Beleggen

DDD

Re: Beleggen

Bericht door DDD »

Aha. Juist. Ik ben duidelijk niet meer zo thuis in beleggingen als toen ik jong was.
MGG schreef: 25 nov 2024, 20:55
merel schreef: 25 nov 2024, 20:51 @MGG De vergelijking gaat mank. Deze gelijkenis is niet bedoeld om het vermeerderen van het geld goed te keuren.

Uiteraard hebben wij een spaar- en betaalrekening. Zonder dat kan je niet functioneren in Nederland. Ik heb geen flauw idee hoeveel rente wij krijgen. Het interesseert mij niets. Ik heb namelijk in mijn directe omgeving te veel leed gezien dat is ontstaan door grote financiële verwachtingen op beleggingen.
Dat zeg ik daarom ook niet.
Je kan prima zonder een spaarrekening. Als je grote verwachtingen hebt, gaat het makkelijk mis. De basis van beleggen is geld wat je over heb voor lange tijd wegzetten zodat je geen last heb van een slecht beursjaar.
Het is voor particulieren in het algemeen niet verstandig om 10.000 euro op een betaalrekening te zetten. Je kunt ook beroofd worden of je pas gestolen. Een spaarrekening is voor mensen die geld hebben, een begrijpelijke keuze. Ik sluit me aan bij Maanenschijn (en kwam er achter dat ik een draadje kennelijk geheel gemist had).

Het is niet eenvoudig om als rijke het Koninkrijk der hemelen binnen te gaan. Dat mag ons wel heel voorzichtig maken, al kun je ook doorslaan naar de andere kant. Het is ook niet goed om zoveel geld weg te geven dat je zelf wakker ligt van geldzorgen. Geldzorgen zijn een recept voor een slecht functionerend hoofd en lossen niets op.

Maar goed, er zijn helaas weinig mensen voor wie dat een dilemma is.
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: 25 nov 2024, 22:44 Aha. Juist. Ik ben duidelijk niet meer zo thuis in beleggingen als toen ik jong was.
MGG schreef: 25 nov 2024, 20:55
merel schreef: 25 nov 2024, 20:51 @MGG De vergelijking gaat mank. Deze gelijkenis is niet bedoeld om het vermeerderen van het geld goed te keuren.

Uiteraard hebben wij een spaar- en betaalrekening. Zonder dat kan je niet functioneren in Nederland. Ik heb geen flauw idee hoeveel rente wij krijgen. Het interesseert mij niets. Ik heb namelijk in mijn directe omgeving te veel leed gezien dat is ontstaan door grote financiële verwachtingen op beleggingen.
Dat zeg ik daarom ook niet.
Je kan prima zonder een spaarrekening. Als je grote verwachtingen hebt, gaat het makkelijk mis. De basis van beleggen is geld wat je over heb voor lange tijd wegzetten zodat je geen last heb van een slecht beursjaar.
Het is voor particulieren in het algemeen niet verstandig om 10.000 euro op een betaalrekening te zetten. Je kunt ook beroofd worden of je pas gestolen. Een spaarrekening is voor mensen die geld hebben, een begrijpelijke keuze. Ik sluit me aan bij Maanenschijn (en kwam er achter dat ik een draadje kennelijk geheel gemist had).

Het is niet eenvoudig om als rijke het Koninkrijk der hemelen binnen te gaan. Dat mag ons wel heel voorzichtig maken, al kun je ook doorslaan naar de andere kant. Het is ook niet goed om zoveel geld weg te geven dat je zelf wakker ligt van geldzorgen. Geldzorgen zijn een recept voor een slecht functionerend hoofd en lossen niets op.

Maar goed, er zijn helaas weinig mensen voor wie dat een dilemma is.
Veel mensen hebben een spaarrekening bij dezelfde bank. Limieten omlaag zetten is de beste maatregelen tegen een groot verlies door diefstal.

Ik heb geen enkele moeite met beleggen, maar wel vragen over uitgaven. Bijvoorbeeld als ik de rekeningen voor vakantie betaal en besef dat van dat geld ook Bijbels gekocht kunnen worden. Geld weggeven is niet zo moeilijk maar luxe laten om meer weg te kunnen geven wel. Tenminste voor mij dan.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Ik vind het vooral erg belangrijk om te weten wat mijn vermogen ‘doet’. Dat maakt dat ik kritisch ben/zou zijn aan wie ik een pand verhuur. Wat is de business die daarin plaats vind? En is de huur die ik vraag in verhouding tot de markt, maar nog meer tot de omzet van de huurder.

Dat is ook zo met geld uitlenen tegen rendement. Waar gaat dat naar toe? Is het een verantwoorde besteding en gevraagde rente? Voegt het bedrijf waarvan ik aandelen heb wat toe aan de maatschappij? Ik ben en blijf verantwoordelijk voor de besteding van mijn vermogen. En dat betekent dat iemand soms voor heel geringe tegenprestatie gebruik maakt van mijn eigendom. Maar soms is het ook verantwoord om hoger in te zetten. Of een privaat hypotheekrecht te nemen.

Aandelenpakketten met allerlei bedrijven, geld wegzetten bij buissinesbanken die weer uitlenen etc vind ik niet passen bij de verantwoording die ik mij zelf opleg.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
ZWP

Bericht door ZWP »

Scheepsbel schreef: 25 nov 2024, 14:58 Beleggen word altijd gedaan om zijn geld en goederen te vermeerderen dat is onchristelijk en al veel ellende uit voortgekomen, zichzelf verrijken is niks waardigs aan.
Beleggen heeft een negatieve bijklank die ik ook wel herken vanuit mijn opvoeding.

Maar als je een aandeel in een bedrijf neemt cq. aandelen aanschaft. Dan heb je vertrouwen dat dit bedrijf waarde toevoegt aan de economie. Je verwacht dividend en/of een stijging van de waarde van het aandeel. Daar kun je heel zakelijk mee omgaan. Je kunt in bedrijven waar je het mee eens bent en vice versa. Als je teveel focust op één bedrijf kan je portefeuille wel heel volatiel zijn. Dus vaak worden er aandelen van meerdere bedrijven gekocht of wordt er zelf een index gevolgd. Dan spreid je het risico (wat er altijd is, ook met spaargeld overigens).

Je kunt actief beleggen: alles bijhouden, aandelen kopen als je denkt dat ze laag staan en andersom, het laatste nieuws volgen, berekeningen over winstgevendheid maken etc. Dan kan het je zomaar veel bezighouden.
Je kunt ook passief beleggen: je stort bijvoorbeeld elke maand eenzelfde bedrag op een beleggingsrekening wat gespreid belegd wordt zoals je dat hebt aangegeven. Dan kijk je er heel wat minder vaak naar.

Kortom, beleggen is een breed begrip waar je nog alle kanten mee op kunt. Je kunt het wat mij betreft zeker doen als aanvulling op sparen, zeker de versie met passief beleggen voor de langere termijn.
Michaels

Bericht door Michaels »

Heeft iemand ervaring of tips in het beleggen van goudbaren?
https://www.shop-goudwisselkantoor.nl/g ... lAQAvD_BwE
MGG

Bericht door MGG »

Michaels schreef: 26 nov 2024, 08:50 Heeft iemand ervaring of tips in het beleggen van goudbaren?
Goudwisselkantoor is een dure aanbieder. Wil je goud in huis hebben of liever in een kluis van een grote aanbieder?
Michaels

Bericht door Michaels »

MGG schreef: 26 nov 2024, 09:22
Michaels schreef: 26 nov 2024, 08:50 Heeft iemand ervaring of tips in het beleggen van goudbaren?
Goudwisselkantoor is een dure aanbieder. Wil je goud in huis hebben of liever in een kluis van een grote aanbieder?
In huis.
Scheepsbel

Bericht door Scheepsbel »

Ach ach de refo wereld ten top, geld geld geld,
Een goede naam is te verkien boven grote rijkdom, waardering boven zilver en goud.

Wat is dat toch refo zijn en geld vergaren? Op beurzen ook de boekenstands zijn verruild voor dubieuze beleggingskantoren.

Omdat voor velen de zaligheid zo moeilijk te krijgen is? Doen we maar zoals de Israëlieten gouden kalveren maken? We weten allemaal hoe dat afliep, het ten toon spreiden hier op een forum van kijk eens hoe rijk ik ben, ik beleg en heb baren goud, wat een hoogmoed en verwaandheid, wie goed en geld vermeerderd heeft smart op smart te vrezen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef: 25 nov 2024, 21:59
Zeeuw schreef: 25 nov 2024, 21:51
huisman schreef: 25 nov 2024, 18:54
Zeeuw schreef: 25 nov 2024, 18:37 Dat is erg mooi, maar mijn punt blijft overeind.
Mijn vader wist zeker wel wat beleggen was.. Hij was van beroep boekhouder ( zo heette dat toen) later hoofd van een administratieve afdeling. Beleggen was in die tijd in de kring waar mijn ouders in verkeerden not done. Ze waren toen nog lid van de GKv. Had te maken met de notie dat wij geen schatten op de aarde moeten verzamelen …..want waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn. (Mattheus 6 : 19 - 21) De Bergrede kreeg toen sowieso meer concreet gestalte in kerk en gezin.

Ik beleg niet en zal het ook niet gaan doen maar heb ook veel te veel rijkdom dus boter op mijn hoofd. Ga dus ook niemand veroordelen die het wel doet maar verbaas mij soms wel. Het leven bij ‘ hier beneden is het niet’ is in onze welvarende positie vaak lastig.
Dat laatste heeft weinig te maken met beleggen an sich. Het idee van geen schatten op aarde, hoe gaven zij dat verder vorm dan? Want dat zal verder gegaan zijn dan alleen beleggen. Ook een zeer beperkte spaarrekening bijvoorbeeld?
Klopt. Zeer beperkt. Toen mijn opa stierf was er na de kosten van de begrafenis nog 80 gulden te verdelen. Deze man gaf in zijn leven alles weg o.a. aan zijn kleinkinderen. Kocht regelmatig voor alle bewoners van zijn gang in het bejaardenhuis een bloeiende plant of bossen bloemen. Ik wilde dat ik wat meer van deze opa had. Hij werd van (weg)geven blij.
Is dat laatste niet iets wat je, als je dat meer zou willen hebben, gewoon zou kunnen doen? Of is dat iets karaktermatigs wat je tegenhoud?
Wel mooi overigens dat hij zo gaf aan zijn kleinkinderen. Dat deed mijn opa ook veel.
MGG

Bericht door MGG »

Michaels schreef: 26 nov 2024, 09:35
MGG schreef: 26 nov 2024, 09:22
In huis.
Als je een mailtje stuurt, dan kan ik wel wat aandachtspunten mailen.
MGG

Bericht door MGG »

Scheepsbel schreef: 26 nov 2024, 09:45 Ach ach de refo wereld ten top, geld geld geld,
Een goede naam is te verkien boven grote rijkdom, waardering boven zilver en goud.

Wat is dat toch refo zijn en geld vergaren? Op beurzen ook de boekenstands zijn verruild voor dubieuze beleggingskantoren.

Omdat voor velen de zaligheid zo moeilijk te krijgen is? Doen we maar zoals de Israëlieten gouden kalveren maken? We weten allemaal hoe dat afliep, het ten toon spreiden hier op een forum van kijk eens hoe rijk ik ben, ik beleg en heb baren goud, wat een hoogmoed en verwaandheid, wie goed en geld vermeerderd heeft smart op smart te vrezen.
Hoe jij het opvat zegt meer over jou dan over anderen. Hopelijk ben jij veel beter dan de anderen.
Michaels

Bericht door Michaels »

Scheepsbel schreef: 26 nov 2024, 09:45 Ach ach de refo wereld ten top, geld geld geld,

Hoewel de Schrift een aantal zeer harde dingen te zeggen heeft over de rijken, betekent dit niet dat ze allemaal slecht zijn of onder goddelijk oordeel staan. Abraham, Isaak, Jakob, Salomo en Job waren rijk en toch werden ze ook door God goedgekeurd.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Scheepsbel schreef:Ach ach de refo wereld ten top, geld geld geld,

Deze opmerking past beter in een preek thuis waarin zeker gewaarschuwd moet worden tegen hebzucht en geldzucht dan op een discussie forum waarop mensen aangeven dat ze privé een aantal beleggingen hebben.
Volgens mij doe je ook niks met alle argumenten die worden aangedragen.
Tja…
CvD

Bericht door CvD »

Of je koopt de zaligheid met je eigengereide Godsdienst. Net als de oudste zoon uit Lukas 15.
Scheepsbel

Bericht door Scheepsbel »

CvD schreef: 26 nov 2024, 11:02

Of je koopt de zaligheid met je eigengereide Godsdienst. Net als de oudste zoon uit Lukas 15.
Waar slaat deze opmerking op?
Plaats reactie