Kislev schreef:Bij mn broer destijds op de kunstacademie waren ook diverse docenten die uit principe geen tv hadden. Vanwege anti-kuddedierachtige trekken. Heb ook niet christelijke collega gehad en nu weer een die ook geen tv hebben. Omdat ze graag zelf bepalen hoe ze hun vrije tijd bepalen en hun denken graag zelf willen bepalen en niet hun hersenpan vol willen laten gieten met wat 'men' vind en wat gangbaar zou zijn.
Well, zoals eerder al gezegd, kost het me nooit echt veel moeite om niet-christenen te overtuigen van wat voor onding de TV is, o.a. door bovenstaande argumenten. Ik vind het triest dat veel refo's zo blind hun 'verworven vrijheid' (TV kijken) verdedigen, zonder er serieus over na te denken.
Kortom, ik zie 2 blindheden:
1. De blindheid van het extreme pietisme, i.e.: Alle vermaak is per definitie fout, want het nut ons niets, en kan alleen maar verleiden tot zonden. Deze gedachte heeft sterk geleefd ten tijde van de NR, en dat denken heeft zich (iig in grote lijnen) voortgezet bij de Afgescheidenen.
2. De blindheid van de 'vrijgevochten refo', die meent zich te moeten verzetten tegen zoveel mogelijk geboden/verboden
Ik zie vermaak niet
per definitie fout vindt, ja, zelfs zie als een zegen Gods, het lichaam en geest kan ervan uitrusten. Ik kan daarom TV niet per definitie afkeuren. Wel wil ik ten strengste alle misbruik tegengaan, zoals onmatig gebruik (heel veel tijd achter dat ding hangen) en zondig gebruik er van (programma's met vloeken en naakt erin). Dat er dan weinig overblijft, moge duidelijk zijn, maar sluit goed gebruik niet uit.