de rijkdom.Scheepsbel schreef: ↑25 nov 2024, 17:27 Lukas, 24 Jezus nu, ziende, dat hij geheel droevig geworden was, zeide: Hoe bezwaarlijk zullen degenen, die goed hebben, in het Koninkrijk Gods ingaan!
Neemt overigens mijn punt niet weg. Namelijk dat God mensen zoals Jakob en Job rijk maakte en dat belangrijk genoeg vond om het in de Bijbel op te nemen.
-
Dit klinkt een stuk genuanceerder dan je eerdere berichtScheepsbel schreef: ↑25 nov 2024, 17:51Als je de geestelijke strekking er van ziet wel, rijkdom zelf is niet onbijbels het is hoe je er mee omgaat, wil je het steeds vermeerderen of dien je er God mee?MGG schreef: ↑25 nov 2024, 17:43Excuses beetje dom van mij om bij Lukas 24 nog aan de rijke jongeling te denken.Scheepsbel schreef: ↑25 nov 2024, 17:40Knap als jij in de geschiedenis van de emausgangers leest over rijkdom.MGG schreef: ↑25 nov 2024, 17:35
Je leest neem ik aan ook de context? In de Bijbel lezen we meerdere voorbeelden van kinderen van God die door God ontzettend rijk gemaakt worden. Zolang je je hart niet op aardse bezetting stelt, is er niks mis met rijkdom. In de geschiedenis van Lukas 24 lag het hart bij de rijkdom.
Scheepsbel schreef: Beleggen word altijd gedaan om zijn geld en goederen te vermeerderen dat is onchristelijk en al veel ellende uit voortgekomen, zichzelf verrijken is niks waardigs aan.
Dat waren mijn lieve ouders die deze opvoedkundige les vonden passen bij een christelijke opvoeding. Net als niet staken, niet demonstreren, geen lid van een vakbond, niet naar de kermis, bioscoop, disco enz.Zeeuw schreef: ↑25 nov 2024, 17:12Dan ben je opgevoed door mensen die niet wisten wat beleggen is.huisman schreef: ↑25 nov 2024, 16:44Nee hoor. Ik ben opgevoed met de notie dat beleggen gelijkstond aan gokken of een loterij. Als ik nu even google dan zie ik lokkertjes met rendementen van 17.3% enz. Dat lijkt mij de begeerte naar meer rijkdom op te wekken.
Volg het totaal niet maar ken meerdere kerkenraden die het spaargeld principieel niet beleggen. Dat zal ook een reden hebben.
Kijk met dankbaarheid terug op een liefdevolle warme en christelijke opvoeding.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
- FlyingEagle
Gewoon als hobby. Leuk om in te verdiepen maar met een beperkt budget. <-10k Heb er nu een kleine wint op.Scheepsbel schreef:Wat maakt dat je belegt dan? Of beleg jij met 10€? Wie word er beter van jouw belegging?FlyingEagle schreef: ↑25 nov 2024, 17:29Ik heb wel wat beleggingen maar ben niet rijk. En nu?Scheepsbel schreef:Lukas, 24 Jezus nu, ziende, dat hij geheel droevig geworden was, zeide: Hoe bezwaarlijk zullen degenen, die goed hebben, in het Koninkrijk Gods ingaan!
Dat is erg mooi, maar mijn punt blijft overeind.huisman schreef: ↑25 nov 2024, 18:23Dat waren mijn lieve ouders die deze opvoedkundige les vonden passen bij een christelijke opvoeding. Net als niet staken, niet demonstreren, geen lid van een vakbond, niet naar de kermis, bioscoop, disco enz.Zeeuw schreef: ↑25 nov 2024, 17:12Dan ben je opgevoed door mensen die niet wisten wat beleggen is.huisman schreef: ↑25 nov 2024, 16:44Nee hoor. Ik ben opgevoed met de notie dat beleggen gelijkstond aan gokken of een loterij. Als ik nu even google dan zie ik lokkertjes met rendementen van 17.3% enz. Dat lijkt mij de begeerte naar meer rijkdom op te wekken.
Kijk met dankbaarheid terug op een liefdevolle warme en christelijke opvoeding.