Jaarboekje en cijfers GG

Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Unionist schreef:http://www.refdag.nl/artikel/1304564/Ho ... euken.html

Echt heel vrolijk word ik niet van wat ik lees over dit boekje.
Opmerkelijk dat ds Mallan en ds Van Voorden dan toch weer wijzen op de verschillen binnen de GG, terwijl die verschillen door de GG zelf ontkend worden...
ND interview met ds. Van Eckeveld schreef:,,Wij zijn geen modaliteitenkerk. Dat wil ik echt benadrukken. De verschillen zijn niet zo groot.
Laatst gewijzigd door Hendrikus op 05 jun 2007, 10:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Tiberius, ik hoop dat er de ruimte is om deze discussie te voeren. Ik ben volgens mij respectvol naar hen die geen tv hebben, ik kan daar absoluut respect voor opbrengen. Maar als er wordt gevraagd waarom ik dat anders doe, zou ik daar wel graag antwoord op willen geven.
Die ruimte is er heus wel.
Maar blijf ook respectvol jegens kerken die, met het oog op het zielenheil van hun leden, TV-bezit afwijzen.
En stop met propageren van een niet-reformatorische levenswandel.
Josephus

Bericht door Josephus »

Erasmiaan schreef:
Marnix schreef:.....Ik ken dat gevoel maar vind dat je ook dat in de hand heb. Kijk, dat gevoel krijg ik als ik naar onzinnige films ga kijken of urenlang naar sport, terwijl ik betere dingen te doen heb. Dan voel ik me na afloop ook schuldig ja.......
Je hebt me overtuigd! Ik zal geen TV nemen.
Verstandige keuze. Je kunt je overigens afvragen wat een TV nog toevoegt als je reeds in het bezit bent van internet. Niet veel, als je het mij vraagt.
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
Marnix schreef:Tiberius, ik hoop dat er de ruimte is om deze discussie te voeren. Ik ben volgens mij respectvol naar hen die geen tv hebben, ik kan daar absoluut respect voor opbrengen. Maar als er wordt gevraagd waarom ik dat anders doe, zou ik daar wel graag antwoord op willen geven.
Die ruimte is er heus wel.
Maar blijf ook respectvol jegens kerken die, met het oog op het zielenheil van hun leden, TV-bezit afwijzen.
En stop met propageren van een niet-reformatorische levenswandel.
Ik propagandeer niets, ik leg alleen uit ik ik tv-bezit en christelijk, ja zelfs gereformeerd zijn ;) rijm. En ik ben wel respectvol tegen kerken die negatief advies geven tegen de tv, maar kan een weigering aan de sacramenten en het veroordelen van oprechte christenen omdat ze een tv hebben, met de Bijbel in de hand, niet goedkeuren. Vandaar dat ik de discussie wanneer de kerk de tucht mag toepassen, welke regels ze mogen stellen en welke consequenties er aan verbinden, graag wil voeren.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Adorote

Bericht door Adorote »

Liever gaan voor de Christelijke levenswandel in navolging van Jezus Christus,dan komt men nooit verkeerd uit.
Maar wat een gezeur over een kijkkast, er zijn wel meer Christelijke groepen die geen tv hebben is geen specialiteit van de gereformeerde gezindte.Laat een ieder in geweten daar over beslissen wel of niet.

Opvallend is wer wel dat de schuld gegeven wordt aan dode dingen de TV het cafe enz enz.Het kwaad zit niet in de TV of cafe of wat voor uitgaans gelegenheid dan ook ,maar in de mens zelf, laat hij/zij zich zelf kastijden,en niet het kwaad buiten zichzelf zoeken maar binnen de eigen geest en lichaam, en zich daar van bevrijden door vergeving te vragen via de bedienaar van de Kerk of rechtstreeks tot God door Zijn Zoon Jezus Christus.
Kislev

Bericht door Kislev »

Deslanietemin overmits nochtans is het wel vermoeiend om elke keer te moeten lezen waarom bij jou er wel iets mee door kan en waarom anderen dat weer niet vinden kunnen.
jvdg

Bericht door jvdg »

Adorote schreef:.......en zich daar van bevrijden door vergeving te vragen via de bedienaar van de Kerk of rechtstreeks tot God door Zijn Zoon Jezus Christus.
Adorote: (bold) Je schrijft op een refoforum!!
Kislev

Bericht door Kislev »

Bij mn broer destijds op de kunstacademie waren ook diverse docenten die uit principe geen tv hadden. Vanwege anti-kuddedierachtige trekken. Heb ook niet christelijke collega gehad en nu weer een die ook geen tv hebben. Omdat ze graag zelf bepalen hoe ze hun vrije tijd bepalen en hun denken graag zelf willen bepalen en niet hun hersenpan vol willen laten gieten met wat 'men' vind en wat gangbaar zou zijn.
Gefopt

Bericht door Gefopt »

Hendrikus schreef:

Opmerkelijk dat ds Mallan en ds Van Voorden dan toch weer wijzen op de verschillen binnen de GG, terwijl die verschillen door de GG zelf ontkend worden...
ND interview met ds. Van Eckeveld schreef:,,Wij zijn geen modaliteitenkerk. Dat wil ik echt benadrukken. De verschillen zijn niet zo groot.
Sluit ds. Van Eckeveld nu zijn ogen bewust of onbewust of hebben buitenstaanders nu zo'n verkeerde blik?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Gefopt schreef:
Hendrikus schreef:

Sluit ds. Van Eckeveld nu zijn ogen bewust of onbewust of hebben buitenstaanders nu zo'n verkeerde blik?
't Is meer een wensen dan een dadelijk geloven, denk ik.
refo

Bericht door refo »

jvdg schreef:
Adorote schreef:.......en zich daar van bevrijden door vergeving te vragen via de bedienaar van de Kerk of rechtstreeks tot God door Zijn Zoon Jezus Christus.
Adorote: (bold) Je schrijft op een refoforum!!
Dat is ook reformatorisch. Via is niet hetzelfde als van
Of kun je niet voor je laten vragen om vergeving?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Adrianus

Bericht door Adrianus »

...
Laatst gewijzigd door Adrianus op 23 nov 2009, 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Een

Bericht door Een »

Hendrikus schreef:
Gefopt schreef:
Hendrikus schreef:

't Is meer een wensen dan een dadelijk geloven, denk ik.
Het boek zelf is veel genuanceerder dan de recensie, typisch RD om er deze kleur aan te geven.
Ds. Van Voorden zegt ook heel duidelijk dat het in de eerste plaats niet om de leer gaat maar om de geestelijke eenheid. Die was er in 1907, daardoor kwam het bij elkaar.
Deze geestelijke eenheid is er nu ook wel maar slechts deels naar zijn mening.
Vandaar dat hij het voorlopig niet bij elkaar ziet komen.

Bovenstaande slechts als voorbeeld: lees het hele boek, de recensie doet niet echt recht aan het geheel.
Laatst gewijzigd door Een op 05 jun 2007, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
memento

Bericht door memento »

Kislev schreef:Bij mn broer destijds op de kunstacademie waren ook diverse docenten die uit principe geen tv hadden. Vanwege anti-kuddedierachtige trekken. Heb ook niet christelijke collega gehad en nu weer een die ook geen tv hebben. Omdat ze graag zelf bepalen hoe ze hun vrije tijd bepalen en hun denken graag zelf willen bepalen en niet hun hersenpan vol willen laten gieten met wat 'men' vind en wat gangbaar zou zijn.
Well, zoals eerder al gezegd, kost het me nooit echt veel moeite om niet-christenen te overtuigen van wat voor onding de TV is, o.a. door bovenstaande argumenten. Ik vind het triest dat veel refo's zo blind hun 'verworven vrijheid' (TV kijken) verdedigen, zonder er serieus over na te denken.

Kortom, ik zie 2 blindheden:
1. De blindheid van het extreme pietisme, i.e.: Alle vermaak is per definitie fout, want het nut ons niets, en kan alleen maar verleiden tot zonden. Deze gedachte heeft sterk geleefd ten tijde van de NR, en dat denken heeft zich (iig in grote lijnen) voortgezet bij de Afgescheidenen.
2. De blindheid van de 'vrijgevochten refo', die meent zich te moeten verzetten tegen zoveel mogelijk geboden/verboden

Ik zie vermaak niet per definitie fout vindt, ja, zelfs zie als een zegen Gods, het lichaam en geest kan ervan uitrusten. Ik kan daarom TV niet per definitie afkeuren. Wel wil ik ten strengste alle misbruik tegengaan, zoals onmatig gebruik (heel veel tijd achter dat ding hangen) en zondig gebruik er van (programma's met vloeken en naakt erin). Dat er dan weinig overblijft, moge duidelijk zijn, maar sluit goed gebruik niet uit.
Kislev

Bericht door Kislev »

Er is vandaag de dag een tijdsgeest die haaks staat op de bijbel. Met name de TV straalt deze tijdsgeest uit. Je wordt dmv de TV geindoctrineerd door de samenleving. Je moet immers over dingen mee kunnen praten. De samenleving legt je wat op: als je niet meekijken en meepraat ben je gek, afwijkend.

Wat betreft samenvoegen GG-GGiN heb ik weinig hoop. In ieder geval zoalang de GGiN blijft zeggen: "" Er is een deel dat wel bij ons zou willen horen." De GGiN is uit de GG gegaan en niet andersom.
Plaats reactie